TOPlist

Thinking Machine 6: Hrajte šachy s počítačem a sledujte, jak u toho přemýšlí

Šachy jsou oblíbenou logicko-strategickou hrou pro dva hráče již od 15. století. Mít lidského parťáka pak bylo nutné do druhé poloviny 20. století, kdy do hry vstoupily počítače. Zpočátku bylo samozřejmě velmi lehké je porazit, s jejich vývojem se ale naučili hrát tak dobře, že v roce 1997 poprvé počítač překonal člověka – jedná se o proslulou partii mezi počítačem IBM a šachovým velmistrem Garrim Kasparovem.

deep-blue-kasparovGarri Kasparov vs. Deep Blue, superpočítač sestavený společností IBM (1997)

Počítače při každém tahu propočítávají všechny možnosti, přičemž se snaží vybrat vždy tu nejlepší. Volbu hodnotí i na základě „pohledu do budoucnosti,” kdy se snaží odhadnout, jak bude hrát lidský soupeř. Tyto procesy většinou probíhaly jen za hluku výpočty namáhaného procesoru. Martin Wattenberg a Marek Walczak proto spolu s dalšími dvěma kolegy vytvořili program Thinking Machine 6, který znázorňuje pomocí barevných čar právě „přemýšlení” počítače.

Ve chvíli, kdy táhnete první figurkou, dáte technice důvod k promýšlení jejího dalšího tahu. Na základě toho se před vámi začnou rýsovat myšlenkové pochody a mapa možných tahů, přičemž žlutými čarami počítač plánuje své tahy, zelenými čarami pak odhaduje, jak můžete táhnout vy. V prvních tazích není příliš na co koukat, s postupujícím rozestavěním armády však vznikají působivé obrazy.

Sachy

 

Program Thinking Machine byl navržen tak, aby byl středně náročný, pokud jste tedy pokročilými hráči šachu, nebude pro vás hra příliš velkou výzvou, o to víc si však můžete užít grafickou stránku. Naopak, pokud se hrou teprve začínáte, můžete si s počítačem procvičit vaši taktiku a nahlédnout pod pokličku, jaké tahy umělá inteligence zvažuje.

Autor článku David Preiss
David Preiss

Kapitoly článku