- ČTÚ v nové studii relativně podrobně rozebírá situaci na českém telekomunikačním trhu
- Většina spotřebitelů platí za telefon měsíčně maximálně 500 korun, s cenou je pak spokojeno 80 % lidí
- Vidíme však i ústup tradičních operátorů, virtuální poskytovatelé posílili na skoro 11% podíl na trhu
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) odhalil spotřebitelskou studii týkající se spokojenosti s telekomunikačními službami. Informace sebrané díky tomuto průzkumu do značné míry dotvářejí obraz toho, jak veřejnost vnímá situaci na telekomunikačním trhu, co si myslí o cenách a jak je spokojená se službami operátorů. Na to nejzajímavější ze studie se nyní podíváme.
T-Mobile, O2, Vodafone
Průzkumu se účastnilo 1500 lidí ve věku od 18 do 75 let a důležité je, že všichni využívají mobilní telefon k soukromým účelům. Sběr dat probíhal v červenci 2023. Co je zásadní, rozložení sil stran klasické trojice operátorů se nijak nezměnilo. Nejvíce zákazníků má T-Mobile (36,4 %), následuje O2 (29,9 %) a Vodafone (23 %).
Co se ale výrazně proměnilo, je zájem spotřebitelů o virtuální operátory. Tuto alternativní cestu využívá coby svého hlavního poskytovatele hned 10,6 % zákazníků (oproti 7,2 procentům v loňském roce). Můžeme tedy prohlásit, že dnes již každý desátý klient operátorů využívá služby virtuála.
ČTÚ tvrdí, že za tím může být menší regulace trhu s virtuálními operátory, která jim nyní umožňuje nabízet kombinované nabídky, pevný internet nebo také datově neomezené tarify. Dalším argumentem může být místy nižší cena a hlavně pak odlišná nabídka od klasické trojice operátorů.
Spokojenost a cena
Jeden z velmi důležitých grafů v průzkumu ukazuje, že velká většina uživatelů je se svým operátorem vlastně spokojena a klidně jej doporučí dál. Hned 31,2 % respondentů odpovědělo na otázku, zdali by doporučili svého stávající operátora „určitě ano“, dalších 44,3 % odpovědělo „spíše ano“. Souhlasný názor tedy vyjádřily tři čtvrtiny dotazovaných.
Poněkud překvapující může být i další zjištění. Své měsíční náklady na provoz soukromého mobilu hodnotí vzhledem ke kvalitě služeb pozitivně opět drtivá většina respondentů. Jako „velmi výhodnou“ či „spíše výhodnou“ vnímá cenu telekomunikačních služeb přes 36 % lidí. Dalších 44,8 % uvedlo, že měsíční náklady jsou „přijatelné“. Vůli ke změně tak nemá více než 80 % spotřebitelů.
Ovšem viditelná převládající spokojenost se službami a cenou má co dělat s tím, kolik vlastně lidé v průměru za mobilní telefon měsíčně platí. ČTÚ zkoumalo cenu za 1 SIM a napříč věkovými skupinami je nejčastější tarifní nabídka s cenou 200–499 Kč, využívá ji hned 39 % dotazovaných. V těsném závěsu je mírně náročnější nabídka s cenou 500–799 Kč, kterou si platí skoro 21 % lidí.
Z této statistiky také vyplývá, že nejnáročnější jsou uživatelé ve věkových skupinách 18–29 let a 40–49 let, protože si nejčastěji platí mobilní služby s cenou kolem 1 000 korun. Naproti tomu základní služby s cenou do 99 Kč využívají nejvíce senioři ve věku 70 let a více. A bez zajímavosti není ani fakt, že 7,2 % uživatelů ve věku 18–29 let vůbec neví, jaké měsíční náklady na telefon mají. To poukazuje na fakt, že faktury někdo platí za ně, nejčastěji asi rodiče.
Cena je v Česku „průměrná“
Na závěr studie přichází ČTÚ s mezinárodním srovnáním dle dat Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Ty porovnávají nabídky hlasově, SMSkově i datově neomezených tarifů a berou v potaz vždy dva největší operátory na trhu. To je trochu škoda, analýza tím trpí, v Česku totiž ze hry vypadává Vodafone, který má suverénně nejlevnější nabídku neomezených tarifů.
Česko tak v grafu zaujímá průměrnou pozici s cenou 745 korun za tarif. Hůře je na tom třeba Maďarsko (skoro 800 korun za tarif), Řecko (1 075 korun za tarif) nebo trochu překvapivě Slovensko (průměrná cena 1 463 korun za tarif). Naopak nejlepší pozici mají pobaltské státy, hlavně pak Litva, kde neomezený tarif vyjde v přepočtu jen na 303 korun. Ceny jsou bez DPH.
Ukázka průměrných cen zemí OECD je však v nejlepším případě ilustrační. Vůbec totiž neukazuje komplexní situaci na českém trhu. Zatímco na trzích, kde jsou neomezená data o tolik dražší, existují i menší operátoři, kteří nabízejí ekvivalentní nabídku s velkými datovými balíčky: 100 GB, 50 GB a podobně, povětšinou s měsíční splátkou sotva pár stovek. Taková konkurence v Česku bolestivě chybí.