Sledujte nás na YouTube

Telefon v letadle: co se stane, když jej po dobu letu nevypnete?

Už dlouhou dobu se spekuluje, zda může zapnutý telefon, který není v tzv. režimu letadlo, způsobit problémy na palubě letadla. Na službě Quora.com na tuto otázku před nedávnem odpověděli sami piloti, kteří popsali různé situace, které mohou nastat.

Pohled do kokpitu letadla

Každý den se po celém světě uskuteční tisíce letů a cestující vždy slyší prosbu o vypnutí svého telefonu nebo o jeho přepnutí do režimu letadlo. I přes tyto výzvy někteří pasažéři své telefony nechávají aktivní. Piloti potvrdili, že jednou za čas někdo neuposlechne a telefon může způsobit na palubě problémy, které sice ve většině případů nemohou zapříčinit bezprostřední hrozbu, ale pro piloty jsou nepříjemné a ztěžují jim svoji práci.

Ve videu je zvuk, který někdy slyší piloti ve svých sluchátkách, když je na palubě aktivní telefon. Určitě to moc dobře znáte i ze země :-)

Aktivní telefon na palubě letadla

Pokud je telefon aktivní, hledá neustále signál a pilotům občas způsobí, že při komunikaci ve svých sluchátkách slyší šum a nepříjemné zvuky. Záleží ovšem na typu mobilního telefonu, výšce, ve které letadlo je a také na typu letadla. I sami piloti se však přiznali, že si někdy zapomenou vypnout svůj mobilní telefon a ten pak může také způsobit problémy v komunikaci.

Aktivní telefon může ztížit práci pilotům

Může být tedy aktivní telefon nebezpečný? Ano, může být nebezpečný, to se ale stává výjimečně. Existuje však riziko, že znepříjemní práci pilotům, kteří mají odpovědnost za životy mnoha cestujících na palubě. Cestující by tedy měli akceptovat nařízení leteckých společností, aby předešli možným problémům, či nepříjemnostem. Stačí, aby pilot kvůli špatné kvalitě komunikace přeslechl důležité informace a může dojít ke katastrofě.

Při letu letadlem aktivujte režim letadlo
Při letu letadlem aktivujte režim letadlo

Pokud tedy někdy poletíte letadlem, myslete na bezpečnost svoji a dalších cestujících na palubě a svůj telefon buď úplně vypněte, nebo přepněte do režimu letadlo. Usnadníte tím práci pilotům a zabráníte zbytečným komplikacím.

Na výlet či dovolenou? Máme pro vás tipy na aplikace, bez kterých se neobejdete

David Skopal

9 komentářů

  1. Martin P (neregistrovaný)

    No jo škoda že to nemají letadla vyřešeno jako v nemocnicích kde mají “rušičky” které neruší nic.

  2. zkill (neregistrovaný)

    Elektromagnetická kompatibilita je celkem velké a složité téma. Velké dopravní letadlo zapnutý mobil v žádném případě neohrozí. I když mobily mají opravdu veliký vysílací výkon což si moc lidí neuvědomuje.

    Jenom takový příklad. Přístroje se pro domácnost a lehký průmysl testují na intenzitu pole 3V/m (4V/m dle novějších norem). Třeba takové pyropatrony v airbagu jsou testovány na neuvěřitelných 200V/m. Před pár lety jsem si měřil vyzařování svého mobilu a 5cm od antény to bylo bratru 90V/m (při zapnutém EDGE a stahování dat).

  3. Ariel (neregistrovaný)

    Stane se uplny houno

  4. Jan (neregistrovaný)

    Jak se to meri, V/m?

    • zkill (neregistrovaný)

      Měření intenzity elektrického pole se provádí buď pomocí jednodušších fieldmeteru (např. od Chauvin Arnoux) nebo pomocí spektrálního analyzátoru.

  5. krůta (neregistrovaný)

    Nestane se nic, vypnutím se jenom šetří baterka.Navíc si nezavoláte. Na volání je telefon, který máte k dispozici na palubě, v lepší třidě je v každé sedačce.

  6. WonkyWonka (neregistrovaný)

    Aha, jasný a proč teda teď zavádějí WiFi do každého letadla pro dálkové lety, a zároveň je možné i volat v GSM síti :D Samozřejmě je to od určité letové hladiny, ale to už se v článku nepíše :)

    • Protože Wifi je standart sireni signalu, ale pripojeni k internetu je pres satelit. Dtto volani, nikdy se nedá volat pres GSM sit, trochu studuju nez plácnu cypoviny.

Přidejte komentář

Upozornění: pokud odešlete anonymní komentář s příliš mnoha odkazy, případně použijete nesrozumitelné jméno či neexistující e-mail, může se stát, že náš systém pro rozpoznávání komentářů příspěvek detekuje jako spam. V takovém případě nebude komentář publikován hned, ale bude potřeba jej schválit, což může nějaký čas zabrat. Vyžadované informace jsou označeny *