Domů » Bleskovky » Zaměstnanci Amazonu poslouchají, co říkáte Alexe. Je vaše soukromí v ohrožení?

Zaměstnanci Amazonu poslouchají, co říkáte Alexe. Je vaše soukromí v ohrožení?

Hlasoví asistenti jsou zejména v zámoří stále populárnější. Oblíbenou asistentku Alexu používají desítky milionů lidí po celém světě. Jen málokdo z nich asi při vyslovení dotazu směrem k chytrému reproduktoru Amazon Echo předpokládá, že jeho dotaz uslyší nějaký zaměstnanec.

Exkluzivní zpráva serveru Bloomberg však odhaluje, že právě to se děje. A vzhledem k tomu, že hlasový asistent z podstaty svého fungování nahrává zvuk neustále, zaměstnanci mnohdy slyší i něco úplně jiného, než dotaz mířený na Alexu.

Tisíce lidí, devítihodinová pracovní doba a slib mlčenlivosti

Podle Bloombergu Amazon zaměstnává celosvětově tisíce lidí, jejichž prací je analyzovat získané zvukové stopy, přiřazovat k nim jakési popisky, třídit je a tímto způsobem trénovat umělou inteligenci. Část těchto pracovníků funguje externě, část je zaměstnána přímo v Amazonu. Centra jsou údajně v Bostonu, Kostarice, Indii a Rumunsku. Pracovní doba činí devět hodin a zaměstnanec za ni údajně zpracuje až tisíc krátkých nahrávek.

Všichni zaměstnanci musejí podepsat dohodu o mlčenlivosti a nesmí tak o programu lidské analýzy záznamů hovořit. Bloombergu se však povedlo pod příslibem anonymity přesvědčit několik současných i bývalých zaměstnanců, aby o těchto praktikách promluvili.

Každého asi zajímá především to, nakolik jsou data anonymizovaná. Odpověď je, že tak napůl. Nahrávky neobsahují informace o celém jménu uživatele a nedá se z nich zjistit ani jeho adresa. Obsahují však prý křestní jméno majitele, číslo Amazon účtu a výrobní číslo přístroje, z nějž byla nahrávka pořízena. Běžný zaměstnance tak pravděpodobně neví, od koho nahrávka pochází, avšak Amazon to zřejmě může kdykoliv zjistit.

V podmínkách se konkrétně nic o analýze nahrávek zaměstnanci nedočtete. Z FAQ služby se však dozvíte, že nahrávky mohou být používány ke zlepšování rozpoznávacích schopností Alexy. Tomu by se teoreticky mělo dát zabránit tím, že v nastavení Alexy odeberete souhlas s využíváním vašich dat pro zlepšování a vyvíjení nových funkcí.

Pracovníci Amazonu slyší zpívání ve sprše i domácí násilí

Bloomber píše, že většina pracovní náplně je dle očekávání nudná – zaměstnanci zkrátka poslouchají běžné dotazy na hlasového asistenta. Pracovníci se však svěřili s tím, že občas uslyší přeci jen něco poněkud nestandardního. Tyto záznamy mezi sebou pak navíc sdílí v interním chatu, ať už z důvodu žádosti o radu, nebo prostě k pobavení ostatních.

Jeden ze zaměstnanců například vzpomíná, jak jednou poslouchal nějakou ženu – pravděpodobně ve sprše – velmi falešně zpívat jakousi odrhovačku. Ne všechny nahrávky jsou však takto humorné. Zaměstnanci prý už také slyšeli například dítě křičící o pomoc, nebo šokující záznam, na němž bylo zřejmě zachyceno domácí násilí a znásilnění. Podle informací zaměstnanců však Amazon odmítá s těmito případy cokoliv dělat.

Souboj chytrých asistentů pokračuje: ovládne trh Google, nebo Amazon?

Dva zaměstnanci bukurešťské pobočky pro Bloomberg uvedli, že po vyslechnutí takto závažné nahrávky kontaktovali vedení a žádali o instrukce, jak v takových případech postupovat. Dostalo se jim však prý jen prohlášení, že není prací Amazonu v těchto případech jakkoliv zasahovat. Zaměstnancům tak nezbývá, než se s těmito zážitky vypořádat individuálně, případně s pomocí zmiňovaného interního chatu.

Ačkoliv informace zveřejněné v analýze Bloombergu působí poměrně šokujícím dojmem, nejde o nic výjimečného. Dřívější zprávy ukázaly, že obdobně postupuje i Apple u své Siri a z podstaty strojového učení je jasné, že podobný program musí mít každý provozovatel hlasových asistentů. Jen manuální přiřazování informací totiž zajistí, že bude umělá inteligence schopná stále přesněji a rychleji rozpoznávat nejrůznější dotazy bez přesného slovosledu. Amazon ujišťuje, že nebere soukromí uživatelů na lehkou váhu a analýza zvukových nahrávek prý probíhá jen na „extrémně malém vzorku“. Přesto však možná stojí za zvážení, o čem všem se budete před neustále naslouchajícím „robotem“ bavit.

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.
avatar
1300
  Sledování diskuze  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
kllr007
Uživatel
kllr007
Offline

Tomu sa hovorí že daň za technológiu. Preto keď sa človek opýta ľudí čo pracujú s IT na pokročilej úrovni akú majú domácnosť, tak si pripadá že žijú v praveku. Ale oni vedia čo robia. Osobne mi domov žiaden takýto asistent nesmie rovnako zbytočne Smart veci.

uni
Uživatel
uni
Offline

Takže žádná moderní TV, co na pozadí odposlouchá a posílá do Číny? Tak to je silný morál, ale gratuluji. Také jsem spíše pro projektory.

ortodoxx
Uživatel
ortodoxx
Offline

Takže u amazonu to asi funguje tak nějak po cimrmanovsku. [odkaz]