Domů » Recenze » Test ŠKODA OCTAVIA iV (2021): sbohem TDI

Test ŠKODA OCTAVIA iV (2021): sbohem TDI

Vůz ŠKODA OCTAVIA patří na českém trhu dlouhodobě k bestsellerům. Za rozumné peníze dostanete velký kus auta, které je velmi dobře odladěné. Nemá tak kvalitní interiér jako Volkswagen nebo Audi, není tak sportovní a s tak odvážným designem jako SEAT, ale nabízí obrovský vnitřní prostor i kufr. A proč zmiňujeme zrovna tyto značky? ŠKODA OCTAVIA stojí na stejné platformě (MQB Evo) jako Volkswagen Golf, Audi A3 či SEAT Leon. Auta jsou si sice podobná, ale každé je až nečekaně jiné. Čím boduje právě OCTAVIA?

Konkurence obvykle v této třídě sází na karoserii typu hatchback. Octavia je tradičně liftback.
Konkurence obvykle v této třídě sází na karoserii typu hatchback. Octavia je tradičně liftback.

Prostor

Je to samozřejmě prostor. Škodovka se svými 4689 mm má náskok na druhého nejdelšího (Leona) náskok neuvěřitelných 32,1 cm. S rozvorem je to ale horší. Právě Leon má nápravy, i přes značně menší vnější rozměry, od sebe dál. Octavia je zkrátka velké auto, ale na malém „podvozku“. Naštěstí pro cestující to není žádná újma. V Octavii je dost místa ve všech směrech.

V Octavii je dost místa vepředu i vzadu. Sedadla jsou parádní, nabízí i masážní funkce.
V Octavii je dost místa vepředu i vzadu. Sedadla jsou parádní, nabízí i masážní funkce.

Velikostí kufru i přístupností hraje úplně jinou ligu. Jeho objem: 450 litrů. Sourozenci nabízí jen 380. Výběr tak nemusí být složitý, i když jsou si auta podobná, a to dokonce i cenou. Kdo hledá především velký vnitřní prostor, ten navštíví showroom Škodovky.

iV

Jistě jste si v názvu všimli písmen „iV“. Takto Škodovka označuje své elektrifikované modely. O pohon se tak stará motor 1.4 TSI, kterému pomáhá elektromotor. Výkon hybridní soustavy pak dosahuje slušných 150 kW. Pokud byste měli provedení RS, měl by pak tento pohon výkon dokonce 180 kW. I tato slabší varianta však umí s Octavií slušně zacvičit.

Benzinový turbomotor a elektromotor se skvěle doplňují. A když na to šlápnete, auto umí vystřelit vpřed.
Benzinový turbomotor a elektromotor se skvěle doplňují. A když na to šlápnete, auto umí vystřelit vpřed.

Na 100 km/h zrychlí za 7,7 sekundy, maximální rychlost pak končí „jen“ na hodnotě 220 km/h. Těmi kouzelnými čísly jsou pak samozřejmě emise a spotřeba. Podle normy WLTP má Octavia spotřebu 1,2 litru benzinu na 100 km a emise CO2 dosahují pouhých 28 g na km. Jsou tato čísla reálná? Můžou být. Záleží, jak moc budete dobíjet, protože od toho se spotřeba odvíjí.

Elektromobil

Co je ale klíčové, emise CO2 jsou pod úrovní 50 g na km. To znamená, že Octavia dostává značku EL a legislativně se na ni pohlíží jako elektromobil. To má některé výhody. Tou zanedbatelnou je, že nemusíte platit dálniční známku, mnohem důležitější je, že takové auto může v Praze parkovat i na modrých zónách, které jsou určené jen pro rezidenty. Kdo bydlí v Praze, nebo do ní aspoň jezdí, ten ví, jaká je tohle výhoda.

Octavii iV musíte pořád dobíjet, jinak nedává smysl. Nabíjení je ale pomalé.
Octavii iV musíte pořád dobíjet, jinak nedává smysl. Nabíjení je ale pomalé.

Spotřeba

No a jak je to doopravdy s tou spotřebou? Předně počítáme s tím, že dobíjíte a ráno vyjíždíte s plně nabitou baterií. Z fotografií je patrné, že jsme testovali v chladném počasí, kdy akumulátor musel táhnout i vyhřívání sedadel, volantu a topení nastavené na 23 stupňů. Dojezd tak nebyl 55 km, jak slibuje výrobce, ale spíše se pohyboval kolem 35 km. Pokud to máte do práce právě takovou vzdálenost, pak nespotřebujete ani kapku benzínu a spotřeba bude 0. A elektromotor je dost výkonný (75 kW) na to, abyste takto skutečně mohli jezdit.

Když vás čeká dlouhá cesta bez možnosti nabíjení, spotřeba stoupne na 5,5 litru benzinu na 100 km. Tedy podobně jako u naftového motoru.
Když vás čeká dlouhá cesta bez možnosti nabíjení, spotřeba stoupne na 5,5 litru benzinu na 100 km. Tedy podobně jako u naftového motoru.

V infotainmentu si vybíráte, zda chcete jet čistě v elektrickém režimu, kdy se elektromotor nikdy nespustí (výjimkou je krizová situace, kdy promáčknete plynová pedál až na podlahu), nebo v režimu hybridu. Ten jsem využíval já. Výsledek: 35 km cesta do práce znamenala spotřebu 1,4 litru benzinu na 100 km (tedy dost blízko udávané spotřebě), k tomu navíc spotřeba 21,3 kWh/100 km elektřiny a v akumulátoru zůstala ještě asi čtvrtina energie.

V hybridním režimu budete opravdu jezdit se spotřebou pod 2 litry.
V hybridním režimu budete opravdu jezdit se spotřebou pod 2 litry.

Takové ty každodenní popojížďky tak skutečně zvládnete se spotřebou pod 2 litry benzinu, pokud budete dobíjet. A to není špatné. Kromě toho mě čekala i jedna dlouhá cesta, celkem přes 300 km, bez možnosti dobíjení. Tím se finální spotřeba zastavila na hodnotě 5,5 litru benzinu na 100 km a 7,4 kWh/100 km. To je hodnota, na kterou jsme spíše zvyklí od naftových motorů.

Nabíjení

Bez možnosti častého a především dlouhého nabíjení nedává pořízení takového plug-in hybridu vůbec smysl. Plug-in hybridní vozy mají obvykle nižší výkon palubní nabíječky, Octavia v tomto není výjimkou. Nabíjecí výkonem je jen 3,7 kW. Kapacita akumulátoru je 13,8 kWh, nabíjení plným výkonem tedy bude trvat kolem 4 hodin. Spouštět dobíjení během krátkého nákupu nebo během zastávky na kávu tak vůbec nedává smysl. Toto auto budete dobíjet buď doma nebo v práci. Nebo při delší návštěvě kina, ale rozhodně to není auto, které byste viděli u veřejných nabíjecích stanic. To nedává smysl ani ekonomicky.

Kdo nemá možnost často a dlouho nabíjet, pro něj nemá iV smysl. Pokud tu možnost máte, je iV lepší volba než benzin nebo nafta.
Kdo nemá možnost často a dlouho nabíjet, pro něj nemá iV smysl. Pokud tu možnost máte, je iV lepší volba než benzin nebo nafta.

Jízda

Z výše uvedené čtyřky má Octavia nejhorší jízdní vlastnosti, ale i tak je naladěna velmi dobře a v naprosté většině případů nenarazíte na problém. Díky tomu, že akumulátor je umístěný u zadní nápravy, má iV příjemnější vyvážení hmotností, nemáte pocit, že veškerá váha je nad přední nápravou. Octavia je pak zaměřena především na komfort. Není to auto, se kterým vás budou bavit vymetat zatáčky. K tomu ostatně není ani určena, na to má Škodovka určena modely RS.

18" kola jsou ideální volbou.
18″ kola jsou ideální volbou.

Sedíme uvnitř

Co zkrátka koncernové vozy umí, to jsou interiéry. Kvalita zpracování i materiály jsou o mnohem lepší než u francouzské, korejské nebo japonské konkurence. Vše je elegantní, příjemné na dotek a ergonomicky bezchybné. Konec konců i na tu dotykovou plošku pro ovládání klimatizace se dá zvyknout. Jednoduché mechanické přepínače by byly samozřejmě lepší, ale po pár dnech si na to zvyknete a už to nevadí.

Infotainment z počátku výroby zlobil, teď pracuje rychle a bez potíží. Na ovládání je ale třeba si samozřejmě chvíli zvykat.
Infotainment z počátku výroby zlobil, teď pracuje rychle a bez potíží. Na ovládání je ale třeba si samozřejmě chvíli zvykat.

Nejistotu jsem měl u dvouramenného volantu, přeci jen je to něco nového, ale nakonec jsem si absence jednoho ramene ani nevšiml. Snad se mi vybavila vzpomínka na Škodu 100, která také používala dvouramenný volant.

Všimli jste si, že volant je jen dvouramenný?
Všimli jste si, že volant je jen dvouramenný?

Asistenti

Platforma MQB Evo nabízí nespočet technologií, které v této Octavii nechyběly. Technologicky je to výjimečně dobře vybavené auto. Nechybí přední světlomety typu Matrix-LED, které umí vymaskovat ostatní účastníky silničního provozu, takže mimo obec neustále jezdíte na dálková světla. Ten příplatek 20 000 Kč za to rozhodně stojí, fungují parádně.

Octavia má parádní světlomety. Při konfiguraci si je nezapomeňte zaškrtnout.
Octavia má parádní světlomety. Při konfiguraci si je nezapomeňte zaškrtnout.

Novinkou je Asistovaná jízda 2.0. Aktivuje se tlačítkem na volantu a kombinuje Adaptivní tempomat (sám drží odstup a nastavuje rychlost podle dopravních předpisů), s tím souvisí Rozpoznávání dopravních značek. Aby byla jízda co nejvíce automatizovaná, nechybí asistent pro jízdu v koloně a adaptivní vedení v jízdním pruhu. Na dálnicích či dobře značených silnicích zkrátka Octavia jede sama. Plyn a brzdu řešit nemusíte, stačí mít položené ruce na volantu.

Tlačítkem vpravo nahoře na volantu aktivujete Asistovanou jízdu 2.0.
Tlačítkem vpravo nahoře na volantu aktivujete Asistovanou jízdu 2.0.

Konektivita

Také konektivita u Octavie odpovídá roku 2021. Systém SmartLink je bezdrátový, takže vybrané aplikace si promítnete na 10″ displej infotainmentu. Tady nic nechybí. K autu můžete přistupovat vzdáleně prostřednictvím aplikace. Nabízí základní funkcionalitu, jako je odemčení a zamčení vozu, rozsvícení světel a zatroubení, kontrolu nabíjení nebo spuštění klimatizace. Tady není co vytýkat.

Apple CarPlay funguje i bezdrátově.
Apple CarPlay funguje i bezdrátově.
Model ŠKODA OCTAVIA iV
Základní cena 603 900 Kč
Cena testované výbavy cca 950 000 Kč
Stupeň výbavy Style
Výkon 150 kW / 204 koní
Zdvihový objem 1,4 l
Palivo benzin + elektřina
Počet válců 4
Pohon přední náprava
Převodovka automatická
Akcelerace 0-100 km/h (s) 7,7
Maximální rychlost (km/h) 220
Spotřeba paliva na 100 km 1,2 l (kombinovaná)
Délka 4689 mm
Šířka 1829 mm
Výška 1477 mm
Rozvor nápravy 2679 mm
Hmotnost 1533 kg
Objem palivové nádrže 45 litrů

Sázka na jistotu

Octavia je tradičně dobře udělané auto, které boduje především vnitřním prostorem. Zároveň není oblast, kde by ztrácela. Je to univerzální auto, které můžete mít s litrovým tříválcem, ale i výkonnou verzi RS. Plug-in hybrid je zajímavý především pro ty, kteří využijí legislativní výhody. Jezdit krátké vzdálenosti na elektřinu je paráda. Jezdíte jako s elektromobilem.

Tiše, bez jakýchkoliv vibrací a se slušnou dynamikou. A samozřejmě nesmrdíte v garáži. Na druhou stranu není problém se vydat do Chorvatska (jednotka vzdálenosti ve všech diskuzích o elektromobilu). Základní verze modelu iV na 603 900 Kč. Asi není náhodou, že nejlevnější naftová Octavia (také s automatem) vyjde na identických 603 900 Kč. Jenže v iV získáte 150 kW, naftová verze nabídne 85 kW. Pokud máte kde dobíjet, není co řešit.

ŠKODA OCTAVIA iV

950 000 Kč
8.9

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

8.5/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

9.2/10

TECHNOLOGICKÁ VÝBAVa

9.0/10

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

8.8/10

Klady (+)

  • dynamika pohonu
  • vnitřní prostor
  • dostupné technologie
  • dlouhý dojezd i na elektřinu
  • spotřeba v hybridním režimu
  • vyváženost auta
  • náhrada naftových motorů
  • tichý provoz

Zápory (–)

  • pomalé nabíjení
  • rozvor
  • ceny příplatků
  • nemá smysl bez možnosti nabíjení

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

58 komentářů

  1. Ne, děkuji !!!! Raději Teslu….

    • Ne, děkuji, raději knihu!

    • Tak toto k dieselu nemůže ani čuchnout 😅

    • Přesně, dokud budou dělat diesel tak do toho znovu půjdu. S nafťákama jezdím přes 20 let a spokojenost.

    • Marcel.brecka@gmail.com

      Pobavilo mě to, jak je lepší proti japonské konkurenci 😂Za Hondu ji bych ji rozhodně nevymenil.

    • Ne, děkuji. raději opět čisté 1,4TSI, se kterým bez nabíjení jezdím dlouhodobě za 5,8L.

  2. Skodovka sa nikdy nehanbila popytat si a nehanbi sa ani teraz. Za necely milion si viem predstavit aj skutocne auto a nie len parodiu na auto. Dojazd 25az 30km na elektriku po 4 hodinach nabijania, to je cista ubohost… Pisem 30 lebo redaktor siel urcite na dojazd ako 90 perc ludi nejazdi.. Ja nejazdim ako blazon jazdim uplne obycajne ale k zavadzajucej spotrebe vyrobcu som sa nikdy s nicim ani nepriblizil.. Nejazdim 40km/h na 50, nejazdim v bezverti po uplnej rovine a nejazdim ani konstantne rovnakou rychlostou 30km v kuse… Udavana spotreba je dlhodobo najvacsie klamstvo vyrobcov a nikto s tym nic nerobi.

    • Ta udavana spotreba je najnizsia mozna dosiahnutelna, niekedy mozno dokonca aj trochu vyssia. Samozrejme, ze sa neurcuje podla beznej jazdy, ktora je aj tak pre kazdeho ina.

      Uplne klamstvom by som to nenazval, len by som na tom uplne nestaval.

    • S hondami som vzdy vedel jazdit za papierove hodnoty a aj spotreba priblizne sedela s pocitacom. Na mercedese dlhodobo podliezam papierovu spotrebu podla palubneho pocitaca, ale v reale to zerie o takmer 1 liter viac.

      Co sa tyka tychto plugin hybridov tak nevydim velky dovod ich kupovat.
      Oproti mild hybridu su podstatne drahsie, co na spotrebe clovek nikdy nedobehne.
      Mala kapacita baterie znamena jej neprestajne vybijanie na minimum. A v spojitosti s pomalym nabijanim, je to ta najhorsia kombinacia.

    • Spotreba na pocitaci auta takmer vzdy klame a ukazuje menej. Mne Peugeot, Citroen, Saab, Seat a dalsie ukazovali tak cca 0,3 – 0,5 menej ako realne.

      famakate ty si odjakziva zavyslak na Honde a tebe ukazala rovnako :)

      v kazdom pripade takyto plugin hybrid a elektromobil je pre mna krok naspat v uzivani auta a pre mna je to nezaujmavy pohon a nabijanie. Zabija vela casu navyse a v panelakoch nemas ako. Za dobu nakupu v obchode mi ho nenabije ani nabijacka v nakupnom centre. Vzdy som mal radsej benzin ako naftu ale v dnesnej dobe zacinam mat rad aj dizle.. ked to porovnam s elektroautom. Ale kazdy ma na to svoj iny nazor a neberiem im to.

    • pk: you know me too well :D
      Za mna mild hybrid je perfektna nahrada za diesel. Ma to vyhody benzinu (rychly ohrev, tichy chod, ziadne turbo alebo vstreky) a ma spotrebu a zatah turbodiesla (co su jeho jedine vyhody oproti benzinu).

    • Proč škodovka nenapíše životnost baterií a cena nových akumulátorů.Lepe koupit tdi.

    • 😁Pán opoměl k těm 5,5l připočítat ještě ten štrum že zásuvky co do toho natlačil než vyjel 👍 Ale vlastně elektřina je zadarmo, takže cajk

  3. Miroslav Rajský

    Autor článku by se měl věnovat své milované matematice, fyzice a sociálním sítím, možná taktéž miluje auta, ale těmi by se měl pouze vozit a ne o nich psát. Hlavně by si měl umět spočítat, že tento model Octavie je v ekonomicko-uživatelském poměru nesmyslný. Možná si jich pár pořídí firmy do své flotily ( a zaměstnanci, kterým bude přiděleno na nějaké dobíjení budou zvysoka kašlat ). Normálně uvažující člověk a běžný český motorista si zrovna toto auto nikdy nekoupí.

    • Vratislav Klega

      Dobrý den pane Rajský, možná kdybyste se také věnoval matematice, mohl byste umět počítat a zjistit, že ekonomicky tento model Octavie vůbec nesmyslný není.
      Stojí identické peníze, jako naftová verze. Pokud budete jezdit na elektřinu a využijete tarif D27d, budete mít elektřinu za cca 1,6 Kč za kWh. Pokud by Octavia jezdila za 25 kWh/100 km, budou náklady na kilometr 0,4 Kč. Pokud byste chtěl mít identické náklady s naftovou verzí, musel byste jezdit se spotřebou cca 1,2 litru nafty na 100 km. A to prosím nelze.
      Kromě toho máte spoustu dalších výhod: neplatíte dálniční známku, neplatíte v Praze parkování na modré zóně. Takže další ušetřené tisíce. Jak píšu v článku, smysl má auto pouze tehdy, pokud ho máte kde dobíjet.
      Teď váš dotaz otočím. Proč by si normálně uvažující člověk měl koupit naftovou verzi místo této, pokud má možnost dobíjet? Díky za odpověď.

    • Miroslav Rajský

      Dobrý den pane Klega, bohužel mi už na věnování se matematice mnoho času nezbývá, neb jsem automechanik a řidič z povolání, nicméně v tomto konkrétním případě bych se řídil spíše zdravým rozumem a zkušenostmi. Taktéž jsem nepsal, že je lepší koupit naftovou verzi. Vezměme si modelovou situaci : rodinka si chce koupit nové auto a chtěli by Škodu Octavii, běžné použití auta v rodině – na nákup do hypermarketu, o víkendu návštěva blízkých, výlet, na dovolenou k moři, v zimě na hory. Já bych jim doporučil benzínovou 1.0 TSI, která jede celkem slušně, má dobrou spotřebu a lze ji koupit do půl milionu. I kdyby tato rodina bydlela v rodinném domě a měla možnost denně dobíjet, koupit si tento konkrétní iV hybrid z toho důvodu, že cca 40 km ujede na levnější elektřinu, je prostě nesmysl. O úspoře 1500 Kč za dálniční známku a možnost parkování v Praze se snad ani není nutné zmiňovat. A tyto denně ( nebo často ) dobíjené baterie nebudou mít dlouhou životnost a brzy klesne kapacita na 15-20 km, výměna packetu baterií vyjde na kolik ? Já to nevím, bude to 15, 20,nebo 50 tisíc..?

    • Vratislav Klega

      Jenže ne každému vyhovuje takto slabý motor. Právě naopak, zákazníci obvykle volí silní motory, Octavia RS patří mezi nejlépe prodávané verze. Takže vaše názory jsou sice zajímavé, ale vůbec neodráží realitu trhu a preference zákazníků.

    • Miroslav Rajský

      Přiznávám, že statistiku prodeje jednotlivých modelů Octavie neznám a musím si to vygooglit, ovšem že by RS s cenou od téměř 900.000 Kč byla nejprodávanější Octavií, to se mi opravdu nezdá reálné, alespoň v ČR tedy určitě ne.

    • Bohužel teorie je vždycky úžasná, praxe je jiná. Zatímco Common Raily jsou u škodovek (tedy spíše VW) prakticky vyladěné k dokonalosti a nevyžadují v rámci svého provozu žádné nadbytečné náklady do 200tis. km, 1.4 TSI PHEV je z dlouhodobého hlediska kasička na peníze. Komunikace elektroniky s motory je velmi problematická, dochází k vypínání elektromotoru při součinnosti motorů, problémů je spoustu. Škodovka se tohle bohužel zatím učí a tento motor doporučit nejde, sice většinu řeší záruka, ale s autem budete častěji v servisu, než na silnici.
      Já tyto recenze a soudy typu „Proč by někdo měl uvažovat něco jiného“ beru fakt s úsměvem. Autor s tím najede sotva 1000km, ale už ví, že nikdo nemá chtít nic jiného. Chtělo by to trochu krotit emoce, je vidět, že jste naprosto mimo… a to nesnáším naftu.

    • Koukal jsem do ceníku Škodovky, Vámi zmiňovaná Octavia iV je v základu za 835600,- Kč, naftová verze je v základu o 300000,- levnější, takže nevím, kde jste přišel na stejnou cenu.

    • Vratislav Klega: Vy se tu oháníte matematikou a cenou elektřiny cca 1,6kč za kWh, ale sám jste udělal chybu, jako největší neznalec, kterého nachytá kdejaký šmejd prodávající energie.
      Ano v D27d je cena skutečně uvedena cca 1,6kč/kWh, ale je NUTNÉ k ní připočítat cenu za distribuci elektřiny, rezervaci příkonu, příspěvek na podporované zdroje, daň z elektřiny a DPH jako u všech jiných sazeb.
      Takže si rovnou můžete každý Váš ujetý KM elektroauta zdvojnásobit.

    • Tohle auto si nikdo nekoupí do firmy. Třeba u nás firemní auta najíždějí průměrně 40 tis. ročně. Pochybuji že přijedete domů a první co bude že dáte auto na nabíječku. Houby,píchnete ho před barák protože ve vjezdu stojí manželka s jiným autem a před tím barákem zůstane do rána. Na nabíječku to budete strkat první týden,pak stejně bude jezdit jen na benzin…. A lidi kteří bydlí v modrých zonách? Jsou rádi že najdou místo na parkování a kde to nabijí?…. Tady nejde o matematiku ale o selský rozum… O tyto auta není zájem

    • Vratislav Klega

      Skutečnost je taková, že elektronika na úrovni pohonu dnes v autě funguje prakticky bez chyb. Pokud něco odchází, jsou to spíše mechanické záležitosti. Typu turbodmychadlo, vstřikování, filtr pevných částic apod. Motory TSI se ukazují jako naprosto bezproblémové. Dokonce i litrové 1.0 TSI dnes běžně mají nájezdy přes 200 000 km a bez vážných potíží. Baterie je také víceméně bezúdržbová. A i když po 10 letech bude kapacita na nějakých 70 % (tak jako u jiných elektromobilů), na kvalitou používání to nebude mít vliv. Kromě toho za těch 10 let bude stát výměna baterie podobné peníze, jako třeba repase vstřikovačů. Mrkněte se třeba sem, jak se vyvíjela cena Lithiových baterií: [odkaz]
      Co se týče uvažování o něčem jiném, to nebylo v recenzi, nýbrž zde v diskuzi. Chtěl jsem od diskutujícího slyšet nějaké validní argumenty proti (nedočkal jsem se jich).

    • Vratislav Klega

      xHeretic
      Samozřejmě že 1,6 Kč za kWh je správně. Například Innogy nabízí dokonce základní sazbu 0,985 Kč za kWh. Když k tomu poté připočtete daně, distribuci apod., budete na částce do 1,6 Kč za kWh. Záleží ale na tom, kdo je dodavatel vaší energie. Každopádně to nejsou násobné rozdíly.
      Co se týče rezervace výkonu, tak předpokládám, že už doma používáte elektřinu tak jako tak. Potom větší výkon skutečně nepotřebujete. Většinou dobíjím 230 V / 10 A a v pohodě s tím žiju.

    • Ano, to jsou hezké, naučené fráze, jak elektromotory fungují bez chyb, jak TSI funguje bez chyb (to možná většinou jo), skutečnost je ale jiná a tento motor je velmi problematický, zvlášť co se týká té hybridní spolupráce, elektromotor sice funguje většinou, TSI také, ale spolu jim to občas přestává klapat, bohužel opravy jsou potom astronomické. Zkuste se místo tlachání frází od Muska zde v diskuzi poptat ve škodovce, i když hádám, že před vámi novináři budou radši mlžit, skutečnost je takové, že tento motor je velmi nepovedený… snad se povede nástupce.

    • Vratislav Klega

      _qam_ Já vám to brát nebudu :-) Věřte si, čemu chcete. Ale jo, chápu, že pro většinu uživatelů jsou změny problematické a těžko se přizpůsobují něčemu novému. Sám pamatuji odpor k naftovým motorům v devadesátých letech. Do auta prý patří jen benzin. Bude to asi na celou dekádu.

    • Vratislav: Vzhledem k tomu, ze naftove motory se uz v te dobe pouzivaly docela dlouho (zvlast v uzitkovych vozidlech), tak je tohle srovnani absolutne mimo. Jako ze je dojezd 35km v pohode a je to vlastne jen vina lidi samotnych, ze se neumi prizpusobit novym vecem, je fakt trochu podivny nazor.

    • Vážený redaktore, nechte si svoje trapné útoky pro někoho jiného. Je vidět, že si sedíte na vedení a absolutně nechápete psaný text, protože já nemluvím o odmítání této technologie, jakožto hybridu nebo elektřiny, ale čistě o 1.4 TSI PHEV, který má obrovské servisní problémy. Najedete s tím pár kilometrů a hrajete si tady na mistra světa. Máte data ze servisů, jako já, že tu můžete vynášet soudy o tom, že nafta nedává smysl? Já s 1.4 TSI PHEV najezdil 20 tisíc km v Superbu IV, problémy to sice nemělo, ale z dat servisních středisek vím, že tenhle motor prostě povedený není. To je vše. Ne, nepodporuju tu naftu, pouze říkám, že Škodovka je má odladěné a pro běžného smrtelníka, který řeší každou korunu a auto si nekupuje na dva roky na operák, je to lepší volba co se týče spolehlivosti.

    • Vratislave, kdo si kupuje Octavii na dojíždění 20km do práce? Jakmile vyjedete kamkoliv dál, akorát s sebou táhnete jednoho člověka v podvozku a úspora je naprosto zanedbatelná. S běžnou 1.4TSI se dá celoročně svižně jezdit do 5,8L/100km. Když si odpočítám pořizovací cenu tohoto verglu a životnost extrémně namáhané (a velmi drahé) baterie, tak tohle žádný smysl nedává. Je hezké se odkazovat na nějaký výhodný tarif, ale mám v živé paměti, jak si lidé předělávali topení na přímotopy, aby je vzteky za dva roky vyváželi na smeťák.

    • K mildhybridní Suzuki Vitaře stojí ta prťavá minibaterie pod sedadlem přes 80.000,- Kč… Předpokládaná použitelná životnost do pěti let. (Informace od mechanika přímo ze Suzuki)

  4. U paneláků budou lidi nabíjet jak?

    • Vratislav Klega

      Pokud tam nebude možnost nabíjení, tak nejspíš jinak. Tihle lidi budou jezdit v benzinových nebo naftových autech. Je to stejné, jako kdybyste si koupil loď a pak zjistil, že nemáte k dispozici vodu :-D

    • To není stejné, jelikož tlak je na zrušení spalovacích motorů, takže, když nebudou spalováky, tak si musím koupit tuto násilně tlačenou elektromódu s prachbídným dojezdem…

    • To je jednoduché. Buď si nekoupíte nic, nebo tento předražený nesmysl, který prostě nebudete nabíjet (stejně jako většina dnešních uživatelů) a budete tím škodit přírodě mnohem více než dnes a jezdit se spotřebou vyšší než s holým motorem.

  5. Jestli bych mohl poprosit, tak další test udelejte s Dacií v základním provedení.
    Tam je aspoň teoretická možnost, že na to časem našetřím.
    Dík

  6. Jasně, na denní popojížďky nejčastěji v jedné osobě (taťka jede do práce OR mamka jede na nákup) je nejekonomičtější i nejekologičtější mít auto jak kráva NAVÍC zatížené elektromotorem a bateriemi. OMG.

    Docela bych se vsadil, že na takovéto popojíždění bude V SOUČTU ekonomičtější i ekologičtější obyčejné malé městské benzínové auto. Něco jako byla Škoda CitiGO s litrovým tříválcem. Malé, lehké. Daleko méně spotřebovaných materiálů a energie při výrobě. Daleko levnější a jednodušší recyklace, když to doslouží.

    A naopak na delší štreky v plné obsazenosti (rodinné výlety a dovolené) je zase efektivnější turbodiesel. Výrobně efekivnější, než turbobenzín+baterie+elektromotor (jen se to v cenách díky umělým regulacím a daním nemůže ukázat). Ideálně s karoserií sedan (dobrá aerodynamika, pevnost karoserie, nižší hluk). Chalupáři převážející často bedny jablek pak kombík. SUV je problém vždy (špatná aerodynamika, ostatní přes něj nevidí, před každou zatáčkou musí zastavit aby se nepřevrhlo, …). Každopádně když baterka vystačí na cca 40km, tak při 1200km dlouhé cestě na dovolenou jen zbytečně taháte váhu baterií a elektromotoru navíc (jasně, při sjíždění Alp něco zrekuperujete, ale je otázka, zda konstrukčně jednodušší diesel stále nevede).

    • Plus prostě ty údaje o kombinovaném výkonu hybridů jsou takové o ničem. Resp. zjevně hybridní kůň je něco jiného, než nehybridní kůň.

      Dohledejte si na netu srovnání dvou Octavií RS, obě (údajně 180kW), ale jedna čistě z benzínového dvoulitru a druhá z 1.4T+baterií+elektromotoru.

      Ta hybridní jezdí výrazně hůře (protože prostě s kombinovaným výkonem hybridů jsou automobilky podobně „optimistické“, jako se spotřebou). Je výrazně těžší (podívejte se, jak u opravdu dobrých aut výrobce řeší každé deka hmotnosti, i pomocí drahých materiálů jako karbon – a teď do toho prdnete 200kg baterek a elektromotoru?!). A hlavě hybrid ten výkon má, jen když má nabito.

      To už i dieselová RS 147kW je podle mě lepší, než hybrid. A nebýt umělých socialistických zvýhodnění aut s komínem v uhelné elektrárně, byl by složitý hybrid naprosto neprodejný.

      Ono bude stačit, až to majitel bude po 4 letech prodávat. Za složitý hybrid mu nikdo moc nedá.

  7. Není mnohem levnější a jednodušší jezdit za 4.5l nafty na 100km a být v klidu?

    • Je jednodussi jezdit za 4.2 litru benzinu v hybridu a nenabijet. 230tis bez oprav. Ale je pravda ze v 250 budu muset udelat rozvody a pumpu. #prius3

    • To je to nejmensi.

  8. Lukáš Pávek

    Je znát že autor je přes auta hlavně teoretik.

  9. Dobrý den, osobní zkušenost. Auto mám už týden s nájezdech cca 800 km ( 2/3 dálnice a zbytek mesto). Průměrná dlouhodoba spotreba 8,2l a cca 5kwh na 100 km. Baterie není v zásadě kde dobít, priklad kdy doma jsem dobíjet 5 hodin přes 230V, nabito na 97% a dojezdem 45 km. Po ujetí cca 8km jsem druhý den ráno auto nechal asi 3 min vyhrát, ujel jsem další 1km a dojezd ukazoval jen na 12km. Neustále mám vybitou baterií. Jízdou mimo město se není schopna sama dobít ve funkci auto hybridu. Je nutné ručně přesměrovat nabíjení ze spalovaciho motoru do baterie na plnou kapacitu, pak se ale zvyšuje i spotřeba k cca 10l na 100km. Toto auto dává smysl jen v případě, že doma každou noc nabijite, pokud máte práci nad 20km, pak i tam. Pro standartni použití se mi zatím jeví jako nesmyslné. Stejně tak prostor v kufru, uložením baterie se snížil o cca 200 a je zarovnání s hranou vozu. Velká škoda, u Octavia jsem vždy oceňování tento prostor (mám kombi). Tady se mi pri stani v kolone seklo ovladani a neslo zaradit rychlost (automat), vcelku neprijemna situace na dalnici, pomohlo az opakovane vypnuti a zapnuti motoru (evidentně jeste neni vychytany software). Suma sumárum, nemít jako služební vůz, neporidil bych si jej.

    • Vratislav Klega

      Takto se testované auto nechovalo. Doporučil bych vůz servisovat.

    • Dobrý den, obávám se, že jsou to správné hodnoty a nejde o vadný vůz. Obdrželi jsme asi 15 vozů a stejnou vazbu mám i od kolegů (kteří jezdí i mimo město). Problém je v tom, že pokud jezdíte primárně mimo obec a zejména dálnice, nabitá baterie Vám brzy dojde a není jak ji nabít (na dálnici tolik nebrzdíte/jedete spíše kontinuálně). V zásadě jen tím, že dobíjíte ze spalovacího motoru. Při předání vozu jsme měli i instruktáž od zaměstnance dealerství škoda a ten mimo záznam tyto hodnoty potvrdil (u dobíjení ze spalováku dokonce mluvil o průměru i na 11 litrů). Zároveň se auto s vybitou baterií chová poněkud líně (dříve jsem jezdil xlet Octavia LaK 136kW diesel a musím uznat, že byla daleko živější a řidičsky přívětivější. SB

    • Koukám, že reálný uživatel mě již s realitou předběhl Vratislave….

  10. Milému koncernu teče do bot. Nikdo to nekupuje, zdá se že Češi zjistili, že existují lepší a hlavné levnější auta. Marně tlačí na pilu. Už bylo načase aby jim to okrádání někdo zarazil.

  11. Autor článku je analytik nebo dyslektik?

    Tento článek je hujerským opěvováním popisované škodovky s několika
    zásadními (úmyslnými) omyly/chybami.

    Dlouhodobý bestseler na trhu ČR u firem nikoli u soukromníků.

    „Obrovský“ kufr je snížen o 150 litrů oproti běžné Octavii,
    např. haněné naftové.

    Má rozvor 266,9 cm, Leon 268,6cm, kratší má Golf. Kde došel autor
    k tomu, že Octavia je hendikepována o 1,5 cm kratším rozvorem než
    Leon???????????

    Dost výkonný elektromotor s 75 kW (nafta od 85kW, benzin od 81kW).
    Verze RS na vymetání zatáček???? U Škody pouze modely WRC (Fabia).

    V prvním odstavci uvádí, že nemá tak kvalitní interiér jako VW, Audi.
    Níže uvádí, že je VŠE elegantní, příjemné a ergonomicky bezchybné?
    Zde tedy autor popírá sám sebe!
    Proč by tedy byly lepší mechanické přepínače? Proč to nevadí až po
    pár dnech? Jsou tvrdé plasty a látková přístrojovka skutečně elegantní
    a příjemné? Pro autora zřejmě ano.

    Když si nevšiml dvouramenného volantu, proč ho teda zmiňuje?

    Platforma MQB Evo je podvozek! Proč ji autor plete mezi světlomety
    a asistenty?

    Základní verze modelu zde popisovaného iV liftbacku style je za
    876 100 Kč. Verze ambition za 835 600 Kč. Kde autor došel na 603 900 Kč
    u verze iV mi zůstane asi záhadou??! Pro autora zřejmě zanedbatelný
    rozdíl 272 200 Kč.

    Dále autor neuvedl, že chybí rezerva, dost podstatná věc pro mnoho
    motoristů.

    Neuvedl užitečnou hmotnost, což se domnívám, že bude menší než u
    ostatních octavií. Doufám, že ne tak výrazně jako zavazadelník!

    Dále není uvedeno, zda lze tahat přívěs, což ostatní mohou!

    A mluvnice článku (plynová pedál; …, nebo v režimu hybridu)

    Není nad analytiky každým coulem!

    • Vratislav Klega

      Díky za zpětnou vazbu, jen okomentuji vaše chyby či nepochopení.
      1) Dyslexie je chyba čtení. Nedoporučuji používat pojmy, kterým nerozumíte.
      2) Je to dlouhodobý bestseller. Nikde nepíšu, že soukromníků. Český trh s novými automobily, to je především doména ičařů.
      3) Kufr je i tak na svou třídu obrovský. S tím nic neuděláte.
      4) Ano má kratší rozvor než Leon. Přestože je Leon výrazně kratší auto. Zkuste si to přečíst pomalu vícekrát, třeba to pak pochopíte.
      5) Ano, elektromotor má zcela jinou charakteristiku. Navíc jej budete používat hlavně jen ve městě (jinde nemá moc smysl). Zde je 75 kW opravdu hodně.
      6) Interiér je kvalitní. V porovnání třeba s francouzskou nebo korejskou konkurencí. Je to popsané i v článku. Nicméně VW je lepší a Audi ještě o další level jinde.
      7) Dotykové ovládání: jde to. Prostě si na něj za pár dnů zvyknete. Mechanická tlačítka by byla lepší, jenže to není zlovůle automobilem. Dnešní auta mají násobně více funkcí a asitentů než tomu bylo třeba před deseti lety. Není možné tyto systémy ovládat tradičním způsobem. Bez dotykového ovládání a konsolidace do menu se dnes neobejdete u žádného takto vybaveného auta.
      8) MQB není podvozek. Je to platforma. To je velký rozdíl. Souvisí s tím třeba právě i to, jaké asistenty jsou k dispozici atd. Je to opravdu složitější.
      9) Máte pravdu, rezervu jsem posledních 15 let neřešil, protože jsem nepíchnul.

    • Odpovědi:

      1) Dyslexie je chyba čtení.
      – Projevy dyslektiků podle Wikypedie: pomalejší čtení, chybování ve čtení,
      zhoršení mechanické paměti (například pro data, časové údaje, seznamy informací),
      někteří potřebují delší čas na zorganizování sebe i svého úkolu.
      – Zajímavé, že víte, čemu nerozumím……
      Toho dyslektika jsem tam napsal jen proto, abych NEMUSEL uvést, že to napsal „zaměstnanec škodovky“, mizerný novinář nebo absolvent ZŠ. Proč?
      Tolik nepřesných, zavádějících a lživých údajů v jednom článku jsem DLOUHO neviděl.
      Aneb analytik každým coulem.

      2) Je to dlouhodobý bestseller.
      – Skutečně jste nepsal k soukromníkům. Kdo však čte články a následně kupuje.
      Nebo si myslíte, že ičaři nebo velké firmy (PČR) se budou chovat podle toho, jak napíše Klega? Soukromníkům je ukradené co kupují firmy. Obě skupiny totiž mají jiné prority.

      3) Kufr je i tak na svou třídu obrovský.
      – Zde popisovaný kufr 450 litrů u Octavie iV je pouhý větší průměr! Ta podle Vás mizerná Octavia TDI má pouhých 600 litrů. A rezervu. S tím nic neuděláte.

      4) Ano má kratší rozvor než Leon.
      – Toto jsem zmiňoval jen proto, že jste to napsal do mínusů. Pro mne o 1,5 cm menší
      rozvor je nepodstatný. Já nerozporuji to, že má Octavia velké převisy karoserie.

      5) Ano, elektromotor má zcela jinou charakteristiku.
      – Ale i benziny a nafta mají jinou charakteristiku, zejména jsou násobně výkonnější.

      6) Interiér je kvalitní.
      – Oblíbené vymezovací klišé v porovnání konkurencí. Mají kvalitní látku na přístrojovce, kvalitní tvrdé plasty, kvalitní lesklé plochy infotainmentu, kvalitní lesklé chromové doplňky interiéru. Ergonomické dotykové ovládání klimy, rádia atp.. Nové pojetí kvality a ergonomie podle škodovky!
      Prostě kvalita a ergonomie jak z učebnice! Akorát tu učebnici byste musel přepsat!

      7) Dotykové ovládání: jde to.
      – Viz výše. A víte proč to dotykové ovládání zavádějí. Protože je to výrobně levnější!

      8) MQB není podvozek. Je to platforma. To je velký rozdíl.
      – S nástupem modulární podvozkové platformy MQB přichází i jednotný systém uložení a montáže pohonných agregátů.
      Výše uvedená věta je z článku MQB (Modularer Querbaukasten), který je na [odkaz]. Je to tedy podvozková platforma, zkráceně podvozek a mezi světly a asistenty nemá co hledat.

      9) Máte pravdu, rezervu jsem posledních 15 let neřešil, protože jsem nepíchnul.
      – Měl jsem za to, že děláte recenzi pro lidi a ne pro SEBE!

      – Stále čekám na to kde jste získal TAK VÝHODNOU CENU 603 900 Kč za OCTAVII iV.
      Je totiž o 272 200 Kč LEVNĚJŠÍ než v ceníku na webu škodovky!!!!!!!!!

  12. V případě nenáročných a relativně bohatých řidičů možná sbohem TSI (přesto stále dost lidí za ty peníze jde raději do vyšší třídy) . Testovaná konfigurace rozhodně nemá šanci ohrozit stávající TDI, které masivně frčí jako firemní flotilové – ujede 1.000 km, 5 min na benzínce a pokračuje se dál.

    • Vratislav Klega

      Souhlasím. Lidé kupují, to co znají. Bojí se nových věcí, takže TDI určitě pořád bude tvořit velkou část prodejů. Stejně tak jako v 90. letech dlouho trvalo, než se lidé naučili do osobních aut kupovat naftové motory. Nicméně je to škoda. Kdo má možnost doma nabíjet a má otevřenou mysl, bude pro 90 % řidičů iV lepší volbou. Neříkám, že pro každého, ale pro naprostou většinu.

    • Pane Klego, mám jen jedinou poznámku – podle mne je z vašeho článku cíti “těžký pragocentrismus“. 9 000 000 lidí je úplně jedno mají-li díky značce EL bezplatné právo na parkovací místo v modré zoně Prahy, navíc, když málokdo a málokdy lze takové místo vůbec najít. Na shledanou

  13. Smartmania – web, který se nebojí vlézt do zadnice úplně komukoliv.

  14. Raději budu jezdit v klasickém autě se spalovacím motorem než s autem které obsahuje tisíce kurvítek a hledat každou chvíli nabíječky.

    • Údaj o cene neni iV pravdivy. Proti cenam roku 2020 zdrazili o 50 tisic. Takze ceny pres 836 tisic Kč už proti dieslum velmi vysoké. Petr

  15. Uváděná cena plati pro eTec. Iv je jiny level.

  16. 603900 je pro e-Tec a to je úplně něco jiného než IV. IV začíná na 835600. Pokud bude někdo jezdit autem jen do práce nebo nákupy, tak to smysl má. Pokud občas pojedete na chatu 150 km tak už to moc smysl nemá. Při mém používání mi vyšlo, že bych za životnost vozu na palivu ušetřil asi 100000. Ale cena proti srovnatelnému benzíňáku je vyšší asi o 200000. Takže pro mě ekonomický nesmysl. A to pomíjím tu pakárnu, že pořád musím připojovat/odpojovat kabel. A (na to já hledím moc) o 25% menší kufr (450 litrů proti 600) proti klasice.

    Takže já ne!

  17. Proč si tohle auto nekoupit :
    1. reálný dojezd je úplně někde jinde
    2. auto bylo stvořeno aby člověku usnadňovalo život, v tomto případě je to naopak (stres jestli dojedu či nedojedu, pokud budu náhle potřebovat někam odjet a nemám nabito mám smůlu)
    3. po 5 – 8 letech se s elektroauta stává elektroodpad má nulovou hodnotu, nebo zaplatíte za výměnu baterek 30 až 90 % z ceny vozu ( kdo si vymění baterku u mobilu ? , raději si koupí nový )
    4. celkové emise elektromobilů jsou vyšší než u spalovacích motorů
    5.Porsche vyvinulo syntetické palivo které již brzy bude uvedené do reálného provozu, tak že elektromobily už nemají smyl
    6. cena elektromobilu je podstatně větší než u auta se spalovacím motorem

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).