TOPlist

Evropská komise udělila Applu ohromnou pokutu. Platit bude i Meta

Spor Evropské unie a Applu (ilustrační obrázek)
  • Společnosti Apple a Meta porušily zásady evropského Nařízení o digitálních trzích
  • Evropská komise jim vyměřila vysoké pokuty
  • Apple bude platit 500 milionů eur, Meta 200 milionů eur

Na začátku loňského roku začalo naplno platit evropské Nařízení o digitálních trzích (DMA), které si klade za cíl narovnat obchodní prostředí v digitálním světě. Tato legislativa mimo jiné přikazuje šesti největším technologickým gigantům upravit stěžejní služby, operační systémy a aplikace tak, aby u nich nedocházelo k znevýhodňování konkurence. Některé firmy si toto nařízení vyložily poměrně kreativně, což přinutilo Evropskou komisi k prošetření konkrétních případů. A nyní již padly první pokuty.

Apple musí zaplatit půl miliardy eur

Jedním z trestaných hříšníků je společnost Apple, která podle Evropské komise porušuje DMA tím, že zakazuje vývojářům informovat o výprodejích a slevových nabídkách mimo obchod aplikací App Store. Spotřebitelům je tak omezen přístup k levnějším alternativním cestám, jak případné aplikace či hry získat, čímž dochází k pokřivování digitálního trhu.

Tim Cook obklopen penězi (ilustrační obrázek)

Evropská komise proto udělila Applu vysokou pokutu ve výši 500 milionů eur (asi 11 miliard korun), přičemž v této částce je zohledněna mimo jiné závažnost a doba trvání výše popsaného prohřešku. Apple taktéž dostal nařízení, že má tato omezení odstranit a v budoucnu se jich vyvarovat.

Apple byl rovněž prošetřován ve věci volby výchozích aplikací na platformách iOS/iPadOS, zde však Apple s Evropskou komisí spolupracoval a rychle nabídl řešení, takže tato záležitost byla uzavřena bez udělení pokuty.

Meta si „vykoledovala“ pokutu ve výši 200 milionů eur

Evropská komise ukázala prstem i na společnost Meta, a to konkrétně za obchodní model, kdy si evropský uživatel musí vybrat, zda bude firmě platit penězi, nebo svými osobními údaji s přísunem personalizovaných reklam. Komise po Metě požaduje, aby uživateli nabídla možnost zobrazovat reklamy s menší mírou personalizace tak, jako to dělají konkurenční platformy. Za tyto praktiky byla americké firmě vyměřena pokuta ve výši 200 milionů eur (asi 5 miliard korun).

Mark Zuckerberg s vlajkou Evropské unie

Meta loni v listopadu představila novou verzi modelu, který jednak snížil cenu předplatného na 6 eur a jednak má využívat menší množství osobních údajů. Komise nicméně stále hodnotí, zda jsou tato opatření dostatečná – vyměřená pokuta platí pouze za období mezi loňským březnem a listopadem.

Meta si alespoň může oddechnout, že ze seznamu posuzovaných služeb Evropská komise vyřadila službu Facebook Marketplace, neboť již není dominantní hráčem na trhu – počet firemních uživatelů na této platformě klesl pod 10 tisíc, což je jedno z kritérií, kdy se na službu vztahují pravidla DMA.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek
Příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích.

Kapitoly článku