Domů » Bleskovky » Apple splnil výhrůžky. Epic přišel o vývojářský účet

Apple splnil výhrůžky. Epic přišel o vývojářský účet

Vývojářské studio Epic Games si před dvěma týdny dovolilo propašovat do populární hry Fortnite vlastní platební systém, čímž došlo k porušení podmínek obchodů Google Play Store a Apple App Store. Jednalo se o cílenou provokaci, kterou chtěli vývojáři Epic Games vyjádřit nesouhlas s vysokými desátky odváděnými Applu a Googlu za in-game platby a vyvolat debatu o uzavřenosti ekosystémů těchto technologických gigantů.

Studio Epic Games přišlo o svůj vývojářský účet

Větší část bitvy se odehrává na jablečném bojišti, neboť do Androidu je možné nainstalovat Fortnite bokem, zatímco na iOS jej už nedostanete. Pokud máte hru na svém iPhonu nainstalovanou, je stále hratelná, ovšem příští sezónu hra již logicky nedostane. Epic ji nemůže nijak aktualizovat, neboť hra byla z App Store odstraněna, a Epic navíc čerstvě přišel o svůj vývojářský účet.

Tímto činem Apple vyhrožoval před dvěma týdny, přičemž studio Epic Games okamžitě požádalo soud o předběžné opatření, které by firmě z Cupertina v tomto kroku zabránilo. Důvodem byl zejména strach o budoucnost Unreal Engine, na kterém jsou postaveny hry nejen od Epicu, ale i od dalších uznávaných vývojářských studií. Soud rozhodl poměrně šalamounsky – zakázal Applu brát si jako rukojmí Unreal Engine, avšak zablokování klasického vývojářského účtu nezatrhl.

Z App Store zmizely další hry od Epicu

S účet Epic Games tak přišly jablečné systémy iOS a iPadOS o další tituly od tohoto studia, např. Battle Breakers nebo Blade Stickers. Hrát je sice nadále můžete, ale bez budoucích aktualizací a možnosti si je znovu stáhnout. Ve hrách také nebude možné nakupovat.

Apple v oficiálním stanovisku uvedl, že jej uzavření vývojářského účtu Epic Games mrzí, ale že jinou možnost neměl – poslední aktualizace Fortnite i přes mnohá upozornění opakovaně porušovaly pokyny App Store a jejich přijetí by bylo nespravedlivé vůči ostatním vývojářům. S tímto stanoviskem šéf Epic Games Tim Sweeney nesouhlasí, byť ve své odpovědi přiznává, že zmíněné updaty zasílané do App Store obsahovaly in-game platby skrze vlastní platební systém.

Zdá se, že tato bitva bude trvat ještě dlouho a zcela jistě není náhodou, že Apple aktuálně ve svém obchodu propaguje konkurenční PUBG, snad aby dokázal, že za Fortnite má v App Store „náhradu“.

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.

45 komentářů

  1. iOS je zastarelej system, kterej zamrznul tak pred deseti lety. K tomu hnusny a zastaraly zelezo. Apple to je krok deset let zpet. Pro stejne zaostaly lidi.

  2. Dobre mu tak. Kazdy by se chtel prizivovat na uspechu Applu.

    • neni to nahodou tak ze se epl prizivuje na uspechu jinych? co je opravnuje pozadovat 30% provizi?

      • Je to přesně naopak. Epic chtěl v AppStore distribuovat. Od začátku s podmínkami (včetně 30% provize) souhlasil a teď najednou “dělá problémy”. Mince je na straně Applu a dobře, ze se takto zachoval.

      • Náklady spojené s vývojem nástrojů pro vývojáře, kteří následně mohou velmi rychle appku vytvořit a začít prodávat anižby museli stavět od základů. Vývoj programovacího jazyka, provozu a vývoje platformy, store samotného. Starost o SW i hardware, protože každá aplikace ve store musí být někde hostovaná, musí u toho fungovat iCloud, integrační a komunikační služby se systémem. Stovky, spíše tisíce zaměstnanců. To je jen malinký výčet z toho, co vidím já. Rozhodně si ale neuvědomuju mnohem více oblastí.
        Obchod, kam chodíte pro oblečení nebo jídlo si navyšuje cenu produktu i o 100% ceny, zkuste se na to dívat v podobném duchu.
        Všechny obchody aplikací všech platforem si berou 15 až 30 procent. Třicet je ta častější varianta.

      • Nekrm trola.

      • Epic není v žádném právu. Pokusil se vytvořit aféru, bere své vlastní hráče jako rukojmí. Vlastně není ani jasné čeho chtějí dosáhnout. Pokud by stáli nohama na zemi, nepošlou svůj vlastní produkt do kytek na iOSu. Místo toho by mohli začít právně napadat Apple a zkusit něco změnit. Zvolili ale cestu protivného dítěte.

      • Václav Láhev

        30% provize je normalni. Delaji to vsichni. Dopln si vzdelani.

  3. Tak a kdo je tu vítěz?
    Apple přijde max o 30% tržeb z této hry (což ve finále nějak extra neucítí), ale Epic přijde o 70% z příjmu na jablečných zařízeních :D

    • A pocítí to Epic? Neřekl bych, že těch hráčů Fortnite bude na mobilní platformě tolik. Navíc pokud tu hru chtějí hrát, tak si způsob najdou – koupě PSka nebo xboxu, druhé zařízení s androidem nebo úplně přejdou (což se také děje).

      • taky si myslim, ze kdyby byl epic na prijmech z iOS hodne zavisly, tak by do toho nesel. Asi ty prachy nejsou tak velke, kdyz vedel, ze o ne na 99% prijde

      • Fortnite je hra hlavně pro děcka a imho jich to hraje většina přes smartphone

      • Nějaký důkaz nebo jen plácnutí do větru? Já jsem tu informaci kdysi hledal, když začala tahle kauza a pouze na jednom webu jsem našel, že z celkových 250 milionů hráčů by mělo být na smartphonech 80 milionů. Na smartphonech, ne na Applu, podíl androidu a iOS jsem nikde nenašel, ale i kdyby to bylo 40 milionů iOS a 40 milionů Android, tak to není ani pětina. Ale osobně si myslím, že Android hráčů bude daleko víc vzhledem k rozšířenosti Androidu proti iOS.

      • Jistě, hráči mohou přejít na PS nebo xbox pak ale stejnej podíl z plateb dostane MS/Sony a s tím Epic problém nemá…

      • Otázka byla, jestli to Apple a Epic pocítí, že přijde o příjmy z Apple zařízení, ne s čím má problém. Odpověď naprosto mimo téma.

      • Ze mobilnich hracu neni tolik? To se teda sakra mylis. At se ti to libi nebo ne, mobilni hraci uz ted dominuji herni odvetvi.

        [odkaz]

      • Bavíme se tady konkrétně o fortnite, ne celkově o mobilních hráčích. U fortnite zjevně platí, že více hráčů upřednostňuje konzoli před mobilem, konkrétní čísla jsem našel pouze na jednom webu a uvedl o pár příspěvků výše.
        Navíc Epic nepřijde zjevně o moc příjmů z androidu, tam je možné nainstalovat bokem přes jejich fortnite launcher nebo z galaxy storu.

  4. Huawei a jeho obchod to jistí 😂 Na Petal Search se pak najde všechno.

  5. Málo co Apple prodává zastarálý HW svých telefonu kde je pozadu za konkurencí za neskutečné prachy, tak ještě chcou odrbávat vyvojáře.

    • Proto má Apple nejpokročilejší ARM čipy a ani slavný Qualcomm se většinou nechytá… nemluvě o Samsungáckých Exynosech nebo Huawei Kirin, to je ve vývoji dva roky za Applem.

      • Žes tu zrovna ty včera jinému nadával, že musí každý problém Samsungu žehlit. Však ty děláš teď uplně to samé. Abys náhodou nespadl do kategorie jako tvůj oblíbenec htcjirka = OVCE. Béébéé.

      • Já ale Applu připisuju hodně neduhů – hnusné rámečky na LCD displejích, naprostý technologický přestřel s iPhone SE, pár neduhů v iOS… ale SoC? Zatímco Kulhaváovce dokáže popřít i jednoznačný nádech displeje do zelena, který je na fotce.
        Se SoC to nemůžete myslet vážně. Apple A13 má jedinou konkurenci, tou je 865+ a to tu máme za necelý měsíc keynote s novými iPhony.
        Co jiného tam zaostává? Foťák možná trochu, displej OLED s 450 PPI podle mě dostatečný. Nevím, já proti hejtům na Apple nic nemám, ale jen když jsou podložené

      • A kdes přišel, že je řeč jen o SoC? On píše HW, ty sis z toho vypíchnul to jediné, v čem Apple drží prvenství (rozuměj má nejvíce číslíček v syntetickém benchi, který nikoho nezajímá). Tohle jsme od Apple ovcí poslouchali roky, nicméně frčelo to někdy před pěti lety, dneska má i střední třída výkonu dostatek (řekl bych dokonce i nadbytek), takže čísla v benchmarku nikdo neřeší. Lidi zajímá použití v praxi, všichni víme, jak na tomhle bezkonkurenčním HW tenkrát běželo iOS (bavím se o nepovedeném startu iPhone 8, to byl děs běs). Tam ani impozantní čísla z benche Apple nezachránila.
        A na zbytek sis odpověděl sám. Foťák má konkurence o parník jinde, ne trochu. Displej to samé. Však to jsou v dnešní době prakticky ty nejdůležitější komponenty. A není žádný hejt říct, že tohle už prostě nestačí, že by tohle či tohle mohlo být lepší. U displeje za poslední tři roky nejviditelnější změna snad jen svalnatější označení XDR (když pominu celkem zanedbatelné zvýšení jasu). Vyšší frekvence nic, menší rámy nic, vyšší jemnost na OLEDu nic. Tohle stačilo před 3 lety, ne teď. A je naprosto v pořádku na to upozorňovat.

      • Kdo má vyšší jemnost displeje? Samsung, který tlačí u základního Note na podprůměrné full HD? Xiaomi, Huawei, Oneplus všichni používají u většiny svých telefonů full HD…Samsung prodává QHD u současné vlajky Note jen u nejvyšší verze za 35 tisíc. Nutno říct, že tak přerostlou, že i to QHD na tomhle displeji dosahuje PPI hodnoty pod 498, což není daleko od Applích 460PPI.
        Zajímavé, že když upozorním tady na to, že Samsung používá naprosto nedostatečných 398 PPI na Note 20 za 24 tisíc, tak se neozveš a schytám 10 mínusů a výsměch od KulhavéOvce. Ale jak jde o Apple, tak najednou vadí i diametrálně vyšší hodnota.

      • Já tu ale žádnou Kulhavou ovci nevidím. Vidím jen to, jak se snažíš všechno, co jsem já napsal bez hejtu a bez skrupulí, přetočit na věc, která je “ v pořádku“. A co rámy? A co vyšší obnovovací frekvence? Netočíme se jenom na jednom vypíchnutém parametru, ale přesně tohle jsou věci, které oddělují ty nejlepší od toho zbytku. Jako uživatel Macu bych dal Apple všechny svoje prachy za to, abych si mohl koupit nabušenej mobilní stroj (rozuměj iPhone). Ten ale oni nenabízejí, prakticky v každé věci ta zařízení v něčem zaostávají. Ty lepší displej asi nepotřebuješ, lepší foťák taky ne. Já bych ho za ty peníze ale očekával. Však se podívej, za prachy, za který Apple nabízí iPhone 11 dostaneš Galaxy S20, který ho ve všem naprosto zadupe do země. V nejvyšším segmentu škoda mluvit. Prostě ujíždí vlak no.

      • Rámy a obnovovací frekvenci uznávám. Snad bude konečně vyšší u nových iPhonů, stejně jako bych uvítal 5G vzhledem k tomu, že někdo si iPhony kupuje na pár let dopředu a do té doby tu může už nějaká síť být. Stejně jako jsem uznal foťák již dříve, ale ten moc nepoužívám a kvality iPhonu mi stačí.
        Na druhou stranu k té obnovovací frekvenci – u Samsungu běží jen na full HD, což je pro mě nedostatečné a znamená to, že displej by mi stejně jel jen na 60Hz. Samozřejmě bych lepší displej na iPhonu uvítal, ale říct, že dneska nestačí, když není NIKDO, kdo by ho dělal líp (tedy QHD 120Hz s aspoň 500 PPI) mi přijde takové jednostranné… Proč tohle teda nepíšeš i pod články o Samsungu?

      • „Proč tohle teda nepíšeš i pod články o Samsungu?“ – Právě proto, že tu máme výrobce, kteří to prostě líp dělají. Tobě FHD se 120Hz nestačí, nicméně pořád je to více, než nabízí Apple. Navíc to, proč vrcholné stroje Samsungu nezvládají QHD 120 Hz je vinou Exynosu. A proč tedy Apple , když má ty top SoC (což jsi sám psal) tohle nedotáhne? Odpovím ti. Protože jsou líní, jak houpací koně. Tohle, stejně jako nějaká pokročilá soustava foťáků – to není něco, co by museli vymýšlet nebo vyvíjet. Dneska je zoom 3x, 5x v nejvyšší třídě už běžný. Neříkám, že je to nutné hnát do marketingových nesmyslů typu 100x apod, nicméně za poslední 3 měsíce jsem se dostal do situace, kdy jsem takovou věc použil. Není to must have, je to příjemná věc. A je otázka, proč se jablečný člověk musí v tomto omezovat, když jeho kolegové, využívající konkurenci nemusí. Nejlepší přístroj portfolia by měl nabízet to nejlepší možné dostupné, tam na žádné omezování se není prostor. U iPhone 11 se ústupky dají pochopit, v nejvyšších patrech nikoliv.

      • A uvědomuješ si, že tu brečíš u telefonu, který je rok starý a má být nahrazen v následujících týdnech, zřejmě modelem se 120Hz, tedy, že to nejspíš dotáhnou? Opravdu ti vadí, že rok starý model, který byl představen v době, kdy Samsung představoval Note 10 a na trhu byla S10 nemá vyšší obnovovací frekvence? Co po nich chceš, aby to chrlili jak Samsung 4x do roka?
        Vlak jim rozhodně co se displeje týká, neujel, protože Samsungácké řešení je nedotažené, polovičaté a k ničemu.

      • „V následujících týdnech, zřejmě.“ Aha. To je asi tak stejně pravděpodobné, jako „možná vůbec“. Ale žehlíš pěkně, co to jde. Za průměrnost Apple tedy vlastně může Samsung. To je celkem zajímavý poznatek z dneška.
        A PS: „Samsungácké řešení je nedotažené, polovičaté a k ničemu.“ – A přesto je to víc, než řešení Apple. Začínám mít pocit, že máš ze Samsungu lehce mindráček.

      • Nemám, ale je to jediný konkurent Applu momentálně, tak s kým mám srovnávat? S Huaweiem, který je mrtvý?
        Nevím co na tom nechápeš, oháníš se tady měsíc starým Notem proti rok starému iPhonu. Počkáme si na nové modely, pak to můžeme soudit.

      • Tak já hlavně nevím, proč se máš potřebu bavit o značkách konkrétně. Když tu danou technologii je schopná zkopírovat Čína, proč by toho neměl být schopen Apple (který to stejně nakonec jako vždy udělá). 120Hz u Samsungu na nejvyšší rozlišení nefunguje, 90Hz už u konkurence ale ano, třeba u OnePlus už přes rok, Pixel to samé. A ani tam se Apple nedostal. Právě kvůli své lenosti. Protože prostě nemají potřebu být nejlepší, protože prostě jim je jedno, že zákazníkům nenabídnou to nejlepší současné možné. Protože si to lidi stejně koupí. A to je asi ten rozdíl mezi náma – mně to totiž v pořádku nepřijde. Kor když se Apple pak ještě na Keynote drze chlubí nejlepšími displeji a XDR a nevim jakými dalšími nesmysly.
        Jinak se neoháním měsíc starým Notem. Ani v jednom komentu jsem Note nezmínil. Psal jsem o S20, který vyšel v únoru. A já opravdu nemůžu za to, že Apple vydává svoje modely víc jak půl roku po Samsungu. Pokud se navíc vyplní prognozy pozdějšího prodeje Proček kvuli covidu, může tyto modely od sebe dělit skoro rok. Nevím, jak ještě lépe se ten ujetý vlak dá demonstrovat. A to navíc ještě ani nevíme, jestli letošní iPhone budou 120Hz vůbec mít. A to se bavíme pořád jen o parametru displeje, na foťáky radši ani nepřišla řeč.

      • Václav Láhev

        A to je nejaky zasadni problem, ze displej nema 90 nebo 120hz displej nebo telefon celkove nema nejnovejsi technologie? V cem je to pro zakaznika podstatne?

        Kdyby to podstatne bylo, byly by tyto nejnabusenejsi stroje nejprodavanejsi a ono tomu tak neni ani vzdalene. A pocty prodanych kusu jsou jedinym ukazatelem toho, jak to lidi zajima, resp. jim to je uplne sumafuk.

        Samsung pro radu S i Note potrebuje az nesmyslne otravnou reklamu, ktera ma minimalni efekt, stejne tak treba Huawei, ktery si plati vsechny mozne propagacni kanaly a taky se nic nedeje. Takze nejnovejsi technologie jsou mezi pozadavky zakazniku to nejmensi, co lidi zajima.

      • Tenhle argument lidí, kterým stačí průměr, a proto musí stačit průměr všem, se objevuje snad ve všech odvětvích. Ale tenhle průměr tu přece nikdo neřeší. Ty nejvyšší modely si kupují jen ty nejnáročnější zákazníci a uživatelé (a těch prostě není tolik). Stejně je to u aut a všude jinde. A právě v té nejvyšší třídě by pak měly jít všechny ty kompromisy stranou. Nevidíš rozdíl mezi 60, 90 a 120 Hz? Není to pro tebe podstatné? Však je to v pořádku, můžeš si vybrat z tisícovky průměrných produktů za přijatelné ceny. Ale tahle generalizace není na místě. Že to není podstatné pro tebe neznamená, že pro všechny. Protože jak už jsem napsal – ty nejmenší rozdíly ve finále rozhodují mezi tím nejlepším a tím zbytkem. Displej je snad ta nejdůležitější část telefonu, člověk pomocí někoho zařízení ovládá, že to věc, na kterou člověk neustále kouká, je to první věc, kterou člověk vidí. Z logiky věci by pak měli výrobci této části věnovat nejvíc pozornosti. A ono se tak opravdu děje. Krom Apple.
        Jinak s tou reklamou – znova. Samsung je tak hloupý, že roky investuje do nesmyslné reklamy, která má minimální efekt? Víš ty snad líp, jaký efekt reklama má, líp, než inženýři ze Samsungu? Možná bych ti i věřil, kdyby ovšem nebyl Samsung jednička trhu.

  6. A je to tady, monopoly Apple a Google začaly diktovat, mohou si to dovolit, když plnohodná konkurence chybí. Navic Google u aplikace Youtube začal používat roboty s umělou inteligencí , o jejich skutečné činnosti možná neví ani programátoři, je to však levnější než dat práci občanům. Jsou to zatim jen prvni vlaštovky, ale obavy co bude dal jsou na místě. Bez hodnotné konkurence a rozumného obchodního vztahu, to bude jako v minulosti, kdy rozhodovala „jedna strana, jedna vláda, jeden lid“!

    • A kdo jiný by o jejich činnosti měl vědět když ne programátoři, ty Janku? Ty roboty totiž taky někdo programuje. Je vidět, že o tom víš prd. AI máš všude kolem sebe, ani o tom nevíš.

      • Představa, že si nějaká tupá hlava myslí, že ten robot se zrodil z ničeho nic, začal sám „přemýšlet“ a přebírá teď kontrolu nad celým Googlem, mě fakt pobavila. To může vypustit z huby jen volič SPD.

  7. V Apple jsou pěkní „sviňáci“. Svých 30% si ukousnou ze všech In App plateb včetně i charitativních aplikací. V aplikaci však nesmíš zmínit, že 30% z platby jde Apple. To pak aplikaci nedovolí publikovat či ji pak stáhne.
    To že ze všech nákupů si vezme 30% mi nevadí, ale jejich snaha co nejvíce zatajit před svými zákazníky, že nemají skrupule obrat i charitu o svých 30%.

    • Ale těch 30% je běžný… Na Steamu taky třeba. Nebo Google Play.
      Apple to před lety zavedl a všichni se tomu bránili. Ale Apple to obhájil tím že taky musí nějak pokrýt provoz App Store a jeho vývoj. Pokud Epic není spokojen s 30%, tak ať si vyvine svůj vlastní store pro mobily a dá si tam jakoukoliv částku chce a uvidí jak dlouho to bude profitabilní…

      • Google nevybírá procenta z charitativních aplikací. Google se nesnaží trestat ty, kteří řeknou pravdu, že 30% jde se správci ekosystému. Připadá ti systém zatajování ze strany Apple v pořádku? Pokud ano, tak asi další debata nemá smysl…

  8. A už v Apple rozeznají hrušku od jablka, nebo ještě stále nechápou rozdíl? 🤣😂

  9. nerozhodol náhodou nedávno súd, že Apple nesmie zrušiť EPICu ich vývojárský účet kvoli ich Unreal Enginu? žeby to malo dopad na mnoho iných firiem? (nebavím sa o Fortnite, tam sú v práve Apple)

  10. Nikdo nevyhraje. Hráči kteří chtějí zůstat Apple změní hry a hráči, kteří nechtějí měnit hry sáhnou příště po androidu. Kdyby to udělali všichni vývojáři, Apple by šel úplně do kytek. Kdysi byli velcí hráči jako Atari sestřeleni ruskými zákony kvůli prachobyčejnému tetrisu, takže ještě se můžou dít věci nečekané…

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).