TOPlist

Řídil Teslu s Vision Pro na hlavě: hloupost jednotlivce rozvířila legislativní debatu

Náhlavní souprava Apple Vision Pro
  • Na sítích kolují videa lidí, kteří řídí auto s Vision Pro na hlavě
  • Je to ale vůbec legální – a pokud ano, je to tak v pořádku?

V pátek se objevilo na sociálních sítích video, ve kterém muž řídí vůz Tesla a přitom má na očích nasazené brýle Vision Pro a ovládá je. Pokus přinést virální video se však zvrtnul, a to ne až tolik na sítích, ale na vysokých politických místech. Zákonodárci nejen v USA už řeší, jak podobné „klukoviny“ zakázat.

Řídil s Vision Pro

Mužem na onom virálním videu je jistý Dante Lentini, 21letý student informatiky na Newyorské univerzitě. Na závěr videa autor natočil policejní auto s rozsvícenými majáky, což mohlo diváky vést k závěru, že Lentini byl za tuto hloupost potrestán. Opak je ale pravdou.

Pro server Gizmodo se přiznal, že policejní hlídka jej při jízdě vůbec neregistrovala. Není se ale čemu divit, údajně prý za volantem s Vision Pro seděl necelou minutu. „Byl jsem jen ve správný čas na správném místě. Proto jsme si natočili ta policejní auta,“ dodal s tím, že nesouvisející policejní vůz natočil čistě kvůli tomu, aby zvýšil důvěryhodnost toho, že byl zatčen nebo alespoň pokutován.

Lentiniho 24sekundové video má od pátku na síti X už více než 24 milionů zobrazení a přes tisíc komentářů. Většina diskutujících však autorovi videa nadává, povětšinou kvůli jeho opovážlivosti. Profil jménem @StevenKovacs11 doporučuje vyzkoušet s Vision Pro lyžování. Tuto sportovní aktivitu již pokryla ve své recenzi revolučního headsetu novinářka Joanna Stern.

Řídit auto s headsetem určeným pro virtuální či rozšířenou realitu je extrémně nebezpečné. Přestože Vision Pro uživateli nezakrývá výhled, jako je tomu u klasických headsetů pro VR (například HTC Vice nebo PlayStation VR2), zásadně poutá pozornost uživatele-řidiče a ten se následně nevěnuje naplno řízení.

Patří Vision Pro za volant?

Apple výslovně uvádí, že by se s Vision Pro nemělo sedat za volant a řídit. V oficiálním dokumentu píše: „Apple Vision Pro má zabudované bezpečnostní funkce, které pomáhají předcházet kolizím a pádům, ale je také důležité používat zařízení bezpečným způsobem. Například při používání zařízení Apple Vision Pro neběhejte, nepoužívejte ho při řízení jedoucího vozidla ani ho nepoužívejte pod vlivem alkoholu či jiných látek.“

Trochu více světla přináší do celé záhady kolem legislativy americký ministr dopravy Pete Buttigieg. Ten na svém profilu na síti X sdílel video dalšího hazardéra se životem (čtěte řidiče s Vision Pro na očích) a napsal k tomu: „Všechny vyspělé asistenční systémy pro řidiče, které jsou dnes k dispozici, vyžadují, aby měl řidič neustále kontrolu nad vozidlem a plně se věnoval řízení.“

Bude záležet na tom, jak se k případnému pokutování řidičů s Vision Pro bude stavět legislativa jednotlivých států. Ani v Česku zatím nejsou zákony, které by s touto eventualitou počítaly. Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové či záznamové zařízení a musí se plně věnovat řízení vozidla. O zařízení umístěném na očích však zákon nic neříká.

Autor článku Jakub Fišer
Jakub Fišer
Novinář, fanoušek moderních technologií, letních měsíců a asijského jídla. Mám rád filmy od Lynche, obrazy od Pollocka, french house a fotbalový klub Arsenal. Ve volném čase hraju na PlayStationu a chodím běhat.

Kapitoly článku