TOPlist

Xiaomi pod drobnohledem: V čem spočívá úspěch tohoto populárního čínského výrobce?

Xiaomi je jedním z nejznáměnšjích čínských výrobců chytrých telefonů. Během pouhých tří let společnost zaznamenala řadu úspěchů a dnes dosahuje podobné velikosti jako Lenovo.

Xiaomi (vyslovnost je “šiaomi”) u nás není příliš známá značka, občas se ukáže jeden z jejich barevných telefonů a minulý týden vešla do povědomosti tím, že do jejích řad přešel z Googlu jeden z nejvýše postavených vedoucích Androidu. Společnost je stará pouze tři a půl roku a má 2 400 zaměstnanců. Xiaomi začínalo jako projekt nadšenců zabývajících se úpravami Androidu, aby nejlépe odpovídal potřebám uživatelů. Dále vycházeli z přání komunity, kde vybírali vhodné funkce a vlastnosti.

V té době vytvářeli systémy pro zařízení jiných výrobců, kteří se do aktualizací zrovna nehrnuli. Prvotním motivem k založení výroby hardwaru byla absence zařízení, které by splňovalo přání komunity. Jejím CEO je Lei Jun, který také dříve pracoval v Googlu, v rozhovoru pro New York Times prohlásil, že nejsou jen další levný výrobce z Číny, ale dostanou se do žebříčku Fortune 500.

 

Společnost Xiaomi nedávno dosáhla tržní hodnoty deseti miliard dolarů, to je po třech letech existence ohromný úspěch. Tento údaj potvrdil na sociální síti Weibo CEO Xiaomi Lei Jun. V loňském roce dosahovala hodnota společnosti čtyři miliardy dolarů a dnes je téměř 2x hodnotnější než BlackBerry a stejně cenné jako domácí rival Lenovo, které bylo založeno skoro před třemi desítkami let. Na růstu je ještě zajímavější, že Xiaomi vyrábí pouze mobilní telefony a prodává je jen v Číně, Tchaj-wanu a Hongkongu. Jejich zařízení se do prodeje dostala teprve před dvěma lety. Hlavní důvody, které pomohly k vysoké hodnotě společnosti, jsou správné načasování, výborný poměr cena/výkon a velký potenciál.

Správné načasování

Trh s mobilními zařízeními se za poslední dva roky změnil k nepoznání. Prodeje chytrých telefonů v roce 2011 dosahovaly okolo 100 milionů za čtvrtletí. Letos to bylo více než 200 milionů za první tři měsíce. Xiaomi přišlo na začátku velkého růstu na čínském trhu, který je vzhledem k počtu obyvatel největší na světě. Xiaomi se dařilo růst i díky vhodně zvolené cenové politice a podle všeho na začátku pomohl i šéf společnosti, který se prezentoval podobně jako Steve Jobs.

   

Výhodný poměr ceny & výkonu

Telefony od Xiaomi jsou velmi levné (vzhledem k vlastnostem, které nabízí) a zároveň vypadají atraktivně. Pár týdnů starý model Xiaomi Hongmi, označované také Red Rice, stojí 130 dolarů (2 600 korun) a nabízí svižný procesor, 4,7 palcový displej s HD rozlišením, 1 GB operační paměti RAM a slušný fotoaparát. Po zahájení prodeje se k nákupu přihlásili miliony lidí a prvních sto tisíc kusů bylo vyprodáno za pouhých 90 sekund. Výbavou se jedná o telefon vyšší střední třídy, které se v dané oblasti prodávají okolo 300 dolarů (6 000 korun).

Na první pohled běžnému uživateli nabízí podobné parametry jako iPhone 5, který je cenou jinde a zařízení od Samsungu se v podobné cenové kategorii nedají srovnat. Tento přístup vysvětluje, proč společnost v loňském roce prodala 7 milionů smarphonů s příjmy okolo dvou miliard dolarů. Na letošní rok odhadovala prodeje na 15 milionů, ale po nedávných úspěších odhady zvedla na 20 milionů.

 

Velký potenciál a slibný růst

Xiaomi nedávno předběhlo Apple a stalo se šestým největším prodejcem chytrých telefonů v Číně, kde má 5% tržní podíl. Společnost se nesoustředí jen na zisky z hardwaru, které jsou vzhledem k prodejní ceně telefonů minimální, ale chce podobně jako Amazon vydělávat na prodeji služeb a aplikací. Jejich obchod patří k lepším na čínském trhu a uživatelé z něj za rok stáhli jednu miliardu aplikací. V současnosti má okolo 17 milionů uživatelů a každý den dojde ke stažení dalších pěti milionů programů.

 

Obchod s aplikacemi se jmenuje MIUI App Store a je přeinstalovaný v každém telefonu Xiaomi. V Číně není zvykem užívat služby od Googlu, proto mají telefony s Androidem obvykle alternativy k u nás standardnímu Play Storu. Xiaomi je dalším čínským výrobcem, který se bude snažit dostat za hranice země. Ve světlou budoucnost společnosti věří její CEO, tak i Hugo Barra, který nedávno přešel z Googlu. Zatím je příliš brzy na tvorbu závěru, musíme si počkat na strategii společnosti, která bude směřovat k dalšímu růstu a překročení hranic Číny, ale jistě by bylo zajímavé vidět v nabídce dalšího originálního hráče.

Autor článku David Podzimek
David Podzimek

Kapitoly článku