Nový Asus ZenFone 6 láká na špičkovou výbavu a příznivou cenu. Zjistěte o něm více!

Domů » Články » Článek 11 a 13 změní podobu internetu v EU. Zpravodajské weby mohou přijít o 45 % čtenářů

Článek 11 a 13 změní podobu internetu v EU. Zpravodajské weby mohou přijít o 45 % čtenářů

Internetem už nějakou dobu hýbe kontroverze okolo směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu, konkrétně její články 11 a 13. Jak se blíží finalizace podoby směrnice, boj se přiostřuje na obou stranách barikády. Google v reakci na kontroverzní články testoval konkrétní dopad na výsledky vyhledávání, které by při nejpřísnějším aplikování inkriminovaných článků neobsahovaly žádné úryvky z textů, na které odkazují.

Článek 13: zpravodajské weby v ohrožení?

Podle Googlu by to negativně ovlivnilo především samotné zpravodajské weby – těm by klesla návštěvnost až o 45 procent, což rozhodně není zanedbatelné číslo vzhledem k tomu, že zpravodajské weby zpravidla existují díky prodeji inzertního prostoru. Jeho cena se přímo odvíjí od návštěvnosti, která je zase závislá na lákání čtenáře na obsah. O to se snaží weby jak chytlavým titulkem, tak také úryvky textů, které se zobrazují pod odkazem.

Článek 11 a článek 13
Zpravodajství by po aplikaci článků 11 a 13 výrazně zchudlo. Takto Google demonstroval, jak absurdně by mohly vypadat výsledky vyhledávání.

Článek 11 je přitom zcela jistě myšlen dobře – nutí totiž vyhledávače a agregátory zpráv platit licenční poplatky za použití úryvků textů, které podléhají autorskému zákonu. Článek má dát páku do rukou vydavatelů, kteří by si mohli za toto zobrazování určovat cenu. Google naproti tomu argumentuje tím, že právě jeho výsledky ve vyhledávání generují vydavatelstvím zisk tím, že na jejich stránky přivádí čtenáře.

Daň z odkazu zvýhodňuje především bohatší vydavatele

Tento argument se Google pokusil podpořit právě svým experimentem, kdy dočasně do praxe uvedl mírnější výklad článku 11, který povoluje zobrazení části titulku či perexu a odkaz na článek, nikoli však video nebo fotografie. I toto omezení se přímo projevilo na datovém toku na stránkách poklesem o 45 procent. Jako alternativu k současnému znění nabízí Google formulaci, která by povolila sdílení faktů a omezených náhledů nehledě na to, zda jsou v podobě textových úryvků nebo jiných vizuálních formátech v takovém rozsahu, aby čtenáři poskytly nutný kontext.

Kromě toho by směrnice měla umožnit vydavatelům svůj obsah vydávat technologickým gigantům pod volnou licencí, což současné znění nepovoluje. Pokud totiž nejde o kvalitu obsahu, ale pouze o finanční transakci, mohla by praxe být špatná pro všechny strany – nejen pro vydavatele, vyhledávače a agregátory, ale především také pro uživatele.

V případě článku 13 Google argumentuje tím, že by měl negativní vliv na rozkvétající ekonomiku Evropské unie, například na komunitu okolo YouTube. Podle tohoto článku by totiž Google musel některé videa chtě nechtě blokovat.

Jak se ke sporným bodům staví členské země EU?

Country Link tax Censorship machines
Austria make it worse agrees
Belgium make it better make it better
Bulgaria agrees agrees
Croatia make it worse agrees
Cyprus tends to agree make it worse
Czechia make it better agrees
Denmark agrees agrees
Estonia no data agrees
Finland make it better agrees
France make it worse make it worse
Germany make it worse make it better
Greece make it worse agrees
Hungary make it worse agrees
Ireland agrees agrees
Italy make it worse make it worse
Latvia agrees agrees
Lithuania skeptical agrees
Luxembourg agrees agrees
Malta tends to agree agrees
Netherlands agrees make it better
Poland skeptical agrees
Portugal make it worse make it worse
Romania agrees agrees
Slovakia agrees agrees
Slovenia skeptical agrees
Spain agrees make it worse
Sweden make it better agrees
UK unclear agrees

Autor tabulky: Julia Reda (odkaz)

Nová směrnice poškozuje především uživatele

Kupříkladu známý videoklip k písni Despacito má několik držitelů různých typů práv na obsah, což by vzhledem k různým nárokům těchto držitelů nevyhnutelně vedlo k rozkolu, přičemž bit by ve finále byl především uživatel. Google zkrátka chce, aby za obsah zodpovídali především tvůrci obsahu, nikoli platformy, na kterých je tento obsah publikován. Tuto situaci přirovnává k tomu, že internetová platforma by za obsah uživatelů neměla být zodpovědná o nic více, než je telefonní společnost zodpovědná za obsah telefonních hovorů.

Článek 11 a článek 13
Doufejme, že zákonodárci přijdou k rozumu

Směrnice včetně kontroverzních článků musí projít legislativním kolečkem, přičemž je velmi pravděpodobné, že během tohoto putování nijak zásadně nezmění svou podobu. Pokud se tak skutečně stane, pak se internet bezesporu promění k horšímu.

Se zajímavým řešením přišlo Německo; to navrhuje, aby z článku 13 byly vyjmuty malé a střední firmy s obratem do 20 milionů eur/rok. Zatím poslední jednání členských států na toto téma proběhlo 18. ledna, nicméně zde se zástupci nedokázali shodnout na případném kompromisu.

článek 13

V případě schválení nové směrnice Google zvažuje, že by v rámci území Evropy vypnul službu Google News, což by pro provozovatele webů nebyl příliš šťastný krok. Ostatně i SMARTmania.cz získává část návštěvnosti z výsledků vyhledávání na Googlu či skrze službu News. „Článek 13 je součást evropského právního předpisu o autorských právech, jehož cílem je podporovat kreativitu a umožnit držitelům práv efektivně chránit vlastní obsah na internetu. My cíle článku 13 podporujeme, ale v současné podobě by však mohl mít dalekosáhlé nežádoucí následky, které by dnešní podobu internetu úplně změnily. Jde to i jinak,stojí v oficiálním komentáři Googlu.

Co přesně obsahuje článek 13?

Článek 13 je součást směrnice Evropské unie (EU) o autorských právech, jejímž cílem je podporovat kreativitu a umožnit držitelům práv efektivně chránit vlastní obsah na internetu. Oficiální text najdete zde. Přečíst si můžete také 6 mýtů o článku 13, které připravil Google.

Michael Chrobok

Nestranný fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

6 komentářů

  1. Janek (neregistrovaný)

    Právní stanoviska vytvořena EU, jsou pro běžného uživatele naprosto nesrozumitelná, jsou psaná právním jazykem a tomu rozumí málokdo. Z celé kauzy není jasné o čem to vůbec je? Přestože jsem zásadním odpůrcem zločinné reklamy a Google z reklamy žije a nejen on, tak postup EU neschvaluji. Přeci jen zažité a osvědčené postupy jsou srozumitelné, než nikde a ničím neověřený experiment. Pochybuji, že současná administrativa je schopna sebereflexe a spíše připomíná autoritářský systém. Jak to vždy dopadne? Pro běžné uživatele špatně a tak nezbyde než hledat cestu jak to obejít.

  2. QNX (neregistrovaný)

    To by ma zaujímalo čo za feťáka to tam navrhuje tieto veci. To už naozaj sme len krôčik od cenzúry internetu… Je neuveriteľné, že pár zapredancov rozhoduje o slobode miliónov….

    • Jeremy Eric Nowak (neregistrovaný)

      az budete vytvaret nejaky org. obsah, taky nebudete chtit, aby se na nem vydelaval nekdo jiny a vy jako autor z toho nic nemel

      • slamak1 (neregistrovaný)

        Pokud toto projde, tak sice nikdo nebude parazitovat na článku, který jsem vytvořil. Také ani nebude mít šanci, protože se o něm nedozví. V překladu to znamená, že sice vytvořím nějakou přelomovou práci, ale nikdo se o ní nedozví, protože i odkaz na moji práci podléhá autorskému právu. Palec nahoru pro svobodný přístup k informacím.

      • slamak1: porad te muze pozadat o svoleni a pokud ho das, muze odkaz pouzit

      • Máte to nějaké popletené. Pokud Google někde zobrazuje nadpisy na nějaké clanky, pak je to defacto reklama, ktera je poskytovana autorum članku zdarma. Ted bych měl platit za to, že zverejním reklamu ve formě odkazu na váš web? Haha :D Vite, jak to dopadne? Nic platit nebudu, zacne clanky zobrazovat nebudu a zpravodajske weby at kliodne zajdou ubyte (ano, z Google na ne chodi obrovske mnozstvi lidi).

Napsat komentář

Tip: Nechcete pokaždé vyplňovat požadované údaje? Vytvořte si na SMARTmanii uživatelský účet ;-)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.
Vyžadované informace jsou označeny *

Sahifa tracking pixel