Domů » Bleskovky » Většina aplikací zatím nedokáže využít 120Hz displeje iPhone 13 Pro. Řešení naštěstí není složité

Většina aplikací zatím nedokáže využít 120Hz displeje iPhone 13 Pro. Řešení naštěstí není složité

Uživatelé nového iPhonu 13 Pro a iPhonu 13 Pro Max došli v posledních dnech ke zjištění, že jejich displeje využívající technologii ProMotion nejsou schopny při používání některých aplikací dosáhnout Applem slibované obnovovací frekvence 120 Hz. Ta se u nich i nadále drží na tradičních 60 Hz.

iphone 13 Pro Max 3
iPhone 13 Pro Max

„Problémové“ by v současné době měly být jen aplikace třetích stran. U nativních aplikací se stejný problém neobjevil. Vzhledem k tomu, že Apple sliboval bezproblémový chod obnovovací frekvence 120 Hz u všech aplikací, se tak vyrojily otázky ohledně toho, zda tomu tak skutečně je, nebo společnost změnila své plány.

120 Hz pro všechny aplikace

Apple poskytl serveru AppleInsider.com vyjádření, že technologie ProMotion s obnovovací frekvencí 120 Hz by měla bez problémů fungovat i v případě aplikací třetích stran. Vývojáři musejí nicméně ke svým aplikacím přidat nový soubor nastavení pro jejich běh na vyšší obnovovací frekvenci. Zároveň je z jejich strany nutné upravit kódy aplikací tak, aby operační systém nových iPhonů dokázal vyhodnotit, které aplikace mají zvýšené nároky na obnovovací frekvenci a které ne. To umožní Applu optimalizovat nastavení iOS pro co nejefektivnější úsporu baterie.

120Hz iPhone

Apple zároveň uvedl, že plánuje vývojářům třetích stran předat manuály, ve kterých bude blíže specifikováno, jak mohou své aplikace přizpůsobit takovým způsobem, aby dokázaly naplno využít možností, které jim nový ProMotion displej nabízí.

Nedostatek času a málo informací

Celá situace má zřejmě původ hlavně v tajnůstkaření Applu před oficiálním představením. I když se zvěsti o nasazení nového displeje ProMotion s variabilní obnovovací frekvencí až 120 Hz již nějaký čas pohybovaly éterem, nikdo neměl jistotu, jak celá situace nakonec dopadne. Společnost nasazení technologie ProMotion oficiálně oznámila až při představení nové generace iPhonů, které proběhlo v půlce tohoto měsíce. Vývojáři aplikací třetích stran tak neměli dostatek času k tomu, aby se novince přizpůsobili. Stejně tak, podle jejich slov, až do nedávného osvětlení situace ze strany Applu nevěděli ani o nutnosti přidat do svých aplikací nový soubor nastavení.

iphone 13 hra gaming

Aby toho nebylo málo, společnost momentálně řeší i nepříjemný bug ovlivňující některé systémové animace vytvořené prostřednictvím Core Animation. Ačkoliv není stoprocentně jisté, zda i toto může mít na využívání vyšší obnovovací frekvence vliv, omezil prozatím Apple u problémových animací obnovovací frekvenci na 60 Hz.

Dynamické přizpůsobení obsahu displeje

Jelikož je využívání 120Hz obnovovací frekvence celkem velkým žroutem baterie, zakomponoval Apple do nových iPhonů také technologii LTPO backplane. Ta umožňuje, aby se rychlost obnovovací frekvence dynamicky přizpůsobila tomu, co se na displeji zrovna odehrává. Pokud například zrovna nehrajete hry, ve kterých je žádoucí co nejplynulejší zobrazení animací, ale váš displej zobrazuje jen statický obsah, který z vyšší obnovovací frekvence nijak zvlášť těžit nemůže, sníží se i obnovovací frekvence. Dobrým příkladem obsahu, u kterého dojde k využití této funkce, je určitě čtení e-mailů a zpráv.

Hardwarové parametry iPhone 13 Pro
Systém: iOS 15
Rozměry: 146,7 x 71,5 x 7,7 mm, Hmotnost: 204 gramů
Čipset: Apple A15 Bionic
RAM: 6 GB, Interní paměť: 128/256/512/1024 GB, Pam. karta:
Displej: OLED, 6,1", Super Retina, 1170 × 2532 px
Hlavní fotoaparát: 12 Mpx, hlavní, f/1.5, 26mm, 1.9µm, dual pixel PDAF, OIS
Druhý fotoaparát: 12 Mpx, teleobjektiv, f/2.8, 77mm, PDAF, OIS, 3x optický zoom
Třetí fotoaparát: 12 Mpx, širokoúhlý, f/1.8, 120˚, PDAF , Přední kamera: 12 Mpx, f/2.2, 23mm + SL 3D (hloubkový/biometrický senzor), HDR, 4K video
Bluetooth: 5.0, Wi-Fi: 802.11 a/b/g/n/ac/ax, NFC:
, GPS:
, Konektor: Lightning
Baterie: 3095 mAh Li-Ion, Rychlé nabíjení:
, Bezdrátové nabíjení:

Technologie LTPO backplane nicméně není úplnou novinkou. Apple ji již využívá u chytrých hodinek Apple Watch, konkrétně od páté generace. Díky tomu může svým uživatelům nabídnout funkci Always-on displeje bez toho, aby se baterie hodinek vybíjela nepřiměřeně rychle. Jen škoda, že na integraci Always-on už Apple u nových iPhonů zapomněl.

Martin Hrubeš

Člověk mnoha zájmů, kterým kraluje poznávání moderních technologií, hraní her na konzolích v čele s NHLkem, ve kterém rád loví rage quity soupeřů. Sem tam si rád přečte nějakou tu dobrou knížku, zasportuje nebo loví to nejlepší kafe v ulicích Olomouce.

32 komentářů

  1. Zatial som u ziadneho ineho telefonu nepocul, ze by svojmu high refresh displeju dali nejaky specialny nazov ako „pro motion“. To je marketing na jednicku.
    To je cely Apple. S dvojrocnym oneskorenim pride s niecim, aby dorovnal inych vyrobcov a este to zacne prezentovat, ako nieco vynimocne.

    • Kdybys nebyl jen **** tak bys věděl, že marketingové označení ProMotion používá Apple už od roku 2017 z jejich iPadu Pro.
      A kde byla droidí konkurence v té době s více Hz displayi? :D

    • Odpovím za tebe…v době šedesátihertzové :D

    • Proč srovnáváš jabka a hrušky? To ti rovnou mohu říct že PC monitory to měli století před applem, když už teda srovnáváme jabka a hrušky.. (y)
      Co se týče smartphonů, pak byl android těžce před applem.

    • Roman: přesně tak.

    • Vy jste se hledali. Proc to Apple nenasadil drive i v iPhonu, je jasne.
      Pokud vam to neni jasne, pouzijte to dute na krku.

    • fakamate: Tak marketing je v dnešní době prakticky nejdůležitější. Takže ano, marketingová označení máme všude. Však i sám Apple používá Retinu, což je taky jen marketingový kec. Nebo třeba Samsung používá pro svoje ošklivý laciný plastový záda označení Glasstic, jen aby navodil pocit, že jde o něco lepšího, než o levný plast. Dělají to opravdu všichni, podivovat se nad tím je poněkud zvláštní.

    • A ještě jedna informace pro hlupáka – Razer phone vydaný v roce 2017 měl již displej s 120Hz..
      Ano Orgasmic, čteš správně v roce 2017, tedy 4 roky před tím, než to nasadil apple do smartphonů :D
      Takže i když srovnáváš jabka a hrušky, tak ani nyní se ti to nepovedlo.

    • Anonyme, proč? Vysvětli nám to.

    • Uprimne naozaj zasnem ake kraviny dokazu ludia vytiahnut len aby si mohli kopnut. To je fakt neuveritelne.

    • Chápu Romane, jsi trošku pomalejší. Otázka pastevce byla na marketingové označení ProMotion. Snad to nebylo těžké pochopit.

    • Romane, proč ze sebe děláš pořád hňupa? iPad se prodával půl roku před tím Razerem :D

    • Menty: sice glassmic pocujem prvykrat, ale mas pravdu, ze aj ini davaju specialne nazvy pre „specialny HW“, ale nie vzdy. Napriklad razer ked pouzil IGZO panel od sharpu, tak nevymyslal tomu ziaden marketingovy specialny nazov. Proste svoj displej predstavily ako IGZO, kedze sa ta technologia tak vola.
      Samsung svoju 120 Hz technologiu vola celkom sucho Dynamic AMOLED 2X.
      A presne na to chcem poukazat, ze Apple zobral tento Dynamic AMOLED 2X a premenoval ho velmi honosne na „PRO MOTION“. To je tak jedine, co tu apple urobil.
      Je to take chvalenie sa cudzim perym.

    • fakamate: To máš sice pravdu, ale je potřeba si uvědomit, že marketing prodává. A obyčejní uživatelé nemají čas ani vlastně chuť řešit, jak daná věc funguje. Pokud uživateli Samsungu řekneš, že jde o displej Dynamic Amoled 2x, tak bude asi vědět, že to znamená plynulejší pohyb prostředím. Stejně tak jako ProMotion. Ale nikdo podle mě ani neví, jak ta věc funguje, většina lidí nemá čas na to, tyhle věci řešit.

    • Oni ale predsa netvrdia, ze to vynasli. Proste tak oznacuju displeje s rychlou obnovovoacou frekvenciou a ak som to teda pochopil spravne (nechace sa mi to overovat), tak este pred Samsungom (v tablete).

      Uplne rovnako to urobili ked prisli s Retina displejom (v tych casoch boli tusim prvy ktori mali tak vysoke rozlisenie). Proste kazdy chape, co Retina u Apple znamena aj ked mozno nepozna konkretne rozlisenie. Ano, je to marketing, ale co je na tom preboha zle naozaj nechapem.

    • aby som sa opravil a vratil svojmu prvemu tvrdeniu, samsung nijako specialne nepomenuvava tuto funkciu. Na ich stranke je len pri displeji uvedene: „Superplynulý 120 Hz displej“.
      Kdezto Apple tomu musel vymysliet nejaky „Pro“ nazov, aby sa to hodilo do „iPhone 13 Pro Oh. So. Pro“ konceptu.
      Fun fact. Celkovo sa na ich stranke pod iphone 13 pro nachadza slovo „PRO“ 93-krat.

    • Iste. Dynamic AMOLED, alebo Infinity-O display popisuju technologiu. Urcite to nie je marketingove oznacenie.

    • JanK: vo vseobecnosti na tom nic zle nie je. Ale sympatickejsie by mi bolo trosku understatementu a nevymyslat pre kazdu funkciu nejaky vyhype-ovany „pro“ nazov.
      Clovek potom ked ide na pivo s nejakym applistom, aby sa este musel orientovat aj v applackej terminologii:)

    • Predsa im staci povedat, ze su ovce a ich telefony su technologicky pravek. Aky ma zmysel riesit funkcie ?

      Neviem, nikdy som sa nad tym nepozastavoval. Nokia napriklad pouzivala oznacenia ako Clear Black, alebo PureView a minimalne Clear Black aj tak nic nerobil a bolo mi to jedno.
      Ako povedal Menty, vacsina ludi o tych veciach v telefone ani nevie a pokial ano, tak maju aj nejaku predstavu o tom, co znamenaju.

      Tu sa zije v uzavretej komunite ludi kde panuje predstava, ze ludia pri kupe riesia jadra, generaciu CPU, watty rychlonabijacky, alebo pozeraju testy. Vacsina ludia ale telefon kupuje tak, ze : „Mal som Samsung a bol som spokojny, tak si kupim dalsi“. A 120Hz displejoch a potovnych blbostiach nemaju ani paru.

    • fakamate: „samsung nijako specialne nepomenuvava tuto funkciu“ – A myslim, že timhle jsi to vystihl naprosto přesně. Cílem firem je přece maximalizovat zisk, nic jinýho. A stačí se podívat, kolik toho Samsung prodal v řadě S21 (což byl oproti roku předtim fakt propadák neskutečnej) a kolik Apple (když 12 byly snad nejúspěšnější modely v historii). Marketing prostě táhne, já když jdu na pivo s kýmkoliv, tak opravdu se nebavíme o nějakém ProMotionu nebo čím, protože to nikoho nezajímá. Lidi fakt nemají čas se tímto zabývat, je zajímá, jestli neuvidí pixely, nebo jestli displej bude plynulý. A k tomu potřebují jednoduché názvy a asociace. Samsung nabuší zařízení top technologiemi, ale neumí to uživateli prodat, protože složitý pojmenování, tomu lidi nerozumí.

    • @famakate: Ty seš fakt kus vola. Takže od Samsungu označnení jako „Superrychlý“ je v pořádku, ale cévku ti zvedne „ProMotion“ :D

    • orgasmic: cevku nie, ale ked po prescrolovani jednej stranky na mna vyskocilo 93x slovo pro, tak sa mi trochu zdvihol zaludok.
      Keby samsung pouzil na svojej stranke aspon 20x slovo superrychly, tak to tu okomentujem tiez.

    • Orgáči, chápu že jsi trochu pomalejší, ale reagoval jsem na tvou větu, cituji: „od roku 2017 z jejich iPadu Pro. A kde byla droidí konkurence v té době s více Hz displayi? :D“

      Tedy v roce 2017 již droidí konkurence měla telefon se 120Hz displejem.

    • Když vyšel iPad Pro se 120Hz, tak v té době žádná droidí konkurence s více Hz nebyla. Až koncem roku se začal prodávat Razer Phone.
      Pořád nechápeš? :D

    • Na ty imbe*cily co to kupujou to funguje, tak proč něco měnit.

  2. [odkaz]

    Mate to primo ve zdroji, klasicky cela tahle panika naprostej hoax :D

    • Ale vždyť úplně to samé píšeme v článku :)

    • Bohuzel to je odraz dnesni spolecnosti. Kritika vseho a vsech, i kdyz jsou hloupi a nerozumi ani psanemu textu :(

    • Tak ono u Lukáše už je to taková klasika. Občas prostě plácne blbost. Jsem zvědavej, jestli se chytne za nos a omluví se.

  3. Predstavte si iovcu, ktora pouziva iphone 13 pro max a slinta pritom blahom, ako mu to lieta na tych 120 hz a pritom to ide len na 60 hz.

    • Většina běžné činnosti dle potřeby funguje ve 120Hz.
      To samé u Androidu, tam také většina aplikací třetích stran nepodporuje více jak 60Hz.

      Co tam máš dál pastevče ovcí?

    • orgasmic A to mas odkial taku blbost, ze vacsina aplikacii to androide nepodporuje? :D

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).