Trh se smartphony se uzdravuje. Která značka byla loni nejprodávanější? – SMARTmania.cz

Trh se smartphony se uzdravuje. Která značka byla loni nejprodávanější?

Smartphony

V minulém týdnu zveřejnili výrobci smartphonů své finanční výsledky za uplynulé čtvrtletí, které zároveň uzavřelo celý rok 2020. Ten byl ovlivněn jednak pandemií COVID-19, jednak polovodičovou krizí, přesto se našel prostor k růstu. Podle agentur IDC i Canalys se v loňském roce prodalo 1,35 miliardy smartphonů, což je oproti roku 2020 mírný nárůst. Jak si vedli jednotliví výrobci?

market

Samsung vede, ale náskok se tenčí

Data agentur IDC i Canalys se shodují v pořadí největších výrobců smartphonů i v jejich procentuálním zastoupení na trhu. Jedničkou se v loňském roce stal Samsung, který na trh dodal 272–274,5 milionů smartphonů (podle agentury), což korejské firmě stačí na tržní podíl 20 procent. V Koreji však nemohu slavit příliš hlasitě, neboť zaznamenali pouze jednociferný růst, zatímco ostatní výrobci rostli rychleji.

Firma Dodávky 2021 Podíl 2021 Dodávky 2020 Podíl 2020  Meziroční změna
Samsung 274.5 20% 255.5 20% 7%
Apple 230.1 17% 207.2 16% 11%
Xiaomi 191.2 14% 149.6 12% 28%
Oppo 145.1 11% 119.4 9% 22%
vivo 129.9 10% 112.6 9% 15%
Ostatní 379.4 28% 420.5 33% -10%
Celkem 1,350.2 100% 1,264.7 100% 7%

Dodávky smartphonů za rok 2021 podle Canalys

Druhý Apple se na Samsung pomalu dotahuje, loni údajně dodal na trh 230,1 až 235,7 milionů iPhonů, což mu aktuálně stačí na 17% tržní podíl. Nejrychlejší meziroční růst nicméně zaznamenala společnost Xiaomi, které se 191 miliony vyexpedovanými telefony patří třetí příčka a podíl 14 procent.

Firma Dodávky 2021 Podíl 2021 Dodávky 2020 Podíl 2020 Meziroční změna
1. Samsung 272.0 20.1% 256.6 20.0% 6.0%
2. Apple 235.7 17.4% 203.4 15.9% 15.9%
3. Xiaomi 191.0 14.1% 147.8 11.5% 29.3%
4. OPPO 133.5 9.9% 111.2 8.7% 20.1%
5. vivo 128.3 9.5% 111.7 8.7% 14.8%
Ostatní 394.3 29.1% 450.5 35.2% -12.5%
Celkem 1354.8 100% 1281.2 100.0% 5.7%

Dodávky smartphonů za rok 2021 podle IDC

Za nejlepší trojicí se poté seřadily společnosti Oppo a Vivo z konglomerátu BBK Electronics, přičemž každé z nich patří zhruba 10% podíl na trhu.

Podle IDC může za zvýšený odbyt smartphonů v loňském roce zejména zájem o nové telefony s 5G konektivitou a také chuť spotřebitelů objevovat nové form faktory. Králem ohebných smartphonů se v roce 2021 stal Samsung, který údajně loni vyexpedoval 8 milionů „skládaček“. Analytici předpovídají, že prodeje smartphonů porostou i v letošním roce.

V USA ve 4. kvartálu vládnul Apple

Zajímavou statistiku poskytla společnost CounterPoint, která se zvlášť podívala na prodeje smartphonů v USA ve 4. kvartálu loňského roku. Za velkou louží jsou karty rozdány poněkud jinak než ve zbytku světa; tamní uživatelé se viditelně vyhýbají čínským značkám, takže telefony Xiaomi, Oppo nebo Vivo v TOP 5 vůbec nefigurují.

counterpoint

Žebříček vede Apple s 57% podílem, což mu dává obrovský náskok před druhým Samsungem, kterému podle CounterPoint na konci roku patřil „pouze“ 24% podíl. Na třetí příčce se pak s 9 procenty vyhřívá Motorola, která v USA vsází na historicky slavnou značku, byť její telefony ve skutečnosti vyrábí čínské Lenovo. Čtvrtý je překvapivě Alcatel, byť mu patří pouze 2 procenta trhu, stejně jako pátému OnePlus. Poslední jmenovaná značka nicméně zaznamenala v USA obrovský růst, zejména díky úspěšné řadě Nord. Rostl i šestý Google, jehož Pixel 6 a 6 Pro se prodávaly o 56 procent lépe než předchozí generace.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek
Příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých smartphonů.

Kapitoly článku