Výroba chytrých telefonů není zrovna výdělečný byznys, pokud nepatříte mezi největší výrobce na trhu. Trh pojme pouze omezený počet smartphonů, takže pokud se nedokážete něčím odlišit, jako například Apple, je velmi těžké se v konkurenci prosadit. Zároveň nesmíte zapomenout inovovat, což při nízkých ziscích bývá často smrtelné – své by o tom mohlo vyprávět například HTC, nebo právě Sony.
Cena a design sráží Japonce k zemi
Jednou z příčin finančních problémů japonské společnosti je bezesporu cena. Sony si vždy nechala za své produkty řádně zaplatit, vždyť například startovací cena Playstationu 2 se pohybovala okolo 25 000 korun. Ne vždy se to ale Sony vyplatilo – vzpomenout můžeme například na Betamax, který i přes nesporné kvality prohrál s konkurenčním VHS především kvůli ceně. Na saturovaném mobilním trhu tak může být vysoká cena sebevražedná.
Druhou kotvou je design. Ačkoli má současná designová linka OmniBalance své nesporné kvality, produkty v tomto duchu jsou na trhu už příliš dlouho. Za ten čas se design notně okoukal a už nepřitahuje masy tak jako dříve. Sony design umí, proto je otázkou, proč jej neinovují častěji. Právě neochota častěji změnit podobu svých zařízení neprospívá prodejům.
Vedení o rezervách ví
Že má Sony na trhu s chytrými telefony problém, je jasné každému, kdo viděl finanční výsledky mobilní divize za poslední roky. To nahrávalo spekulacím, že Sony na svou přítomnost na mobilním trhu rezignuje. Vedení japonské společnosti přitom není slepé a špatného hospodaření si je vědomo. Zároveň však popírá jakékoli zprávy o konci mobilů značky Sony.
V tomto duchu se alespoň vyjádřil v rozhovoru pro The Guardian generální ředitel Sony Kaz Hirai. Podle něj je přítomnost Sony na mobilním trhu „strategickou záležitostí”. „Důvod, proč to děláme, není proto, že bychom si mysleli, že chytré telefony jsou budoucnost, ale proto, že musíme mít nějaká komunikační zařízení připojená k síti. Vůbec to není o smartphonech, ale o tom, co v budoucnu budeme dělat. Hlavně proto musíme zůstat na trhu, ne nutně smartphonovém, ale komunikačním,” řekl Hirai Guardianu.
Změna je v nedohlednu
Dobrou zprávou je, že Sony se smartphony nekončí. Přítomnost japonské firmy je pro trh určitě důležitá, neboť svými cenami nutí konkurenty zlevňovat svá zařízení. Hirai nicméně nezmínil ani slovo o budoucnosti chytrých telefonů a ani neukázal případnou vizi, podle které by se měla mobilní divize řídit. Sony přitom musí nějaké změny udělat i v případě, že nechce celý trh ovládnout.
Mít dlouhodobě prodělečnou divizi jen z důvodu, aby byla značka přítomna na trhu, totiž není chytrý krok, nýbrž recept na katastrofu. A i když Sony není na chytrých telefonech finančně závislé, akcionáři nejsou známí tím, že by firmám delší dobu trpěly obří díry na peníze. Sony potřebuje změnu – musí zaujmout většinového spotřebitele a dostat se opět na titulky – jinak může na přítomnost na mobilním trhu zapomenout.