Domů » Recenze » Test Hyundai Kona Electric (2020): elektromobil z Nošovic, co dává smysl

Test Hyundai Kona Electric (2020): elektromobil z Nošovic, co dává smysl

Z Nošovic do Prahy na jedno nabití? Ano, i to Hyundai Kona Electric s 64kWh baterií zvládla. Ostatně právě tento elektromobil od korejské automobilky je velmi oblíbeným modelem, a to především kvůli dojezdu, který za své peníze dostanete.

V Nošovicích má Hyundai svůj výrobní závod, kde se vyrábí například Hyundai i30 N, ale právě i Hyundai Kona Electric. I to byl jeden z důvodů, proč jsme si tento elektromobil vzali na test. Už nyní vám můžeme říci, že právě dojezd je něco, co se vám bude líbit.

Na první dobrou vás nejspíše nechytne

Kona Electric byla zahalena do marketingového tyrkysového laku, který sice není můj šálek kávy, ale samozřejmě si můžete vybrat hned z několika jiných laků. Osobně nejsem ani fanouškem designového jazyka, který Kona Electric dostala, ale díky dojezdu a dalším věcem jí to dokážu prominout. O tom ale až později.

Nabíjecí konektor se nachází na přídi, což je velmi praktické ve chvíli, kdy nabíjíte na veřejné nabíjecí stanici. Konu řadím mezi auta, které si vyberete, když budete vybírat rozumem, osobně neznám nikoho, koho by designová stránka tohoto elektromobilu chytla za srdce, ale třeba se někdo takový najde. Však design je velmi individuální záležitost, která je pro jednoho nesmírně důležitá a u druhého je to to poslední, co řeší. Jak jinak si vysvětlit majitele vozu Fiat Multipla?

Sázka na jednoduchou klasiku

V interiéru žádné složitosti nehledejte. Korejská automobilka vsadila na jistotu a osvědčenou jednoduchost posledních let. Kožená sedadla jsou jak vyhřívaná, tak klimatizovaná, vyhřívaný je i volant, před kterým se nachází displej o velikosti sedm palců.

Druhý displej se pak nachází uprostřed palubní desky, pod ním jsou výdechy klimatizace a ještě o kus níže se nachází první část hardwarových tlačítek. Směr jízdy volíte pomocí tlačítek na středovém tunelu, které najdete vedle držáků na nápoje. Používají se především levnější plasty, což je taková daň za relativně dostupnou cenu. Minimálně ve světě elektromobilů.

Interiér má i dostatek odkládacích prostorů. Něco se vám vejde do dveří, dvě velká cappuccina do držáků na nápoje a něco pojme o kastlík a box pod loketní opěrkou. I telefon si máte kam odložit, ačkoli 6,9palcový Samsung Galaxy S20 Ultra to měl na bezdrátové podložce lidově řečeno jen tak tak. Jak si můžete všimnout, Kona se stále kamarádí se starým dobrým USB, na USB-C tedy v tomhle autě zapomeňte!

Hyundai Kona Electric
Bezdrátová podložka nechybí, podobně jako klasické USB. Na USB-C v Koně zapomeňte.

Stěžovat si nebudete ani na zadních sedadlech, pokud nehrajete basketbalovou ligu. Místa jako ve Škodě Superb neočekávejte, ala zklamaní nebudete ani vy, natož vaše dvě děti.

Chytřejší infotainment s aplikací pro chytré telefony

Infotainmentový systém už dříve nabízel informace o počasí nebo dopravě. Vymožeností nenabízí tolik, kolik byste možná čekali, ale vše dohání jednoduchým prostředím. Základní obrazovka se skládá ze tří částí – navigace, médií a informacích o baterii. Využívat však můžete jak Apple CarPlay, tak Android Auto. Celé prostředí vypadá daleko lépe, než tomu bylo dříve, avšak to stejné nemohu říci o displeji před volantem. Jeho grafika se mi nelíbí a rozhodně by to šlo udělat i lépe. Avšak na to auto nejezdí.

Co elektrické Koně dlouho chybělo, byla aplikace pro chytré telefony. Hyundai této službě říká BlueLink a testovaná Kona už ji měla ve svém repertoáru. Přes aplikaci můžete zkontrolovat stav auta, zahájit či přerušit nabíjení nebo se jen podívat, jak dlouho se bude vůz ještě nabíjet. Ovšem největším benefitem je možnost si pomocí chytrého telefonu automobil vytopit či v letních měsících naopak vychladit.

MyHyundai with Blue Link® App | Blue Link® | Hyundai

Mezi další funkce patří odemykání auta na dálku, odeslání vaší cílové stanice do auta a aplikace vám pomůže i s přesnější lokalizací vozu, kdybyste náhodou někdy zapomněli, kde jste ho zaparkovali. Bohužel, aplikaci jsme si nemohli vyzkoušet z důvodu toho, že jistý kolega z konkurenční redakce se neodhlásil z účtu a nám tak osobní zkušenost zůstala zapovězena.

Automatická rekuperace i několik jízdních asistentů

Baterie o kapacitě 64 kWh má dle cyklu WLTP papírový dojezd 484 kilometrů. Moje zkušenost je taková, že přes 400 kilometrů se dostanete relativně v pohodě, a když budete pracovat s plynovým pedálem citlivě, předvídat a využívat rekuperaci, pak se zvládnete dostat i na 450 kilometrů. A právě tento dojezd je největším benefitem elektrické Kony.

Po „nastartování“ je rekuperace nastavena na automatický režim, kdy si Kona sama volí stupeň rekuperace dle toho, jak vypadá situace před vámi. Tohle řešení mi absolutně nevyhovovalo, nikdy jsem si nebyl jistý, co přesně Kona udělá, a několikrát mě i lehce vylekala. I to byl důvod, proč jsem raději dával přednost manuální rekuperaci. Její stupeň upravujete pomocí pádel pod volantem.

Na dálnici jsem nastavil adaptivní tempomat na 130 km/h a auto víceméně kontroloval. Tempomat umí brzdit až do úplného zastavení a následně se auto samo rozjede. To se hodí především v zácpách. V nabídce pak najdete i hlídání jízdního pruhu.

A kolik elektřiny vlastně sežere

Spotřeba u elektromobilů je velmi často podrobována ještě většímu testování než u spalovacích aut. Přeci jen to velmi ovlivňuje dojezd a následné nabíjení není tak rychlé jako doplnit nádrž nafty či benzinu. Během několika dnů jsem Konu vytáhl jak na dálnici a rychlostní komunikaci, tak i dva dny mi dělala společnost v centru Prahy. A výsledek? Po 377 kilometrech se spotřeba zastavila na 20,4 kWh na sto kilometrů. Upřímně vím, že by spotřeba mohla být i nižší, jen si musíte odpustit lehce dynamičtější styl jízdy.

Abych se vyjádřil ještě přesněji, po Praze jsem jezdil se spotřebou 16,9 kWh, rychlostní komunikace při adaptivním tempomatu znamenala spotřebu 16,2 kWh a největší spotřeba byla logicky na dálnici.

Nabíjení je otázkou zvyku

K elektromobilu neodmyslitelně patří nabíjení. Nabíjet můžete jak doma, tak i na veřejných nabíjecích stanicích. Elektrická Kona podporuje maximální nabíjecí výkon 100 kW. Na nabíjecí stanici ČEZ s výkonem 50 kW jsem se dostal na maximální výkon 46 kW a z 56 procent do plné baterie jsem potřeboval hodinu a třiadvacet minut. Naopak do 80 procent to byla otázka 26 minut, což není nikterak zlé.

Hyundai Kona Electric
Nabíjecí port na přední straně je praktický při nabíjení na veřejných nabíjecích stanicích

Naopak nabíjení z klasické domácí zásuvky je spíše z nouze ctnost. Potřebujete až 31 hodin pro nabití celé baterie, ale kolikrát je každá kilowatthodina dobrá. Jako majitel si pak v garáži zařídíte nějaký wallbox, který nabíjecí čas zkrátí zhruba na sedm hodin. V tu chvíli je nabíjení přes noc ideálním řešením.

Jak už víte, při mém jízdním stylu se spotřeba zastavila na více než 20 kWh na sto kilometrů. Následně to jsou jednoduché počty, kolik vás bude stát každý ujetý kilometr. Stačí si dosadit cenu za jednu kilowatthodinu, kterou doma musíte platit, a máte to. I kdyby vaše cena byla 4 kWh/100 km, pak se stále dostanete pod korunu na jeden ujetý kilometr.

Pohodář, který je racionální volbou

Už výše jsem se zmiňoval o tom, že Hyundai Kona Electric je daleko více výsledkem racionální volby než pocitů. Dojezd více než 400 kilometrů je pro většinu obyvatel naší malé republiky více než dostatečný. Však jde o cestu z Prahy do Ostravy, ať už jedete spodní cestou přes Brno nebo vrchní cestou přes Svitavy.

Hyundai Kona Electric

Elektromotor pohánějící přední nápravu je naladěný na 204 koní a a 395 Nm točivého momentu. Z dynamiky si lidově řečeno na zadek nesednete, ale do města je to více než dostačující. Maximální rychlost je o 37 km/h vyšší než maximální povolená dálniční rychlost v České republice a zavazadlový prostor po sklopení zadních sedadel pojme až 1114 litrů. V normálním stavu je to pak 332 litrů.

Model Hyundai Kona Electric
Základní cena 1 049 990 Kč
Stupeň výbavy Power
Maximální výkon 204 koní
Palivo elektřina
Pohon pohon předních kol
Akcelerace 0-100 km/h (s) 7,9
Kapacita baterie 64 kWh
Papírový dojezd na jedno nabití 484 km
Délka 4180 mm
Šířka 1800 mm
Výška 1555 mm
Rozvor nápravy 2600 mm

Jestli čekáte nějaké velké dechberoucí jízdní vlastnosti, tak na ně rychle zapomeňte. Kona je především pohodář, který vás převeze z místa A do místa B. A to celkem komfortně. Díky ihned dostupnému točivému momentu není předjíždění sprosté slovo a v Praze pak můžete ocenit možnost parkování na modrých a fialových zónách díky speciální poznávací značce EL, na kterou má samozřejmě Kona nárok.

Hyundai Kona Electric

8.7

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

7.5/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

8.8/10

TECHNOLOGICKÁ VÝBAVA

8.5/10

DOJEZD A VÝDRŽ BATERIE

9.8/10

Klady (+)

  • dojezd
  • spotřeba
  • jde o racionální volbu
  • už má aplikaci pro chytrý telefon
  • poměr cena / dojezd
  • zajímavá výbava

Zápory (–)

  • neatraktivní design
  • sterilní jízdní vlastnosti
  • levnější plasty v interiéru

Patrik Svatoš

Šéfredaktor automobilové sekce, který má rád technologie, auta, fandí Olympique Marseille a nedokáže žít bez kofeinu.

26 komentářů

  1. Upřímně jsem ještě neviděl jakékoliv eletroauto,které by mě chytlo za srdce. Kdybych se u Tesly odpoutal od toho,že je to elektroauto a od toho nesmyslnýho hypu tak by se mi možná líbila,ale ostatní jsou na tom o malý stupínek hůře. Není tak,že by někdo vyloženě dominoval a zbytek jen paběrkoval co se týče toho vzhledu. A když se podívám na klasickou Konu tak my paradoxně tahle elektrická přijde uhlazenější a hezčí. Ale je to čistě o subjektivním dojmu a dávat tohle do – mi přijde mimo mísu. Každopádně při pohledu na cenu a dostupnost dobíjecích stanic řekne. A k čemu to jako je? Když v týhle cenovce dostanu už slušně naložený auto v benzínu či naftě.

    • Já jako hlavní problém u těchto pojízdných baterek vidím maximální rychlost. Sorry jako, ale nějakých 160km/h je naprosto nedostatečných a nějaké názory na pirátství jsou mi ukradený.
      Naštěstí tesla jezdí normálně (a jedná se tak o jediné auto, které lze uvažovat), ale jak je na tom spotřeba a dojezd, když pojedu 180-200? U benzíňáku jedu za 12-13 litrů a pohoda, motor to dává úplně v pohodě. Pokud se k tesle budu chovat takhle (tedy jako k autu, ne jako k eko krabičce), jak dlouho mi vydrží baterky co se týče dojezdu i životnosti?

      • Jako nechci se te hned chytnout za slovo s tim piratstvim, ale v zasade to fakt znamena, ze pro vetsinu lidi max. rychlost fakt roli nehraje.

        Ja bych videl spis problem v te zivotnosti/poruchovosti, jak pises ke konci. Co se stane za deset, kdy vsechny tyhle elektroauticka a jejich baterky degraduji, tak ze je bude nutne vymenit? Novy modul baterek (a jeho instalace) nejspis bude stat vice, nez hodnota toho 10 let stareho auta, takze proste lidi budou spis kupovat zase nove a stare pujde nekam do srotu – supr ekologie. Nejhorsi je, ze tohle se bude tykat zvlast tech slabsich modelu, kde i jako novy maji dojezd docela tragicky. To ani nemluvim o nejake opravitelnosti (a ceny oprav) cely elektroniky.

        Prijde mi, ze to je otazka, kterou nikdo uplne neresi, hlavne zmizi ty zle benzinove a dyzlove motory. Nejlepsi je, jak si tyhle lidi ohrazuji tim, jak se na zivotni prostredi pred 20-30 lety kaslalo, pritom produkty z te ery proste vydrzi mnohem dele nez soucasne a hrave si tim dopad kompenzuji.

      • Otázka je podle mě spíše to, jak často to budu měnit. Jestli jednou za 10 let při mém stylu jízdy, tak bych do toho i šel (což u mě znamená, že baterka přežije životnost auta, protože většinou ho měním po 5 letech, takže by to řešil až budoucí majitel). Jenže já mám na auto asi vysoké nároky – nejsem petrolhead a nepotřebují pod kapotou osmiválce, já klidně budu jezdit v naprostém tichu, na druhou stranu nejsem ekolog, nechci přemýšlet nad tím, jak mám jezdit a proč tak mám jezdit a i nadále nechci řešit za kolik jezdím. Když se rozhodnu, že chci jet po prázdné dálnici 180km/h, kde potkám jedno auto za 5km, protože jedu ve 3 ráno, tak nechci být omezen autem a řešit, jestli ho moc nevyšťavím. To se mi na tom prostě nelíbí. U tohohle Hyundaie ještě možná ok, je to městské vozítko, ale třeba Enyaq od Škody za 1,5 milionu s maximálkou 160km/h, to je fakt průser v mých očích.

      • „Jestli jednou za 10 let při mém stylu jízdy, tak bych do toho i šel (což u mě znamená, že baterka přežije životnost auta, protože většinou ho měním po 5 letech, takže by to řešil až budoucí majitel).“

        Jenze tady prave vidim problem. Kdo bude ten dalsi majitel? Protoze ta nova baterka se tam proste uz nevyplati nikomu. Jinak naprosto te chapu, jen jsem chtel rict, ze max. rychlost proste na obyc. elektro, jako je v clanku, je pro vetsinu kupujicich irelevantni udaj. I kdyz na druhou stranu je fakt, ze na ty ceny je to fakt celkem fatalni.

      • Jak může být 160km/h nedostatečných, když víc jak 130km/h stejně jezdit nemůžeš? A ten, kdo rád zajede na okruh, si elektromobil stejně nekoupí.

      • To je úplně jedno, 130km/h ať si jezdí nějaký klouboučník nebo nějaký zapřísáhlý striktní dodržovač rychlosti. Ten limit je prostě omezující a bída. A logicky je to důlezitý a omezující parametr a navíc nejezdí člověk s autem jen po ČR, ale také cizinu, kde je také neomezena rychlost, když už tedy chces argumentovat, ze je povolenych 130km/h.

      • Omezující v čem? Spočítal sis někdy, kolik času ušetříš, když pojedeš místo 130km/h rychlostí 150km/h. Na běžné vzdálenosti je to v řádech jednotek minut. To už raději vyjedu o těch pár minut dříve.

      • Já se radši svezu 200km/h, nekupoval jsem si auto s 300ps, abych se s ním šoural. Kde to jde, tak se svezu.

      • Je hezké Jirko, že i když v telefonech se neshodneme, tak v jiných tématech najdeme společnou řeč. I když nejsem úplný milovník seatů, tak za motor, co sis pořídil a názory u tohoto článku máš u mě bezvýznamné plus :D

      • Jak už jsem psal, tyhle názory jsou mi naprosto ukradený. Řešme to, proč něco nejde ne z jakého důvodu to potřebuju.

      • Jaké názory? Já jsem napsal fakt podložený zákonem v otázce, na kterou jsi neodpověděl.

      • Já na ni odpověděl ještě před tvou otázkou. Psal jsem, že se vracím ze služebních cest ve 3 ráno, kdy potkám jedno auto za 5km. Dalším faktorem je věc pozornosti a s ní spojené bezpečnosti. Mám vypozorováno, že při dejme tomu v průměru 190km/h dávám jízdě 100% soustředěnost, při 130 si hraju s Apple car play a nudím se.
        Tudíž ano, je to pouze tvůj názor na mé porušování předpisů. Jestli mě změří, rád za to ponesu zodpovědnost a pokutu uhradím, což už se jednou stalo. Velmi příjemní pánové, ta dálniční policie, víceméně mi dali za pravdu, ale řekli, že nějak mě potrestat musí, což chápu. Žádné upálení na hranici nebo zastřelení na místě se nekonalo…

      • 1) – na to, že tě názory na „pirátství“ nezajímají máš celkem potřebu si ho tu před všema obhájit.

        2) – co je na tom ale k řešení ještě? Tady souhlasím s Lukášem – prostě nejsi cílovka a tím to končí. Většina lidí nemá potřebu jezdit 200km/h a automobilky to dobře vědí. Výroba elektroaut není zrovna levná, proč by vyráběly auto pro pár lidí.

        3) – proč tyhle omezení jsou? Přesně kvůli řidičům, jako jsi ty. Je to argument asi jako když mi někdo bude tvrdit „dost chlastám a nevidim důvod, proč bych po 4 pivech nemohl jezdit autem“. Zmiňuju to proto, že EK přemýšlí, že by v budoucnu zavedla do aut povinné testery – nafoukáš, nejedeš. A důvod rychlostních limitů v autě není samozřejmě jiný – třeba Volvo se rozhodlo dávat omezovače rychlosti na rychlost nižší než 250km/h už i samo od sebe – a to nejen do elektroaut. Kdy to přijde „shora“ je jen otázka času.

        4) – předpokládám, že jste nikdy nebyli autem v zahraničí. U nás na měření policajti kašlou, ale v zahraničí tohle neexistuje. Tam se s nikym nikdo nemaže, jedeš zásadně rychle – papíry seberou, pokuta jak vrata.

      • 1. Nikde se neobhajuju, jak říkám, názory jiných jsou mi fuk. Ptal se, jak mi nemůže stačit 160, když tu máme limit, tak jsem mu odpověděl.
        2. Ano nejsem. Proto jsem řešil pouze Teslu, kde mě dlouhodobě zajímá, jestli zvládá řidiče s těžší nohou nebo s tím musí zákonitě jezdit pouze ekoterorista s vypnutou klimatizací. O elektro bych zájem měl, ale v mém případě připadá v úvahu jen Tesla kvůli rychlostním limitům. Spíše mě zajímá, jestli „drancování“ baterky při vysokých rychlostech opravdu výrazně snižuje její životnost, jak tvrdí evropské automobilky nebo jde jen o skryté regulace EU.
        3. Volvo si kupují jen 50 letí panicové. To je naprosto v pořádku. Spousta evropských omezení jde vypnout.
        4. Jezdím po okolních státech a nemám problém.

      • „4) – předpokládám, že jste nikdy nebyli autem v zahraničí. U nás na měření policajti kašlou, ale v zahraničí tohle neexistuje. Tam se s nikym nikdo nemaže, jedeš zásadně rychle – papíry seberou, pokuta jak vrata.“

        Tohle bych trochu rozporoval. Snad krom Nizozemi a Rakouska je to z my zkusenosti dost podobne vsude kolem. Britanie ma teda jeste castejsi mereny useky, ale v podobe kamer, ne stojicich policajtu.
        Je fakt, ze pak tu mas takovou Italii, kde s italskou spz je to jedno, ale jakmile mas cizi, tak pokuty leti hned :D A pak na vychod je to od Madarska dal akorat vetsi chaos nejaky pokuty tam defakto neexistuji – pokud hrozi zastaveni policii casto staci jen smesny uplatek.

      • Trosku ta pooupravim, lebo to mas prehodene. Italia je s pokutami co sa tyka cudzich SPZ uplna pohoda. Preletel som usek Bari – Padova celou cestou 160 kde su usekove merania a ani jedna pokuta. Mimo dalnic tempo cca 130 az na siciliu, ziadna pokuta a to radary maju na kazdom kroku aj v dedine s troma domami.

        Madarsko zas pokutu milerad posiela domov na adresu do 5dni, minimalna ciastka 100€. Od madarska na vychod to je uz jedno, tam sa staci milo usmiat na policajta a 5€ to spravi.

      • Tomas: Tak to mam fakt zkusenost opacnou. Je fakt, ze na Jihu jsem jeste nebyl, takze me zkusenosti jsou jen ze severnich casti.
        A to Madarsko me osobne prislo na pohodu, samozrejme i tak, ten rozdil potom dal na Srbsku apod oproti Madarsku je porad dramaticky.

      • Ano, serverna cast talianska je prisnejsia, hlavne v zapadanej casti okolo FR, CH hranic. Nic to nie je ale oproti Rakusku napriklad. Madari radi meraju aj z Taxikov, civilnych aut a podobne. Skryvaju sa kade mozne a uz potom len pozdrav pride domov.

      • „Ano, serverna cast talianska je prisnejsia, hlavne v zapadanej casti okolo FR, CH hranic. Nic to nie je ale oproti Rakusku napriklad.“

        To sice neni ale rakusane taky ridi umirnene. Italove, i na severu, porad ridi jako hovada, proto mi prijde udivujici, jak moc pokutuji :D

  2. Autor clanku Patrik Svatos uz by se mohl zamyslet nad jinym titulkem. Naposledy davalo smysl BMW dva dny zpet…
    [odkaz]

    Jinak k autu: Ne, 400 km proste neni dostatecny dojezd, pokud nemate doma a idealne i v praci nabijeci misto. Pro naprostou vetsinu lidi vzhledem k dobe nabijeni nepouzitelne.
    A ze spotreba je za korunu na ujety kilometr? :D Haha, ja mam spotrebu benzinu kolem koruny padesat na kilometr. Ten padesatak mi za ten dojezd, okamzite doplneni paliva a nepremysleni kde a jak ho doplnim, rozhodne stoji.

    • Patrik Svatoš

      Dobrý den, máte pravdu, to by se stávat nemělo a jde o moje pochybení. Oba testy jsem psal v různých týdnech, takže mi znění titulků uniklo a bohužel došlo k publikovaní během několika dní. Ještě jednou se omlouvám.

    • Souhlas, já s LPG jezdím za 70 hal, před koronou za korunu. Náklady na porřízení 350 000 Opel meriva B lpg 20 000. A bude jezdit …. tady za pár let budou baterky v ….

  3. Pěkný auto hele docela 🚗

  4. „kdyby vaše cena byla 4 kWh/100 km“ – opravte si chybku

  5. A co zpátky?

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).