Sledujte nás na YouTube

Tesla Model 3 oficiálně přijíždí. A s ní i nová éra automobilového průmyslu

Elektromobil od americké společnosti Tesla s označením Model 3 byl na trhu očekáván velice dlouho. Výroba se neobešla bez komplikací a zájemci, kteří byli ochotní v rámci předobjednávek zaplatit 1000 dolarovou zálohu, již nyní čekají déle než rok a ještě zhruba rok čekat budou, než jim automobil bude parkovat v garáži. Již se však nejedná jen o sliby, Tesla Model 3 se začíná sériově vyrábět a každý měsíc se bude počet vyrobených kusů výrazně zvyšovat.

Elektromobil pro všechny

Model 3 má sloužit jako elektromobil dostupný širokým masám zájemců, jeho cena začíná už na 35 000 dolarech (zhruba 780 000 Kč), konečná cena se však při dokoupení všech dostupných vylepšení může vyšplhat i výrazně výš. Hlavním cílem je však nabídnout trhu kvalitní a dobře vypadající elektromobil, který zboří zažité mýty, které mají zákazníci zažité v souvislosti s elektrickým pohonem.

Minulý pátek došlo ve Fremontu v Kalifornii k předání prvních 30 vozů jejich majitelům, konečně se tedy můžeme podívat i na finální design interiéru, který byl dlouhou dobu velkou neznámou. Na palubní desce tedy opravdu nenajdeme žádné budíky, jen a pouze velký tablet umístěný horizontálně. Na něm se zobrazují veškeré informace, které řidič potřebuje, například rychlost je umístěna v levém horním rohu, tedy co nejblíže zornému poli řidiče. Tuto volbu designu Elon Musk zdůvodňuje nedalekou budoucností, kde nebude třeba nic sledovat, auta totiž budou plně autonomní a velký displej tak bude ideální pro sledování filmů. Všechny Tesly, které nyní sjíždějí z výrobních linek, jsou na tuto budoucnost připraveny.

Podívejte se, jak probíhala akce k předání prvních 30 kusů Modelů 3.

V základním provedení nabídne Model 3 dojezd 350 km, zrychlení z 0 na 96 km/h za 5,6 sekundy a maximální rychlostí 208 km/h. Do auta by se mělo pohodlně vejít 5 pasažérů, kteří budou moci na výletech těžit z výhod Superchargerů, které Tesla průběžně staví po celém světě. Ty by měly být schopné dodat baterii dostatek energie na ujetí 208 kilometrů již po 30 minutách nabíjení, respektive 272 km u „silnější“ varianty. Při nabíjení z domácí zásuvky se pak rychlost nabíjení sníží na 48 kilometrů za hodinu.

Auto připravené na budoucnost

Základní provedení bude však možné vylepšit, konkrétně z hlediska baterie, kdy větší kapacita nabídne dojezd až téměř 500 kilometrů, zrychlení z 0 na 96 km/h zvládne za 5,1 sekundy, což navýší základní cenu na 44 000 dolarů (977 000 Kč). Další možností úprav pak budou i 19 palcová sportovní kola za 1 500 dolarů (33 000 Kč) a jednu z pěti barev si pak zákazník může vybrat za příplatek 1000 dolarů (22 000 Kč). Prémiový balíček v hodnotě 5 000 dolarů (111 000 Kč) nabídne prémiové vyhřívané sedačky a venkovní zrcátka, mlhovky a místo pro dva chytré telefony ve středové konzoli.

Již zmíněná funkce autopilota, který umí přizpůsobit rychlost provozu, udržet se v jízdním pruhu, opustit dálnici, či najet na jinou a sám zaparkovat v cílové destinaci, vyjde na dalších 5000 dolarů. Ve chvíli, kdy úroveň bezpečnostních prvků a palubních počítačů umožní plně autonomní řízení bez zásahu řidiče, bude jej možné v budoucnu dokoupit za 3000 dolarů (67 000 Kč).

Z hlediska úprav nenabídne Model 3 tolik možností, celkově bude k dispozici 100 úprav, které si zákazník může zvolit. V porovnání s vlajkovou lodí automobilky, Modelem S, kde je možné vybírat z 1 500 možností, se zdá nově vyráběný model jako ošizený. Je to však v zájmu zachování výrobní kontinuity, která by byla při přílišných možnostech kustomizace poměrně silně narušena, neboť Model 3 se má stát masovým elektromobilem, kterých bude Tesla chrlit ze svých Gigatováren desítky tisíc měsíčně. I s cílem 20 000 vyrobených vozů za prosinec bude pro automobilku velký závazek uspokojit všech asi 500 000 zákazníků, kteří si automobil do dneška předobjednali. Noví zájemci by však měli počítat s doručením vozu až v polovině příštího roku.

S, 3, X. Chybí už jen Y?

Tesla nyní nabízí celkem 3 modely označené X, S a 3. Jak Elon Musk rád vtipkuje, názvy si můžete seřadit v pořadí, v jakém chcete. Do budoucna se spekuluje i o modelu Y, nyní však bude mít Tesla dost práce s plánovanou roční produkcí 500 000 Modelu 3 a 100 000 Modelů X a S, ke konkrétnímu časovému harmonogramu se však Musk neupsal. Z prvních dojmů lze usuzovat, že se automobil povedl, reakce jsou veskrze kladné, opravdová kvalita se však projeví až po delší době používání, kdy mohou, ale nemusí, vyjít na povrch různé nešvary.

Elon Musk aktuálně krůček po krůčku směřuje ke své vysněné realitě, kde budou automobily poháněny čistou energií, díky plně autonomnímu ovládání ubyde nehod, a k tomu se přidají i lety do vesmíru a na jiné planety, rychlé cestování tunely jak nad zemí, tak i pod ní a jistě nebude trvat dlouho, než se rodákovi z Afriky v hlavě objeví další „bláznivý“ nápad, který bude chtít realizovat a tím narušit zažitý chod světa.

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

29 komentářů

  1. iii (neregistrovaný)

    Jak presne tohle suvisi se smartphony? Proc delate progandu Muskove pyramidove hre s ukradenym nazvem, ktery s Nikolou Teslou nema nic spolecneho? Zamyslete se, jestli tohle mate opravdu zapotrebi.

    • petr (neregistrovaný)

      web se jmenuje smart mania ne smartphone mania. Tesla je asi nejvíce smart auto na trhu, tak nevím co máš za problém.

      • shepii (neregistrovaný)

        Pravda, ale máme tady smart televize, smart lednice, smart skoro všechno, ale tady se kromě smartphonů píše jen o Tesle a občas o nějakém autě od Applu. V podstatě máš pravdu, ale auta podle mě patří na stránky o autech, i když jsou smart.

      • tora85 (neregistrovaný)

        petr (neregistrovaný)
        31.7.2017 v 11:51

        web se jmenuje smart mania ne smartphone mania. Tesla je asi nejvíce smart auto na trhu, tak nevím co máš za problém.

        :))))

        Pobavilo. Ale chapu, kdo nedela v automotive, a hlta info o novem IT guru, tak si mysli, ze tesla je vrchol. Naivnejsi nazor jsem dlouho necetl :)

    • to ma vzdy fascinovalo ako niektorych ludi hrozne stve Musk uspech :) Nikola TEsla nema nic spolocneho s vyvojom elektrozariadeni? good to know…

  2. Jirka (neregistrovaný)

    Tohle je nuveritelne mastu*rbacni canc. Jesteze nas autor v podpisu upozornil na to, ze je nekritickym obdivovatelem Muska. Nekdo by si totiz mohl myslet, ze popisuje skutecnost a ne fantasmagorie slibotechny Muska, ktery vsadil na liskou blbost, na ktere se vydelava nejlip. A tak neni divu, ze mu lide, kterym chybi povedomi o vyrobe, prenosu a skladovani energie, doslova vnucuji sve penize a nevadi jim, ze Muskovy firmy jsou v stale vetsi ztrate.

  3. Na prístup do vozidla a jeho uvedenie do činnosti sa používa hlavne smartfón. Takže takto to súvisí so smartfonmi ;-). Ako záloha je NFC karta, napríklad, pre prípad, žer chcete auto niekomu požičať :).

    Pekný článok, díky autorovi zaň ;-) Len doplním, že potrebný HW na autonómnu jazdu bude vo všetkých vozidlách ale bude sa platiť poplatok 8000 dolárov za jeho aktiváciu. Čo je celkom fajn. Auto aj v najzákladnejšej výbave bude tento HW obsahovať a keď už budú tieto funkcie odladené a použiteľné, nemám problém si ich za poplatok aktivovať :)

    • Lukas Kosik

      Pravda, Autopilot a autonomní řízení lze dokoupit i zpětně. Nicméně pak nebude stát 8 tisíc, ale 10 tisíc dolarů – tedy nějakých 55 tisíc Kč navíc. Tak je to alespoň u Modelu S i Modelu X. Pochybuju, že u Modelu 3 to bude bez příplatku. :-)

  4. Vlad. Mašek (neregistrovaný)

    Pyramidová hra!
    Přesná definice. A tahle hra potřebuje fanatické příznivce.
    A ukrást jméno TESLA?
    To hovoří za vše.

  5. lerion (neregistrovaný)

    Hlavne ten posledni odstavecek je nic nez neprofesionalni snuska uzaslych vykriku o tom, jak je to vsechno super, ekologicke a vori to uplne cely svet od zakladu. Zatim jsem si nevsiml ze by se neco zmenilo a muj 2.0 atmosfericky motor dal spokojene jezdi, rizen jen a pouze svym ridicem…

    • q (neregistrovaný)

      jasne, ze ekologicke nemoze byt ziadne auto, aspon pokial sa elektrina, ktorou ho dobijas vyrobi v uholnej elektrarni

      • Tady nejde jen o samotné dobíjení, ale i celková výroba onoho klumpu na baterky je ekologická pra*árna ohromných rozměrů. Už jen když se člověk podívá kde se těží Lithium do baterek, kde se čistí plus následné zpracování a koncová výroba plus celková výroba auta. Než se se z toho stane “auto” tak to obletí celý svět. tomu říkám ekologie jak prase. Pak si to nějaký šu*in koupí a jásá nad tím že má ekologické auto, ale už nevidí co za tím stálo….kolik chemického odpadu bylo uvolněno.

        Je to pěkný co dokážeme vyrobit, ale je to všechno špatně. Tohle je jeden největší omyl lidstva.

        A nemluvě o tom až se v jeden okamžik rozhodne tahle masa lidí dobít svého miláčka ze sítě. Nastane to co tu už bylo několikrát, krásný blackout. Nikdo se totiž nezabývá otázkou kolik elektrická síť ještě unese……

    • Lukas Kosik

      Jasně, a tvůj telefon Lumia dál vesele volá. :-D

      • lerion (neregistrovaný)

        Popravde ano, Lumia 950 i Blackberry Passport stale dobre funguji. Dekuji za optani.

        Nad vymenou uvazuji, ale na trhu nic zajimaveho neni. Nejblize byl KeyOne, ale ta klavesnice je proste uz moc uzka oproti Passportu.

  6. Milan (neregistrovaný)

    Rychlost nabíjení se sníží na 48 km za hodinu…. Vidím dobře?

    • Pavel M. (neregistrovaný)

      Je to sice nezvyklá jednotka, ale smysl dává – za hodinu si nabijete na 48 km jízdy.

  7. Martin P. (neregistrovaný)

    Automobil v základu za cca 35000€ ( bývá rovnáse Dolar = Euro ) není celosvětovým řešením aď jezdí na vodík, elektřin

  8. kalamar (neregistrovaný)

    “lidové auto” si predstavujem v cene 10000€ nie cez 30 tisíc

    • Za 10 tis to nieje “lidové auto”, ale auto pre spodnú vrstvu

      • A co je spodní vrstva? Lid přeci. A co je Lidové auto? Přece auto pro masu, pro lid, pro spodinu. Zopakuj si dějiny a hlavně ty kde Adolf Hitler realizuje svůj plán na lidové auto. Tam je to nejlépe vysvětleno.

      • kalamar (neregistrovaný)

        l0lz tak nevím , proč stojí škodofka tak mnoho

      • Bob (neregistrovaný)

        Kalamar, protoze si socka pro kterou je i nejlevnejsi srot drahy.

      • Ako piše Krompolc. To auto nerobili pre zaostale Čechy a Slovensko..

        Lidove auto skutočne za 30K je. Aj ked je to už strop.

      • Martin P. (neregistrovaný)

        Vzhledem k tomu kolik se celosvětově prodá vozů segmentu B a C je tahle spodní vrstva, která prezentuje střední třídu docela na trhu významná.
        Řeč je totiž o vozech nových který v ekonomice přeci jen něco znamenají. Za to ojeté vozy ne.

        Proto auto za 30000€ ..v základu již od… a …při využit našich finančnich služeb… nemůže globálně nahradit případný výpadek ve výrobě vozů s spalovacím motorem.

        Jinak řádnou automobilku neuživí prodej ani v ČR ani v SR. Prodeje které jsou pro ně důležité, jsou na jiných trzích. A neživí třeba VW Polo za 25-30000€ , jako to Polo za 15000€

    • Tomáš Krompolc

      Tak tu cenu je třeba brát v americkém kontextu, tam je to skutečně poměrně dostupné.

  9. MasoxCZ (neregistrovaný)

    Nojo, ale v základu 17″, za příplatek 19′ ráfky. Pro ČR a provoz zejména po D1 to bude chtít max 13″ a superbalony od firmy Baťa, za první republiky propagované Vlastou Burianem…

  10. Marsec (neregistrovaný)

    :-D :-D :-D
    Davide pohodový článek, pište si co chcete, když mě to nezajímá, tak to nečtu :-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *