TOPlist

App Store slaví 10 let existence. Jak nás Apple naučil utrácet za aplikace?

Obchod Apple App Store

Obchod aplikací App Store v úterý oslavil své první kulaté narozeniny. Přesně před deseti lety nás Apple naučil, že kupovat aplikace a hry může být neskutečně jednoduché.

Jobs se zpočátku obchodu aplikací bránil

Když Steve Jobs představil první iPhone, s instalací aplikací třetích stran vůbec nepočítal. Nechtěl, aby si jeho uživatelé špinili systém nekvalitními aplikacemi, či jej dokonce nechali infikovat virem (podobně jako se tak dělo ve světě PC). Rozšíření funkcí tak zprvu obstarávaly nedokonalé webové aplikace, zlom přišel až v roce 2008 s iPhone 3G. Ten kromě několika hardwarových vylepšení přinesl i systém iPhone OS 2 vybavený vlastním obchodem aplikací.

Jeho popularita spočívala (a dodnes spočívá) především ve snadném nákupu a stažení aplikace do zařízení na jedno kliknutí. Do té doby bylo zvykem si aplikace pro jiné platformy obstarávat na samostatných webových stránkách, popř. na externích médiích. Jejich nákup, instalace, ověřování licence, aktualizace, opětovná instalace, atd. byly poměrně složité procesy, které spoustu lidí předem odrazovaly; nehledě na to, že existovala možnost instalace infikované verze.

Nákup na jedno kliknutí

Apple nicméně využil svého know-how z hudebního obchodu iTunes, ve kterém naučil lidi utrácet za hudbu. Pořízení digitálního obsahu na jedno kliknutí fungovalo bezvadně, a tak přenesení tohoto konceptu do obchodu aplikací bylo logickým krokem. Pohodlná instalace, centralizovaně řešené aktualizace, jednotná digitální licence svázaná s uživatelským účtem byly a dosud jsou obrovsky silné zbraně. Steve Jobs tehdy spuštění App Store popsal jako největší start v jeho dosavadní kariéře.

A start to byl skutečně raketový. Apple se na startovní čáru postavil s pěti sty aplikací, z nichž čtvrtina byla nabízena zdarma a 90 procent z těch placených stálo méně než 10 dolarů. Už po pár dnech počet titulů v obchodě zdvojnásobil, stejně tak neskutečně rostl počet jednotlivých stažení – za čtyři dny zaznamenal Apple Store 10 milionů stažení, za čtvrt roku 100 milionů, za necelý rok už to byla jedna miliarda. K letošnímu lednu byl App Store domovem pro 2,2 milionu aplikací, počet stažení překonal číslo 170 miliard. Každý týden App Store navštíví půl miliardy uživatelů.

Na App Store bohatne Apple i vývojáři

Společně s Applem si mohou ruce mnout i vývojáři aplikací. Monetizační pravidla jsou stanovena od počátku stejně – z každé prodané aplikaci si Apple bere 30 procent a vývojář 70 procent. Za desetiletí Apple vývojářům vyplatil více než 100 miliard amerických dolarů (asi 2,2 bilionu korun), sám Apple má díky App Store zajištěny vysoké příjmy – podíl služeb na celkových finančních výsledcích činil v posledním kvartále 15 procent.

Konkurence může tiše závidět

Úspěch App Store okamžitě využila i konkurence a představila vlastní obchody, na Androidu je to Obchod Play (dříve Android Market), na Windows je to Microsoft Store (dříve Windows Store). U obou platforem je nicméně možné získávat aplikace i jinou cestou, a z tohoto důvodu jablečný obchod generuje výrazně větší tržby, byť s ním má Apple znatelně menší tržní podíl.

Podle posledního reportu App Annie byl v loňském roce podíl počtu stažení aplikací mezi App Store a obchodem Play v poměru 30:70, přesto byl v jablečném obchodě utracen dvojnásobek peněz než v krámu Google.

I do jablečných zařízení je sice možné dostávat aplikace jinou cestou, avšak jednoduchost nákupu v App Store v porovnání s riziky, které tzv. jailbreak přináší, nakonec vyústila v téměř vymýcení všech možných nelegálních metod.

Žebříčkům stažení vede Facebook a Candy Crush

A jaké aplikace uživatelé App Store za první dekádu nejvíce stahovali? Nejstahovanější aplikací se za deset let stal Facebook, následovaný Messnegerem a aplikací YouTube od Google. Ve hrách vede Candy Crush Saga, v závěsu jsou pak Subway Surfers a Fruit Ninja. Přestože hry tvoří pouze 31 procent staženého obsahu, přinášejí do kapes Apple nejvíce peněz – zhruba tři čtvrtiny všech příjmů z App Store.

Zajímavé je, že spousty titulů, které byly před deseti lety nejstahovanější, již v App Store nenajdeme, neboť některé funkce, které přinášely, Apple integroval přímo do systému. Naopak Google Mapy nebo YouTube se zase vydaly opačnou cestou – dříve byly přímou součástí systému, dnes se jedná o běžné aplikace.

Na řadě jsou nyní počítače

Apple svůj aplikační obchod nadále vylepšuje, poslední významnou změnou prošel v minulém roce v iOS 11. Po aktualizaci dostal nový design, přepracované kategorie a také začal ukazovat ceny aplikací v českých korunách. Dalším cílem Apple je naučit lidi podobně nakupovat aplikace na počítačích Mac. Na této platformě zatím App Store příliš velký úspěch nezaznamenal, brzy se však do něj dostanou vybrané populární aplikace z iOS, což by mělo jeho atraktivitu výrazně zvýšit.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek
Příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích.

Kapitoly článku