Sledujte nás na YouTube

Blýská se na lepší časy? Kvalita signálu ve vlacích by se měla zlepšit

Vypadá to, že pokrytí mobilním signálem a datovými službami ve vlacích by se postupně mohlo začít zlepšovat. Pracovní skupina v rámci Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) představila plán, jak vylepšit pokrytí pro mobilní volání i datové přenosy ve vlacích na železničních koridorech. Samotné splnění závazku na pokrytí koridorů signálem LTE vyplývající z licenčních podmínek, kde jsou už nyní operátoři výrazně nad stanoveným požadavkem pro konec roku 2019, totiž k ideálnímu pokrytí uvnitř vagónů z více důvodů stačit nemůže.

Pracovní skupina proto představuje řešení, které by mělo pomoci. Zaprvé je třeba vyřešit dokrytí u vagónů, jež vykazují vysoce nadprůměrný útlum signálu. V této oblasti by měly pomoci takzvané opakovače signálu, které využívají například švýcarské SBB nebo německé DB, a nutná je zde součinnost s dopravci. Druhým krokem je zahuštění venkovní infrastruktury nad rámec licenčních podmínek stanovených ČTÚ. Zde je třeba jednak využít stávajících vysílačů GSM-R a jednak je doplnit novými vysílači. V tomto kroku je nutná součinnost se SŽDC. Třetím krokem je vytvoření technického řešení pro tunely, kde by mohly pomoci aktuálně získávané poznatky při pokrývání metra.

Extrémně tlumivé vagóny podpoří opakovače

Analýza prostupnosti signálu, kterou loni provedl ČTÚ, přinesla ve vztahu k vozovému parku českých dopravců jasný závěr. Měření pokrytí koridorů společně s měřením útlumu mobilního signálu vybraných typů železničních vozů potvrdilo, že konstrukční vlastnosti železničních vozidel zásadním způsobem utlumují úroveň signálu mobilních sítí. Vlastní splnění licenčních kritérií pro LTE sítě není bez dalších technických opatření dostatečným předpokladem očekávané kvality služby uvnitř železničních vozidel.

Řešením tohoto stavu by měla být instalace opakovačů do těch vagónů, které jsou extrémně nepropustné. Plošná instalace by totiž byla neúměrně nákladná a složitá, a to i z důvodu, že například jen ČD používají na 100 různých typů vagónů. „Pro instalace opakovačů mobilního signálu je nutná přímá součinnost dopravců, respektive vlastníků železničních vozidel a mobilních operátorů, kteří jsou držiteli příslušných licencí ke kmitočtům a mají oprávnění k provozu vysílacích zařízení. Technické parametry opakovačů musí být pro podmínky každého vozidla optimalizovány, aby nedocházelo k nežádoucím interferencím s vnějším okolím,“ vysvětluje Jiří Grund z APMS.

Síť okolo koridoru se zahustí

Ani vybavení extrémně nepropustných vagónů opakovači ale nebude stačit. Kontinuálnost signálu o potřebné síle by měly zajistit nové vysílače. Toho může být dosaženo pouze za předpokladu realizace sdílené infrastruktury mobilních operátorů při současném využití infrastruktury SŽDC včetně infrastruktury vysílačů GSM-R,“ říká Grund. Protože ale samotné využití vysílačů GSM-R pro technologie mobilních operátorů není dostatečné, bude třeba tuto síť zahustit a doplnit nově budovanými vysílači. Těch by měly vzniknout řádově stovky. Jelikož takovéto pokrytí bude nad rámec licenčních kritérií a jeho realizace je významně podmíněna ekonomickou efektivitou takto vynaložené investice, bude pro operátory rozhodující především výše celkových investičních a provozních nákladů,“ doplňuje Grund. 

Inspirací pro tunely bude metro

Ani oba výše popsané kroky nejsou dostatečné pro zajištění potřebného signálu v tunelech. Zde by ale měly pomoci zkušenosti operátorů, které získávají při pokrývání pražského metra.

Jiří Hrma

Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytrých zařízení, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů. Máte zájem o spolupráci? Ozvěte se na redakce@smartmania.cz.

2 komentáře

  1. TimeSplitter (neregistrovaný)

    Prazskym metrem jezdim pravidelne a zadneho pokryvani jsem si teda nevsiml. Po zajeti do tunelu se signal vypari jak para nad hrncem. Na druhou stranu ve vlacich vetsinou problem nemam, asi krome jiz zminemych tunelu… Pritelkyne je na tom ale o pozonani hur, ma SGS7E a v mistech, kde ja jeste signal mam a normalne si zavolam, tak ona musi volat jak se rika “z okna” (mysleno v zastavbe, ne z okna vlaku ze…). Coz me docela prekvapilo, jinak je SGS7E skvely stroj, ale se slabsim signalem jsou kolikrat potize. Cekal bych, ze je bude mit spis moje o poznani levnejsi Allview X2 Soul Xtreme, ale ne, s tim se clovek dovola vsude. ???? Teda krome toho metra, ikdyz nam operatori tvrdi opak, coz je samozrejme lez. Mozna nekde pokryli 1 zastavku, ale na to jim serka Bily Tesak.

    • Pokrývání metra je samozřejmě fraška. Osobně nevim, zda se toho vůbec dožijeme. Signál je momentálně pouze v úseku metra A Nemocnice Motol – Dejvická a tim to hasne. A pak občas, když jede metro po povrchu. Pořád se něco testuje a zkouší….opravdu?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *