Domů » Recenze » 6 důvodů, proč se vyhnout Škodě Enyaq

6 důvodů, proč se vyhnout Škodě Enyaq

Jen máloco rozděluje českou společnost tak, jako pohled na elektromobilitu. Zatímco Tesla 3 se stala nejprodávanějším evropským autem (napříč všemi pohony!), u nás se politici budou dohadovat o tom, jestli si udržíme spalovací motory i po roce 2035. Malé tajemství: i když bude jakýkoliv politik cokoliv slibovat, je dávno rozhodnuto a český trh na tom nic nezmění.

Elektromobil? To ne.
Elektromobil? To ne.

Během týdne testování nové ŠKODY ENYAQ jsem se od širokého okolí dozvěděl mnoho důvodů, proč bych se měl tomuto vozu, a obecně elektromobilům, vyhnout. Které to jsou?

ŠKODA ENYAQ je SUV rodinného typu. Podobně velký jako KODIAQ.
ŠKODA ENYAQ je SUV rodinného typu. Podobně velký jako KODIAQ.

1. Není kde nabíjet

Pravdou je, že bych vůbec neuvažoval o elektromobilu, kdybych neměl garáž s možností nabíjení. Mám jen obyčejnou 230V zásuvku, ale i ta na každodenní ježdění v pohodě stačí. A právě zde probíhají veškerá moje dobíjení. Lidé mají představu, že s elektromobilem budou jezdit k nabíječkám podobně, jako se teď jezdí k benzinkám. Jenže takto to nefunguje. Elektromobil obvykle dobíjíte, když auto stojí a vy jej nepoužíváte.

Rychlé veřejné dobíjecí stanice použijete jen na dlouhých cestách, na dálnicích. Třeba když pojedete Praha–Brno a zpět. Mezi zmíněnými městy dnes najdete 23 rychlých nabíječek. Enyaq má papírový dojezd cca 500 km, při ostřejším tempu na dálnici počítejte s cca 350 km. Takže při cestě z Brna se budete muset na chvíli zastavit. Na jak dlouho? Enyaq je možné nabíjet výkonem až 125 kW, za 10 minut se tak dobijete pro jízdu na nějakých 90 km.

O něco více než polovina baterie a vůz hlásí dojezd ještě 240 km. To by šlo.
O něco více než polovina baterie a vůz hlásí dojezd ještě 240 km. To by šlo.

A co sídliště a lidé bez garáží? Teď je to na nás a námi zvolených zástupcích. Máme dlouhých 20 let na to, abychom vybudovali dostatečnou nabíjecí infrastrukturu. Jak píše na svém účtu Patrik Zandl, ještě se nás Čechů nezeptali, že to nejde. Když umějí postavit nabíječky v Norsku, Belgii nebo Německu, proč by to nešlo u nás?

2. Elektřina bude drahá…

Takže elektromobil je ekonomický nesmysl. Elektřina je skutečně drahá a v posledních týdnech to vidí každý z nás. A její cena ještě nejspíš poroste. Může za to mnoho faktorů včetně toho, že v celé EU postupně přecházíme na čisté obnovitelné zdroje.

Vybudování obnovitelných zdrojů je drahé, je to naše investice do budoucnosti. V EU se dnes více elektřiny vyrábí z obnovitelných zdrojů než z fosilních paliv nebo z jádra. Takže už jsme tak nějak v půlce, v Česku ale zaostáváme. Sám si netroufám tvrdit, kam se může cena elektřiny vyšplhat.

Aktuální velkoobchodní cena elektřiny na burze Power Exchange Central Europe je cca 116 Eur za 1 MWh, tedy cca 3 Kč za 1 kWh, přičemž ještě před rokem to byla přesně třetina. Uvidíme, co udělá cena elektřiny v budoucnu. Každopádně průměrná spotřeba ŠKODY ENYAQ je 18,5 kWh/100 km. Museli byste mít 1 kWh za 5,4 Kč, abyste jezdili s náklady 1 Kč na 1 km. A takovou cenu nejspíš ještě dlouho mít nebudete. Jako majitel elektromobilu máte nárok na zvýhodněný tarif D27d od svého poskytovatele elektřiny.

Tento vůz má najeto 3201 km a průměrná spotřeba činí 18,5 kWh/100 km.
Tento vůz má najeto 3201 km a průměrná spotřeba činí 18,5 kWh/100 km.

3. … a bude jí málo

Když jsem slyšel o plánu Německa zavřít jaderné elektrárny, považoval jsem to za šílenství. Pořád si myslím, že je to špatný nápad, že jim elektřina bude chybět. Jenže v Německu se staví obnovitelné zdroje neuvěřitelným tempem. V loňském roce se v Německu více než 50 % energie vyrobilo právě z obnovitelných zdrojů a raketově pokračují dál. Na jádro dnes připadá asi jen 12 % vyrobené energie. I přesto země dokázala exportovat 27 TWh energie do zahraničí. Tedy exportuje tolik, kolik vyrobí naše dvě jaderné elektrárny.

Elektřinou se musí šetřit. Když volič automatu přepnete do B, vůz po sundání nohy z plynu výrazně rekuperuje - brzdí a kinetickou energii ukládá do akumulátoru ve formě elektřiny.
Elektřinou se musí šetřit. Když volič automatu přepnete do B, vůz po sundání nohy z plynu výrazně rekuperuje – brzdí a kinetickou energii ukládá do akumulátoru ve formě elektřiny.

Česko vloni exportovalo jen 10 TWh elektřiny, nejméně za poslední roky. Jen na tento export by tu mohlo jezdit asi 3,6 milionu vozů ŠKODA ENYAQ. A to nepočítáme úspory z rafinace ropy. Takže elektřiny evidentně je a bude hodně a zvládneme i miliony elektromobilů, které tu budou tak za 20–30 let. Bude dražší, ale zase bude vyráběná obnovitelně.

A že to nepůjde? Třeba v Norsku vyrábí přes 99 % energie z obnovitelných zdrojů a překvapivě to jde. Investice do čistých elektráren budou drahé, ale pořád je to levnější řešení než do nich neinvestovat. To tedy nejsou moje slova, to říká moje oblíbená Dana Drábová.

4. Baterie dlouho nevydrží

ŠKODA dává na baterii záruku 8 let nebo 160 000 km. Garantuje, že během této doby neklesne kapacita baterie pod 70 % deklarované kapacity. Po 10 letech bude nejspíš kapacita baterie skutečně o něco nižší a budete před rozhodnutím, co udělat. Dnešní optikou nevíme, jaké budou možnosti. Jistě bude možné vyměnit jednotlivé články, které ztratily svou kapacitu.

Ale třeba bude možné zakoupit úplně nový typ baterie, třeba na bázi grafenu, nebo solid-state baterii s pevným elektrolytem. Za 10 let udělají baterie obrovský pokrok, takže nevíme, co nás čeká. Před 10 lety stála 1kWh baterie 1 200 USD, dnes je cena 137 USD. S příchodem nových technologií by cena mohla opět skokově spadnout.

Jednu kilowatthodinu prosím, zabalit s sebou. Dnes to máte za desetinu ceny oproti roku 2010. Kolik to bude za 10 let?
Jednu kilowatthodinu prosím, zabalit s sebou. Dnes to máte za desetinu ceny oproti roku 2010. Kolik to bude za 10 let?

5. Elektrická auta by se měla prosadit sama

Enyaq by si přeci nikdo nekoupil. Jenže je to tlačenka – Evropská unie nám elektromobily nutí, mělo by se počkat, až se prosadí přirozeně. S tím se nedá nesouhlasit. Nutno vzít v potaz, že EU v tom není sama – celý moderní svět tlačí na výrobce automobilů, aby se vyráběla auta s nízkými emisemi. Chtějí to v USA, v Číně (zde mnohem více než v jiných částech světa), v Japonsku, v Koreji i v Norsku (není součást EU). Historicky byly automobilky vždy tlačeny do toho, aby snižovaly emise. Kdyby ne, tak nám tu jezdí auta bez katalyzátorů. Proč by je tam dávaly, když to jen zvýší cenu?

Odpor vzduchu je nepřítel elektromobilů. Hodnota součinitele odporu vzduchu pro ENYAQ je 0,257. KODIAQ má hodnotu 0,323.
Odpor vzduchu je nepřítelem elektromobilů. Hodnota součinitele odporu vzduchu pro ENYAQ je 0,257. KODIAQ má hodnotu 0,323.

Dostaly za úkol splnit další emisní normy a automobilky samotné přišly s tím, že přejdou na elektropohon. Mohly si vybrat jakoukoliv cestu, jakékoliv palivo a zvolily elektro. Prohlašují teď, že se spalovacími motory skončí, často ještě mnohem dříve, než to nakáže legislativa. A proč tedy ten zákaz? Aby to každému došlo, že elektromobily skutečně přijdou.

Ať se na to připraví – vlády, energetické společnosti, distributoři, developeři, zákazníci. Ať počítají s tím, že tu budeme mít elektromobily. Aby to nebylo tak, že v roce 2030 se bude 90 % vozů prodávat na elektřinu, ale nebude zde infrastruktura.

Aktuálně tu máme druhou generaci elektromobilů. Ta první měla reálný dojezd pod 200 km a pomalé nabíjení. Dnešní elektromobily nabízejí dojezd do 500 km a dobíjení výkonem nad 100 kW. Všemi parametry jsou tato auta srovnatelná se spalovacími vozy. Někdy kolem roku 2025 přijdou elektromobily 3. generace, které budou v každém ohledu lepší než spalovací vozy. Výkonem, komfortem, dojezdem, nabíjením, funkcemi, cenou. A to bude bod zlomu. Lidé je budou chtít, ale k tomu bude potřeba právě ta infrastruktura. Není na co čekat.

Kdo tráví v autě hodně času, ať si připlatí za tato masážní sedadla
Kdo tráví v autě hodně času, ať si připlatí za tato masážní sedadla

6. S elektrickými auty není zábava

Jenže se kterými dnešními auty zábava je? Obzvláště s kategorií SUV. Dnešní auta nejsou stavěna tak, abyste si s nimi driftovali, vodili je plynem v zatáčce, pálili pneumatiky. Tedy taková auta samozřejmě existují, ale není to mainstream. I když budete mít rychlý KODIAQ RS, nelze mluvit o puristické řidičské zábavě.

Pokud chcete zábavu, musíte hledat v úplně jiných vodách, nebo si zajděte třeba na motokáry. Přestože má Enyaq velmi nízké těžiště, vysokou hmotnost nezamaskuje. Takže vymetání zatáček není jeho silnou stránkou, stejně jako u všech SUV. Naopak lze ale ocenit naprosto bezprostřední reakci elektromotorů na přidání plynového pedálu. V tom mu nemůže žádný spalovací motor konkurovat.

Na 21" pneumatikách se ENYAQ pouští do zatáček statečně, ale jízdní zábava to moc není.
Na 21palcových pneumatikách se ENYAQ pouští do zatáček statečně, ale jízdní zábava to moc není

Co si o elektromobilech myslíte? Stále jste proti? A myslíte si, že máme čekat na vodík? Pak se nezapomeňte mrknout na článek Proč nás (ne)čeká vodíková budoucnost aneb Lesk a bída nového modelu Toyota Mirai.

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

132 komentářů

  1. Mně, hlavně zvláště v kontextu ekologie, nedává smysl elektrické SUV.

    • Ono někdy SUV dávalo smysl?

    • SUV zmysel dava, akurat skor mensine. A tiez by to malo byt realne SUV, nie tie moderne predokolky ktore su mimo cesty tak ci tak k prdu.

      Rozhodne ale nie je pravda, ze dnes kazdy potrebuje SUV lebo … ja vlastne ani neviem preco.

    • Menšině? A proto na něj přešla většina automobilek včetně takových, jako Rolls- Royce, Porsche nebo Lamborghini? Naopak, SUV zachránilo pár automobilek od úpadku, protože po něm byla největší poptávka. Jinak SUV není určeno na nezpevněné cesty, to si pleteš s offroadem.

    • To ze to ludia kupuju ale neznamena, ze to dava zmysel. Ludia proste chcu velke auto lebo to vyzera cool a dnes uz je to lacne, ale ze by to potrebovali, alebo ze by to casto malo nejaku pridanu hodnotu … imho skor nie.

    • zato ze ma elektricke SUV velku spotrebu, neznamena ze nie je ekologicke, pokial je ta elektrina vyrobena z obnovitelnych zdrojov. Znamena to len, ze bude menej ekonomicke oproti napriklad elektro sedanu
      A SUV dava asi rovnaky zmysel ako napriklad coupe.

    • me dava SUV smysl pro starsi lidi a obecne pro lidi, kteri se hur pohybujou, protoze jak je to vyssi, tak se jim do toho lip nastupuje :-)
      ale jinak v tom taky vyznam nevidim…

    • SUV jsou auta pro lidi s mindrákama, co si myslí, že když si koupí „velký“ auto tak to všem „ukážou“
      Bohužel mnozí výrobci SUV zapoměli na to že v tom jezdí lidi a ti lidi chtějí v tom převážet i různé předměty.

      Je to prostě jen „módní“ vlna.
      Protože do velkýho kombíku naložím víc než do SUV s „nesmyslně“ velkejma kolama.

    • SUV nedává žádný smysl, je to Evropský rozmar, potřeba vozit si zadnici v něčem do čeho se nastupuje pohodlně jak do autobusu :-D

    • Nehovoriac o tom, ze s tym nikto nevie jazdit a parkovacie boxy na tie auta tiez stavane nie su, takze nieco ako neoplieskane auto uz dnes takmer neexistuje bez ohladu na pocet km.

      Proste ak pre to niekto ma rozumne vyuzitie, alebo dajme tomu, dobre sa mu do toho nasada … tak … kaslat na to, ale inak … ano, je to len modna vlna :)

    • Zdeněk Pavliš

      Koupil bych náklaďák 3,5 t na baterky, ale musel by být za cenu nafťáku/Iveco/ a mít podobný dojezd, pak by ušetřil něco na platbě za naftu, možná. Jako manažerská vozidla používáme naftové čtyřkolky a nemáme důvod měnit.

    • No jo, tady se musel vyblejt každý majitel fabie, protože jim dává smysl jenom malé auto na nákupy.

    • Opět argument kdy na jednoduchý problém „dnes to nefunguje a nemá smysl si brát auto na sídlišti protože ho tam nenabiju“. Odpověď dostaneme jen „ale za 20 let se to může zlepšit pokud možná se postaví lepší infrastruktura“
      Ok tak neotravujte s masáží dalších 20 let a ozvěte se, až bude infrastruktura hotová.

  2. Srovnávat Česko s Norskem je úplně mimo misu, zvláště z pohledu vývozu ropy. Nabíjení na sídlišti to je utopie, už vidím ty natahaný prodlužky z oken paneláků. A cena toho auta je úplně mimo možnosti normálních smrtelníků.

    • Vratislav Klega

      Dobrý den Petře, nějak mi chybí souvislost mezi tím, že Norsko vyrábí elektřinu obnovitelně a tím, že vyváží ropu.
      Proč byste měl natahovat prodlužku z okna? To je naprostý nesmysl.
      Tak pokud vyděláváte 15 000 Kč měsíčně, tak to bude mimo váš rozpočet. ENYAQ stojí podobné peníze jako KODIAQ.

    • Za polovinu Kodiaqu můžu mít Fabii se spal. motorem. Jakou mám možnost el. vozidla za polovinu ceny ENYAQU?Ano prodlužky z oken jsou nesmysl, ale ještě mi nikdo nevysvětlil, jak to teda ti lidé na sídlištích budou dělat?

    • Vratislav Klega jaká souvislost ??? že díky masivnímu exportu fosilních paliv mají Norové platy jaké mají a tudíž mají na takové blbosti peníze. Druhák díky elektromobilitě začínají mít Čínské automobilky v Norsku žně.

      Tour around NIO House in Oslo
      [odkaz]
      [odkaz]

    • MIO10: Budou to dělat úplně stejně, jako lidé s auty se spalovacím motorem – zajedou si k dobíjecí stanici. Nebo snad na sídlištích jsou běžné benzínové pumpy pro každý panelák jedna? Auto není telefon, aby se muselo hodit každý večer na nabíječku. V rámci města asi sotva za den najezdíte v průměru více jak 50 kilometrů, pokud nejste kurýr, tak v tom nevidím problém.

    • No ona nám ta elektrika poněkud dohání cenu nafty, že :-))
      Kukám na v médiích citovaný zálohy na elektriku po krachu Bohemia Energy a já tolik za naftu měsíčně teda nedám :-))

    • @ František

      Není problém zajet s autem na baterky k „elektropumpě“
      Už umí nějaká nabíječka natankovat 900km dojezdu za 5 minut?
      Pokud ano, rád změním názor na elektromobily.
      (no ještě aby výrobci vyrobili elektomovil velký kombi s koulí a možností tahat 1,5÷2t vlek).

    • @Dalca: nie je nevyhnutne nabit bateriu za 5 minut. Napriklad znacka NIO to v cine riesi formou vymeny baterie, co trva presne 5 minut.
      Ioniq 5 utiahne 1600kg, e-tron 1800kg.
      Cize vsetko sa da, len treba chciet (+ mat na to).

    • @famakate
      Výměnný „šuplík“ na baterky by bylo jedno z řešení. čekat hodinu na nabití je prostě úplně nepoužitelný.

    • Dalca: Zase jsme u toho, jak běžný spotřebitel používá auto. Troufnu si říct, že normální člověk netankuje pokaždé plnou, ale přijede na pumpu a natankuje za 200 … proč by se měl s elektromobilem chovat jinak?

    • @František
      tankuju plnou cca 1÷2x týdně. Běžného vámi popisovaného spotřebitele moc nepotkávám. Naprostá většina tam vrazí pistoli a vytáhne ji až po cvaknutí. za 200 dnes naberete něco přes 5 litrů. Na to se moc jezdit nedá, takže běžný spotřebitel vašeho typu vlastě nepřetržitě jezdí k pumpě a domů, čím ž spotřebuje většinu paliva.

    • Přesně tak, argumentace Norskem je naprosto mimo a pan Klega místo aby to uznal, tak se nechá zatáhnout do debaty o ropě. Pane Klego, byl jste někdy vůbec v Norsku? Víte něco o tamní infrastruktuře? Tam je naprosto jiná situace, kdy cca 93% elektřiny je vyráběno z vodních zdrojů? Proč asi? Stačí se myslím podívat na mapu Norska. Norsko je v tom prostě unikát a srovnávat jejich možnosti výroby čisté elektřiny se situací třeba u nás, je fakt těžce mimo.

    • 1) Nabíjení už stojí stejně, jako nafta. Ne-li více.
      A to ta nafta je brutálně zdaněná a dobíjení (a výstavba dobíječek) dotované.
      Pokud by ale jednou bylo el.aut víc, stát je taky zdaní, protože ten výpadek na spotřební dani z benzínu a nafty mu bude chybět.

      2) Argumentovat tím, že dnes rychlonabíjení už netrvá tak strašně dlouho, je liché.
      Jednak stále trvá daleko víc, než tankování.
      A hlavně: udávaná životnost baterie je uváděna při normálním nabíjení. Rychlonabíjení její životnost a kapacitu rapidně snižuje.
      Buď budu nabíjet rychle, nebo budu mít udávanou životnost baterie. Ne oboje.

      3)
      A to samozřejmě nemluvím o dalších aspektech – že dojezd elektromobilů je měřen za ideálních podmínek a reálný dojezd je malý – zvlášť když si koupíte těžkého mastodonta Eniaq s nejvyšším výkonem a ten výkon také POUŽÍVÁTE – já mám třílitrovýho Jaga (3.0d V6 TwinTurbo 221kW) a v techničáku mám spotřebu začínající šestkou. ovšem to je dosažitelné jen za předpokladu, že bych s tím jezdil jako s Fabií HTP.
      Ale to bych si nemusel kupovat Jaga, že. Čili jezdím za 9. Ten Eniaq, když s ním budu jezdit jako s Eniaqem a ne litrovou tříválcovou Fabkou, taky bude ten dojezd mít o třetinu nižší – jenže já tu naftu dotankuju za chvíli, on nedobije za chvíli.

      A hlavně jaký bude mít dojezd plně naložen, v zimě (topení, vyhřívání sedaček, volantu, předního i zadního skla) či v létě (klimatizace, chlazení sedaček, …)? Taky bych řekl, že poněkud horší, než tabulkový.

    • Uvidíme jak to dopadne. Jinak článek o ničem. Jen další PR.

    • přesně. Není vyřešena infrastruktura dobíjecích stanic. Není vyřešena likvidace
      starých baterií. V neposlední řadě, článek z posledního Světa motorů, v tom je srovnání cen (na 100 ujetých km) benzínu, nafty, plynu a elektřiny. A kupodivu se elektřina dostala na roveň spalovacích motorů, dokonce na některých veřejných nabíjecích stanicích byla daleko dražší jako jiná typy paliv. Co se týče té uváděné výroby el. jak píše redaktor, tak tady je to malinko jinak. ČR má výrobní rezervu cca 33 TWh. V souvislosti s tím co uvedl, že má Německo rezervu 10TWh se musí také říci, že tu nakupuje od nás a přeprodává např. Rakousku. A ten propočet, že by se tím „nakrmilo“ 3,5 miliónu EV je taky mylný. Na začátku roku to započítali, a kamarád z energetiky to také počítal. Vyšlo jim, že při miliónu EV by na jejich dobíjení, kdy drtivá většina se nabíjí přes noc, bylo potřeba cca 33 TWh, což je výrobní rezerva ČR. A v noci jak víme fotovoltaika nefunguje a větry se také zklidňují tak nevím z jakých obnovitelných zdrojů bychom nabíjeli.

    • Přééésně, elektřina je drahá a proto očekáváme s další generací CPU a GPU minimálně dvojnásobné spotřeby. Krom Číny se krypto těží jako o závod a takový mining rig se šesti rtx 3080 něco sežere. Vezmuli v potaz, že tyto stroje běží 24/7/365 tak jen hloupou těžbou krypta tu mrháme stovkami a tisicovkami MWh. Když by to alespoň počítalo něco přínosného pro lidstvo, tak bych přihmouřil oči, ale takhle? Na jedné straně brečíme kvůli nedostatku elektřiny, která je tím pádem dráha a na druhou stranu, tu elektřinu spotřebováváme na blbosti.

    • Petr A já ty natahané prodlužky z paneláků nikde nevidím. A to se zrovna dívám z okna.

    • Pro pana Miroslava z 10.11. 6:21 …Vyšlo jim, že při miliónu EV by na jejich dobíjení, kdy drtivá většina se nabíjí přes noc, bylo potřeba cca 33 TWh, …… Bylo by možné uvíst, jak pán k tomu došel ? Aspoň postup výpočtu s daty ?

  3. Tak trochu tam chybí to, že když jedete s elektrem po té dálnici jinak než předpisově, tak neujede na PLNOU baterku ani 300km. Enyaq s větší baterkou ujede při rychlosti 150kmh cca 280km. To je fakt žalostné. Další věc, o které se taktně mlčí, je maximální rychlost. Toto není Tesla. Maximální rychlost je 160km/h. Tedy méně než umí Fabia 1.0TSI. A čím rychleji jedete, tím vyšší spotřeba. Není to jak nafťák, kdy si můžete pádit po dálnici 180kmh se spotřebou 7-8l/100km. No a pak to rychlonabíjení. Enyaq má maximální nabíjení tuším 125kw a to ještě za příplatek. Zoufale pomalé. Jako mezikrok vidím alespoň dvojici Kia EV6 nebo Hyundai Ioniq 5, které mají 800V palubní síť a dokáží nabíjet myslím kolem 250kw takže mají 0-80% za 18 minut. I tu maximálku mají 185kmh, to už je daleko snesitelnější. Ale spotřeba při vyšších rychlostech je samozřejmě stále zoufalá.
    K tomu žalostná reakce naší země ve vztahu k budování nabíječek ve městech a na problém je zaděláno. Aktuálně jsou to auta jen pro fanoušky, lidi co jezdí jen po městě nebo ty, co jsou do toho nuceni firmou ve které pracují…

    • Mrkni na to, kolik průměrně lidé s autem jezdí. V našich podmínkách to rozhodně není 300 km denně, pokud se bavíme o většině lidí. Za den většinou ujedeš max. 100 km, pokud bydlíš v nějaké hodně daleké vesnici. Ta posedlost maximálním dojezdem je v kontextu České republiky směšná.

    • Smiesna by bola keby sa elektromobily prezentovali ako doplnkove vozidla napriklad pre jazdu v meste.

      Lenze dnes sa vsetci tvaria, ze je to plnohodnotna nahrada za spalovaky a to imho proste nie je.

    • @ František

      Minulý týden Út – Brno Jihlava a zpět, St Brno Zbiroh a zpět, Pá Brno Rožnov pod Radhoštěm a zpět.
      Lidi + vercajk + notebooky + nějaký drobný matroš na oživovačku.
      Zítra jedu Brno – Plzeň a zpět.
      By mne zajímalo JAK bych tohle odělal s libovolným autem na baterky.
      Ani tu Jihlavu bych pomalu neotočil na jednu baterku, tj musel bych někde minimálně jednou hodinu sivět doblba, než se ten elektromobil uráčí dobít.
      Jet do Mostu, tak musím nabíjet 2x na každý cestě.
      (a taky nevím, jak bych na elektroauto psal cesťák a jestli by se mi to vypaltilo)

    • @Dalca: a presne preto tu este stale mame auta so spalovacimi motormi, ktore plnia tento ucel.

    • Hezky napsané…..Jsou ale i jiné články, jak letos Němcům nefoukal vítr a plynové elektrárny jely na plný výkon ( teď je málo plynu v zásobnících). A počítá se TO také hezky. Na co budou jezdit kamiony, vlaky a lodě…..jako alternativní pohon je to cesta ale chce to do toho dát asi víc selského rozumu a ne propagandy od stolu.

    • Dalca: Sorry, ale s tím, co jsi napsal, se radíš mezi minoritu. Většina lidí takto auto nepoužívá. Elektromobily nemají ambici být pro každého a nemusí vyhovovat úplně všem. Pro aktivní řidiče asi nikdy nebudou dávat smysl, stejně jako nebudou dávat smysl mi, který bydlí ve velkém městě a auto je tak akorát zbytečná přítěž.

    • @ František
      Ráno:
      ženu do práce, mladšího do školky já do práce = 18km
      Odpolende:
      Já z práce pro ženu, mladšího ze školky a všichni domů = 18km.
      Nejedem nikam nic koupit.
      pokud je třeba jen nakoupit něco běžnýho + 6km k tomu (Globus je nejblíž četnost 2 až 3x týdně)
      Pokud by žena jela MHD a vyzvedávala k tomu mladšího ze školky + 1,5hodiny ráno i večer (takhle autem to dám za 20 min komplet i v odpolední špičce)
      Přitom neopustím Brno.
      V den kdy nikam nejedu oživovat, na jednání nebo na servis.

    • @ František

      A já se někde klasifikoval jako že jsem představitel majority, minority nebo něco takovéhu?
      Píšu jen svůj názor a popisuji jak používám auto já.
      Jak to dělají jiní, je výhradně jejich věc
      Znám lidi co si koupili několik aut a nenajeli na nich za 10 let ani 20.000 km.
      Bývalý kolega z práce (projektant) měl Fábku, 15 let najel 6.500. Celej život se hrkal do/z práce šalinou a na dovolenou vlakem. Vyhovovalo mu to. ( no už se ho na to nezeptám není mezi námi )

    • Tak já třeba jezdím více než 300-400 km za den tak max 1x měsíčně. To bych asi s elektromobilem musel udělat 30 min. pauzu na oběd v souladu se zákoníkem práce. Ale denně jezdím 25 km do práce, 2 km na nákup a to je super! Na 2 km se nafťák ani benzín ani neohřejí a jen čoudí a hrčí. A při nabíjení přes noc v garáži nemusím celý měsíc ani jednou k pumpě :-) A až mi na střechu nainstalují kolektory s baterií, budu jezdit ze 100% na vlastní levnou obnovitelnou elektřinu. Ano, prvotní investice do elektromobilu je zatím nepříjemná. Ale dříve nebo později budou elektromobily levnější než spalováky, do roku 2035 si mohou lidé svobodně vybrat, tak proč už dnes ta histerie :-)

    • Jenže auto velikosti Eniaqu má smysl právě na delší štreky.
      Na krátké popojíždění do města bylo elektrické Citigo.
      Jenže:
      1) Ho Škoda zrušila
      2) To prdítko stálo půl mega

    • 70 procent prodanych aut v CR jsou sluzebni vozy, ty skutecne najezdi v klidu kolem 300km. Tyto vozy fakt z vetsiny neparkuji nekde u kancelare, kde se daji pohodlne nabit. Nedovedu si predstavit, ze tu budou tyhle auta travit hodinu denne u nabijecky. Navic je bude potreba nabijet behem dne, nevim kde chcete vzit pozadovany vykon z baterek to fakt nebude. Elektromobily ano, zvlaste do mest, ale je hloupost si myslet ze nahradi spalovaci motory vic jak ze 30 procent. Ano Norsko, Rakousko, ty maji vodni elekrarny, ktere se pouzivaji i jako precerpavaci, jinde je to vcelku nesmysl. Resp. Teply sen za cenu neuveritelnych nakladu ktery posle Evropu do …

  4. Pokud vím, tak baterie jsou pořád omezené počtem nabíjecích cyklů. Znám spoustu lidí, co záruční kilometry jsou schopní ujet za 2 roky. Co pak? Kolik bude stát výměna baterií? Jakou hodnotu to auto bude mít třeba po 5ti letech? A když už jsme u té klasické zaříkávačky „ekologie“, co se stane s těma baterkama? Jak se budou likvidovat?

    • O těchto aspektech se „taktně“ mlčí.
      Ono není populární ukazovat i druhou stránku mince.

    • navzdory vašemu přesvědčení, že tyto otázky si nikdo před vámi nepokládal a teprve díky vám celý průmysl prozře, otočí se o 180 stupňů, pozor pánové, Mirek nám to vysvětlil, zastavte vývoj jdeme zpět … :-D … ne vážné, jak recyklace, tak částečjné výměny baterií, kdy se budou moci vyměňovat jen nejvíce poškozené články jsou technicky možné a je to jen otázkou vývoje a času. Samozřejmě že dnes je důležitější dostat levná elektrická auta k zákazníkům a recyklace bude velké téma až se na sekundárním trhu začne objevovat velké množství těchto baterií. Celkem běžně se ale použité baterie z elektrických aut na sekundárním trhu prodávají pro jiné účely, třeba jako domáci baterie k solárku, čímž lze snížit náklady na případnou novou baterii do samotného auta, na kterou jsou kladeny poněkud vyšší nároky.

    • @Mark132 netvrdím, že jsem objevil Ameriku, ale o tomhle nikdo nemluví. Podle tebe je to technicky možné, ale nikdo to aktuálně neřeší. Asi se neustále nedá ty baterie hromadit a používat na soláry. Ale jinak dobrý názor, proč to řešit dopředu, když to můžeme řešit až nás to začne trápit :-D

    • Málo místa na kolena řidiče a rozvrzaný plasty. Škodovácká klasika! Za auto v ceně 1,3mil je to hrůza. Nabíjení nic moc a ten úložný prostor vepředu pod kapotou taky mohl být na kabely už od výroby.

    • Nechápu proč se tady tolik lidí rozčiluje. Prostě časem budou elektromobily všude a nabíječky budou u každého nákupního centra. Než se vrátíte z nákupu budete mít nabito. Pak nechápu argument v článku že s elektrickým autem není zábava. Kromě super jízdních vlastností které se jen těžko dají srovnávat z normálním autem má zatím el auto ještě tu zábavnou hru kam dojedu a o kolik se mi sníží dojezd z klesající teplotou vzduchu.
      Člověk to musí brát jak to je. Jsme malý trh a svět se nezastaví.

  5. Jedna fotka dvou nabíječek v ulici je důkaz připravenosti na elektromobilitu?
    Ale no tak…

    • Vratislav Klega

      Ne, fotka, kde u každého parkovacího místa je nabíječka.

    • Si představuji 10.000,- nabíječek v Brně – Bohunicích…
      a další 4 bloky Dukovan, aby to utáhhly, když těch desítek tisíc aut kolem 5 odpoledne dojede z práce/školy/nákupu a připojí se do“zásuvky“
      To budou pěkný špičky…
      Tj nabíješky se budou muset řídit nějakým „HDO“ aby připojení mnoha aut najednou neudělalo problém elektizační soustavě…
      Páš to nebude jen jedno sídliště, to bude za chvíli „celá republika“.

    • supr presne tak,je to jenom hnusna manipulace s verejnosti
      sem zvedavej jak by chteli nabijet miliony aut

  6. Někdy kolem roku 2025 přijdou elektromobily 3. generace, které budou v každém ohledu lepší než spalovací vozy. Výkonem, komfortem, dojezdem, nabíjením, funkcemi, cenou. A to bude bod zlomu. Lidé je budou chtít, ale k tomu bude potřeba právě ta infrastruktura. Není na co čekat.

    Tomuto jsem se upřímně zasmál…počkám si na to… Hmotností na tom EV nikdy nebude tak dobře jako auto se spalovacím motorem, takže ani tato optimistická předpověď i kdyby se vyplnila tak určitě ne na 100%, nebude platit, a já osobně si myslím, že ani cenově a i na max. rychlost jsem u 3. generace zvědav. Dostatečná infrastruktura tu nebude určitě.

  7. Všechny automobilky jistě nevyhlásily, že končí se spalovacími motory jak se nám pan autor snaží namluvit. Ano našly se takové…A ty dle mého brzy vystřízlivý…

  8. Pan Klega je, jak vidno, velký eko nadšenec a příznivec elektromobility. Není potřeba více dodávat.

    • naopak to zhodnotil velmi věcně a objektivně, to vy ale potřebujete slyšet jen zaujaté bláboly jinak nejste spokojen :-)

    • Snad jen doufat, že to rectum včas přestane obývat, že?

  9. Pokud máte dům s garáží s možností wallboxu, ideálně se solárem na střeše, a nejezdíte denně stovky km, eventuálně se umíte na delších cestách autu přizpůsobit (Praha – Brno – Praha není dlouhá cesta), může dávat elektroauto „na baterky“ smysl. Ale není to jediná možnost, alternativou jsou elektroauta s vodíkovým palivovým článkem, který se dotankovává podobně jako fosilní paliva.

    • Vodik jsem se naucil vnimat ne jako alternativu elektrickemu autu ale jako jednu z forem elektrickeho auta ktera se lisi jen a pouze tim v cem ma tu elektrickou energii ulozenu. Vodik ji uklada mimoradne neefektivnim zpusobem a na jeho vyrobu potrebujete spoustu elektricke energie a tomu vy rikate reseni, kdyz má být elektrina stále dražší a nemá ji být dost ?? Blbost … Navíc vodík zase vrací do hry tu starou závislost na cizí infrastrukture a dodávkách suroviny z jejich přírodních nalezišť, takže proti ropě v geopolitickém pohledu vlastně žádná změna a Putinovci stále na koni.

    • POkud mám baterku v autě řekněme 40kW (což není nijak nepřiměřeně moc) za jak dlouho jej dobiji fotovoltaikou na střeše o půdorycu 150m2?
      Zvlášť když v době, kdy svítí jsem v práci a v domě kdy potřebuju nabít je tma?
      Na dlouhý cestě se přizpůsobit auto znamená strávit hodinu, dvě času navíc na cestě.
      To určitě ocení žena, děti a podobně, když z oživovačky místo o 6 večer dojedu kolem půlnoci…
      To dokonce ocením i já!!
      Venkoncem každý člověk si na „elektrobenzince“ rád postojí hodinku, odpočně si od řízení v klidu nerušen nikým může se věnovat meditaci, či modlidbě k novému Grétobožstvu.

    • Dalca, tezko rict, jak dlouho se nabiji. S EV clanky na strese muzete dodavat do site eletrinu pres den a v noci ze site odebirat, nebo si muzete poridit baterie do domu na sobu, kdy neni dost svetla. Ale EV clanky nejsou podminkou.
      Dlouhe cesty jsou problem, taky by se mi nelibilo si kazdych 250-300km delat pauzu na nabiti. Ale na mestsky a primestsky provoz muze byt bateriove elektroauto fajn, kazde rano cerstve nabite. Samozrejme, pak je limitem cena auta.

    • Mark132, taky palivove clanky na vodik beru jako alternativu k akumulatorum. Osobne mi je vodik sympatictejsi nez ohromne tezke akumulatory, ale vnimam i jeho nevyhody.

  10. Takovej blábol jsem dlouho nečetl. To kolik se vyexportovalo není vůbec podstatné. Podstatná je aktuální spotřeba. Prosinec je měsíc s nejvyšší spotřebou v roce. Málo slunce a vítr jak kdy. Je totálně nepodstatný že Německo vyexportovalo za rok 20 Tera když v prosinci budou blackouty. To že má elektromobil průměrnou spotřebu 18 kWh neznamená že není potřeba započítat ztráty při nabíjení 10 minimálně procent.

    • Neměcko vyexpotrovalo Terra jen díky tomu, že většinu špiček posílá do Rakouska a jinejch států do přečerpávaček, aby v domě sedel ji tahalo zpět pro pokrytí „nesvítí, nefouká“. Tj stabilizuje si svu síť za cenu brutálních přetoků tam i zpět.

    • To Mark132
      Takže s vodíkem z elektřiny, ‚Putinovci‘ stále na koni?.. Fajn
      Jak na tom je elektřina přes lithium, kdy uhlí Ne, a plyn a uran z Ruska? 🙂😉
      .. No nevím…

  11. Nedavno na kanale Garaz.tv jeli s Enyaqem na Tour de France. Do te Francie jeli 3 dny! Trasu Praha-Pariz se spalovacim motorem zvladnete za 10hodin. Tot jen pro zamysleni.

    • Na TopSpeed.sk jeli z Blavy Enyaqem a MB EQA z Blavy k Žilině a pak přes Martin k Nitre – cca 360km. No…nedojeli.

    • Taky si mohli vzít 15kW elektriky do kanystru :-))
      Pro jistotu :-))

  12. Jeremy Eric Nowak

    je jen otazkou casu, kdy se provoz elekro-aut dostane na hodnotu srovnatelnou se spalovacim moterem. Protoze pokud vzroste poptavka a nebude alternativa, tak proc by dodrzovali nizke ceny. Navic co se s stane se staty, ktere maji na rope postavenou ekonomiku? Ti si to nenechaji libit. Za me je elektro prave kvuli zivotnosti bateriim a draze vymene spatna cesta. Staci se podivat i do USA, kde ted meni lopatky u vetrnych elektraren a nikdo nevi, k cemu je pouzivat, jak je ekologicky zlikvidovat nebo znovu pouzit.

    • „co se s stane se staty, ktere maji na rope postavenou ekonomiku“ … ekonomika založená na plundrování nerostných surovin není dlouhodobě životaschopná nikdy, to snad není žádná novinka. Buď použijete zisky k tomu abyste nastartovali svou prosperitu v dlouhodobě perspektivěnjších oblastech nebo holt končíte. To ale velmi dobře vědí i ti vývozci ropy, nemusíte mít o ně přehnanou péči :-)

    • Baterie se vyvíjejí, a protože o jejich vývoji víte celkem houby je irelevantní i váš názor že je to obecně špatná cesta, zjevně to názor vycucaný z palce u nohy…

  13. Jsem pro od chvíle a do chvíle kdy to bude dávat smysl mé peněžence. Zatím bohužel nedává a když se podívám na nabídku jedné vysoce polulární značky :-), tak v rozstřelu mezi Springem a Sanderem asi ještě dlouho bude dávat ekonomicky lepší smysl to Sandero. Do budoucnosti hledím samozřejmě s nadějí ale nebudu to lámat přes koleno a rozhodně to nekoupím dřív než mi to skutečně něco přinese (tedy něco víc než jen dobrý pocit z toho, že neplatím plyn ani ropu od Putina)

    • No vzhledem k tempu, jakým se uhelný bloky předělávaj na plynový v celý evropě (teda vyjma polska ti mají hnědý uhlí obzvlášť v lásce), budete toho Putina platit i přes fakturu za elektriku.

    • Dalca
      Naprosto správně, obávám se + ještě bych doplnil RUS uran /palivo do jaderek (kdyby náhodou všichni neměli 24/7 100%ně osvícené soláry a auto v garáži aby hltalo zelené elektrony)

  14. 1. Emise jen nových uhelných elektráren, které se v Číně postaví za jeden rok, jsou vyšší než emise všech vozů se spalovacím motorem v Evropě. Na co si to tady hrajeme s tou „záchranou planety“?
    2. Opravdu se chceme zbavit technicky tak bezvadných motorů, které v Evrope umíme? Namátkou Mercedes, Rolls-Royce a mnoho, mnoho dalších. Ten technologický náskok fakt hodíme za hlavu?
    3. Cena nevadí? Za cenu jednoho „éčka“ mám přinejmenším dva obdobné vozy se spalovacím motorem. Takže ti méně solventní budou ze svých daní sponzorovat ty bohatší, kteří budou mít na to větší elektro? Malá elektra se přece vyrábět nevyplatí.
    4. Konec trhu s ojetými vozy. Ojeté elektro je prakticky bezcenné, ekonomicky to nedává smysl.
    5. Je hezké, že EK má věšteckou kouli a počítá s budoucím technickým vývojem baterií a vůbec všeho kolem.
    6. Gott mit Uns.

    • Evropa je jako kontinent jeden z největších znečišťovatelů planety. Srovnání s Čínou mě vždycky pobaví – už jen proto, že vždycky tak nějak z toho srovnání vypadne, že Čína má 2x tolik obyvatel co Evropa :-D

    • @ František
      Ono je otázkou přes co se to normuje.
      Jestli na nějakou jednotku HDP ( pak to defomrujou kurzy)
      jestli na obyvatele (pak to deformuje rozdíl v způsobu žovota venkov / město / průmyslová aglomerace)
      Těžko se srovnává objektivně.
      V každým případě zenčišťovaání a celý to uhlíkový „stopování“ v autoprůmyslu je „nula od nuly po jde“ pokud se to vezme od výroby auta, provozu auta, výroby a dopravy paliva (elektřiny) a likvidace auta.
      To co je největší „ekologický“ žrout se neřeší, protože „stavět se musí“. Nejhorší znečišťovatel v průmyslu je výroba stavebních hmot s cementem v čele. I Ocelárna je proti tomu vlastně úspornej podnik.

    • Jo když se většina výrobků vyrábí v Číně a pak to do Evropy a USA vozí lodě na mazut, tak je asi jasné proč má největší emise Čína. Kdyby se to vyrábělo tady, byly by tady i vyšší emise. Přítom Čína má daleko největší instalace fotovoltaických obnovitelných zdrojů na světě a jezdí tam také nejvíce elktromobilů na světě, jen splodiny na na obyvatele má nižší než v ČR. Záleží jen v jaké souvislosti se ty největší splodiny uvedou. Už i Rusko se přidalo k Číně s uhlíkovou neutralitou v r.2060 (10 let po EU, Japonsku, Anglii)

  15. No já mám další 3 své privání argumenty
    1) nechci auto na baterky
    2) nelíbí se mi
    3) noc pořádnýho se do toho nedá naložit
    4) naprosto netuším, jestli se za tím dají vozit vleky a jak daleko to s 2 tunama třeba ujede.

    Zatím pro mne jsou elektromobily nepoužitelné.
    Min 30% jízd jsem plně naloženej a minimálně 3x do měsíce tahám vlek.
    Asi zůstanu ještě chvíli věrný starý dobrý osvědčený naftě.
    Chce to ještě pár let vývoje, než bude vymyšlený elektroauto užitkové.
    Zatím jsou to spíš takový auta pro frajery a ne vozoví „dříči“

    • Však si jich minimálně do roku 2030 vůbec nemusíte všímat a do té doby bude jejich nabídka na trhu vypadat zase dost jinak a zrovna tak i váš názor na ně…

    • Až to bude dávat smysl, pořídím si elektromobil. Zatím mi tro smysl nedává.

  16. Jo, a taky se moc neví, že elektro se nedá táhnout na laně, jen naložit a odvézt.

    • Teď bez humoru a jízlivosti.
      Proš se nedá vlést elektromobil? Nejak nechápu důvod.
      Brzdy tam jsou snad hydraulický jako všude a volant je taky mechanický převod, ne?
      Víc provozních věcí pro vlečení netřeba.

    • to som este nepocul a urcite to nie je pravda pre kazde elektroauto. [odkaz]

    • Taky si myslím.
      Pokud vlečenej krám umí točit kolama a brzdit, dá se vléct.
      No a pokud se vleče na tyči, nemusí ani ty brzdy mít provozní, stačí jen řízení.
      A posledních pár let vozím tyč v kufru nastálo, a už se 2x hodila (teda já dycky vlekl nějakých zoufalce v nouzi) :-))

  17. 1. no každý se snaží jak může a chce, kdybychom nikdo nechtěli a dělali že nemůžeme tak tu asi opravdu pochcípeme vedrem a nebude nám pomoci … tedy ne my, naši vzdálení potomci samozřejmě.
    2. to je celkem smysluplný argument, ten náskok skutečně máme a to jak přes USA tak před čínou a trhu se spalováky Evropa kraluje. Potíž je, že jsou si toho vědomi velmi dobře i naši konkurenti a obuli se do vývoje BEV s takovou vervou že Evropa masivně v oblasti BEV zaostává. Především Čína v tom okamžitě uviděla příležitost Evropské automobilky sesadit z trůnu a jejich BEV jsou proti tomu co se vyrábí zde opravdu velmi lákavá co do kvality i ceny. Otázka tedy možná zní jinak, opravdu nejsme schopni ten náskok mít i v BEV? Opravdu to se spalováky byla jen taková náhoda kterou už nedokážeme zopakovat s jinou technologií?
    3. cena vadí, však všichni čekají až spadne. Zatím koukáme na laťku nastavenou Dacia Springem která je stále příliš vysoko … čekáme dál. Cena rok od roku klesá.
    4. pokud po 8 letech má baterie stále víc než 80% kapacity bude zřejmě nenáročnému cestovateli v pohodě sloužit dalších 8, tuhle vaši obavu rozhodně nesdílím. Na běžném spalováku se dřív opotřebují jiné složité pohyblivé součásti než se u bateriového zcela odporoučí baterie. BEV tak budou možná i zajímavější na sekundárním trhu než spalováky u kterých je potenciál příliš mnoha skrytých vad které se při první jízdě neprojeví.
    5. není to jen věštecká koule jsou to investice jdoucí do těchto oblastí, už jste slyšel něco o projektu ITER? Málo kdo ale prakticky je to zřejmě mezinárodní spolupráce největšího rozsahu jakou tahle planeta pamatuje. To je skutečný technologický vývoj, nikoliv jen věštěcká koule.
    6. Salám Alíkům, voe :-)

    • 80 % kapacity za 8 let je v tuto chvíli naprosto nereálná představa, vám vydrží baterka v mobilu dva roky. Ach ano, počítá se tady s vývojem, zapomněl jsem.

    • … vám vydrží baterka v mobilu dva roky?
      Chyběl otazník a editace možná není.

    • Nevím, jestli jsi někdy viděl akumulátor v mobilu a elektromobilu, ale oba jsou úplně jiné a fungujou úplně jinak.

    • 1. ANO. A pokud se budou řešit jen marginální emise (auta) a velký emise se řešit nebudou tak to bude docela svižný. POkud mladý budou vyřvávat Greténismus na demonstracích místo toho aby seděli na zadku a hledali řešení tak to bude ještě rychlejší.
      2. jen do tý deby nž někdo „zabere“ a předhoní.
      3. cena je vždy klíčová. Zdražil plyn a elektrika a u nás v ulici se zase začlo kouřit z komínů. mnopzí oprášili starý kotle a přitápějí si „za levno“
      4. pokud má baterka „vydržet“ reálných 8let s kapacitou nepadnoucí pod 80% je to nějaká nová technologie, o který jsem neslyšel. Zvlášť pokud byla v autě v mrazu i hycu, vybitá i plně nabitá.
      5. slyšel, nicméně stále je to Sci-Fi, na kterým pracují vědci – do reálnýho provozu to má hóóóóóódně daleko

    • Souhlasím s Markem, já osobně jsem velký fanda elektromobility, ale po zkušenosti s degradaci baterie u elektroskútru (párkrát jsem tlačil) si taky počkám co budoucnost přinese… Domnívám se že do 5 let klesne cena EV natolik, že vyrábět morálně zastaralé spalováky ztratí prostě smysl. A snad se zlepší i ostatní tolik kritizované neduhy současných elektromobilů. Zatím jsem to vyřešil pořízením hybridu, který mne nikdy nenechá na holičkách, nepotřebuje zásuvku k dobíjení a pár čistě elektrických km zvládne taky, což mi na dojíždění do práce stačí

  18. Ještě jeden postřeh:
    -VW investoval do elektra ohromné prostředky.
    – VW je snad největší německá firma, která má na tamní vládu velevýznamný vliv.
    – Německo má zase největší slovo v EU, de facto jí vládne. Pakliže VW vládne Německu a Německo vládne Unii, …dál už snad netřeba zdůvodnění, proč se tolik vsadilo jen na tuto jedinou technologii, že.

    • No a proto nejezdím Německými auty.
      Německo prohrálo 2 vákly.
      Vždy před fiaskem mělo velké plány na skvělou budoucnost.
      Tohle je 3. válka. Ekonomická.
      Kdo ví jak dopadne?
      Já hlavně doufám, že nás už nikdo nebude osvobozovat či nám bratrsky pomáhat…(to se taky neosvědčilo v praxi)

    • Vladimír Šťastný

      Hm, ale Volkswagen nepodepsal deklaraci z Glasgow, že od r.2040 přejde úplně na elektrické vozy a to byla nezávazná. Proč asi?

  19. K tomu bodů 3 – když o tom autor nic neví, neměl by se vyjadřovat. Zjednodušit tuto otázku na dvě čísla vyrobeno/exportováno může jen naprostý diletant. Dál jsem raději nečetl.

    • Přesně. A protože v Německu málo foukalo a v Norsku zase málo pršelo a navíc Vladimir Vladimirovič dobře ví, co se plynem před zimou, proto máme elektřinu a plyn na burze za násobky běžné ceny. A nevypadá to, že by se to změnilo k lepšímu. Náš vliv na záchranu planety je nulový, ale větev si pod sebou řežeme stoprocentně.

  20. Stále oblbujete Nórskom kde su na elektromobily obrovské dotácie, a spalováky sú tam extremne zdanené.
    Pokial tu chcete Norsko tak sa najskor prestahujte do Číny, tam maju menší socík ako v Nórsku :)
    Okrem toho Nemecku hrozil celkom pekny blackout

  21. Na baterie 8 let nebo 160 000 km.
    On někdo kdo najede jen 20.000km ročně kupuje elektromobil?
    Při tomto nájezdu vác cena „paliva“ na kilometr vpodstatě nezajímá…
    I pneumatiky bude kvůli stáří měnit dřív, nerž sjede tímto tempem vzorek, pokud má 2 sady (leto/zima) 10 000 km ročně na jednu sadu, to dřív ztvrde guma než ojede vzorek.

  22. Pěkný článek, díky. Je super, že jste tam započítali i aktuální cenu elektřiny, kdy je vidět, že i po zdražení je to stále o dost levnější (já mám tak cca 2,30 Kč/km) než jezdit spalovacím autem. Jen holt ta cena je ještě větší, ale po roce 2025 i tady dojde ke zlevnění.

  23. Tomáš Marný

    Děkuji autorovi za nádherný článek. Tak kolik kdo za něj dostal? My investujeme do budoucnosti a Čína USA Indie na to.. z vysoka. EU znečišťuje produkuje 7% CO. Tak že co chceme dokázat?

  24. Konečně normální a pravdivé informace o budoucí realitě elektromobilů, Díky! Také je třeba si uvědomit, že je to „jen“ plán na 15 let dopředu. Vývoj jde dopředu, pokud se nepodaří najít levnější a výkonnější baterie, třeba se posune vodíková technologie, nebo se vymyslí levná ekopaliva do spalováků a plán se třeba přehodnotí – nikdo neví

  25. Hezký článek, ale marně jsem v něm hledal odpověď na otázku, proč téměř ze dne na den zahodit přes sto let vývoje technologie spalovacího motoru a překotně vyvíjet nový.

  26. Zdravím,

    nepřestane mě fascinovat, jak se každý musí k této problematice „korektně“ vyjadřovat. Důvodů, proč se vyhnout elektro, je celá řada, ale neřekl bych, že je tato zmíněná v článku.

    1. Green Deal – naše vláda podniká nesmyslné kroky k oddálení zelené energie a žádá, abychom pro přechodnou dobu mohli použít jádro, protože kvůli geografii našeho státu nemůžeme použít rychlé řeky ani vítr. Přechodná doba? To nám jako pak někdo do státu nainstaluje velehory na vítr nebo zrychlí průtok řek?

    2. Cena – nabíjení ani pořízení vozidel není ekonomické, a v podstatě ani nikdy nebude, protože kdyby všichni měli takový automobil, tak bychom museli řešit eko likvidaci baterií, a to samozřejmě není nic levného (pokud to nevysypeme do moře, to ovšem moc green není, ale dost věcí se tak řeší), tudíž je a bude třeba to někde zohlednit.

    3. Ekologie – na jednu stranu nulové emise, na stranu druhou šílená věc při výrobě, jelikož z málo čeho je tak „děsivý“ odpad, jako právě z baterií. Ostatně Bautou a jejich „jezero“ mluví tiše, ale zato zcela jasně.

    4. Aglomerace – 90 procent národa bydlí ve městech, tudíž v bytech, a povětšinou nemají obyvatelé kde zaparkovat už nyní, natož nabíjet. Je tedy celkem jedno, jestli umístíte zásuvku na každé parkovací místo, protože ani to by nestačilo. Bourat domy kvůli parkovištím asi nikdo nebude, a patrové garáže podél paneláků stát asi taky nebudou.

    5. EU – unie jistě už tuší, že elektro nebyl krok úplně správným směrem, ale někdo si holt musí nasypat popel na hlavu a přiznat to, což chtít po politikovi je jako dělat z vlka vegetariána.

    Vážně si někdo myslí, že se bude zbytek světa jezdit dívat na zelenou Evropu? Hele mami, tady mají ještě stromy! Vážení, ekologie ano, ale vocať pocať. Osobní auta totiž nejsou hlavní problém, a to ani zdaleka!

  27. No on stačí jeden důvod. Nelíbí se mi. To auto je prostě šeredný. Dalších 6 pr marketingovejch nesmyslů nepotrebuju.

  28. Hlavně není jediný důvod, proč si ho koupit. Elektrokřáp, který neotočí z Prahy Brno a nedojede z Boleslavi do Brna svižným tempem

  29. Bod 3 sice shrnuje několik faktů, ale výsledek je nesmysl. Ano, pravdou je, že Německo staví obnovitelné zdroje, a ano, pravdou je, že Německo vyváží energii. Jenže výsledek není, že Německo je na tom dobře. Protože realita je taková, že Německo prodává EE v době kdy je nadbytek, ale musí nakupovat v době, kdy je nedostatek. Takže prodává nejlevněji, kupuje nejdráž. Porovnávat to s naší produkcí jaderek je totálně mimo mísu – ty totiž vyrábí energii pořád. Německo by bylo bez nákupu EE v háji, my ne.

    A že budete nabíjet elektromobil obnovitelně? No nevím, s větrem to tu moc zázrak není, a pokud řešíte, že dobíjíte auto přes noc, tak to zrovna nesvítí. Jasně, můžete mít wallbox, ten nabít přes den (v listopadu už toho z OZE moc nenabijete), ale to už vám ta ekologie zase jde tak trochu bokem.

    A ano, Norsko umí vyrobit 99 % EE z OZE. Můžete nám prosím ukázat, kde máme v ČR Jostedalsbreen? Aha… nevadí, ledovec nemáme, tak zkusíme přílivové na našem moři. Jo tak to zrovna taky nemáme. Takže?

  30. Když pominu zjevnou účelovost článku, fakt, že autor zapomíná nebo překrucuje argumenty a sám se občas “odkope”, a navíc sebe i své soukmenovce usvědčuje v podstatě z vynucování jejich pohledu na svět všem ostatním a za každou cenu, dostávám se k závěrečné otázce a odpovědi na ni. Takže odpovídám: “Stále jsem proti”. A podobnými články mě jen utvrzujete v tom, že mám pravdu.

  31. Zdeněk Žák

    prave ze s nabijenim a nejen to proste neni kolem toho vubec domyslene a osobne si vubec neumim predstavit ze by se rusili vozy se spalovacim motorem

    • tak kdyby měl enyakv kouli, dal by se za něj zapřáhnout motorgenerátor, tam by mohla bějt půlkubíková nádrž na naftu, MTG nemisí mít filtry a katalyzátory, tj turbomotor může mít slušnou účinnost a máte dojezd jak z praku!!

  32. To autor mluví o tom Německu, které letos zvýšilo celkovou produkci elektřiny z uhlí z loňských 21% na 27% protože jim letos moc nefoukalo?

    • Rodina, dvě malé děti, 12 let starý Citroën Berlingo. Elektroauto by pro nás bylo bezva: jezdíme krátké trasy, doma i u babiček máme možnost dobíjet, jednodušší auto, menší provozní náklady, atd. Jenže:
      1. Nic jako Berlingo v elektrické verzi není. Museli bychom koupit výrazně menší auto a těžko bychom se tam vešli.
      2. Menší Enyaq stojí 1,5MKč oproti Berlingu za 0,4MKč, tedy skoro čtyřnásobek.
      Berlingo vydrží ještě tak 4 roky (1 další technickou). Za snížené provozní náklady jsem ochoten dát vyšší investici, ale 1,5MKč za auto nedám, za to mohu koupit dětem byt (Česká Lípa). Jestli budou elektoauta tak drahá i za 4 roky a benzínová zákažou, zůstává jedině vlak+taxi.

    • Jan Kinčl: No dva svišti se vlezou skoro do každého auta, to tři jsou daleko horší. Tam je to Berlingo jedno z mála ekonomických řešení.

  33. Asi mimo misu trochu,sme pred časom išli s dcérou za trolejbusom a hovorí: „Dala by vyrobiť Tesla aj s palicami?..“

  34. Pan Vratislav Klega se projevil jako demagog, jelikož srovnávat ČR a Norsko je přinejmenším závadné…

    Norsko většinu energie vyrábí z OZE, tedy z vodních elektráren – ano.
    Háček je v naprosto odlišných geografických podmínkách obou zemí. Stačí se podívat na mapu obou zemí s reliéfem a vodními toky a důvod, proč u nás téměř žádné vodní zdroje elektřiny, bude jasný. Nehledě na to, že OZE je natolik nevýhodné, že jej musíme v ČR dotovat i bez Green Dealu.

    Bohatství Norska pochází z prodeje fosilních paliv. S naším pidizdrojem na Moravě (o který se ještě dělíme s Rakouskem) absolutně nesrovnatelná situace.

    K samotným elektrickým autům – nebudu hanit jejich ekologičnost (není na nich ekologického nic, přínosem jsou ve městech, kde část emisí akorát posouvají mimo město). 10 minut nabíjení pro 90 km s tím, že najedu maximálně 500 km po 160 000 km… to je fakt tragické. Sám jezdím v Passatu B6 – plnou nádrž mám do 5 minut, na tu plnou nádrž následně ujedu dejme tomu alespoň 800 km. V okamžiku, kdy kvůli nedostatečné infrastruktuře potřebujete nabít na dálnici a před Vámi je… třeba jen 5 podobných soudruhů s elektromobilem, tak Vás čeká spousta srandy ve frontě.

    Nemyslím si ovšem, že by na nich bylo něco špatného, do měst, resp. pro lidi s malým nájezdem, elektromobil nemusí být špatným řešením. Ovšem jejich vysoká cena a jinak nepříjemnosti prozatím přebíjí jejich užitnou hodnotu.

    • Až na ten závěr jinak souhlas.

      Ad. „Ovšem jejich vysoká cena a jinak nepříjemnosti prozatím přebíjí jejich užitnou hodnotu.“

      Když jsme to s bráchou počítali (má EV Konu), tak mu to vychází cca stejně jako u dieselu. Pokud si auto nechá cca 8 let s nájezdem cca 15 tisíc a to včetně prodeje/likvidace EV.

      Protože ale nabíjí doma, tak už nemusí na pumpu/nabíječku prakticky nikdy.

      A protože má EV tak neřeší:
      1. Oleje
      2. Filtry
      3. Převodovku
      4. Střiky
      5. EGR
      6. Rozvody
      7. DPF
      8. Kvalitu paliva
      9. Studené starty
      10. karbon
      … a já nevím co mě ještě všechno nenapadlo.

      Takže myslím, že kdo je v podobné situaci, tak mu to dává mnohem větší smysl, než nejaké TSI/TDI.

  35. Ale k Enyaqu. Našel bych ještě pár důvodů, proč to nechtít:
    1. Dotykové ovládání.
    2. Otlačené pravé koleno pro vyšší lidi.
    3. Jen tuším 1300 kg vlek? (toto nevím jistě)
    4. Infotainment je u VW Group zatím hrůza
    5. Prostě nechci SUV

    Pokud bych něco jako Enyaq opravdu chtěl a potřeboval, tak bych asi vybral to samé od Audi. Specifikace stejné/podobné, ale jinak o 100% lepší auto.

  36. Až mi EU pořídí před barák nabíječku, tak sem s tím za cca 50% ceny (protože je to výrobně podstatně levnější než TDI/TSI, tak proč platit víc).
    Jen si tak nějak připadám jako idiot, když jsem přišel do krámu pro nový obyčejný vysavač na chalupu a jiný, než s maximálně 900W se kvůli EU neprodává! No koupil jsem to, hučí to jak kráva, nesaje, ale hlavně že šetříme elektřinu, že? Asi aby zbylo pro ty EV!
    Doma jsem si raději ten starý 1700W opravil, než kupovat ty nové krámy. Je tichý, saje i na nejmenší výkon a hlavně je doma a funguje!

    Ale jinak proti EV nic nemám. Na ekologii kašlu, protože EV s ekologií nemá nic společného. Ale mít barák, nepotřebovat jezdit na jeden zátah 700 a víc km a zrovna potřebovat nové auto. Tak asi proč ne.

    Brácha má Konu a je moc spokojenej. Taky má soláry na střeše a dotace, takže jezdí zdarma, a ještě mu za to platěj z našich daní. Nedávají mu peníze za dodanou elektriku (to asi jen pár halířů), ale za to co vyrobí a jestli to pustí do sítě, nebo do svého auta je jedno! Tak je vysmátej jak lečo! Holt, všichni jsme si rovni, jen někteří jsou si rovnější… Bohužel většina z nás do této kategorie nepatří.

    Barák nemám, potřebuju jezdit dálky a hlavně vozit spoustu věcí, tak si holt ještě nějaký ten čas to své 3.0 TDI nechám… Než je zakážou ;-)

  37. Až mi EU pořídí před barák nabíječku a bude levnější jak TDI/TSI…, tak sem s tím za cca 50% ceny (protože je to výrobně podstatně levnější než TDI/TSI, tak proč platit víc).
    Jen si tak nějak připadám jako hlupák, když jsem přišel do krámu pro nový obyčejný vysavač na chalupu a jiný, než s maximálně 900W se kvůli EU neprodává! No koupil jsem to, hučí to jak kráva, nesaje, ale hlavně že šetříme elektřinu, že? Asi aby zbylo pro ty EV!
    Doma jsem si raději ten starý 1700W opravil, než kupovat ty nové krámy. Je tichý, saje i na nejmenší výkon a hlavně je doma a funguje!

    Ale jinak proti EV nic nemám. Na ekologii kašlu, protože EV s ekologií nemá nic společného. Ale mít barák, nepotřebovat jezdit na jeden zátah 700 a víc km a zrovna potřebovat nové auto. Tak asi proč ne.

    Brácha má Konu a je moc spokojenej. Taky má soláry na střeše a dotace, takže jezdí zdarma, a ještě mu za to platěj z našich daní. Nedávají mu peníze za dodanou elektriku (to asi jen pár halířů), ale za to co vyrobí a jestli to pustí do sítě, nebo do svého auta je jedno! Tak je vysmátej jak lečo! Holt, všichni jsme si rovni, jen někteří jsou si rovnější… Bohužel většina z nás do této kategorie nepatří.

    Barák nemám, potřebuju jezdit dálky a hlavně vozit spoustu věcí, tak si holt ještě nějaký ten čas to své 3.0 TDI nechám… Než je zakážou ;-)

  38. Krásný, a jako správný fanda utopických a apokaliptických scénářů chovám doma jeden komůrkový W124 300D, který bude jezdit i na olej z mekáče, až jednou bude ošklivej blackout. :D

  39. 1) V současnosti není elektromobil ekologičtější než spalovák. Mohl by být, kdyby se kovy do baterií těžily ve vyspělých státech (USA, EU, Kanada, Austrálie, Izrael, Japonsko, etc.), kde by se také zpracovávaly a vyráběly se z nich baterie. Při těžbě a prvotním zpracování v Africe, Asii (hlavně v Číně), Jižní Americe a Rusku – kde kromě ekologických hledisek neberou v potaz ani hlediska civilizované lidské práce – a výrobě baterií v Číně je ekologická zátěž pro zeměkouli obrovská (a to se výroba elmobilů teprve rozjíždí). Pak přijde EU s propočty, kterak je elmobil čistější při nájezdu 150.000 km oproti spalováku.
    2) Elektromobil zatím není „univerzální“ auto. Alias mít jej jako auto do města i na dálky (zvlášť když v mém případě netuším, kolik za den najedu). Budu-li mít stále dobito na max, budu ničit akumulátor (na po dojezdu budu primárně hledat, kam bodnout kabel, abych mohl jet zpátky).
    3) Výrobci elmobilů mají v podmínkách „záruku na akumulátory 8 let“…třeba Renault garantuje, že akumulátor bude mít po 8 letech minimálně 63% kapacity. Jelikož se akumulátory elektromobilů nesmí (aby se nezničily) vybít do nuly, mají ochranu proti nadměrnému vybití (dle výrobce 5-10% kapacity aku). Čili po 8 letech budu mít lehce nadpoloviční dojezd a stále nebudu mít nárok na výměnu aku.
    4) Údaje o ročním proběhu aut se berou (hlavně) z stk – my máme v rodině 3 auta (plus dodávku ve firmě). Octavie, se kterou jezdím do firmy a po zákaznících, má nájezd ve všední dny 30-500 km, za rok ca 20.000 km, z toho ca 4.000 km s přívěsem. Občas (abych nemusel s přívěsem) beru dodávku, ca 7.000 km/rok (a kolegové dalších ca 7.000 km). Žena má 23 let starou Felicii jako klasické „mamacar“ – nájezd 5.000 rok do školky, práce a na nákupy. A máme starší 7 místné mpv, které jezdí hlavně o víkendech nebo když bereme více lidí. Ročně ca 8.000 km (nejčastější cesta Praha-Morava). Zprůměruji-li to, pak jsem se čtyřmi auty opravdu na „průměrný vůz najede 12.000 km/rok“. Ale jako elmobil si dovedu představit jen ten „mamacar“. Vyměníte auto v hodnotě 15.000 kč s ročními náklady na provoz (včetně všeho) ca 35.000 kč za elmobil v ceně 600.000 kč s náklady na rok provozu 45.000 kč (ano, takto drahé auto bych havarijně pojistil, což u felicie není nutné…pojistka na elmobil vyjde přes 20.000/rok).
    5) Po 8 letech provozu elmobilu budu mít (při nájezdu jako „průměrný český automobil“) odjeto ca 100.000 km…čili kapacita aku bude dovolovat 2/3 proběhy (na mamacar pořád dostatečné, na cokoli jiného už ne)…protože udělat po 3 hodinách jízdy čtvrthodinovou čůrací přestávku s nabíjením – fakt ne.

    4 auta, která používáme, v tržní hodnotě ca milion kč a ročním nájezdem ca 50.000 km stojí (včetně pojistek, servisu, přezouvání) ca 350.000/rok. Nevím o elmobilu, kterým bych (i s jako novým…natož po 8 letech):
    – ujel 200 km s 1,3 tunovým přívěsem po dálnici (a za hodinu dobíjení z 230 nebo 380v zásuvky to samé zpět)
    – dodávku, do které naložím 4 lidi a 500 kg věcí a za 4 hodiny jsem z Prahy v Ostravě (občas s pžívěsem navíc)
    – 7 místné MPV, které ujede 300 km po dálnici bez zastávky
    (a to nepočítám nějaké cesty na dovolenou…kdy se najede ca 1.000 km – pro nás typicky Rumunsko, Francie, Chorvatsko – s průměrnou rychlostí od startu do cíle 100 km/h včetně zastávek na jídlo a čůrání).

    Elmobily jsou patrně cesta…ale mají-li být od 2035 povinné, tak se měly začít komerčně vyvíjet od roku 2000, aby byl čas z nich udělat plnohodnotné vozy. Druhou cestou je, dát je jako povinné od 2050, či je nedávat jako povinné vůbec (ano, zeměkouli je třeba chránit).

    • Moc pěkně napsané a hlavně reálné, bohužel současný stav věcí je ten, že lidi se nikdo neptá co chtějí, oni Vám chtějí natlačit nějaký produkt i s jeho omezeními a limity a když Vám to nevyhovuje tak buď ho začněte používat s jeho limity a přizpůsobte se, nebo běžte tak říkajíc do řiti. U nás s tím bych řekl politicky Piráti trochu narazili což teď těžce nesou a v hlavách asi analyzují kde byla chyba. Zkrátka tuto zeleno/levicovou tlačenku každý rodinný rozpočet neutahne a mávat nad tímto proudem rukou může jen dost menšinová čas voličů která nemusí domácí rozpočet počítat. Já jsem též pro ochranu přírody a klimatu, ale musí to dávat smysl, což třeba třeba navyšování výroby pomocí uhelných elektráren pro dobijeni elektromobilů je absurdní. OZE ano, ale jako záloha pro vykrytí když nesvítí a nefouká masivně jádro, v momentě kdy toto bude, tak když by byly elektromobily použitelné na vše tak můžou být zákazy, jinak je to špatně. A co se bude dělat s těma starejma bateriema mě budí ze snů hrůzou. Jestli to pod heslem recyklace bude končit zase někde naházeny na hromadách v zemích 3 světa, tak to planetě opravdu pomůžeme. Jedna věc jsou ideály „zachránců“ planety a druhá pak tvrdý Bussines reálného světa. 😑

  40. Celý tento článek je napsán naprosto účelově, bagatelizuje problémy elektromobility jako celku, bagatelizuje problémy výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů jako celku, veškeré souvislosti jsou zcela záměrně zlehcovany nebo uváděny tak že se to snadno vyřeší. Když vidím jakým tempem se v ČR staví naprosto konvenční stavby typu Pražský nebo městský okruh, tak jsem k vizím pána co dělá reklamu na elektromobily formou článku trochu hodně skeptický. Já bych si to i přál, přál bych si to kvůli planetě, ale nějak se nedokážu ubránit pocitu že celá elektromobility je jen a pouze další business a o nějakou záchranu planety zde jde vždy až nejdříve v druhé řadě. Těch peněz co to bude z kapes daňových poplatníků stát, těch firem co si na tom založí podnikání a těch novinářů že pane autore co za to vyrejzuji honorářů za obdobné články 😆 Někoho kdo se moc o problematiku nezajima to možná přesvědčí, ale alespoň průměrně informovaný v článku vidí jasnou agitku. Třeba to Norsko, to jste teda opravdu zaperlil 😆😂🤣

  41. Jde o to jestli jsou miliardy vynaložené na elektromobilitu osobních automobilů správně investované prostředky vzhledem k jejich vlivu na životní prostředí.Nebylo by lepší tyto astronomické finanční náklady lépe využít jinak a efektivněji s ohledem na efekt.Třeba do oblasti lodní dopravy která obrovským způsobem způsobuje znečištění klimatu.Vždyt třeba 10 největších kontejnerových lodí na světě způsobuje stejnou uhlíkovou stopu jako všechny osobní automobily na světě.A těch lodí i když ne třeba tak velkých jsou stovky a možná tisíce.Nebo do letecké dopravy ta také způsobuje také několikanásobně větší uhlíkovou stopu než osobní automobily.A nebo začít řešit efektivitu nákladní dopravy.Vždyt proč přes celou zeměkouli převážet výrobky které jdou vyrábět na místě jen proto,že je to o pár haléřů levnější.

    • Polož si otázku kolik miliard resp. bilionů se investovalo do vývoje spalovacích motorů jen aby se ropné korporace udržely u moci a nakonec je to pořád ten stejný morálně zastaralý primitiv jako před 100 lety jen s proměnlivým časováním ventilů apod. Kdo z vás viděl v Top Gearu jak to VW Golf z osmdesátek natrel úplně novému Golfu ve spotřebě (4,2X4,95l nafty/100km)se jistě pousměje ….V USA už v 90. letech měli oblíbený EVO mobil, který ale na nátlak ropných bossů nakonec demontovali (viz „Kdo zabil elektromobil?“) a vrátili se k výrobě „osvědčených“ spalovaku… Představ si jaký pokrok jsme mohli za těch 20 let už učinit a kolik životně důležité a hlavně neobnovitelne! ropy mohlo být ušetřeno pro budoucnost…

  42. PS: Dlouho čekám až někoho napadne instalovat namísto nesmyslné panoramatické střechy (sám ji mám – v létě nepoužívám kvůli horku, v zimě taky ne, takže jen jaro/podzim) solární panely, které budou nabíjet Aku i při stání na parkovišti…. Zatím jsem něco zaregistroval u Hyundai Ioniq 5, ale účinnost je nízká – pokryje cca 70-80 km po dobu 8h stání…. No ale pro běžné použití do práce /nákupy i to postačí… Zde je obrovský prostor pro zlepšování!!! A automobil němá přece jen střechu kde by se daly solární panely použít!

    • Pokud někdo vynalezne panely s lepší účinností než nějakých 200÷250W na metr čtvereční, pak to bude zajímavý…

  43. Momentálně mám za 3,5 roku najeto 180 000 km (pracovně). Jak to chceš ty chytráku udělat s elektrikou? :-D momentálně je ten můj ropák dobře zajeté auto. V případě že by to byli baterky, tak je 30% kapacity v čudu. Co sanitky, hasiči a policie? To budou také mít elektroauta? Přeji autorovi článku, aby nikdy k němu nemusela vyjíždět elektrosanitka v čase nějaké pohromy, například obrovské záplavy (to se tady nemůže stát), kdy si nebudou moct dobít ty baterky… Všichni zelení ekofašisti nedokážou pochopit, že existují i alternativní paliva. A ne jenom elektroauta, co nám po 3-5ti letech zamoří planetu vyjetýma baterkama…

    • @ FuzoF
      Za firemními účely mám ročně v průmeru za posledních 10let 60.000km (kontrola cesťáků, ještě že je mám komplet v počítači), soukromě k tomu přisypu dalších 30 ÷ 35 tisíc.
      Takže necelejch 100.000km ročně.
      ta záruka na baterku v této optice je komická.
      Planetu nezamoří baterka je jen přepracovaná ruda, tj opět se rozloží a rozptýlí po okolí místa svího posledního odpočinku.
      Ono to celý je „posunutý jinam“
      Málokdo si uvědomuje, že celá planety je velmi uzavřený systém.. Uhlí jsou hodne starý rostliny, rostliny „uažraly uhlík z okolí a „zůstal pod zemí“ po jejch skonu.
      Tj CO2 se pouze vrací do atmosfáry, odkud ho rostliny „tedy“ odebraly.
      Pozorovat přirozená „koloběh“ uhlíku, což je proces na stovky tisíc až milony let z pohledu 17. letý puberťačky je velmi úsměvné. I historie druhu Homo sapiens je ve srovnání s cyklem „uhlí“ směšná.

  44. Zajímavý článek plný polopravd a smyšlenek. Tak jen úplně krátce: dovozovat, že třetí generace EV udělá stejný posun v technologii a tím dojezdu jako druhá je úplně vedle. Současné baterie nemají šanci zvýšit svou kapacitu při zachování hmotnosti. To nemluvím o drancování zásob lithia až k jeho totálnímu vyčerpání. Energetická náročnost samotné výroby EV (např. podlaha, která musí chladit baterie atd.) mnohem vyšší než výroba aut se spalovacím motorem a to nemluvím o ekologické likvidaci.. Do baterii v příštích mnoha letech nedokážete dostat tolik energie, jako do nádrže nafty nebo benzínu. Ekonomicky je to totální nesmysl. Když ale pominu toto a řadu dalších faktů – co nákladní doprava? Moje současné kombi 2.0 TDI při správné údržbě najede bez zásadních investic 500 tis. km, má slušných 190 koní a točivý moment 380 Nm. Na nádrž ujedu 900 km a doplním ji za 5 min. Proti Enyaqu je to lehký, praktický, ekologický a hlavně spolehlivý dopravní prostředek, který mohu využít 365 dní v roce a plně se na jeho techniku spolehnout. To, že podplacená politická loby v Evropě, která mají zjevně snahu Evropu hospodářsky úplně rozložit, prosazují nesmyl, ještě neznamená, že to tak bude. Navíc Čína, USA, Rusko jako největší hráči na nějakou pseudoekologii z vysoka kašlou. Emise produkované Evropou jsou z hlediska podílu na celosvětových jednotky procent (!!!). Takže my se tady zblázníme, aby se celosvětové emise možná (!) snížily o 0,5 % procent a např. Škodovka ještě v současné době dodává do Ruska splňující emisní normu Euro 4 :-D Co na to říct – možná trochu více přemýšlet v globálu a nenechat zdravý rozum zastínit nebezpečnými ekofanatickými pohádkami založenými na nereálných skutečnostech.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).