Domů » Recenze » Test BMW X2 xDrive25e (2021): hogo fogo elektro

Test BMW X2 xDrive25e (2021): hogo fogo elektro

Nic nerozděluje řidiče tak moc, jako nadcházející vlna elektrifikace. Bojí se krátkého dojezdu, bojí se, že nebudou moci kde dobíjet, mají pocit, že jim někdo bere jejich oblíbené spalovací motory. Na druhou stranu: podle nedávného průzkumu ve Velké Británii se jen 1 % majitelů elektrifikovaných automobilů chce vrátit k autům bez baterií a 91 % účastníků uvedlo, že své elektrické auto milují. V čem je zakopaný pes?

Další auto do zásuvky. Brzy to bude standard.
Další auto do zásuvky. Brzy to bude standard.

Elektrická nejistota

Kdo ale neměl možnost elektromobil delší dobu zkoušet, ten se ho samozřejmě bude bát. Není divu. Je to nová technologie a některé parametry, jako je právě třeba dojezd, vypadají opravdu strašidelně. Zároveň ale nadšence do technologií elektřina láka. Úspěch Tesly nemůže být sám sebou, zcela tichá jízda a famózní akcelerace mají také něco do sebe. Kdo si není jistý, ten může sáhnout po plug-in hybridu. Jaký je třeba BMW X2 xDrive25e.

Písmeno e na konci znamená elektrifikovný pohon. Ani není třeba vzdát se pohonu všech kol xDrive, i když..
Písmeno e na konci znamená elektrifikovný pohon. Ani není třeba vzdát se pohonu všech kol xDrive, i když..

Tři válce a elektro

Pod označením 25e hledejte kombinaci benzinového 1,5litrového tříválce s maximálním výkonem 92 kW a elektromotoru s výkonem 70 kW. Pokud přitlačíte plynový pedál až na podlahu, získáte součet obou motorů, tedy 162 kW a 385 Nm. Na malý crossover jsou to solidní čísla, která jsou ještě podpořena tím, že elektromotor zatahuje okamžitě bez prodlení a s plným točivým momentem. Není tak divu, že auto zrychlí na 100 km/h pod 7 sekund. To potvrdilo i naše měření, navíc na promrzlé vozovce.

BMW X2 xDrive25e (2021) - zrychlení

Na druhou stranu ve vyšších rychlostech, tedy nad 130 km/h, začne autu poměrně brzy docházet dech. Čelní plocha není úplně nejmenší, benzinový motor má pořád objem jen 1,5 litru a je to zkrátka znát. Není to tedy velká tragédie, ale u auta s výkonem 220 koní byste čekali trochu jinou dynamiku. Maximální rychlost je pak 195 km/h, což je opravdu málo. Vždyť i nejslabší benzinový motor s výkonem 100 kW má maximálku 205 km/h.

Rychloměr cejchovaný do 260 km/h je zbytečně optimistický. Maximálka nepřekročí 200 km/h.
Rychloměr cejchovaný do 260 km/h je zbytečně optimistický. Maximálka nepřekročí 200 km/h.

xDrive

BMW X2 nabízí pohon všech kol xDrive. Ale není to ten klasický pohon, který znáte z jiných bavoráků. Přední kola pohání výhradně benzinový motor, zadní kola pak právě elektromotor. Takže jedině v situaci, kdy pracují oba pohony, můžeme mluvit o čtyřkolce. Letošní únor i do Prahy přinesl pořádnou nadílku sněhu, což s sebou neslo zhoršené jízdní podmínky. A jelikož jsem většinu cest absolvoval na elektřinu, byla občas docela legrace vyjet ledem pokrytý kopec. Elektronika samozřejmě funguje famózně, elektromotoru nedovolí protočení kola (pokud nevypnete protiprokluz). Kdo má rád jízdu se zadokolkou, tak si s X2 přijde na své.

Přední kola jsou poháněna výhradně benzinovým agregátem. Zadní pak zase výhradně elektromotorem.
Přední kola jsou poháněna výhradně benzinovým agregátem. Zadní pak zase výhradně elektromotorem.

Max eDrive

Tlačítkem eDRIVE vedle voliče automatu nastavujete, který z režimů chcete používat. Standardně je po nastartování zvolen režim MAX eDrive (což lze změnit), kdy vůz jede vždy na elektřinu. Maximální rychlost je 135 km/h, což znamená, že i na dálnici můžete nechat spalovací motor odpočívat. Benzinová pomoc naskočí až v okamžiku, kdy opravdu velmi silně prošlápnete plynový pedál. Je zajímavé, že benzinový motor (a tedy pohon předních kol) nenaskočí ani právě v případě, že se auto nemůže vyšplhat do zamrzlého kopce.

Tlačítkem eDRIVE přepínáte jízdní režimy.
Tlačítkem eDRIVE přepínáte jízdní režimy.

Kapacita lithiové baterie je 10 kWh, což znamená teoretický dojezd 57 km. V silných mrazech počítejte spíše s hodnotou pod 40 km.

Baterie jsou umístěné pod zadními sedadly, takže objem kufru je dotčený jen minimálně. Konkrétně nabízí 410 litrů a sedadla jsou dělená.
Baterie jsou umístěné pod zadními sedadly, takže objem kufru je dotčený jen minimálně. Konkrétně nabízí 410 litrů a sedadla jsou dělená.

Auto eDrive

Další režim je automatický. Elektronika střídá pohon na elektřinu, na benzin, případně kombinuje oba pohony. Auto se tak chová jako běžný hybrid. Výhodou je, že nastavuje režimy opravdu chytře. Když vjedete do města, přepíná na elektrický pohon, který je zde nejúčinnější. Pokud naopak vyjedete na okresní silnici nebo dálnici, startuje se ten benzinový. Zatímco v režimu MAX eDrive nespotřebujete žádný benzin, jezdíte tak skutečně jen na elektřinu, v režimu AUTO se bude pohybovat spotřeba mezi 2 a 7 litry, podle toho, jak moc se benzinový motor používá.

Save Battery

Třetí režim nastaví auto tak, aby se energie z baterie nečerpala. To se hodí pro případ, že vás čeká dlouhá cesta a na konci pořád budete chtít mít dost energie. Třeba proto, abyste si mohli pustit nezávislé topení. Případně lze i baterii pomalu dobíjet rekuperací. V tomto případě pak počítejte až s nečekaně vysokou spotřebou, která se klidně může blížit 10 litrům benzinu na 100 km.

V režimu SAVE BATTERY auto nebude čerpat energii z baterie. Když je venku -16, budete rádi, že v baterii máte dost kapacity, aby vytopila interiér a odmrazila skla.
V režimu SAVE BATTERY auto nebude čerpat energii z baterie. Když je venku -16, budete rádi, že v baterii máte dost kapacity, aby vytopila interiér a odmrazila skla.

Pomalé nabíjení

Bohužel i u tohoto plug-in hybridu sází BMW na pomalou palubní nabíječku. Ta nabízí maximální výkon 3,7 kW (230 V @ 16 A). Nabíjet u veřejných nabíjecích stanic, které jsou třeba u obchodních center, prakticky nemá cenu. I tak by nabití plné baterie trvalo přes 3 hodiny. To by byl hodně dlouhý nákup. Počítá se tedy s tím, že auto budete dobíjet přes noc, případně v práci. Na druhou stranu v pohodě postačí i 230 V zásuvka, kterou má doma snad úplně každý. Bez možnosti každodenního dobíjení plug-in hybridy samozřejmě nemají smysl.

Nabíjecí konektor hledejte nad levým předním kolem.
Nabíjecí konektor hledejte nad levým předním kolem.

Topení na přání

Během testování padaly venkovní teploty pod -15 stupňů Celsia. Nebylo tak neobvyklé vidět spalovací auta, která nenastartovala a řadu zmrzlých sousedů se škrabkou v ruce, snažící se u svých kouřích aut vyškrábat aspoň malý otvor, kterým by při jízdě bylo vidět ven. V ten okamžik si začnete pochvalovat možnosti auta. Z aplikace ve smartphonu si stačí 10 minut předem v autě zatopit. Přijdete do prohřátého interiéru a k autu s rozmraženými skly. Pokud je navíc auto připojené na nabíječce, takové vyhřátí interiéru se nijak neprojeví na baterii a tedy ani na dojezdu. Tohle si zamilujete.

Vyhřát interiér? Z aplikace je to snadné.
Vyhřát interiér? Z aplikace je to snadné.

Jedeme

Jaká je jízda s X2? Velmi příjemná. Auto není zbytečně tvrdé. Zároveň to není žádné SUV, i když by se to podle jména mohlo zdát.

Sportovní volanty BMW jsou parádní.
Sportovní volanty BMW jsou parádní.

Je to jen mírně přizvednutý hatchback. Sedíte jen o maličko výše, nemáte pocit, posedu na vysoké židli. I před poddajnost podvozku si auto naprosto parádně drží stopu a umí být skutečně velmi rychlé. K jízdě skutečně není co vytýkat.

Karoserie je parádně tuhá, auto se nekroutí. Jistě za to může i široký C sloupek. V něm najdete logo BMW.
Karoserie je parádně tuhá, auto se nekroutí. Jistě za to může i široký C sloupek. V něm najdete logo BMW.

Sedíme uvnitř

Cena testovaného byla 1 580 540 Kč. A to je fakt moc. Fakt, strašně moc. To je cena, za kterou se při troše štěstí prodávají skladové X5. Ale neřešme teď ceníkovou cenu. Píšu to proto, abyste měli představu, v jaké třídě se pohybujeme.

Červená vládne interiéru.
Červená vládne interiéru.

Interiér vozu byl vybavený sportovními sedadly s kůží Dakota Magma Red a do stejné barvy byl laděný také interiér. Designově 1*. Tohle se skutečně povedlo. Když to porovnáte s vyloženě lacinými interiéry vozů Mercedes, tady jste v jiné galaxii. Tady na nedostatky není prostor. Inu, za tu cenu se to dá očekávat.

Sedadla jsou hodně sportovní. Ale také pohodlná. Náročná kombinace.
Sedadla jsou hodně sportovní. Ale také pohodlná. Náročná kombinace.

Infotainment

Jako tradičně nabízí BMW parádní infotainment. S trvalým připojením k internetu a nespočtem funkcí. Android Auto a Apple CarPlay fungují bez kabelů a naprosto spolehlivě.

I pokud se spolehnete na integrovanou navigaci, tak nebudete zklamáni. Nechybí ani seznam nabíjecí stanic v blízkém okolí, aplikace pro předpověď počasí, čtečka zpráv a mnoho dalších funkcí. Stejně bezproblémový je přístup z aplikace telefonu. Auto lze nejen vytopit či vychladit, ale také odemknout, zamknout nebo zablikat.

Až na tu cenu

Plug-in verze X2 funguje parádně. Kombinuje výhody elektra i benzínu, ale samozřejmě i jejich nevýhody. Na běžné ježdění do práce může fungovat jako čistý elektromobil, o víkendu se nemusíte bát vyrazit na stovky kilometrů dlouhou cestu. Já osobně bych dal přednost čistě elektrické verzi, ale i volbu hybridu zcela chápu. Odradit může jen skutečně vysoká ceníková cena vozu.

Model BMW X2 xDrive25e
Základní cena 846 300 Kč
Cena testované výbavy 1 580 540 Kč
Výkon 162 kW / 220 koní
Zdvihový objem 1499 ccm
Palivo benzin
Počet válců 3
Pohon pohon všech kol
Převodovka automatická
Akcelerace 0-100 km/h (s) 6,8
Maximální rychlost (km/h) 195
Spotřeba paliva na 100 km 1,9-2,1 l (kombinovaná)
Zavazadlový prostor 450 litrů
Délka 4 360 mm
Šířka 1 824 mm
Výška 1 512 mm
Rozvor nápravy 2 670 mm
Hmotnost 1 730 kg
Objem palivové nádrže 36 litrů

BMW X2 xDrive25e

1 580 540 Kč
9.1

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

9.6/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

9.2/10

TECHNOLOGICKÁ VÝBAVA

8.5/10

jízdní vlastnosti

9.2/10

Klady (+)

  • funkčnost hybridu
  • dynamika a pružnost soustavy
  • pohon všech kol
  • jízda čistě na elektřinu
  • luxusní interiér
  • skvělé jízdní vlastnosti
  • neokoukaný design

Zápory (–)

  • maximální rychlost jen 195 km/h
  • omezená dynamika při vysokých rychlostech
  • cena příplatků
  • Při jízdě na elektřinu jen zadokolka
  • výkon palubní nabíječky

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

9 komentářů

  1. Rád bych se vyjádřil už k prvnímu odstavci testu. Nemyslím si že by lidé měli z nástupu elektrifikace zas až takový strach. Pro mě, a určitě se v naší zemi dalších takových lidí najde dost a dost, je to hlavně finanční problém. Upřímně, milerád bych si elektromobil pořídil, ale prostě na něj nedosáhnu. Kupoval jsem před cca 2 lety po dlouhém spoření nový vůz, ale ten půlmilion by mi ani na nejlevnější elektromobil nestačil. A co víc, pro majitele je nejlepší mít k tomu ještě vlastní pozemek a auto si nechat přes noc nabíjet, což se v mém případě opět nekoná. Zkrátka dokud elektomobily nesníží svou cenu na úroveň běžných aut a dokud se razantně nezvýší počet rychlonabíjecích stanic, elektrifikace se tu bude rozšiřovat jen hodně pomalu.

    • Elektrifikace je už dlouho vyvrácený mýtus. Chybí naprosto infrastruktura, kdyby teď přešlo cca 40% řidičů v EU na nějaký vůz s potřebou dobíjet, zkolabovala by celá rozvodná síť.
      A další přidružené problémy jako že většina populace bydlí v bytech a nemá kde nabíjet, na „benzinkách“ by se tvořili kilometrové fronty.

    • Uz se nemuzu dockat na ty fronty u nabijecek, jak na sebe cekame 30+ minut abysme meli dojezd alespon domu :D Budoucnost zni super!

    • Máš to něčím podložený? Nemáš. Odkud máš ty informace, že by mohla zkolabovat síť? Ničím nepodložený tlachání. To jsou mi zase kecy při pátku, normálně bych napsal, škola skončila, víkend začíná a rozmazlená děcka zase plevelí český diskuze.

  2. Čo je to za blbosť da ako zápor „len“ maximální rychlost jen 195 km/h ?😡 A vy ste koľko krát išli takovou rýchlosťou ?

    • Presne tak, omezeni na 195 brat jako zapor cislo 1, je hloupost. Nejsme v Reichu, kde si to muzete palit na urcitejch mistech bez omezeni a na bezny jezdeni u nas, i kdyz tomu obcas rad date za usi s vedomim pokuty, je to dostacujici. Popravde, jezdit u nas pres dve kila je domena ridicu, ktery si tim kompenzujou uz nejakej vnitrni problem.

    • Nejde o to jezdit 200, ale jakou dynamiku v rychlostech nad 100 asi takovy auto muze mit…? Vidim to kazdy den na dalnici, jak to naky majitel podmotorovany plecky posle z pripojovaku rovnou do levyho.

    • Ten údaj vypovídá o tom na co je auto konstruované. Moje auto je omezeno ve 250 a rozhodně má při dálniční rychlosti mnohem lepší vlastnosti než auto s maximálkou 165 jako fábka. Nejde přeci jen o rychlost, ale o tuhost karoserie, tuhost podvozku brzdy apod. Moje auto zastaví ze 100 na poloviční dráze než Octavie. Na dálnici když vyjedu z pravého pruhu za kamionem 80km/h a vyjedu do levého pruhu, tak nikoho neomezím protože těch 130 mám na tacháku skoro okamžitě. Takže ano. Maximální rychlosti jsem jel možná 4x v životě, a obvikle jezdím dle předpisů, ale ten údaj je jeden z klíčových podle čeho si auto vybírám. Rozhodně je žebříčku výš než velikost kufru a spotřeba.

    • Každý den

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).