TOPlist

Xiaomi má důvod slavit. Čínskému gigantovi v roce 2023 narostl zisk o 126 procent

Logo společnosti Xiaomi na budově centrály
  • Společnost Xiaomi má za sebou rekordní rok 2023
  • Firma vykázala druhé nejvyšší tržby od chvíle, kdy vstoupila na burzu
  • Tahounem byly tradičně chytré telefony

Společnost Xiaomi v tomto týdnu zveřejnila finanční výsledky za poslední kvartál loňského roku a zároveň výsledky za celý rok 2023. Čínská firma má důvod k radosti – řada nových produktů, posílení na rozvojových trzích a zvýšení maloobchodní efektivity jí přinesly druhou největší úroveň ziskovosti od vstupu na burzu.

Rekordní nárůst čistého zisku

Ve čtvrtém kvartálu loňského roku společnost Xiaomi utržila 73,2 miliardy RMB (asi 236,7 miliardy korun), z čehož dokázala vygenerovat čistý zisk 4,9 miliardy RMB (asi 15,8 miliardy korun). Zatímco tržby vzrostly o 10,9 procenta, zisk o nevídaných 236,1 procenta. Za celý loňský rok firma utržila 271 miliard RMB (asi 876,4 miliardy korun) a vygenerovala čistý zisk 19,3 miliardy RMB (asi 62,4 miliardy korun), což je oproti roku 2022 o 126,3 procenta více.

Přestože má Xiaomi velmi rozkročené portfolio, největším zdrojem příjmů jsou jednoznačně smartphony. Čínský obr jich v loňském roce prodal přibližně 145,6 milionu kusů, díky čemuž si podle analytické společnosti Canalys vysloužila třetí místo v celosvětových dodávkách – mezi třemi největšími výrobci smartphonů se drží v 51 zemích světa.

Xiaomi na prodeji smartphonů v loňském roce utržilo 157,5 miliardy RMB (asi půl bilionu korun) s hrubou ziskovou marží 14,6 procenta. Firmě se daří prodávat své prémiové smartphony, například v pevninské Číně se průměrná prodejní cena jednoho telefonu zvedla o 19 procent.

Xiaomi si v tiskové zprávě k finančním výsledkům rovněž pochvaluje prodeje zařízení internetu věcí a lifestylových produktů. V tomto odvětví firma v loňském roce zaznamenala tržby ve výši 80,1 miliardy RMB (asi 259 miliard korun) a hrubou ziskovou marži 16,3 procenta. Xiaomi k poslednímu dni loňského roku evidovalo 739,7 milionu připojených IoT zařízení (bez smartphonů, tabletů a notebooků), což je meziročně o 25,5 procenta více. V prosinci loňského roku využívalo platformu Mi Home celkem 85,8 milionu uživatelů.



Smartphone Xiaomi 14



Nepřehlédněte

Xiaomi 14 recenze: malý velký telefon

Čínská firma se ale nezabývá pouze hardwarem, ale provozuje i řadu internetových služeb. I v této oblasti zaznamenala rekordní čísla – příjmy ze služeb loni dosáhly 30,1 miliardy RMB (asi 97,3 miliardy korun) se ziskovou marží 74,2 procenta. Na celém světě údajně používá její zařízení 641,2 milionu uživatelů, z toho 155,6 milionu připadá na pevninskou Čínu.

Investice do vývoje a výzkumu

Xiaomi chce v nastolených trendech pokračovat i nadále a stanovuje si nemalé cíle – do roku 2030 se chce stát lídrem ve vyvíjející se oblasti globálních špičkových technologií. Loni Xiaomi investovalo do výzkumu a vývoje 19,1 miliardy RMB (asi 61,8 miliardy korun), v příštích letech to mají být ještě vyšší částky. Firma se pochlubila, že ve výzkumu a vývoji zaměstnává více než polovinu svých zaměstnanců, celkem 17 800.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek

Kapitoly článku