Elektromobil od americké společnosti Tesla s označením Model 3 byl na trhu očekáván velice dlouho. Výroba se neobešla bez komplikací a zájemci, kteří byli ochotní v rámci předobjednávek zaplatit 1000 dolarovou zálohu, již nyní čekají déle než rok a ještě zhruba rok čekat budou, než jim automobil bude parkovat v garáži. Již se však nejedná jen o sliby, Tesla Model 3 se začíná sériově vyrábět a každý měsíc se bude počet vyrobených kusů výrazně zvyšovat.
Elektromobil pro všechny
Model 3 má sloužit jako elektromobil dostupný širokým masám zájemců, jeho cena začíná už na 35 000 dolarech (zhruba 780 000 Kč), konečná cena se však při dokoupení všech dostupných vylepšení může vyšplhat i výrazně výš. Hlavním cílem je však nabídnout trhu kvalitní a dobře vypadající elektromobil, který zboří zažité mýty, které mají zákazníci zažité v souvislosti s elektrickým pohonem.
Minulý pátek došlo ve Fremontu v Kalifornii k předání prvních 30 vozů jejich majitelům, konečně se tedy můžeme podívat i na finální design interiéru, který byl dlouhou dobu velkou neznámou. Na palubní desce tedy opravdu nenajdeme žádné budíky, jen a pouze velký tablet umístěný horizontálně. Na něm se zobrazují veškeré informace, které řidič potřebuje, například rychlost je umístěna v levém horním rohu, tedy co nejblíže zornému poli řidiče. Tuto volbu designu Elon Musk zdůvodňuje nedalekou budoucností, kde nebude třeba nic sledovat, auta totiž budou plně autonomní a velký displej tak bude ideální pro sledování filmů. Všechny Tesly, které nyní sjíždějí z výrobních linek, jsou na tuto budoucnost připraveny.
Podívejte se, jak probíhala akce k předání prvních 30 kusů Modelů 3.
V základním provedení nabídne Model 3 dojezd 350 km, zrychlení z 0 na 96 km/h za 5,6 sekundy a maximální rychlostí 208 km/h. Do auta by se mělo pohodlně vejít 5 pasažérů, kteří budou moci na výletech těžit z výhod Superchargerů, které Tesla průběžně staví po celém světě. Ty by měly být schopné dodat baterii dostatek energie na ujetí 208 kilometrů již po 30 minutách nabíjení, respektive 272 km u „silnější“ varianty. Při nabíjení z domácí zásuvky se pak rychlost nabíjení sníží na 48 kilometrů za hodinu.
Auto připravené na budoucnost
Základní provedení bude však možné vylepšit, konkrétně z hlediska baterie, kdy větší kapacita nabídne dojezd až téměř 500 kilometrů, zrychlení z 0 na 96 km/h zvládne za 5,1 sekundy, což navýší základní cenu na 44 000 dolarů (977 000 Kč). Další možností úprav pak budou i 19 palcová sportovní kola za 1 500 dolarů (33 000 Kč) a jednu z pěti barev si pak zákazník může vybrat za příplatek 1000 dolarů (22 000 Kč). Prémiový balíček v hodnotě 5 000 dolarů (111 000 Kč) nabídne prémiové vyhřívané sedačky a venkovní zrcátka, mlhovky a místo pro dva chytré telefony ve středové konzoli.
Již zmíněná funkce autopilota, který umí přizpůsobit rychlost provozu, udržet se v jízdním pruhu, opustit dálnici, či najet na jinou a sám zaparkovat v cílové destinaci, vyjde na dalších 5000 dolarů. Ve chvíli, kdy úroveň bezpečnostních prvků a palubních počítačů umožní plně autonomní řízení bez zásahu řidiče, bude jej možné v budoucnu dokoupit za 3000 dolarů (67 000 Kč).
Z hlediska úprav nenabídne Model 3 tolik možností, celkově bude k dispozici 100 úprav, které si zákazník může zvolit. V porovnání s vlajkovou lodí automobilky, Modelem S, kde je možné vybírat z 1 500 možností, se zdá nově vyráběný model jako ošizený. Je to však v zájmu zachování výrobní kontinuity, která by byla při přílišných možnostech kustomizace poměrně silně narušena, neboť Model 3 se má stát masovým elektromobilem, kterých bude Tesla chrlit ze svých Gigatováren desítky tisíc měsíčně. I s cílem 20 000 vyrobených vozů za prosinec bude pro automobilku velký závazek uspokojit všech asi 500 000 zákazníků, kteří si automobil do dneška předobjednali. Noví zájemci by však měli počítat s doručením vozu až v polovině příštího roku.
S, 3, X. Chybí už jen Y?
Tesla nyní nabízí celkem 3 modely označené X, S a 3. Jak Elon Musk rád vtipkuje, názvy si můžete seřadit v pořadí, v jakém chcete. Do budoucna se spekuluje i o modelu Y, nyní však bude mít Tesla dost práce s plánovanou roční produkcí 500 000 Modelu 3 a 100 000 Modelů X a S, ke konkrétnímu časovému harmonogramu se však Musk neupsal. Z prvních dojmů lze usuzovat, že se automobil povedl, reakce jsou veskrze kladné, opravdová kvalita se však projeví až po delší době používání, kdy mohou, ale nemusí, vyjít na povrch různé nešvary.
Elon Musk aktuálně krůček po krůčku směřuje ke své vysněné realitě, kde budou automobily poháněny čistou energií, díky plně autonomnímu ovládání ubyde nehod, a k tomu se přidají i lety do vesmíru a na jiné planety, rychlé cestování tunely jak nad zemí, tak i pod ní a jistě nebude trvat dlouho, než se rodákovi z Afriky v hlavě objeví další „bláznivý“ nápad, který bude chtít realizovat a tím narušit zažitý chod světa.