Kdo bydlí ve velkém městě a vyzkoušel si někdy jezdit na skútru, moc dobře ví, že je to jeden z nejelegantnějších způsobů přepravy. I já svého času zdolával pražské ulice na čínské “stopětadvacítce”. Byl jsem tedy moc zvědavý, jak bude fungovat skútr, který jede čistě na elektřinu. Zatímco s elektromobily mám bohaté zkušenosti a tisíce najetých kilometrů, na elektrickém skútru jsem seděl úplně poprvé. Není divu. Těch opravdu použitelných byste u prodejců zatím mnoho nenašli.

Bez řidičáku
BMW Motorrad prodává dvě verze tohoto skútru. Oba mají stejný výkon 35 kW (48 koní), ale liší se dojezdem. První má dojezd 160 km a druhý 100 km. My jsme měli půjčený skútr s menším dojezdem, který má jednu velkou výhodu. Legislativní systém výpočtu výkonu skútru vychází z tzv. nominálního výkonu vozidla. A ten se počítá jako průměr za určitou dobu. Jelikož se skútr s dojezdem 100 km po určité době vybije, během části měření je jeho výkon 0 kW. Ergo kladívko je legislativní výkon skútru takový, že nepřesáhne 11 kW a to znamená, že jej můžete řídit i s obyčejnými “papíry” na auto, přesněji řešeno s řidičským průkazem skupiny B, který většina z nás vlastní.

Jak to postavili
Na začátku se pojďme podívat na to, jak vůbec takový elektrický skútr vznikl. Je to vlastně logický krok, protože BMW s elektromobily laboruje už dlouhá léta, test BMW i3 jsme vám přinesli už před několika měsíci a když to klapne, tak ještě během prázdnin vám přineseme test BMW i8. Elektrický skútr byl tak očekávaným krokem divize BMW Motorrad.
Nosnou část tvoří hliníková konstrukce, která je posetá bateriemi. Ty mají kapacitu 8 kWh, tedy asi jako 600 telefonů Samsung Galaxy S9+. Baterii s nominálním napětím 133 V tvoří celkem 3 moduly, každý z nich pak dvanáct 60Ah článků. Lithium-iontová baterie je chlazená aktivně vzduchem pomocí ventilátoru, který je slyšet pouze při nabíjení. Právě baterie se nejvíce podepisují na tom, že hmotnost skútru dosahuje 265 kg.

Motor je v porovnání s baterií docela prcek. Je umístěn co nejblíže zadnímu kolu a nepřekvapí, že je chlazený kapalinou. Jde o synchronní motor s maximálním výkonem 35 KW a točivým momentem 72 Nm, který je k dispozici od nuly do 4500 ot./min. Sekundární převod je řešený ozubeným řemenem, přenos výkonu na kolo pak obstarává planetová převodovka.
Překvapením je, že stále je přítomný 12V akumulátor pro obsluhu elektroniky skútru – na obrázku výše je hned pod řidítky. Opravdu to nejde bez něj?

Připravit ke startu
Otočit klíčkem, podržet brzdu a stisknout startovací tlačítko – a je nastartováno. Že to tak opravdu je, to poznáte jen podle displeje. Motor nezačne brumlat, nic nevibruje. Pak jen stačí vzít za rukojeť a vyrazit dopředu. To zrychlení vám vyrazí dech. 50 km/h překoná skútr za 2,8 sekundy! Další 3,4 sekundy pak stačí k tomu, abyste jeli 100 km/h. Právě ve zrychlení do cca 80 km/h, tedy nejčastěji používané rychlosti ve městě, je C Evolution nepřekonatelný.
Necháte za sebou běžné skútry, auta a dokonce i silné motorky. U skútru totiž můžete z místa dát plný plyn a ve zlomku sekundy zatáhne všech 48 koní. Bez hrozby zvednutí předního kola, bez protočení (skútr je vybaven skvěle fungující kontrolou prokluzu). Aby byl superbike na světlech rychlejší, bude na něm muset sedět hodně zkušený motorkář.

Manipulace se skútrem na místě není úplně jednoduchá. Téměř 300 kg je zkrátka znát, musíte mít dlouhé a pevné nohy, abyste motorku měli pod kontrolou. Velmi chválíme přítomnost zpátečky. Stačí podržet tlačítko “R”, přidat plyn a skútr začne couvat. Pro jemné manévrování je to opravdu příjemné. Jakmile se rozjedete, hmotnostní deficit je v tu ránu pryč. Výkon motoru dává pocit, jako by skútr vážil snad 100 kg. Neuvěřitelně dobrý je i podvozek. Tlumení, přejezdy nerovností, i s jízdou ve vyjetých kolejích si umí BMW C Evolution poradit naprosto skvěle. Tady není co vytýkat.
Maximální rychlost je elektronicky omezena na 120 km/h, přičemž ještě ve 110 km/h skútr solidně zatahuje. Maximální číslo, které se mi na TFT displeji ukázalo, bylo 129 km/h. Ten je mimochodem skvěle čitelný i za slunečných dnů. Kromě rychlosti ukazuje i stav akumulátoru včetně dojezdu, spotřebu a vlastně je tu celý palubní počítač s různými statistikami. Co chybí, to je otáčkoměr. Místo toho jsou k dispozici ukazatele Power a Charge. Power ukazuje, kolik výkonu právě využíváte, charge pak zobrazuje intenzitu rekuperace.

Vyššími rychlostmi ale stejně chtít jezdit nebudete. Nízké plexi zajišťuje komfortní jízdu maximálně do 100 km/h, navíc s vysokou rychlostí začnou velmi rychle klesat procenta baterie. Skútr je zkrátka vhodný pro městský provoz.

Rekuperuje
Skútr je vybaven celkem čtyřmi jízdními režimy. Za zmínku stojí dva z nich – Road a Sail. Režim Road je určen na běžné ježdění a také já jej nejčastěji používal. Funguje jako každý běžný skútr až do okamžiku, kdy sundáte ruku z plynu. Pokud nepřidáváte, začne skútr automaticky rekuperovat. Ne příliš silně, ale zpomalení je citelné. Je takové, že pokud se budete trochu snažit, tak na brzdu vůbec sahat nemusíte. Ano, je to trochu nezvyklé. Hlavně tím, že rekuperace probíhá jen zadním kolem. V tomto režimu se rekuperuje cca 1/3 výkonem.
Pokud to nestačí, můžete začít brzdit více a rekuperace se zesílí, automaticky se připojují i kotoučové brzdy, aby byl brzdný účinek maximálně plynulý. Pokud potřebujete stroj natvrdo zašlápnout, není to problém, brzdy odvedou dobrou práci, ale opět skútr připomene, že i s řidičem (případně spolujezdcem) váží přes 300 kg. Režim Sail, nebo-li plachtění, pak nerekuperuje. Pokud tedy uberete plyn, skútr jede dál, jen motor nepřidává, ale ani nebrzdí.

Nabíjení
Velkým tématem elektromobilů je dobíjení. Deklarovaného dojezdu 100 km by při trochu kázně bylo možné dosáhnout, já se pohyboval mezi 80 a 90 km, ale často jsem musel jezdit i po dálnici “na plný plyn”. Dobíjet je možné dvěma způsoby.
Dobíjet lze doma ze zásuvky běžnými 230 V a proudem až 12 A. Pokud dobíjíte ze zcela vybité baterie, naskakují první procenta velmi rychle. Výrobce slibuje nabití na 80 % za 2:45 hodiny. Posledních 20 % leze do baterie už opravdu pomalu. Jak vidíte na fotografii níže, ze 17 % do plného nabití zbývá něco málo přes 5 hodin. Pokud máte skútr na dojíždění do práce a není pro vás problém dobíjet přes noc doma, nebo naopak přes den v práci, nebude vám pomalejší nabíjení vadit.

O něco malinko rychleji lze dobíjet z veřejných dobíjecích stanic, které jsou určeny pro dobíjení elektromobilů. Není možné použít “pětikolík”, kterým jsou tyto stanice vybaveny, protože zásuvka na skútru je o něco menší a je třeba použít vlastní kabel. Maximální nabíjecí proud v tomto případě je 16 A při napětí 230 V. To není o tolik více, než kolik dostanete z domácí zásuvky, takže ani časy se výrazně nezkrátí.
Když si to vezmete kolem a kolem, je jasné, že BMW Evolution C není dělané na delší výlety, kde je třeba dobíjet baterii. Zatímco elektromobily u výkonných nabíjecích stanic dobijete za cca 20 minut na 80 %, elektrický skútr budete na 80 % dobíjet vždy minimálně 2,5 hodiny. Baterie je chlazená jen vzduchem, navíc jsou zde jen 3 moduly, kapacita je malá, rychleji to tedy opravdu nepůjde. Na druhou stranu stále se bavíme o městském skútru.

Spotřeba se pohybuje kolem 9 kWh na 100 km, s tím souvisí i provozní náklady. Pokud nakupujete 1 kWh u svého dodavatele elektřiny za 4 Kč, jeden ujetý kilometr vás vyjde na 0,324 Kč.
Kdo nevyzkouší, nechápe
Nebudu nic nalhávat, BMW C Evolution jsem si opravdu zamiloval. Ten výkon, který máte k dispozici okamžitě, vždy můžete vystřelit jako raketa a sekundu po nastartování dát plný plyn, to je velmi návykové a tradiční skútry vedle něj vypadají jako dinosauři. Připadáte si jako Anakin Skywalker, když řídí svůj kluzák s brutálním zrychlením a jemným sykotem, který elektřina vydává.

Zároveň má ale skútr mnoho záporů, které nejednoho zájemce odradí. Jak je u elektromobilů zvykem, začneme cenou. Základní verze vyjde na 367 500 Kč, stačí přidat komfortní sedačku, vyhřívanou rukojeť, alarm a 380 000 Kč vám stačit nebude. Za tyto peníze máte 2-3 skútry stejné třídy. Druhou nevýhodou je pomalé nabíjení.
Dojezd 100 km by nebyl problém, kdyby bylo možné během krátké doby dobít na pár desítek kilometrů. Jenže maximální dobíjecí výkon je cca 3,5 kW. Takže za přijatelných 15 minut si baterii dobijete na cca 10 km, což je opravdu málo. Počítat je třeba i s vyšší hmotností, která komplikuje manévrovatelnost. Poslední kaňkou jsou pak malé odkládací prostory. Na mobil a peněženku máte místo pod řidítky, malou helmu ukryjete pod sedadlo jen v případě, že s sebou nevozíte nabíjecí kabely.
BMW C Evolution

Klady
- jízdní projev
- výkon a charakter motoru
- provozní náklady
- tichá jízda
- rekuperace
- stačí řidičské oprávnění na auto
Zápory
- pomalé nabíjení
- hmotnost
- malé úložné prostory
- pořizovací cena