Minulý měsíc úspěšně poprvé odstartovala poslední zamýšlená verze rakety Falcon 9, která bývá označována jako Block 5. SpaceX svou raketu Falcon 9 proslavila návratem prvních stupňů, což umožňuje jejich další využití zásadně snižující náklady.
Btw, SpaceX is no longer planning to upgrade Falcon 9 second stage for reusability. Accelerating BFR instead. New design is very exciting! Delightfully counter-intuitive.
— Elon Musk (@elonmusk) November 17, 2018
Původně bylo v plánu pokračovat ve vývoji a docílit schopnosti návratu i u druhého stupně, čímž by opět měly klesnout náklady na start. Elon Musk však nyní oznámil, že z tohoto plánu sešlo a žádného zásadního upgradu Falconu 9 se již nedočkáme. Důvod je jednoduchý – SpaceX míří k mnohem zajímavějšímu cíli.
„Zatraceně velká raketa“ již za rok?
Oním cílem je dlouho očekávaná raketa známá pod zkratkou BFR. Oficiálně jde o slova Big Falcon Rocket, nicméně zažila se spíše interní přezdívka Big Fucking Rocket, tedy slušně řečeno „Zatraceně velká raketa“. Jde o vskutku přiléhavé označení – raketa by měla být schopna vynášet náklady přes 100 tun.

Pro srovnání, nejsilnější v současnosti používaná raketa je Falcon Heavy, která dokáže dostat na nízkou oběžnou dráhu Země necelých 64 tun. Ruská raketa Sojuz-FG používaná běžně k letům na ISS pak vynese jen zhruba sedm tun nákladu.
Na vývoji rakety se pracuje již dlouho, podle dřívějších zpráv prý dokonce probíhá výroba prvního prototypu. Testovací lety pak měly začít někdy v roce 2020, podepsána už je dokonce i smlouva na první komerční let okolo Měsíce, který by se měl konat v roce 2023. V tweetu Elona se však lze dočíst, že došlo k radikální změně designu, což by zpravidla znamenalo zpomalení vývoje. Musk však naopak slibuje urychlení, čemuž nahrává právě přesun kapacit z projektu Falconu 9. Úplně první testy lze tak možná očekávat už někdy koncem roku 2019.

Raketa BFR by měla být univerzálním řešením pro všechny typy misí. Až bude dokončena, nahradí Falcon 9, Falcon Heavy (který se patrně nakonec ani nedočká verze pro pasažéry) a taktéž kosmickou loď Dragon. BFR bude používána na nákladní lety i lety s pasažéry, a to jak na nízkou oběžnou dráhu, tak na Měsíc, Mars a výhledově taktéž k nejvzdálenějším planetám sluneční soustavy. Zmiňována byla dokonce i možnost letů Země–Země, které by měly konkurovat dálkovým letadlům.