- Apple po více než 5 letech zaplatil odškodné plynoucí ze soudního sporu
- Podle něj měla firma pomocí asistentky Siri odposlouchávat uživatele
- Apple to jasně odmítá, včetně řečí, že záznamy měly být použity k marketingovým účelům
Společnost Apple se dostala do právních tahanic kvůli své hlasové asistentce Siri. Minulý týden musela firma zaplatit 95 milionů dolarů (2,3 miliardy korun) kvůli nařčení z údajného odposlouchávání uživatelů za účelem prodeje reklamy. V posledním vyjádření však tyto záměry jednoznačné popírá a tvrdí, že data ze Siri jsou využívána k jedinému účelu – vylepšování Siri a její bezpečnosti.
Šmírování přes Siri?
Soudní spor odstartoval v srpnu 2019. Obžaloba tehdy tvrdila, že Apple prostřednictvím hlasové asistentky Siri uživatele „protizákonně a úmyslně nahrává bez jejich výslovného souhlasu, a to včetně důvěrné komunikace těchto osob“. Strach některých uživatelů – a z něj plynoucí soudní spor – vyvolala funkce „Hej, Siri“, se kterou můžete asistentku vyvolat pouhým hlasovým pokynem, a vzbuzuje to dojem, že ona poslouchá neustále.
Jakmile se k obžalobě přidalo to, že Apple „odposlouchaná“ data může využívat ke komerčním účelům (prodej direktivní reklamy), americká firma byla okamžitě nařčena z toho, že porušila kalifornský zákon o narušení soukromí, zákon o nekalé soutěži, zákon o právních prostředcích ochrany spotřebitele a zákon o deklaratorních rozsudcích.
Přímo v písemné žalobě doručené federálnímu soudu v Severní Kalifornii tehdy stálo: „Společnost Apple se snaží odlišit od konkurenčních technologických společností, jako jsou Facebook a Amazon, které byly zapleteny do skandálů týkajících se shromažďování, sdílení nebo prodeje údajů uživatelů, tím, že se chlubí svou ochranou soukromí.“
20 dolarů každému, dohromady 95 milionů
Požadavek byl jasný – odškodnit každého uživatele na území Spojených států, který mohl být poškozen tímto údajným odposloucháváním. Odškodné mělo činit 20 dolarů (asi 500 korun) za každé zařízení, dohromady pak 95 milionů dolarů, tedy něco přes 2,29 miliardy korun. Tuto částku Apple v minulém týdnu zaplatil federálnímu soudu, aby vyrovnal 5,5 let dlouhý soudní spor.

Apple v reakci na ukončení soudního sporu zaplacením odškodného uvedl pro server 9to5Mac: „Siri byla od počátku navržena tak, aby chránila soukromí uživatele. Data ze Siri nebyla nikdy použita k vytváření marketingových profilů a nikdy nebyla nikomu prodána za jakýmkoli účelem.
Společnost Apple tento případ urovnala, aby se vyhnula dalším soudním sporům, takže se můžeme posunout dál od obav z přístupu třetích stran, které jsme již řešili v roce 2019. Data ze Siri používáme ke zlepšování Siri a neustále vyvíjíme technologie, které ještě více vylepšují zabezpečení Siri.“
Guardian: Slyší informace o zdraví i soulož
Kde se ale vzalo nařčení z údajného odposlouchávání? Deník The Guardian vydal v červenci 2019 sloupek o tom, že Apple interně sleduje uživatelské interakce se Siri, včetně chvil, kdy se pomocí pokynu „Hej, Siri“ asistentka spustí třeba i náhodně. Problém je, že pro hodnocení těchto interakcí (za účelem zkvalitnění Siri) používá nasmluvněné externisty třetích stran.
„Spolupracovníci společnosti Apple v rámci své práce pravidelně poslouchají důvěrné lékařské informace, obchody s drogami a nahrávky souložících párů, protože zajišťují kontrolu kvality neboli ‚známkování‘ hlasové asistentky Siri,“ napsal Guardian.
Apple tehdy promptně zareagoval. K tomuto hodnocení, tedy známkování, slouží prý pouze 1 % záznamů Siri, ty navíc nejsou propojeny s uživatelským účtem Apple. Spolupracovníci třetích stran, kteří mají za úkol záznamy hodnotit, prý podléhají přísným smlouvám o mlčenlivosti. I tak ale právě tento článek vedl k začátku soudního sporu, který Apple zvládl napravit až více než 5 let po jeho vypuknutí.