Domů » Recenze » Test BMW X4 M40d: Oheň a led

Test BMW X4 M40d: Oheň a led

Dovolím si tvrdit, že snad žádné jiné auto od BMW nevzbuzuje tak rozdílné emoce, jako je právě X4. Buď jej budete milovat nebo nenávidět. Rozhodující je jediné – pokud s ním budete pár dní jezdit, nenávidět ho rozhodně nebudete.

Zadní část vzbuzuje kontroverze. Ke kterému táboru patříte vy?
Zadní část vzbuzuje kontroverze. Ke kterému táboru patříte vy?

BMW X4 M40d: „malá X6“

Koncepčně vychází X4 z BMW X6 – tím myslíme především tvar vozu. Tedy kupé naroubovené na SUV. Technicky pak X4 sází na stejnou techniku jako BMW X3. Oproti tomuto bestselleru však více sází na design, individualitu a emoce. A tomu odpovídá i naše provedení. Bílá barva, červená kůže, a k tomu provedení „M“ s výkonem 240 kW. Tohle auto si nekoupíte, protože potřebujete, ale protože chcete. Body za praktičnost tohle auto nesklidí. Pokud chcete hodně vyčnívat z řady, není co řešit.


Střecha začíná padat už před B sloupkem.
Střecha začíná padat už před B sloupkem.

BMW X4 M40d: interiér v nejlepší kondici

Z venku vypadá X4 velmi specificky a ani po usednutí dovnitř vozu nebudete zklamaní. Zpracování interiéru patří mezi to nejlepší, co jsem u BMW viděl. Co vypadá jako hliník je opravdu hliník, kůže je natažena úplně všude, kde vás to napadne. BMW si dalo moc záležet na tom, aby byl řidič rozmazlován.

Interiér je fantastický.
Interiér je fantastický.

Určitě to ale neznamená, že by byl interiér bez chybičky. Osobně mi vadil velmi široký středový tunel. Řidič má tak jen málo místa, kam může odložit pravou nohu. Trochu více vybrání v prostoru pro nohy by vozu prospělo.

Stylový fitness náramek Honor Band 5

Kůže a hliník - hlavní materiály pro výroby interiéru.
Kůže a hliník – hlavní materiály pro výroby interiéru.

A co je opravdu náročné, to je výhled z vozu. Jak výhled vpřed, tak výhled vzad je velmi komplikovaný a ve městě se budete muset spoléhat výhradně na kamery. Naštěstí jejich obraz je velmi kvalitní.

Výhled řidiče vzad? Jen díky kameře.
Výhled řidiče vzad? Jen díky kameře.

Sednout si dozadu?

Z fotografií je jasné, že střecha padá velmi rychle. Jak je to tedy s místem na zadních sedadlech? Měřím rovných 190 cm a je to tak na hraně. Mít ještě o 2 cm více, už bych si sem pohodlně nesedl. Na druhou stranu, pokud neměříte více než 185 cm, nebudete mít se svažující se střechou žádný problém.

Tohle je sedadlo, kde chcete sedět. Oheň!
Tohle je sedadlo, kde chcete sedět. Oheň!

Infotainment v BMW X4 M40d opět boduje

Informační systém ve voze odpovídá tomu, co znáte z jiných mnichovských vozů, žádné překvapení nečekejte, což je jednoznačně dobře. Ovládání kombinující tlačítka a dotykový displej je skvělé. Pokud nechcete, nemusíte na displej vůbec sahat, takže si jej neupatláte.

Celý systém je on-line, takže umí načítat informace z internetu. Nejen cíle do navigace a aplikace, jako je počasí, ale také třeba živé informace o dopravě. A ty jsou na tak dobré úrovni, že vlastní lenost vás nedonutí ani spustit Waze. No, možná je důvodem i to, že infotainment neumí zrcadlení smartphonu (Android Auto nebo Apple CarPlay), takže Waze by mohl běžet jen na displeji mobilu.

Plná bezpečnostní výbava je samozřejmostí. Auto čte značky, drží se v jízdních pruzích, tady není co zlepšovat.
Plná bezpečnostní výbava je samozřejmostí. Auto čte značky, drží se v jízdních pruzích, tady není co zlepšovat.

Na druhou stranu přímo z infotainmentu si můžete spustit vybrané aplikace, jako je třeba Spotify, Dezzer Music, TuneIn Radio a mnoho dalších. Tím se zrcadlení smartphonu dost supluje.

M40d na vás svítí i z displeje přístrojovky. To abyste věděli, že kdykoliv se můžete pustit do předjíždění.
M40d na vás svítí i z displeje přístrojovky. To abyste věděli, že kdykoliv se můžete pustit do předjíždění.

BMW X4 M40d & vzdálený přístup

Jelikož je auto připojené k internetu, můžete k němu přistupovat pomocí internetu, i když jste na druhém konci světa. A aplikace BMW Connected toho umí opravdu hodně. Na dálku si můžete auto odemknout či zamknout, rozsvítit světla, zatroubit, ale třeba také aktivovat topení. Zkontrolujete si množství paliva v nádrži i aktuální polohu vozu. Přímo z mobilu si můžete odeslat do navigace vozu cílovou destinaci. Navíc se aplikace v mobilu umí synchronizovat s kalendářem, takže pokud máte u schůzek napsanou i lokalitu, aplikace vám dá včas vědět, že je třeba vyrazit a rovnou nastaví cíl v navigaci. To je opravdu chytré.

Kromě toho, že v aplikaci vidíte, kde je auto zaparkované, si můžete prohlížet i trasy. Takže si třeba zkontrolujete, kde auto jezdilo. Aplikace v mobilu je velkou výhodou BMW, takhle dobře nemá vzdálený přístup vyřešený nikdo jiný.

A jak vypadají vaše dveře?
A jak vypadají vaše dveře?

Klenot pod kapotou BMW X4 M40d

Co se skrývá pod označením M40d? Jde o naftový třílitrový šestiválec s výkonem 240 kW (326 koní). Ten dokáže SUV katapultovat na 100 km/h za neuvěřitelných 4,9 sekundy. Zažíváte stavy jako na horské dráze, kdy máte pocit, že nějaká mohutná vnější síla auto chytí a vystřelí vpřed. Zvuk motoru zní navíc velmi příjemně a dovolím si tenhle motor označit jako jeden z nejlepších naftových šestiválců. Jeho kultivovanost je ukázková a navíc umí jezdit se spotřebou do 8 litrů nafty.

Pneumatiky ze silnice jen tak neodtrhnete. Modré třmeny brzd má na starosti také divize M.
Pneumatiky ze silnice jen tak neodtrhnete. Modré třmeny brzd má na starosti také divize M.

Motor sám o sobě by toho moc nezvládl, kdyby mu nesekundovala kvalitní převodovka. A i v tomto případě není důvod k jediné výtce. Výkon se přes osm stupňů přenáší na všechna čtyři kola. Navíc má X4 sportovní diferenciál mezi zadními koly. Ten zajišťuje, že i když jedete do zatáčky a vnitřní kolo je nadlehčené, tak se neprotočí, ale naopak se vůz zakousne do kola, které je zatížené a má tedy maximální přilnavost. Jet zatáčky na plný plyn tak není problém, ale to už jedete strašnou kudlu.

Tohle BMW umí být pekelně rychlé.
Tohle BMW umí být pekelně rychlé.

Supersportovní podvozek

I když jde o „M“ model, je třeba si připlatit za adaptivní „M“ podvozek, který vyjde na dalších 18 980 Kč. Počítejte s tím, že auto je tuhé, hodně tuhé. Ale dává to smysl. Nebudete si kupovat „M“ model, abyste se po silnicích houpali. Naladění je takové, že i na okresce napráskáte nejednomu hot-hatchi. Kombinace přilnavosti a kdykoliv dostupnému výkonu je až strašidelná. Pořád si říkáte, že už se musíte blížit limitu téměř dvoutunového kolosu, jenže obří pneumatiky Bridgestone drží a drží.

Adaptivní LED světlomety umí vymaskovávat vozidla, takže mimo město svítí téměř stále dálkové světlomety a ostatní účastníci silničního provozu zůstávají ve tmě.
Adaptivní LED světlomety umí vymaskovávat vozidla, takže mimo město svítí téměř stále dálkové světlomety a ostatní účastníci silničního provozu zůstávají ve tmě.

BMW X4 M40d: pro individualisty

Pokud sledujete u aut praktičnost, velikost kufru a další „běžné“ vlastnosti, nejspíš význam X4 nikdy nepochopíte. Pokud se na X4 podíváte jako na vyjádření sebe sama, pokud se chcete odlišit a přilákat na sebe pozornost, tak jste našli. Stačí si připravit něco málo přes 2,2 milionu Kč.

BMW X4

9.2

Vzhled a zpracování interiéru

9.8/10

Propojitelnost s telefonem

8.1/10

Technologická výbava

9.3/10

Jízdní vlastnosti

9.5/10

Klady (+)

  • motor
  • jízdní vlastnosti
  • propracovaný interiér
  • vůz, se kterým si užijete spoustu zábavy
  • vysoký výkon

Zápory (–)

  • vnitřní prostor
  • výhled z vozu
  • velmi tvrdé odpružení
  • nelíbí se každému

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

2 komentáře

  1. Petr (neregistrovaný)

    Ten stredovy panel je siroky protoze stredem vozu vede ovladani zadniho nahonu (jelikoz motor je ve predu), to tak byva u kazde zadokolky.

  2. RadekLaz

    JJ, vypadá pěkně. Nejsem tedy zastánce vysokého posezu v autě, myslím si, že je to pro přestárlé líné pupkáče, ale to auto se mi líbí. Co se týče motoru, jestli bavoráci něco umí, tak jsou to R6 a je jedno jestli benzínové nebo naftové. I ty nafťáky zní velmi dobře, hlavně když se přepnou do režimu sport. To zrychlení je mazec a s těžkým autem obzvlášť, má to jiný průběh. Když sednu do koktávky, tak je to kopanec a pak nic. Ještě před půl rokem jsem měl 330xd (190kW) a to teda byla raketa. Z nuly na 100 za 5,4 a spotřeba 7,5l. Teď mám 530xd se stejným motorem a je to pomalejší, přeci jen auto těžší skoro o půl tuny. Navíc je jinak naladěna převodovka. Takže zrychlení je plynulejší, ale taky rychlé, z nuly na 100 za 6,2, ale už jezdím za 9,5l. Nechce se mi věřit, že by X4 měla spotřebu 8l. Co mě na BMW od verze F mrzí je, že nelze zkombinovat M podvozek se xdrivem, ani adaptivní podvozek se Mku nevyrovná. Nejlepší pocit z jízdy jsem měl u E91, sice to byl dieslový kombík se 120kW, ale měl jsem zadokolku, plně v M packetu. Co jsem si dovolil s tímhle autem, už jsem si nikdy s jiným nedovolil.

Napsat komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze. Pokud nechcete neustále vyplňovat pole Jméno a E-mail (nezveřejňuje se), doporučujeme se zaregistrovat. Vyžadované informace jsou označeny *