V minulém týdnu zveřejnili výrobci smartphonů své finanční výsledky za uplynulé čtvrtletí, které zároveň uzavřelo celý rok 2020. Ten byl ovlivněn jednak pandemií COVID-19, jednak polovodičovou krizí, přesto se našel prostor k růstu. Podle agentur IDC i Canalys se v loňském roce prodalo 1,35 miliardy smartphonů, což je oproti roku 2020 mírný nárůst. Jak si vedli jednotliví výrobci?
Samsung vede, ale náskok se tenčí
Data agentur IDC i Canalys se shodují v pořadí největších výrobců smartphonů i v jejich procentuálním zastoupení na trhu. Jedničkou se v loňském roce stal Samsung, který na trh dodal 272–274,5 milionů smartphonů (podle agentury), což korejské firmě stačí na tržní podíl 20 procent. V Koreji však nemohu slavit příliš hlasitě, neboť zaznamenali pouze jednociferný růst, zatímco ostatní výrobci rostli rychleji.
Firma | Dodávky 2021 | Podíl 2021 | Dodávky 2020 | Podíl 2020 | Meziroční změna |
Samsung | 274.5 | 20% | 255.5 | 20% | 7% |
Apple | 230.1 | 17% | 207.2 | 16% | 11% |
Xiaomi | 191.2 | 14% | 149.6 | 12% | 28% |
Oppo | 145.1 | 11% | 119.4 | 9% | 22% |
vivo | 129.9 | 10% | 112.6 | 9% | 15% |
Ostatní | 379.4 | 28% | 420.5 | 33% | -10% |
Celkem | 1,350.2 | 100% | 1,264.7 | 100% | 7% |
Dodávky smartphonů za rok 2021 podle Canalys
Druhý Apple se na Samsung pomalu dotahuje, loni údajně dodal na trh 230,1 až 235,7 milionů iPhonů, což mu aktuálně stačí na 17% tržní podíl. Nejrychlejší meziroční růst nicméně zaznamenala společnost Xiaomi, které se 191 miliony vyexpedovanými telefony patří třetí příčka a podíl 14 procent.
Firma | Dodávky 2021 | Podíl 2021 | Dodávky 2020 | Podíl 2020 | Meziroční změna |
1. Samsung | 272.0 | 20.1% | 256.6 | 20.0% | 6.0% |
2. Apple | 235.7 | 17.4% | 203.4 | 15.9% | 15.9% |
3. Xiaomi | 191.0 | 14.1% | 147.8 | 11.5% | 29.3% |
4. OPPO | 133.5 | 9.9% | 111.2 | 8.7% | 20.1% |
5. vivo | 128.3 | 9.5% | 111.7 | 8.7% | 14.8% |
Ostatní | 394.3 | 29.1% | 450.5 | 35.2% | -12.5% |
Celkem | 1354.8 | 100% | 1281.2 | 100.0% | 5.7% |
Dodávky smartphonů za rok 2021 podle IDC
Za nejlepší trojicí se poté seřadily společnosti Oppo a Vivo z konglomerátu BBK Electronics, přičemž každé z nich patří zhruba 10% podíl na trhu.
Podle IDC může za zvýšený odbyt smartphonů v loňském roce zejména zájem o nové telefony s 5G konektivitou a také chuť spotřebitelů objevovat nové form faktory. Králem ohebných smartphonů se v roce 2021 stal Samsung, který údajně loni vyexpedoval 8 milionů „skládaček“. Analytici předpovídají, že prodeje smartphonů porostou i v letošním roce.
V USA ve 4. kvartálu vládnul Apple
Zajímavou statistiku poskytla společnost CounterPoint, která se zvlášť podívala na prodeje smartphonů v USA ve 4. kvartálu loňského roku. Za velkou louží jsou karty rozdány poněkud jinak než ve zbytku světa; tamní uživatelé se viditelně vyhýbají čínským značkám, takže telefony Xiaomi, Oppo nebo Vivo v TOP 5 vůbec nefigurují.
Žebříček vede Apple s 57% podílem, což mu dává obrovský náskok před druhým Samsungem, kterému podle CounterPoint na konci roku patřil „pouze“ 24% podíl. Na třetí příčce se pak s 9 procenty vyhřívá Motorola, která v USA vsází na historicky slavnou značku, byť její telefony ve skutečnosti vyrábí čínské Lenovo. Čtvrtý je překvapivě Alcatel, byť mu patří pouze 2 procenta trhu, stejně jako pátému OnePlus. Poslední jmenovaná značka nicméně zaznamenala v USA obrovský růst, zejména díky úspěšné řadě Nord. Rostl i šestý Google, jehož Pixel 6 a 6 Pro se prodávaly o 56 procent lépe než předchozí generace.