- Dánští studenti vyvinuli AI model, který dokáže předpovědět, jaké víno nám bude více chutnat
- Jeho princip se ale dá aplikovat i na pivo nebo cokoliv jiného
- Jedná se také o další posun v porozumění strojů lidem
V minulosti jsme se mohli setkat s modely umělé inteligence, které dokázaly rozlišit sladké a slané chutě, nebo těmi, jež uměly analyzovat pachy. Nyní skupina výzkumníků z Dánské technické univerzity (DTU), Kodaňské univerzity a Caltechu vymyslela AI algoritmus, který dokáže ochutnávat vína a vybírat z nich to, které má člověk nejraději.
„Prokázali jsme, že pakliže model nakrmíme daty složenými z chuťových dojmů lidí, může algoritmus přesněji předpovědět, jakému vínu dáváme individuálně přednost,“ říká Thoranna Bender, studentka DTU a vedoucí studie.
K vývoji systému podnikli ochutnávky vín, při nichž bylo 256 dobrovolníků požádáno, aby na papíry umístili kelímky různých vín o velikosti panáka podle toho, která jim subjektivně chutnala nejpodobněji. Řídili se jednoduchou instrukcí: čím větší rozdíl v chuti mezi jednotlivými víny, tím větší vzdálenost mezi nimi.
Vědci poté přistoupili k agregaci bodů na papírcích jejich vyfotografováním a digitalizací. Tato data pak spojili se stovkami tisíc etiket vín a hodnoceními uživatelů, jež jim poskytla celosvětová vinařská aplikace a tržiště Vivino, a vytvořili algoritmus pro rozlišování vín.
Přesné předpovědi
„Nástroj, který jsme vytvořili, nám poskytuje informace o tom, jaká vína jsou si chuťově podobná a jaká ne. Mohu tedy například stát u své oblíbené láhve vína a říci: ‚Ráda bych věděla, které víno se tomuto nejvíce podobá‘ – jak chuťově, tak cenově,“ uvedla Bender.
Výzkumníci rovněž odhalili, že když algoritmu poskytli data z vinných etiket společně s recenzemi z degustací, dokázal předpovědět preference lidí k vínu přesněji než při využití výhradně tradičních dat, jako jsou obrázky a texty. V tom tkví hodnota učení strojů využívat lidské smyslové zkušenosti. Dále upozornili, že porozumění chuti je důležitou součástí vědy o potravinách a je nezbytné pro zdravou a udržitelnou produkci potravin.
Využití je mnohem širší
„Jako příklad jsme zvolili víno, ale stejnou metodu lze stejně dobře aplikovat i na pivo a kávu. Nebo ji lze využít například k doporučování produktů a možná i kuchyňských receptů,“ uzavřela Bender a dodala, že lepší pochopení chuťových podobností v jídle lze využít i ve zdravotnictví k poskytování jídel, která odpovídají chutím a výživovým potřebám pacientů.