TOPlist

Šéf Spotify se tvrdě opřel do Applu. Našli nové dno, tvrdí

Apple vs. Spotify – souboj na ostří nože
  • Spotify se nelíbí nová pravidla, která pro vývojáře připravil Apple
  • Podle generálního ředitele Spotify Daniela Eka firma z Cupertina ohýbá evropskou legislativu
  • Kdyby streamovací platforma na nové podmínky přistoupila, musela by platit za každé stažení aplikace

Švédský streamovací gigant Spotify je s Applem „na kordy“ už delší dobu, nicméně nová nařízení Evropské unie měly potenciál celou situaci mezi oběma společnostmi uklidnit. Jak se ale zdá, stal se pravý opak. V nedávném blogovém příspěvku se generální ředitel Spotify Daniel Ek do Applu tvrdě opřel. Konkrétně kritizuje změny v ekosystému aplikací, které Apple provedl v Evropské unii v rámci Zákona o digitálních trzích (DMA), a obviňuje ji, že pod falešnou záminkou dodržování předpisů a ústupků předkládá nové řešení, který je „naprostou fraškou“.

Ignoruje Apple evropské zákony?

Ek tvrdí, že si Apple „myslí, že se na něj pravidla nevztahují“, a domnívá se, že většina vývojářů aplikací nebude schopna nové podmínky cupertinského giganta přijmout. Ek se domnívá, že poplatek 0,50 eura (cca 12 korun) vybíraný za každé stažení aplikace ročně (po překročení 1 milionu stažení) je „vydíráním“. V kombinaci se sníženou provizí prostřednictvím App Store (10–20 % v závislosti na různých faktorech) Ek tvrdí, že vývojáři populárních aplikací zaplatí Applu stejně nebo dokonce více než podle předchozích pravidel.

Aplikace Spotify na chytrém telefonu
Ředitel Spotify si nebere s Applem servítky

Podle Eka čelí Spotify neudržitelné situaci. Nové podmínky Applu by pro Spotify znamenaly platit 0,50 eura za uživatele spolu se 17% provizí, což není výrazné zlepšení situace. Alternativní nabídka obchodu s aplikacemi by rovněž mohla potenciálně desetinásobně zvýšit náklady na získání zákazníků kvůli nutnosti platit poplatek i za ty, kteří nejsou předplatiteli.

„A pokud by se nám podařilo naši aplikaci z App Store odstranit a existovala by pouze v alternativním App Store, stejně by to nefungovalo. Vzhledem k tomu, že naše instalační základna Apple v EU se pohybuje kolem 100 milionů uživatelů, mohla by tato nová daň na stahování a aktualizace prudce zvýšit naše náklady na získání zákazníků, a to až desetinásobně. To proto, že musíme platit za každou instalaci nebo aktualizaci naší bezplatné nebo placené aplikace, a to i za ty, kteří službu již nepoužívají,“ vysvětluje problém Ek.



Headset Apple Vision Pro na propagačním snímku



Nepřehlédněte

Nejen Netflix, ale i YouTube či Spotify. Vision Pro budou chybět klíčové aplikace

Ek došel k závěru, že Apple nutí vývojáře, aby zůstali u stávajícího stavu, což popírá cíl zákona DMA. Budoucnost, kterou společnost Spotify nastínila na začátku tohoto týdne a která slibuje lepší zkušenosti pro uživatele v EU, je podle Eka méně jasná a vyzývá evropské komisaře, aby odmítli zjevné ignorování DMA ze strany Applu.

Autor článku Michael Chrobok
Michael Chrobok

Kapitoly článku