Domů » Články » Vybrali jsme pět věcí, které už dnes v autech prakticky nenajdete

Vybrali jsme pět věcí, které už dnes v autech prakticky nenajdete

Nemusíme se ohlížet desítky let dozadu, abychom viděli, jak moc se automobilový svět za posledních pár let změnil. Tím nemyslím jen elektrifikaci, ale také příchod nových technologií, což s sebou nese i to, že určité věci pomalu z automobilů mizí. Dnes se na několik takových věcí podíváme.

Analogové budíky

Začněme s věcí, kterou ještě v některých autech najdete, ale kdoví, jak to bude vypadat v roce 2022 či později. Už takovou Škodu Kamiq, Peugeot 208, ale i BMW řady 2 můžete mít s displejem před volantem a to jsem vyjmenoval jen pár modelů.

Budíky ve Škodě Octavii G-TEC.
Dobře si to prohlédněte. Analogové budíky už jen tak někde nenajdeme.

Řešení s displejem má hned několik výhod. Jednou z nich je to, že vám vykreslí vše, co si naprogramujete, a s velkou pravděpodobností je to pro automobilky i menší finanční náklad. Ať se nám to líbí nebo ne, analogovým budíkům už pomalu, ale jistě zvoní hrana.

Každá automobilka jde tak trochu svou cestou. Jedno z nejpoužitelnějších řešení nabízí automobilka Audi. Ta displej před volantem nazývá Virtual Cockpit a od Audi se podobné řešení postupně dostalo i do dalších koncernových značek. K dispozici je však i u BMW, Mercedesu či Volva.

Klasická ruční brzda

Dlouhou dobu šlo o neodmyslitelnou součást automobilů. Jak však plyne čas, klasickou mechanickou ruční brzdu více a více nahrazuje elektronické řešení. Ostatně v kombinaci s automatickou převodovkou není klasická ruční brzda potřeba.

Přijedete do cílové stanice a na automatické převodovce zařadíte „P“. Nic více, nic méně. Stejný scénář jsem zažíval pár týdnu zpátky, kdy mi společnost dělala Škoda Kamiq Monte Carlo, kde ještě byla klasická ruční brzda. Pokud hádáte, že jsem ji ani jednou nepoužil, hádáte správně.

Odstranění ruční brzdy má hned několik důvodů. Jedním z nich je například prostor, ačkoli vám to může znít divně. Tlačítko od elektrické parkovací brzdy je prostě menší. I adaptivní tempomat spolupracuje s elektronickou verzí. Určité modely umějí při jízdě s adaptivním tempomatem zcela zastavit a posléze se rozjet. Když auto stojí, vozidlo automaticky sepne právě elektronickou brzdu a následně při rozjetí deaktivuje.

Zdířka pro startování

Vezmete klíček, strčíte ho do mechanického zámku na dveřích auta a odemknete. Posadíte se, připoutáte a ten stejný klíč vložíte do zdířky pro nastartování. I tohle už je dnes převážně historie.

Startování klíčkem.
Startování pomocí mechanického klíčku ještě stále v některých modelech najdeme, ale jak dlouho tomu tak bude?

Některé vozy dnes stále startují pomocí zdířky v interiéru auta, ale odemknout auto pomocí mechanického klíčku už je dnes spíše součástí historie. Vybavuji si například Volkswagen Multivan, který stále pracuje s mechanickým startováním, ale dále bych musel hodně pátrat v paměti. Doba dnes přeje různým technologickým řešením a v poslední letech se do popředí dostává také odemykání chytrým telefonem.

Dnešní moderní auta využívají bezdrátové technologie pro nastartování, ale také odemykání. Ve většině případů vám stačí mít v kapse klíč. Jakmile sáhnete na kliku, auto ověří, že je signál klíčku v dosahu. To stejné platí pro nastartování, jen s tím, že si vozidlo ověří, zda je klíč uvnitř auta. Stačí ho mít klidně v kufru či na zadních sedadlech, ale musí být uvnitř.

CD mechanika a přehrávač na kazety

Dnešní teenageři sice ještě vědí, co je to staré dobré „cédéčko“, ale vysvětlit jim, že pokud jste měli deset oblíbených hudebních skupin, museli jste mít nejméně stejný počet kusů CD, ne-li více, už nemusí být tak snadným úkolem.

Rádio s funkcí přehrávání kazet ve Škodě Fabia
Rádio s funkcí přehrávání kazet ve Škodě Fabia z roku 1999

Postupem času CD mechaniky mizejí ze světa, a to nejen z toho automobilového, ale také ze světa počítačů. Všechno se digitalizuje a díky službám, jako je Spotify nebo Netflix, máme tisíce skladeb a filmů v naší kapse. Tedy pokud tam nosíte nějaký chytrý telefon.

Stejný osud potkal samozřejmě i předchůdce kompaktních disků, tedy klasické kazety. Možná i vy ještě máte doma hezkou sbírku, kterou jste si pouštěli nejen v autě, ale také doma na nějaké té HiFi věži.

Odnímatelné rádio

Těžko říci, zda zrovna vy si tohle ještě pamatujete. Mně se ihned vybaví Škoda Octavia RS, kterou měl náš rodinný kamarád a byl na své rádio velmi pyšný. Aby také ne, už tenkrát stálo nemalé peníze. Ale pojďme k jádru věci. Pokud zrovna vy víte, o co jde, tak už asi ani nemusíte číst dále.

Avšak mladším čtenářům se to pokusím vysvětlit. Automobilky do svých modelů dávaly jen „pozadí“, ale rádio jste si následně museli koupit vy. Šlo o přední panel, kde se nacházelo veškeré ovládání. Vybírat jste mohli z různých modelů od výrobců, jako je Sony, Panasonic a další.

Přečtěte si také: Hyundai i30N: zábava za volantem není otázkou milionů

I dnes často najdete upozornění, že auto není trezor, a podobné to bylo i tehdy. Autorádia se velmi často kradla, proto vyjmutí předního panelu a následné bezpečné uložení u vás doma bylo součástí parkovacího rituálu. Na většinu panelů existoval obal podobný tomu na sluneční brýle. Do něj jste přední panel i rádio vložili a vzali si ho kamkoli mimo auto.

Patrik Svatoš

Šéfredaktor automobilové sekce, který má rád technologie, auta, fandí Olympique Marseille a nedokáže žít bez kofeinu.

33 komentářů

  1. Polha „P“ na utomatické převodovce rozhodně nenahrazuje ruční brzdu!

    • Přesně tak. Ta malá západka v té převodovce rozhodně není dělaná na to, aby udržela i několika tunové auto. Nezatahovat ručku (pokud tam je) a spoléhat jen na P je nejlepší cesta jak odpálit převodovku!!

    • Tak ono si stačí přečíst popisek a zjistíš, že ten obrázek je tam kvůli „eBrake“ tedy tomu tlačítku za tou pákou.

  2. 1) Analogové budíky budou pořád analogové – zobrazené na displeji nebo mechanické s ručičkami.
    Spíš bych to nazval, že zmizí mechanické provedení s ručičkami a bude nahrazeno zobrazením na displeji.
    2) Odstranění ruční brzdy je nesmysl. Není odstraněná, jen její ovládací páka je odstraněná a nahrazená tlačítkem s elektronikou. Pokud zastavím s automatem, dávám P a ruční brzdu. Samotná poloha P pouze blokuje motor a kola malým kolíkem a např. v kopci bez r. brzdy by to nebylo vůbec zdravé pro auto. Možná už nová auta tu r. brzdu dají automaticky.
    3) „Některé vozy dnes stále startují pomocí zdířky v interiéru auta“ – nestartují pomocí zdířky, ale pomocí klíčku nebo karty, která se do té zdířky zasune.
    5) „Automobilky do svých modelů dávaly jen „pozadí“, ale rádio jste si následně museli koupit vy. Šlo o přední panel, kde se nacházelo veškeré ovládání.“ – automobilky dávaly do svých aut rádia nebo jen kabely. A bylo možné si koupit rádio s odnímatelným panelem nebo šuplíkové rádio, které šlo vyjmout celé. Nevím, čemu autor říká „pozadí“. Tak jak je to napsáno, tak z odstavce vyplývá, že rádio tam bylo a že si zákazník koupil jen ovládací panel.

    • Když jsem měl Audi A4 (B8, ročník 2009 s hydroměničovým automatem) tak jsem dával jen „P“. To auto stálo jako přikované za jakékoliv situace a nic se na tom nezměnilo ani po 4 letech provozu a pochybuju, že to mělo automatickou ruční brzdu. Teď na novém Superbu (DSG) pokud nedám ruční, tak se auto zhoupne ještě minimálně o metr.
      Dle mě asi záleží na výrobci, horší automobilky to odrbávají a ty lepší si s tím zřejmě umí poradit.

      • Prave ze je strasne slozite si s tim umet poradit jinak, nez elektronickou rucni brzdou, ktera to zatahne automaticky. Automaticke prevodovky samy o sobe na to nejsou stavene, protoze by byly mnohem slozitejsi a musely by celou vahu auta drzet samy. To nedela jemnym mechanisnum moc dobre.

  3. Zapšklej Dědek

    Všech těchto pět věcí kupodivu ve své jedničkové octávce z roku 2005 mám

  4. no já nevím, normální malé auto z roku 2019 všechno tohle co píšete pořád má, přijde mi, že je to dnes jen věcí aut za milion apod. To co opravdu zmizelo, je manuální sytič a to nezmiňujete. Možná by neškodila slézt ze své bubliny a psát o autech které kupují běžní lidé a ne o tom, co bude realita v takových autech za deset let, pokud cokoliv, co není na elektřinu nebude už zakázáno…

  5. Nemam buh vi jak drahe auto, ale tak nejak asi souhlas, digi budiky mam (a ne, neni to jen prekresleny kulaty budi do lcd jak tu nekdo tvrdi). Stejne tak pri zarazeni P na automatu se mi rucka automaticky zatahne a kdyz se chci rozjet tak se automaticky povoli. Bezdratove CarPlay nahradilo cd/mp3 prehravac.

  6. Uz jsem si docela zvykl, ze Smartmania zacla hodne delat do automobilu. No ok, beru. Ale v takovem pripade bych cekal trochu kvalitu. Hrajete si na technologicky web, ale uroven recenzi je takovy, jako by auto popisovala moje mamka.

    A uroven clanku Patrika Svatose je opravdu hrozna a mam pocit, ze je jen kvuli proklikum. Tento clanek je zatim absolutne nejhorsi. Plny nesmyslu, nepresnosti a prapodivnych definici. To at si nekdo pise na osobni blog a ne na zdravodajsky server, ktery to s recenzemi aut mysli vazne.

    1) Analogovy budik jsem mel naposedy v ziguliku, kdy slo od prevodovky lanko, ktere pohanelo tachometr a pocitadlo kilometru. Od te doby jsem mel vsechny auta s budikem digitalnim, byt rucicky byly analogove. Korunu tomu nasadilo moje posledni auto Mazda 3 BP, kde jsou rucicky na digitalnim displeji. Vypada to skvele.

    • 2) Kdo vychvaluje elektronickou rucni brzdu je podle me jen svatecni ridic. Absolutni neznalost problematiky od SEFREDAKTORA motoristicke sekce je blabol s polohou P na prevodovce. Bez kombinace s (jedno zda mechanickou nebo elektronickou) rucni brzdou je obrovsky risk poskozeni automaticke prevodovky!
      Elektronicka rucni brzda je jeden z nejvetsich minusu meho posledniho auta. Kdyz pominu, ze si zije svym vlastnim zivotem (zaparkovat auto bez aktivovane rucni brzdy je ukon na 20 vterin, ktery zapoji obe ruce a nohu), snizuje bezpecnost (klasicka rucni brzda byla vzdy takovym tim poslednim bodem zachrany, kdyz vse selze), tak uplne nejvetsim problemem je nemoznost auto odbrzdit pri vyplem zapalovani, nedejboze pri vybite autobaterii.

      Takze kdyz se mi vybije autobaterie (nebo dojde k zavade na elektroinstalaci) auto nejde ani odtahnout! Velmi malo automobilu ma v kufru nebo nekde na zadni naprave sroub, kterym je mozno po vlozeni klice nouzove mechanicky odbrzdit, ale to je jen veeeelmi malo modelu.

      3) Zatim nejvic spokojen jsem byl s resenim v BMW E90. Tam se auto startovalo tlacitkem, ale klicek se musel zacvaknout do zdirky vedle. Ja nemam rad pri rizeni veci v kapse, takze ted klicek vzdy vyndam z kapsy a zapomenu v aute… Stve me to.

  7. Doporučil bych autorovi, aby se zkusil rozjet s klíčkem v kufru :-)
    Jinak mě daleko víc chybí v autech čudlíky odlišitelné po hmatu.
    A mechanická ruční brzda má tu výhodu, se funguje i bez akumulátoru…

    • Proto jsem si koupil Mazdu 3 a uplne vsechny pri jizde potrebne funkce maji vlastni gombik. A jedno tlacitko na vypnuti vsech asistentu.
      Nejvetsi nevyhodou tak je opravdu ta rucni brzda. Ktera navic nema zadnou moznost nouzoveho odbrzeni :(

  8. to je článek typu“scifi“ – jak kdybychom žili v roce min 2100 a to co v součastnosti jezdí na silnicích, tedy auta třeba 20 let stará(ano, mám Golf IV), byla jen nostalgická vzpomínka kmetů. Chtělo by to vylézt ven a trochu se rozkoukat – slunce dělá dobře na pleť(nesmí se to ovšem přehánět) :D

    • Me nejvic vadi, ze na recenze vyrobce posila auta bud v plne palbe nebo alespon temer plne. Takze tu mame recenzi Kamiqa (byt bez motoru), kde se vychvaluje barevny displej, infotainment a hromada dalsich veci a pak se clovek koukne do katalogu a zjisti, ze recenzovany model stoji mnohonasobne vic, nez se tvari clanek, ktery uvadi jen zakladni vybavu…
      Ja nemam nic proti recenzim automobilu ani jejich top vybav. Ale to je vetsinou zalezitosti mensi skupiny obyvatel, ktera moc podle recenze nevybira a jen resi, jestli se jim to libi nebo ne.

      • S tímhle nemůžu souhlasit. O drahých autech v plné se píše především proto, že jsou nabité moderními technologiemi a svým způsobem jsou to auta, která si většina lidí jen tak neozkouší, jen tak se k ním nedostane (i proto, že jich tolik není). Jestli se chceš víc dozvědět o průměrných či podprůměrných šunkách, stačí si na internetu najít skladové vozy té či oné značky a autosalony a dealerství jich mají plno, takže si je člověk může i vyzkoušet. Ale nevím, jestli by tady někoho zajímala recenze Fabie ve výbavě Active, která nemá ani zadní okna v elektrice. Spíš asi ne. Takových aut jsou mraky, vidět a vyzkoušet si je člověk může všude.

      • Proc Fabie ve vybave Active? Zenes to do extremu. Nemusi to byt jen podprumerne sunky. Proc tu neni treba ten Kamiq v te zakladni vybave o ktere se pise, ze je ideal pro dedu? A kdyz uz to ma byt o tech modernich technologiich, proc se to nebere vic do hlouby? Poradny uzivatelsky test, videa, obrazky. Dcreenshot domovske obrazovky a konstatovani, ze to ma USB-C je zalostne malo.

    • Taky mám Golf IV a když vidím, že po 17 letech vývoje není v základu ani tempomat nebo všechny okna v elektřině, případně výrobci i v roce 2020 strkají do světlometů halogenové žárovky, tak se mi chce brečet. Ty vyšší výbavy se hodně mírně někam hnuly, ale za těch 17 let nic moc no.

  9. Autor je eMentál?

  10. Nic z toho v autě nemám, nicméně si nemyslím že titulek říká pravdu. Je to otázka výbavy, ještě pár let to bude exkluzivní výbava.

  11. Z těch 5 věcí nenajdeme v autě maximálně tak poslední dvě položky. Zbytek se stále dá prakticky najít ve velkým počtu automobilů.

  12. Vidíte, já na prvním místě čekal popelník.

  13. Žádné „pozadí“ pro autorádia automobilky nikdy nedavaly..v autě buď již bylo autorádio z továrny nebo bylo prázdné místo s přípravou pro montáž autorádia, které si člověk koupil sám. A autorádia byla z velke části s odnímatelným panelem.
    I ve zbytku části jsou hlouposti, ale tato je největší…
    Autorovi je maximálně dvacet, o věcech nic neví, úroveň článku je jako by jej psal za máte třídy ZŠ coby slohovku na čas…číst tento server začíná být ztráta času, ach jo…

  14. Se vším souhlasím až na tu klasickou ruční brzdu. Podle mě je to věc, která má v autě co dělat. Jednak s ní v zimě člověk zažije spousty zábavy (musí se to umět :-)) jednak mechanika bývá většinou spolehlivější jak elektronika. I když uznávám, pro některé je to pohodlnější.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).