- Signál v českých vlacích se má do roku 2026 razantně zlepšit
- České drahy, Leo Express i RegioJet mají k dispozici dotace na renovaci vlaků
- Hovoříme zejména o nákupu opakovačů signálu a výměny oken za propustnější variantu
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) vydal rozhodnutí o poskytnutí dotace ve výši 290 milionů korun pro zlepšení signálu na českých železničních tratích. Týkat se bude dohromady 670 vozů od třech největších dopravců na těch nejdůležitějších železničních koridorech.
Lepší signál v českých vlacích
Základním problémem se signálem ve vlacích je tzv. efekt Faradayovy klece. Kovová konstrukce vagónů blokuje průchod elektromagnetických vln, včetně mobilního signálu. Stěny vlaku tedy působí jako štít, jenž odráží a absorbuje signál, což omezuje jeho dostupnost uvnitř vagónu. Tímto způsobem je vytvářen efekt Faradayovy klece, která chrání prostor uvnitř před vnějšími elektromagnetickými poli, ale zároveň způsobuje špatný příjem mobilního signálu pro cestující.
Tento problém alespoň částečně řeší plánovaná renovace vlakových vozů, na kterou padnou prostředky ze zmíněné dotační výzvy. Celkově hovoříme o částce 290 milionů korun z Národního fondu obnovy. Zhruba polovina sumy padne na nákup opakovačů signálu, které zachytávají signál zvenku a šíří jej uvnitř vlaku.
Věděli jste, že laser zvládne zlepšit mobilní signál ve vlaku? Dokáže totiž narušit kovovou vrstvu v oknech tak, aby propouštěla mobilní signál a zároveň nedocházelo k prostupu tepla. A co to znamená pro vás, cestující? Celkově zvýšení komfortu při cestování. Budete tak mít… pic.twitter.com/PE3Q4RbC2E
— ČTÚ (@ctu_cz) October 30, 2024
České dráhy aktuálně opakovače již testují, nově je nasadí zejména do svých novějších vlaků. Leo Express nakoupil opakovače pro 25 svých vozů. Celkově mají být opakovače instalovány ve 176 vagónech. Jen pro zajímavost, vlaky rakouského dopravce ÖBB a německé DB Railjet a Cityjet již opakovače používají několik let.
Druhým nástrojem pro zlepšení kvality signálu ve vlacích jsou propustná okna. Ačkoliv je pro tyto účely potřeba výměna celé okenní tabule v každém vagónu, jde o výrazně levnější záležitost než složitý opakovač signálu. České dráhy použijí nová okna u 208 vozů, RegioJet nákup opakovačů neplánuje, nasadí pouze propustná okna do celkem 260 vozů.
Zlepšení nejpozději v lednu 2026
Do výzvy se tedy zapojili všichni tři velcí čeští železniční dopravci, což si pochvaluje i předseda Rady ČTÚ Marek Ebert: „Skutečnost, že se do výzvy přihlásili a následně uspěli všichni dominantní dopravci působící na českém železničním trhu dálkové osobní přepravy, je pro mě důkazem, že se nám podařilo parametry naší výzvy nastavit realisticky, a že tak byly pro tyto dopravce akceptovatelné.“
Úřad bude nyní dohlížet na plnění dotací u jednotlivých dopravců. Pozitivní změny na trati budou moci cestující pozorovat nejspíš již velmi brzy, nicméně dopravci mají čas na nasazení nových technologií až do 1. ledna 2026.