Sledujte nás na YouTube

Test SEAT Arona: pro městské liberály

Obvykle platí, že ty nejnovější technologie dostávají u automobilek vlajkové modely. Tedy ty nejlepší a nejdražší limuzíny. Výjimkou, která potvrzuje pravidlo je SEAT. Nová Arona získá jednu unikátní funkci, ale až během letošního roku. Náš model jím zatím vybaven nebyl.

Na vzhledu záleží. I střechy.

V přesile SUV

S vozy SUV se v poslední době doslova roztrhl pytel a koncern Volkswagen jich vygeneroval… no počítejte s námi. Všechno jde o zcela nové vozy, které nenavazují na předchozí generaci. Volkswagen T-Roc, Audi Q2, Škoda Kodiaq, Škoda Karoq, SEAT Ateca, SEAT Arona… teď si opravdu nemůže nikdo stěžovat na to, že není z čeho vybírat. Otázkou zůstává, zda lze Aronu za SUV považovat. Nabízí totiž jen pohon předních kol a řadí se k vůbec nejmenším SUV na trhu. Na druhou stranu je auto až překvapivě prostorné. Je o 15 cm delší, než Škoda Fabia a téměř o 8 cm vyšší. Takže vnitřním prostorem určitě strádat nebudete, což je velmi pozitivní.

Arona není malá. Na českém trhu bude brát zákazníky nejvíce Škodě Fabia.

Zaměřeno na mladé

To že je Arona zaměřená na mladé nespoustané lidi, to poznáte i podle vnějšího designu. Arona nechce být autem, které zapadne. Ze 4 úrovní výbavy hned ve dvou najdete ve výbavě kontrastní barvu střechy.

Světla kompletně sází na LED.

Ale nejen designem, ale i technologiemi Arona míří na mladší řidiče. Posloucháte rádi hudbu? Za 11 000 Kč si do vozu můžete objednat Beats audio. Za tyto peníze dostanete zesilovač s výkonem 300 W, šest reproduktorů a navíc subwoofer. Odkud lze vůbec hudbu poslouchat? Ani tady SEAT nezklame. K dispozici jsou hned 2 USB porty (a 2 sloty na SD karty), do kterých můžete připojit USB flash disk s hudbou. Ale USB samozřejmě slouží i pro připojení a dobíjení telefonu, takže hudbu lze poslouchat i z něj. Když jsme u toho dobíjení, kastlík obsahuje bezdrátovou nabíječku, takže telefon můžete dobíjet i bez připojení kabelů. Tohle mladá generace chce!

Chytrý kastlík dobije telefon i bez kabelů.

Spojení se smartphonem

Telefon lze připojit k vozu pomocí Bluetooth, jak pro telefonování, tak pro poslech hudby pomocí profilu A2DP. Pokud smartphone připojíte pomocí USB, budete moci používat funkci, kterou SEAT nazývá Full Link.  Podporuje technologie Android Auto, Apple CarPlay i MirrorLink. Na velkém displeji si tak můžete zobrazit třeba Google Mapy. Na 8″ skleněném displeji je prohlížení mnohem komfortnější.

8″ infotainment je dobře čitelný a boduje ergonomií.

Jinak je Arona off-line. Nemá slot pro SIM kartu, ani se neumí připojit k Wi-Fi hotspotu, který byste vytvořili ze svého telefonu.

Infotainment

Znalci koncernových aut poznají, že infotainment všech vozů si je hodně podobný. Ale ne stejný. Podívejte se na video, kde postupně proklikáváme celý infotainment a zjistíte, že SEAT je více vizuální. U jednotlivých položek v menu nabízí obrázky, takže intuitivně poznáte, o jakou funkci se jedná, i když se zrovna nedíváte přímo na displej a nemůžete přečíst jednotlivé texty. Při jízdě je to velmi příjemné.

Interiér není tak cool, jako vnější design vozu.

Rozdílné je také umístění navigačních kláves. Zatímco Volkswagen nebo Škoda mají ovládací tlačítka většinou nastrkané vedle sebe na spodní liště, SEAT využívá rozložení ovládacích prvků do všech 4 rohů displeje. Z ergonomického hlediska je to mnohem lepší, protože nehrozí, že se “ukliknete” na jinou položku.

Sedačky jsou měkké, Arona není navržena na dlouhé cestování.

Jak vidíte na videu, systém reaguje hbitě, vyhledávání je prakticky v reálném čase, tady není co vytýkat. Snad jen to, že displej se po čase upatlá, je třeba o něj pečovat. Z velké míry to lze řešit hlasovým ovládáním – tlačítko pro aktivaci máte i na volantu a naprostou většinu denně používaných funkcí zvládnete jen pomocí hlasových příkazů – samozřejmě v češtině.

Svezeme i Alexu

Na začátku článku jsme psali, že Arona jako jedno z prvních aut na světě dostane jednu vychytávku. Modří už vědí – do Arony si budete moci pořídit asistentku Alexu od Amazonu. Zatím není úplně jasné, jaké funkce bude umět, ale dá se odhadnout, že Alexa bude umět plánovat trasy s ohledem na aktuální dopravní situaci, bude umět vyhledávat cíle pro navigaci s velmi obecným zadáním, postará se o poslech hudby, kterou máte rádi, ale lze předpokládat i napojení na chytrou domácnost, jejíž řešení Amazon také nabízí a spočívá od úpravy topení až po automatické nákupní seznamy. Důležité je především to, že funkčně nebude infotainment limitován tím, co zde nastavil výrobce, ale že půjde o pružný systém, který se bude učit nové funkce. Sami jsme moc zvědaví, jak bude Alexa ve vozech fungovat. Největší překážkou bude samozřejmě to, že Alexa nekomunikuje v českém jazyce, takže zadávání některých příkazů bude buď složité nebo nemožné.

Ještě letos Arona hodně zmoudří.

Příjemné svezení

Testované auto bylo vybaveno tříválcem o objemu 1 litr s výkonem 85 kW. Výkon na 1112 kg těžký vůz je tak akorát. Potěší velmi dobré jízdní vlastnosti, nastavení tlumičů je trošku tvrdší, ale rozhodně ne nekomfortní.

Pokud hledáte cenově dostupné auto (cena od 365 900 Kč), které nabízí dostatek vnitřního prostoru, vyšší posez a dobrý výhled z auta, nezapomeňte o Aroně minimálně uvažovat.

8.4

design vozu

8.3/10

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

8.6/10

propojitelnost s telefonem

8.5/10

jízdní vlastnosti

8.3/10

Klady (+)

  • moderní design
  • moderní prvky výbavy
  • jízdní asistentny
  • kvalitní sound systém

Zápory (–)

  • chybí naftový motor
  • bez připojení k internetu
  • tvrdší tlumiče
  • méně nápaditý interiér

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

13 komentářů

  1. Scarab (neregistrovaný)

    To nebyl žádný test auta, ale možná tak výbavy pro puberťáky, především to je ael PR článek. Název je naprosto zavádějící, připomíná spíš bulvární časopis (obsah je na podobné úrovni).

  2. Adam (neregistrovaný)

    Litrový tříválec o výkonu 85kw :-D :-D To je super, to jistě najede i úctyhodných 100000km :-D A jim podobné paskvily — Renault Clio 0.9, nový Golf v litru, Karoq…… To se fakt už všichni zbláznili. Emisní magořina. Benzínu to v otáčkách pro dosažení patřičného výkonu spálí dvakrát tolik než po dálnici pobublávající 2.0 atmosféra. Eko demagogie, hnus. Jen tahání peněz z lidí, protože tyhle auta už nic nenajedou. Musíte koupit 4 za stejnou dobu :-D A to nemluvím o dieslech. Kde jsou časy kdy nezničitelné JTD dávali 1,5 mega km, pětkrát stočený motory, a nikdo neměl šajn, spokojený i sedmý majitel. Tohle je hnus. To už raději fakt domyšlenou elektriku s nějákým slušným nájezdem. Odzvoněno starým vrčivým časům :-( Selaví

    • Trojvalec by som si síce nikdy nekúpil, ale čo potom japonské kei autá s motorom 0.6 a turbom? A behajú po každom veľkomeste a všetci sú spokojní. Samozrejme, aj kasňa je rozmerovo adekvátna. Tiež som bol ostro proti downsize motorom, kým som si taký nekúpil. Avšak japonský, nie európsky :) a neviem si ho vynachváliť.

    • Vratislav Klega

      Dobrý den Adame, shodneme se na tom, že emisní normy nejsou nastavené právě dokonale. Ale s tou životností to nebude tak horké. Hodně sleduji německé autobazary, nebývá výjimkou, že zde najdete Passat 1.4 TSI, který má najeto přes 400 000 km.
      Kromě toho, kdo si kupuje takový motor, obvykle to má na ježdění krátkých vzdáleností po městě, běžně tedy najede třeba 8000 km ročně. Pro takového zákazníka, který si kupuje nové auto, jek pak 100 000 extrémně velký nájezd.
      Pokud jezdíte hodně, můžete si přikoupit záruku, podle ceníku je možné si pořídit záruku až do nájezdu 150 000 km.
      Ale zpět k emisím: už jste napsal svému europoslanci, že Euro 5 bylo více než vyhovující a lepší bude se zbavit starých kouřivých motorů Euro 3 a horší, než ještě více utahovat šrouby u Euro 6b?

      • Ani 1.0 TSi, ani 1.2TSi a ani 1.4TSi neda 400tis ani vse snu bez jedne az dvou generalnich oprav, motory zacinaji byt problematicke okolo 100-150tis, vetsina je nestihne ani opravit v zarucni dobe, preskakovani rozvodu, u novejsich generaci kde se namisto retezu vratil remen praskle pisty, praskle krouzky a nasledne vysoka spotreba ojele, vydrene vlozky valcu, to je jen maly vypis kazivosti techto prekrmenych malych obsahu.

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Kolikrat za tech 400tis. km dostal ten motor nove vnitrnosti se tam uz asi nepise, ze ne? Boze, bez delat neco, co umis a autum uz dej pokoj.

      • Presne tak Petr2, uz mu to pisu.

  3. Petr2 (neregistrovaný)

    Boze, proc zverejnujete ty Klegovy nesmysly? S testem auto to nema nic spolecneho, informace o infotainmentu jsou jako vystene z PR prirucky. Bud si najdete nekoho, kdo autum alespon trochu rozumi, nebo se na tyhle “testy” uplne vykaslete.

  4. Adent (neregistrovaný)

    Díky za test, především pak za video a ukázku toho, jak se zadávání cíle. Mám starší navigaci Mio, kterou v recenzích chválili, ale právě nikdo neukázal, jak je zadávání cílů pomalé. Tohle vypadá rychle.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *