Společnost Fujitsu patří již dlouhá desetiletí mezi lídry v oblasti mobilní a výpočetní elektroniky. Aby si tento status mohla udržet, neustále investuje do vývoje nových technologií, které jsme si mohli na vlastní kůži vyzkoušet. Naši exkurzi do blízké budoucnosti jsme odstartovali prototypem smartphonu vybaveného pokročilou formou autorizace. Skenování otisků již pomalu začíná vycházet z módy a podle výrobce se velice brzy přesuneme k snímání oční duhovky.
Výrobce tuto technologii prezentoval v podobě nasazovacího krytu, ovšem podle dostupných informací se v komerční výrobě počítá s integrací přímo do těla smartphonu. Samotné skenování má na starosti LED dioda a kamera snímající infračervené spektrum. Identifikaci tak bude možné provádět za zhoršených světelných podmínek a jak jsme se mohli osobně přesvědčit, potíže nenastanou ani v momentě, pokud uživatel nosí brýle.
Největší dojem na nás udělala rychlost identifikace, která netrvala více jak dvě až tři vteřiny, což považujeme za skvělou hodnotu. První smartphony s možností snímání oční duhovky se údajně objeví začátkem příštího roku.
Naší další zastávkou se stal model automobilu, kde Fujitsu ukazovalo svou vizi ovládání palubních systémů. V moderních vozech se stále častěji objevují dotykové obrazovky, které však vůči klasickým ovladačům postrádají hmatovou odezvu. Japonský výrobce proto vyvinul vlastní řešení haptické odezvy, které tento nedostatek eliminuje. Hmatová odezva má údajně přinést zcela nový uživatelský zážitek a zároveň zvýšit míru bezpečnosti.
Bohužel bližší informace o této konkrétní technologii nám nikdo ze zástupců neprozradil. Zřejmě se ale jedná o speciální vrstvu umístěnou nad displejem, která generuje určitou formu elektrostatického pole, díky čemuž dochází k vnímání pozměněného povrchu. Zážitek z poskytnuté odezvy je skutečně velice reálný a svým způsobem dokáže poskytnout stejný pocit, jako klasická tlačítka.
Technologickou přednášku jsme zakončili v oblasti nositelné elektroniky. Japonští vývojáři nám předvedli své nové brýle, které mají velice brzy zamířit na asijský trh. Pokud však čekáte minimálně padesátou variaci na Google Glass, jste na omylu. Výrobce šel vlastní cestou a své brýle hodlá nabídnout dělníkům a údržbářům ve velkých továrnách.
Myšlenka projektu staví na úspoře času, vyšší efektivitě a vnitropodnikové komunikaci. Brýle dokážou zaměstnanci například ukázat, kam má namontovat konkrétní součástku, jak postupovat při montáži, nebo zobrazit povely od vedoucího pracovníka. Ještě v letošním roce má dojít ke zkušebnímu provozu, který má odhalit případné nedostatky a urychlit cestu k finálnímu produktu.