- Seznam oznámil inovaci v oblasti zpravodajství vyráběného pomocí AI
- Výběr syntetických hlasů rozšířil na 5, využití najdou v regionálním vysílání Expres FM
- Do budoucna by jich mělo přibývat, v plánu je i zapojení vlastního jazykového modelu Seznamu
Seznam rozšiřuje své projekty v oblasti umělé inteligence. Před půl rokem oznámil Hacsiko, tedy syntetický hlas založený na skutečném hlasu moderátorky Báry Hacsi, který čte zprávy na rádiové stanici Expres FM. Nyní zavádí další čtyři syntetické hlasy, které obslouží regionální vysílání a čtení psaných článků.
Seznam posiluje svou umělou inteligenci
Společnost Seznam má jako jedna z mála ryze českých firem dostatečný rozpočet na vývoj vlastní umělé inteligence. V průběhu minulého roku vznikla virtuální hlasatelka Hacsiko, která promlouvá k posluchačům rádia Expres FM. V listopadu byla následně vylepšena intonace a kvalita generovaného hlasu.
Nyní Seznam oznámil kvarteto nových syntetických hlasů, které jsou založeny na hlasech novinářů Pavla Vondry, Silvie Friedmannové, Magdalény Korcové a Jaroslava Gavendy.
Tyto umělé hlasy budou využity pro namlouvání zpravodajských bloků mezi 7. a 18. hodinou na regionálních mutacích rádia Expres FM, zejména v Praze, Plzni, Karlových Varech, v Ústí nad Labem, Jihlavě nebo v regionu Brna a Zlína.
Druhým zásadním využitím nových hlasů je automatizované převádění psaných článků na audioverze. V první vlně se to týká serverů Seznamzprávy.cz, Proženy.cz a Garáž.cz. Seznam se pro vývoj syntetických hlasů spojil s českou firmou MAMA AI, která umí tyto projekty obsluhovat přes uživatelské moduly Edna, Stela a Xena.
Plány do budoucna
Co se týká pohledu do budoucnosti, ředitel divize zpravodajství v Seznamu Jakub Unger nastínil, že umělá inteligence a syntetické zprávy jsou pro firmu stěžejní. Lze očekávat, že ještě během letošního roku dojde k oznámení dalších rozmanitějších hlasů.
Dlouhodobým cílem je následně využít AI i pro tvorbu psaných zpravodajských bloků a následné převedení do „lidského“ hlasu virtuálního moderátora. Seznam jde za tímto cílem dlouhodobě, má i vlastní velký jazykový model (LLM). Ve firmě na něm pracuje celé oddělení, které využívá například open source dostupné modely, jako je Llama, Falcon nebo Mistral.
Přitom klade velký důraz na etiku ve vztahu k lidským zaměstnancům kontra AI. „Nechceme AI v obsahu využívat, aby nahradila kreativitu lidí. […] AI v obsahu ale rozšiřuje naše kapacity, začneme efektivně vytvářet nadstavby, v případě rádií třeba regionální nebo zájmové ‚klony‘ vysílání,“ prohlásil Unger před půl rokem.