TOPlist

Test Lexus NX 350h (2024): jízda šepotem

Lexus NX
  • Luxusní a komfortní interiér: skvělé materiály, tichá jízda, moderní technologie
  • Úsporný hybridní pohon: nízké spotřeby paliva ve městě, plynulá a tichá jízda, jen dálnice mu nevyhovuje
  • Vyšší cena a omezené možnosti konfigurace: řešením je akční nabídka

Lexus NX v současné generaci je na trhu už 2 roky, ale právě teď si můžete zakoupit modelový rok 2025. Takže vlastně auto zase až tak staré není a po týdnu ježdění jsem si na něj skutečně zvykl a dokázal bych s ním fungovat. I když nebudu primární cílová skupina tohoto vozu.

Lexus NX vypadá i po letech extravagantně
Lexus NX vypadá i po letech extravagantně

Barev se nebojí

Dříve platilo, že Lexus = 50 odstínů šedi. Tmavší barvy, spíše nevýrazné. Ale v posledních letech se to mění a tahle modrá na našem testovacím Lexus NX vypadala úchvatně. Lexus ji nazývá nebeská modrá a z 9 barev, které jsou na českém trhu k dispozici, bych sáhl právě po této. Nápaditý je i vnější design vozu. Může se vám líbit a nemusí, ale já musím uznat, že i po dvou letech vypadá pořád dobře.

Interiér dělá čest jménu

Zaměnit Lexus a luxus? To je tak snadné. A při usednutí do interiéru pochopíte, proč právě Lexus. Ten je jednoduše dokonalý. Skvělé sedačky, každý materiál, kterého se dotknete, působí velmi příjemně, hodnotně. Nenarazíte zde na levný plast, na cokoliv z čeho byste měli mít pocit, že se automobilka snažila ušetřit.

Všude narazíte na kvalitní materiály
Všude narazíte na kvalitní materiály

Sedím vysoko

Co mě první dny hodně vadilo, to je posaz za volantem. I když mám sedačku úplně dole, sedím velmi vysoko. Jak pocitově, tak reálně, kdy mi nad hlavou zůstává jen pár centimetrů místa. Ale můžu si na to stěžovat, když sedím v SUV? Vždyť proto si jej zákazníci vybírají, že chtějí sedět vysoko a mít rozhled. Já se svými 190 cm takovou výhodu nevyhledávám. Jak jsem zmínil v úvodu, nebudu primární cílová skupina tohoto vozu, což budou hlavně ženy a ty si budou vyšší posaz pochvalovat.

Sedadla sází na komfort
Sedadla sází na komfort

Padne do ruky

Vyšší posez dává jasně tušit, že auto nebude mít sportovní ambice v utažených zatáčkách, o to více překvapí malý volant, který by se klidně mohl umístit v tom nejsportovnějším Lexusu. Má příjemné výřezy pro palec a je tak akorát tlustý. Tohle se povedlo. Hned za volantem najdete pádla řazení, která jsou však úplně zbytečná a Lexus si je mohl odpustit. Tak jako tak zde žádné řazení rychlostních stupňů neprobíhá. Stejně jako všechny ostatní hybridní Lexusy má i tento planetovou převodovku, který plynule mění převodový poměr.

Příjemně malý volant
Příjemně malý volant

Nové ovládání

Co je ještě na volantu zajímavé? Všimněte si dvou plošek se čtyřmi šipkami po obou stranách. Ty slouží pro pohyb v menu, které se zobrazuje buď přímo na displeji před řidičem nebo na head-up displeji, který se promítá  před čelní sklo. Drtivou většinu funkcí vozidla nastavujete zde. Proč? Protože nemusíte sundávat ruce z volantu a nemusíte klopit zrak někam jinam – vše máte přímo před očima. Moc hezké řešení.

Význam tlačítek na volantu se promítá na head-up displeji
Význam tlačítek na volantu se promítá na head-up displeji

Slyší česky

A kdo se nechce vůbec přehrabovat v nějakých menu, ten využije hlasové ovládání. Po vyslovení magického “Hey Lexus” (nastavit lze i jinou frázi) budete v českém jazyce ovládat rádio, klimatizaci, včetně vyhřívání sedadel, stírače, přepínat mezi médii, ovládat navigaci a mnoho dalších funkcí. Kdo si na hlasové ovládání ještě nezvykl, dělá chybu. Tohle je skutečně příjemné.

Pádla řazení nemají smysl
Pádla řazení nemají smysl

14 palců zábavy

Jak by měl vypadat infotainment v autě? Měl by být rychlý, podporovat Android Auto i Apple CarPlay bez drátů, přehledný a na velkém displeji. Prostě takový, jako je v Lexusu NX. 14″ displej s jemným rozlišením je skutečně velmi komfortní a povedený, reaguje rychle a také spojení s mobilním telefonem bylo bez zaváhání.

Vzdálený přístup

A co vzdálený přístup k autu přes mobil? Tuto funkcionalitu jsme neměli možnost vyzkoušet, ale pokud se stanete majitelem vozu, pak ve službě Lexus Connected najdete základní funkce: vzdálenou klimatizaci vozu, možnost najít vůz a monitoring stavu vozu.

Hybridní pohon

Jak to vypadá s pohonem? Jak je u Lexusu tradicí, jde o kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru. Spalovací motor je čtyřválec o objemu 2,5 litru a výkonu 139 kW. Elektromotor přidává dalších 134 kW. Celkový maximální výkon tohoto ústrojí je pak 179 kW.

Hybridní Lexusy koupíte vždy jen s automatickou planetovou převodovkou
Hybridní Lexusy koupíte vždy jen s automatickou planetovou převodovkou

Maximální rychlost je omezena na 200 km/h a sprint na stovku zvládne za 8,7 sekundy, což je moc hezké číslo na tak velký vůz. Jak se hybrid dobíjí? Sám. Při každém brzdění se kinetická energie mění na elektrickou a ukládá se zpět do baterie. Pokud to nestačí, může benzinový motor dobít baterii přes generátor.

Funguje to?

Jde už o 4. generaci tohoto systému a Lexus jej má skutečně vychytaný. Po městě není problém jezdit za 5 litrů benzinu, přičemž více než polovinu času bude spalovací motor vypnutý, takže pojedete tiše a plynule jako v elektromobilu. Super. Kde si hybridní systém vyláme zuby, to je jízda po dálnici.

Po městě je super, ale na dálnici počítejte se spotřebou, jako by šlo jen o benzinový motor
Po městě je super, ale na dálnici počítejte se spotřebou, jako by šlo jen o benzinový motor

Moje cesta z Prahy do Brna skončila průměrnou spotřebou 8,9 litru benzinu na 100 km, což rozhodně není lichotivý výsledek a bylo vidět, že jízda po dálnici není silnou stránkou NX. Planetová převodovka drží benzinový motor ve vysokých otáčkách, což zvyšuje spotřebu i hluk a tím snižuje komfort na palubě.

Asistenti

Pokud se dálnicím spíše vyhýbáte, budete tedy spokojeni. Na druhou stranu právě na dálnici nejvíce využijete armádu asistentů pro autonomní jízdu. Adaptivní tempomat drží odstup od vozidla vepředu, auto samo jede uprostřed jízdního pruhu. Dokonce ve výbavě nechyběl ani Asistent pro změnu jízdního pruhu. Zkrátka bezpečnost na palubě rozhodně nechybí.

Kdo má rád asistenty, bude nadšen
Kdo má rád asistenty, bude nadšen

Nenechá vás vystoupit

Na co jsem si dlouho zvykal, je systém otevírání dveří. Zvenčí nevezmete za kliku, otevírání dveří je řešeno elektronicky, takže se stačí správně dotknout. A také vysedání. Už zde není klasická klika, ale jen tlačítko, které stisknete a zámek dveře otevře. Tedy za předpokladu, že je to bezpečné. Pokud zrovna za vámi jede auto, nebo jen cyklista, zámek nedovolí dveře otevřít. To je fajn hlavně pro děti – nemusíte kontrolovat, jestli mohou vystoupit, nebo ne. Když byste je nenechali vystoupit vy, nenechá je vystoupit ani Lexus.

Místo kliky tlačítko
Místo kliky tlačítko

Ber, nebo nech

A jak je to s výbavou? Naše provedení LUXURY bylo vybaveno skutečně skvěle. Ale cena také olizuje částku 2 miliony korun, což je u téhle třídy opravdu hodně. A také možnosti konfigurace jsou velmi omezené. Aktuálně najdete v ceníku Lexusu 11 úrovní výbav a nemůžete si vybrat kombinaci na přání. Buď si vyberete, nebo máte smůlu. Všechny ceny jsou navíc velmi ambiciózní. To si nejspíš uvědomuje i Lexus a nabízí akční model Limited Edition za cenu 1 499 000 Kč. Jde o velmi slušnou výbavu, kde vám nechybí nic důležitého, takže proč ne.

Parametry Lexus NX 350h+
Stupeň výbavy Luxury
Maximální výkon 179 kW
Zdroj energie benzin + elektřina
Spalovací motor 2,5litrový čtyřválec
Světlomety LED
Pohon předních kol
Převodovka automatická
Akcelerace 0–100 km/h 8,7 s
Maximální rychlost 200 km/h
Délka 4660 mm
Šířka 1865 mm
Výška 1640 mm
Rozvor 2690 mm
Základní cena 1 390 000 Kč
Cena testované výbavy 1 970 000 Kč

Pro koho

Je pro vás klíčový maximální komfort v interiéru? Jezdíte hlavně po městě, mimo město a výjimečně okresky? Chcete SUV s vysokým posazem a extravagantním vzhledem? Lexus NX vás nadchne. Pokud často „lítáte“ po dálnici, jsou pro vás důležité sportovní jízdní výkony a chcete ušetřit nějaké ty peníze, mrkněte se k Audi nebo BMW.

Lexus NX

Lexus NX
9

Vzhled a zpracování interiéru

9.5/10

Propojitelnost s telefonem

8.5/10

Technologická výbava

8.8/10

Jízdní vlastnosti

9.0/10

Spotřeba

9.3/10

Klady

  • design
  • interiér
  • infotainment
  • pokročilé technologie
  • hybridní pohon
  • nabídka asistentů
  • jízda ve městě

Zápory

  • cena bez akční nabídky
  • jízda po dálnici
  • přednastavené konfigurace
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku