Domů » Recenze » Test Toyota Yaris GR (2021): tati, mně už je trochu špatně

Test Toyota Yaris GR (2021): tati, mně už je trochu špatně

Pneumatiky jsou zahřáté tak akorát, motor dosáhl ideální teploty, mohu mu tak dát pořádně za uši. Okreska je úplně prázdná a tráva okolo vysekaná. Takže vidím kilometry daleko. Stačí mi jen 3 rychlostní stupně: dvojka, trojka a čtyřka. Dvojka se vyplatí při poklesu rychlosti pod 60 km/h. Z dvojky i trojky vystřelí Yaris do červeného pole otáčkoměru prakticky okamžitě. Nejvyšší výkon motoru je v 6500 otáčkách, i když se rád vytáčí mnohem výš. Přeřazení mezi rychlostmi je tak strašně rychlé. Nikdy jsem neřadil s manuálem rychleji.

Rozdíl mezi Yarisem a Yarisem GR je asi jako mezi křeslem a elektrickým křeslem.
Rozdíl mezi Yarisem a Yarisem GR je asi jako mezi křeslem a elektrickým křeslem

Teď přichází první křižovatka. Trhám volantem doleva a přitahuji ruční brzdu. Zadek Yarisu se okamžitě trhá a klouže dál ve směru původní jízdy, zatímco přední kola ochotně zatáčí tam, kam jsem je nasměroval.

Maličký volant zbožňuje trhavé zatáčení.
Maličký volant zbožňuje trhavé zatáčení

Úhel natočení celého vozu je už přesně 90 stupňů vůči původnímu směru, je čas dokončit průjezd křižovatkou. Ruční brzdu pouštím a na dvojku dávám plný plyn. Klouzání zadních kol je u konce. Všechna čtyři kola teď zabírají a opět vystřelí auto rovně vpřed. Tohle udělám ještě se třemi křižovatkami a zezadu slyším: „Tati, mně už je trochu špatně.“ Cože? Můj syn? Tomu v autě nikdy není špatně. Nikdy. No nic, jdu se zklidnit a podívat se na techniku.

Ruční brzda k rychlému autu prostě patří. Žádné tlačítko!
Ruční brzda k rychlému autu prostě patří. Žádné tlačítko!

Kde se vzal

Jmenuje se sice Yaris, ale s běžným civilním Yarisem má málo společného. Vlastně jen zcela nedůležité detaily. Jinak je to úplně jiné auto. Toyota je v seriálu WRC zpět od roku 2015 a sbírá úspěchy. Díky těmto úspěchům chtěla nabídnout svým fanouškům auto, které bude z WRC vycházet. Včetně koncepce tří dveří. A proto je tady Yaris GR. Na jeho vývoji se podílel přímo prezident automobilky Toyota Akio Toyoda. Tomu není závodění v autech vůbec cizí. Jde tak o auto, které chtěli nejen fanoušci značky, ale také vedení firmy. A je to znát.

Yaris GR ve verzi GR-FOUR. Tohle potřebujete.
Yaris GR ve verzi GR-FOUR. Tohle potřebujete

Tři válce

Když se poprvé objevily specifikace vozu, měl jsem trochu pochybnosti. Motor o objemu 1,6 litru, tři válce, turbodmychadlo. Je tohle ten správný motor pro nekompromisní hot-hatch? Naštěstí ano. To co na papíře nevypadá moc dobře, je v reálu naprostá paráda. Motor poskytne 192 kW, tedy asi 260 koní, které hýbou s váhou pouze 1280 kg. Mnohem důležitější je ale bezprostřednost motoru. Turbo se chová téměř jako kompresor. Čas k roztočení je neznatelný. Ve 3000 mohutně zatáhne a neunaví se až k 7000 otáčkám. A pak znovu a znovu a znovu. Toyota se chlubí, že jde o nejvýkonnější tříválec v sériové produkci. A také nejlehčí. Motoru nejde nic vytknout. Zatahuje famózně a vlastně i ten jadrný zvuk tříválce se mi moc líbí.

Šestiválce se můžou před tímto tříhrnkem třást.
Šestiválce se mohou před tímto tříhrnkem třást

Smart 1: čtyřkolka

Že GR nemá s běžným Yarisem moc společného, ukazuje i to, že Yaris GR je čtyřkolkou. A zatraceně chytrou čtyřkolkou. Před řadicí pákou máte volič jízdních režimů. Na každodenní používání se hodí Normal, který rozděluje točivý moment 60:40 mezi přední a zadní kola. Kdo chce více zábavy, zvolí Sport. Ten preferuje zadní nápravu v poměru 30:70. A kdo chce jezdit čistou stopu a co nejlepší časy, ten zvolí režim Track. Poměr je pak 50:50. Není to úplně zábavné, ale budete strašně rychlí. Auto je neutrální, nemáte šanci ho utrhnout.

Sport je nejlepší ze všech režimů, pokud chcete jezdit efektně (nikoliv efektivně).
Sport je nejlepší ze všech režimů, pokud chcete jezdit efektně (nikoliv efektivně)

Smart 2: ruční brzda

V úvodu článku popisuji, jak přitahuji ruční brzdu. Bez spojky. Proč? Yaris GR má jednu vychytávku – jakmile přitáhnete ruční brzdu, odpojí se pohon zadních kol (ta jsou zablokovaná) a Yaris je předokolkou. I superlepivé pneumatiky Michelin se ochotně sklouznou a v tu ránu je auto v krásně řízeném smyku. Ale samozřejmě musíte mít vypnutou stabilizaci, ta totiž smyk nejen srovná, ale vlastně ho ani pořádně nedovolí.

Naprosto geniální: pokud přitáhnete ruční brzdu, pohon zadních kol se odpojí a kola se snadno zablokují. Tím začnou klouzat.
Naprosto geniální: pokud přitáhnete ruční brzdu, pohon zadních kol se odpojí a kola se snadno zablokují. Tím začnou klouzat.

Smart 3: řazení

Bleskové řazení vás bude strašně moc bavit. Převodovka je tak přesná, rychlosti tam padají tak snadno. Má to tedy jen jednu podmínku: mezi sedadly stisknete tlačítko iMT. V tom případě začne Yaris GR dávat meziplyny. Co to znamená? Když řadíte mezi rychlostmi, elektronika nastaví takové otáčky motoru, aby přesně odpovídaly stupni, který si zvolíte. Co to znamená? Představte si, že z pětky podřazujete na trojku. Máte pětku, mačkáte spojku. Otáčky padají k volnoběhu, řadíte trojku, pouštíte spojku.

Staré školy takto také uměly řadit: s meziplynem.
Staré školy takto také uměly řadit: s meziplynem

Normálně řazení zajišťují synchrony v převodovce a motor se silou pohybu kol dostává na správné otáčky. Ztrácíte čas, ztrácíte výkon, auto brzdí motorem. Pokud máte iMT zapnutý, při řazení trojky elektronika bleskově nastaví otáčky motoru, ten už je pod plynem. Když pouštíte spojku, motor už táhne, neztrácíte čas, neztrácíte výkon. Kromě toho je zařazení mnohem hladší, protože synchrony v převodovce nemají žádnou práci. Ozubená kola do sebe zapadnou. A toto vše se děje v čase kratším než půl sekundy, nebo jak rychle stihnete řadit. Funguje to famózně.

Tlačítko iMT je velmi důležité. Nezapomeňte jej před každou jízdou zapnout.
Tlačítko iMT je velmi důležité. Nezapomeňte je před každou jízdou zapnout.

Smart 4: infotainment

Je fajn, že Yaris GR není puritánským autem bez výbavy, ale velmi slušně vybavený vůz pro každodenní použití. Ve výbavě nechybí Apple CarPlay a Android Auto, oboje ale jen po USB kabelu. Infotainment je identický s tím, jaký potkáte ve všech dalších Toyotách. Není to výstřelek techniky, ale rozhodně neurazí.

Infotainment je starý známý. Důležité je, že si promítnete aplikace ze svého smartphonu.
Infotainment je starý známý. Důležité je, že si promítnete aplikace ze svého smartphonu.

Sedíme za volantem

Přidám také nějakou kritiku. Tou je výhled ven. Výhledy ze sportovních aut vůbec patří mezi slabé disciplíny, ale Yaris GR má jeden velký nedostatek – výhled šikmo vpřed. I když máte sedadlo úplně dole, bude vám zpětné zrcátko bránit ve výhledu doprava. Typicky třeba na přechod pro chodce. Častokrát jsem se musel při jízdě předklánět, abych se ujistil, že vpravo nikdo nestojí. Chtělo by to výrazně menší zrcátko umístěné výš a sedadlo ještě o něco níže.

Z pohledu řidiče: tohle se opravdu nepovedlo. Japonský inženýr asi nemá evropskou postavu.
Z pohledu řidiče: tohle se opravdu nepovedlo. Japonský inženýr asi nemá evropskou postavu.

Jak ale asi čekáte, sedadla jsou skvělá, volant bezchybný, kovové pedály stylové, tohle je prostě paráda. Tady se vám zalíbí.

Sedadla mají skvělé boční vedení, ale chtěl bych sedět o pár cm níže.
Sedadla mají skvělé boční vedení, ale chtěl bych sedět o pár cm níže

 

Model Toyota Yaris GR
Základní cena 899 000 Kč
Stupeň výbavy GR
Maximální výkon 260 koní
Zdvihový objem 1618 ccm
Palivo benzin
Počet válců 3
Pohon pohon všech kol
Převodovka manuální
Akcelerace 0-100 km/h (s) 5,5
Délka 3995 mm
Šířka 1805 mm
Výška 1460 mm
Rozvor 2558 mm
Cena testované výbavy 1 016 000 Kč
Maximální rychlost 230 km/h

Pro koho je

Toyota Yaris GR není autem, které vám dá rychlost zadarmo. Už musíte mít něco naježděno a hlavně se nesmíte bát. Problémy se tady řeší plynem, nikoliv brzdou. Limity vozu leží velmi daleko, mnohem dál, než jsou mé řidičské dovednosti. Zároveň ale umí v mnohém ulehčit práci díky technologiím, které podobně puritánská auta v 90. letech nemohla umět.

Skvělé jízdní vlastnosti zajišťují i pneumatiky Michelin Pilot Sport 4. Jsou k silnici doslova přilepené. Mrkejte na ty obří brzdy. Jsou k neutahání.
Skvělé jízdní vlastnosti zajišťují i pneumatiky Michelin Pilot Sport 4. Jsou k silnici doslova přilepené. Mrkejte na ty obří brzdy. Jsou k neutahání.

Jestli je to dobře, nebo špatně, to si můžete říct v diskuzi pod článkem. Co je klíčové – tohle auto vás posune ve vašich řidičských schopnostech. Postupně si budete troufat víc a víc, změníte styly, budete se pořád vylepšovat. A tím je Yaris GR velmi unikátní.

Toyota Yaris GR

8.9

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

8.1/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

8.2/10

TECHNOLOGICKÁ VÝBAVA

9.4/10

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

9.9/10

Klady (+)

  • schopnosti podvozku
  • velmi přesné řízení
  • dokonalá čtyřkolka
  • silný faktor zábavy
  • auto jako celek

Zápory (–)

  • výhled z vozu by mohl být lepší
  • omezená dostupnost
  • vyšší posaz
  • nudný interiér

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

11 komentářů

  1. Zdravím, pane Klega. Super test a užasný nadpis :D
    Teď je otázka, jestli je prckovi špatně z rychlé jízdy nebo z klaustrofobického pocitu :D

  2. Ten jadrný zvuk tříválce jde samozřejmě z reproduktorů, musím vás zklamat. Japonští soudruzi tomu říkají Active Sound Control, petrolheadi Objem Ničím Nenahradíš. Jinak je ale autíčko nesmírně zábavné, obzvlášť s paketem Sport, který předpokládám i podle ceny testované verze byl přítomen. A vzhledem k tomu, jak se po něm zaprášilo, bude to možná časem i pěkná investiční příležitost pro ty, kdo ho nerozštípnou o strom v zatáčce.

    • Tuhle tisíckrát ohranou frázi mi prosím vysvětli. Jak jako objem nenahradíš? Když budu mít motor s menším objemem a klidně i méně válci, tak ho osadím turbem a mám nahrazený objem, protože jsem dosáhl stejného výkonu. Navíc je dost pravděpodobné, že s turbem se zvětší točivý moment. Objem nahrazen a parametry vylepšeny.

    • On si někde něco přečetl a chtěl vypadat stejně cool :D

    • Stale to asi nebude to iste napriklad z pohladu zvuku, alebo zivotnosti, ale aj ta by bola riesitelna.

      Ale niektori ludia sa proste musia urputne branit pokroku, vid ohybne displeje napriklad.

    • JanK: No nebude, pokud jde o zvuk, ale ten je také lepší, protože nejlepší zvuk auta je žádný zvuk. Pro chodce a bezpečnost do 50km/h by auto mělo vydávat nějalý zvuk, ale ve vyších rychlostech je to jen přítěž. Viz protihlukové bariery, obyvatelé měst, vesnice u dálnic…

    • Až teda na to, že protihlukové stěny u měst a u dálnic se staví hlavně proto, že auta vydávají ve vyšších rychlostech zvuk bez ohledu na to, jaký motor mají kvuli vzduchu, který jim klade odpor, případně tím, jak jedou po asfaltu. Několikrát jsem viděl velký peloton cyklistů, kteří jeli celkem rychle. Byl to zvuk, jak když letí obří včelí roj, pokud cyklisti nepodváděli, tak určitě neměli motory :D A i proto se v některých částech měst snižuje rychlost, protože při nižší rychlosti jsou auta méně slyšet. Přitom je to nezávislé na motoru. Ostatně i proto se nasazuje „tichý asfalt“, protože protihlukové stěny jsou často k ničemu. Krásný příklad jsou letadla, ta slyšíme kvuli tomu, že letí vzduchem, který jim klade odpor, ne kvuli motorům. Ve většině měst je padesátka, a tam (a to sám tvrdíš) budeme zvuk pouštět z repráků – tj. budeme opět jen řešit další a další nedostatek elektroaut. To je panečku pokrok.

    • Menty: Zvuk musí elektroauta podle EU vydávat jen do rychlosti 30km/h. Jinak zvuk motoru samozřejmě je podstatnou součástí hlukového znečištění aut. Třeba diesel poznáš od benzínu na 50 metrů, když k tobě jede, takže je evidentní, že samotná jízda nepřehluší zvuk motoru.

    • shepii: Tak to je celkem irelevantní, moje reakce byla na to, že ve vyšších rychlostech je hluk aut přítěž, a proto se staví protihlukové bariéry. A to není žádná pravda, ty se staví hlavně kvůli hluku díky odporu vzduchu a asfaltu (a i proto se někde právě rychlost snižuje, protože hluk z motoru je nepodstatný, podstatný je hluk způsobený vyšší rychlostí). Sám jsem vedle rušné silnice dlouho bydlel, když jede kamion, tak jeho motor je to poslední, co tě ruší. Jinak EU má různá nařízení, zvýšení této povinnosti je jen otázka času, momentálně elektroauta nikoho nezajímají, tak to nikdo neřeší. Ale správně sám výše píšeš, že do 50 km/h by to tak mělo být (za mě ve městech třeba až do 80 km/h). Až půjdeš někdy do lesa a po cestě kolem (asfaltce) pojede cyklista, tak to zaručeně uslyšíš – a to žádný motor nemá.

  3. To shepii…co chceš vysvětlit, když jsi ani nepochopil, že řeč je o zvuku. A přitom jsem to napsal naprosto jasně a doslova. S takovými trotly v diskuzi je těžké něco vysvětlovat.

    • Tak na zvuk máš reakci výše. Objem tedy také nahradíš, protože snad všechny ostatní varianty jsou méně hlučné.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).