- Středočeský kraj toto léto spustí pro našince nový koncept poptávkové dopravy
- Dva speciálně upravené mikrobusy budou svážet cestující v okolí Českobrodska
- Výhodou oproti běžným linkám je možnost dynamické trasy i časů
Rada Středočeského kraje a Pražská integrovaná doprava (PID) spustí již toto léto pilotní provoz nové dopravní služby tzv. flexibilních poptávkových autobusů. Ty si budou moci cestující objednat přes aplikaci PID Lítačka, jejíž provoz je částečně zařízen pomocí nástrojů umělé inteligence.
Autobus na zavolání
Flexibilní poptávková doprava, jak se tento koncept oficiálně označuje, nepracuje s fixními jízdními řády jako běžná městská hromadná doprava. Namísto toho si mohou cestující objednat svoz přes aplikaci, a pakliže se na lince objeví více potenciálních cestujících, dojde k přistavení autobusu.
Středočeský kraj otestuje novou službu flexibilních autobusů s prvky umělé inteligence. Pro objednání bude sloužit mobilní aplikace PID Lítačka či telefonická linka. Celý systém objednávek bude plně automatický s využitím AI. https://t.co/RwOW4bAPRM pic.twitter.com/mw1h2l83ej
— PID (@PIDoficialni) February 22, 2024
Výhodou je, že poptávkové autobusy budou jezdit zcela dynamicky na přání cestujících, tedy mimo běžně vytyčené trasy autobusových linek a také mimo běžně dostupné časy spojů. Středočeský kraj chce tímto způsobem zaplnit „hluchá místa“, kdy jsou jednotlivé autobusové linky nedostupné, anebo jsou dlouhé prostoje mezi jednotlivými spoji.
Jak to bude fungovat?
Princip je v zásadě jednoduchý. Cestující si včas naplánuje spoj přes aplikaci PID Lítačka, kde s ním vše dořeší chatovací robot, popřípadě bude k dispozici i telefonní linka. Pokud systém v aplikaci zaeviduje poptávku po svozu i u dalších cestujících, rozešle potvrzovací SMS a pasažéři mohou s odvozem počítat.
Rozdíl oproti taxi či jiným přepravním službám typu Uber je především v tom, že pro poptávkovou dopravu vám stačí běžný lístek či kupon na odpovídající pásma v aplikaci PID Lítačka, případně na zelené plastové kartičce. Kraj také chce touto cestou bojovat proti tomu, aby cestující ze středních Čech jezdili na vlaková nádraží vlastním autem. To je běžná praxe u lidí, kteří bydlí ve Středočeském kraji, ale pracují v Praze.
Pilotní provoz bude spuštěn pravděpodobně v červenci tohoto roku ve městě Český Brod a jeho okolí. Názorná mapka ukazuje, že zahrnuty budou i města či obce jako Kounice, Chrášťany, Tismice nebo Kostelec nad Černými lesy. Poptávková doprava v této lokalitě bude dostupná mezi 19. hodinou a půlnocí ve všední dny i o víkendu. PID pro tyto účely vyčlení dva speciálně upravené mikrobusy.