Recenze televize LG 55UB820V: Ultra HD za dostupnou cenu

V dnešní recenzi se podíváme na povedený Ultra HD televizor od LG, který stojí méně než 30 tisíc korun a přesto nabídne vše, co běžní uživatelé potřebují. Ani tentokrát se ale neobejdeme bez ústupků.

Ceny Ultra HD televizorů v poslední době výrazně poklesly a tak jsme se rozhodli vyzkoušet jejich možnosti. Na test jsme si pro tentokrát nevzali nejvybavenější model výrobce, ale sáhli jsme po levnější variantě. Konkrétně nám na test dorazil model LG 55UB820V. Jak označení napovídá, jedná se o 55“ (139 cm) televizi. Nižší cena je v tomto případě vykoupena několika kompromisy. Mezi ty nejvýraznější patří fakt, že televizor nepohání systém WebOS a chybí zde podpora pro 3D obraz.

LG 55UB820V

Klady (+)

• příznivá cena
  • kvalita obrazu
  • velmi dobrý upscaling
  • TV se sama umí probudit při vysílání oblíbeného pořadu
  • pokročilé možnosti titulků
  • nahrávání na disk s vlastním obsahem

Zápory (-)

• chybí podpora pro 3D obraz
  • plochý a nevýrazný zvuk
  • EPG je bez obrazu a možnosti stránkování
  • nepříliš povedený Režim sport

Instalace & konektory: Kam se poděl stojánek?

Televizor nemá žádný stojánek, ale podpírají jej dvě plastové nohy. Pro jejich montáž musíte obrazovku položit na rovnou plochu a pomocí šroubků nohy upevnit. Až poté můžete televizor postavit. Kvůli absenci stojanu musíte počítat s tím, že TV nepostavíte na úzkou skříňku nebo stolek – rozpětí nohou televize je totiž 115 cm. Televizor je pochopitelně možné upevnit na zeď (držák je nutné dokoupit zvlášť), kde bude vypadat dobře i díky velmi malému rámečku kolem obrazovky a úzkému profilu.

Pravidelný obdélníkový tvar narušuje jen vlnka na spodní hraně, která nese logo výrobce a skrývá také červenou diodu signalizující pohotovostní režim. Dioda je trochu zapuštěná a pokud nebudete mít televizi umístěnou ve vyšší poloze, její signalizaci v blízkosti zařízení neuvidíte. Několikrát jsme se při testování museli shýbat, abychom si ověřili, že je televize opravdu vypnutá. Vlnka na spodní hraně obsahuje malý joystick, kterým lze televizi ovládat bez dálkového ovladače. Jedná se o jediné ovládací prvky na těle televize a po stisku joysticku dojde k zapnutí, případně zobrazení ovládacích prvků na obrazovce, pokud již byl přístroj zapnutý.

Veškeré konektory jsou umístěny na zadní straně. K dispozici máte 3 USB porty (mělo by se jednat o verzi 2.0, ačkoliv bylo možné z USB přehrávat 4k videa s vyšším datovým tokem), 3 HDMI porty s podporou 4k videa při 60 snímcích, anténní vstupy (terestriální a kabelový tuner mají společný vstup, vedle něj je konektor satelitního tuneru). Také je k dispozici konektor RJ45 pro připojení do sítě, výstup digitálního audia a cinch konektory. Zapomenout bychom neměli ani na CA slot pro dekódovací karty.

Dálkové ovládání: Jde to i pohybem

Součástí balení jsou taktéž dvě dálková ovládání. Jedno je klasické , zatímco to druhé je chytré a využijete jej při ovládání pohybem. Hned na první pohled je vidět, že se jedná o univerzální ovládání, neboť na obou je tlačítko pro aktivaci 3D režimu. Ten však televizor nenabízí a tak je toto tlačítko zbytečné – zvláště na chytrém ovládání to vypadá zvláštně, neboť obsahuje pouhých 14 tlačítek a směrový kříž s potvrzovací klávesou, respektive kolečkem, kterým se lze v nabídkách posouvat. Ani klasické ovládání však není úplně bez chyby. Dřívější modely televizorů LG měly tlačítko LIST pro přístup do seznamu kanálů.

Na současném ovládání ho však budete hledat marně. Stejnou funkci naštěstí zastane tlačítko s názvem LIVE MENU. Stejně tak bychom očekávali, že nás tlačítko SETTINGS zavede do nastaven. Místo toho ale získáme rychlé nastavení režimu TV (jazyk zvuku, audiopopis, úspora energie…). Očekávané nastavení zařízení je skryté v menu smart funkcí, a jinak se do něj nedostanete. Kromě dálkových ovládání můžete využít i svá mobilní zařízení – s vhodnou aplikací lze TV ovládat přes domácí síť.

Prvotní nastavení  začíná obvyklým laděním kanálů. To na kabelové síti UPC proběhlo velmi rychle. Následně je možné se připojit k počítačové síti. Pokud se budete připojovat přes WiFi do zabezpečené sítě, určitě oceníte chytré ovládání, u kterého lze naklápěním ovládat kurzor a tak je pohyb po klávesnici velmi rychlý. Přesto si vyžádá trochu cviku, abyste byli schopni klikat na malá tlačítka s písmenky. Po úvodní instalaci budete přepnuti přímo do režimu sledování televizního vysílání. Pokud budete chtít upravit pořadí jednotlivých kanálů, lze toho snadno docílit přímo v v systémové nabídce.

Funkce a podporované technologie, konektivita

V nabídce najdeme elektronického programového průvodce (EPG), který dokáže zobrazit program pro 8 kanálů s tím, že vždy jeden ukáže detailněji. S EPG však nejsme spokojeni – nejen, že přeruší přehrávání (nejde ani obraz a nehraje ani zvuk), ale nejde v něm rovněž pohodlně listovat. Dříve bylo možné u televizorů LG procházet jednotlivé stránky s kanály pomocí kláves P+ a P-. U testovaného modelu však tyto klávesy posouvají zobrazení o 24 hodin do budoucnosti, nebo zpět.

Přecházet kanály po stránkách v EPG není možné a lze se posouvat vždy pouze po jednom kanálu. To nemusí být takový problém s desítkami kanálů v DVB-T, ale pokud využíváte služeb kabelové nebo satelitní televize, tak často přijímáte více než sto kanálů, což už tak pohodlné není. Zajímavé a užitečné naopak je, že upozornění na pořad dokáže televizor probudit z pohotovostního režimu.

K dispozici máte také HbbTV, tedy služby hybridního televizního vysílání, tedy možnost doplňkových informací k televiznímu vysílání. To u nás hojně využívá především Česká televize a zde jsme nezaznamenali žádný problém. Kromě toho televizor nabízí vlastní aplikace, které máte možnost stahovat z obchodu Smart World. V tom naleznete několik českých aplikací (především videopůjčovny a zpravodajství), ale hojně zastoupené jsou také hry včetně populárních titulů známých z mobilních zařízení (například Where’s My Water?).

Pokud by vám však možnosti televizoru nestačily, tak můžete připojit podporované mobilní zařízení. K tomu můžete využít funkce Wi-Fi Direct, Miracast a Intel WiDi. Zatímco WiDi nám fungovalo naprosto bez problémů, tak u Miracastu jsme občas měli problém se s telefonem Nokia Lumia 930 připojit. Když už se to podařilo, tak obraz občas zamrzl nebo nebyl správně vykreslen.

Pokud byste měli stejné problémy, tak by pomohlo využití technologie MHL, kterou televizor taktéž podporuje. MHL ale není bezdrátové a umožní vám mobilní zařízení propojit kabelem do HDMI portu. Televizor má ještě jednu zajímavou funkc – takzvané Soft AP, které vám dokáže nahradit router a propojit tak zařízení (případně do nich šířit internetové připojení).

Příkladná práce s multimédii a titulky

Pochvalu si jistě zaslouží práce s multimédii. Pokud k televizi připojíte disk, tak ho můžete využít na nahrávání, a to i bez nutnosti formátování. Takže pokud máte na disku filmy, fotografie nebo něco dalšího, tak se vám vedle toho vytvoří několik složek a o svá data nepřijdete. Případně nemusíte kupovat další disk, abyste si mohli pouštět filmy a zároveň nahrávat pořady z televize.

To je velmi sympatické a ojedinělé řešení. Jen je potřeba počítat s tím, že televizor má jen jeden tuner, a tak během nahrávání pořadu nemůžete sledovat jiný kanál. Z USB médií můžete dokonce přehrávat i 4k videa, která hrají bez sebemenších problémů. Ukázková je rovněž práce s titulky. Televizor si bez problémů poradí s češtinou a zobrazení titulků si můžete libovolně upravit. Jde změnit velikost i barva písma.

Obraz a zvuk: Skvělý upscaling a nevýrazné tóny

Televize nabízí opravdu skvělý obraz s věrnými barvami a dobrými pozorovacími úhly. Také samotný software disponuje poměrně slušnými možnostmi pro úpravu obrazu. Obsahuje totiž několik přednastavených profilů a pokud byste si z nich nevybrali, tak nabízí i dva expertní režimy, kde si můžete obraz upravit dle libosti. U některých kanálů vám televizor nabízí možnost stiskem zeleného tlačítka aktivovat režim Sport, který upraví obrazové i zvukové podání. Ale stejně jako u dříve testovaného Ultra HD modelu od Samsungu tento režim přepálí jednotlivé barvy a sledování pak není příliš příjemné.

U tohoto režimu bylo zajímavé, že nám ho systém nabízel u většiny kanálů, ale například u ČT Sport HD jsme měli smůlu. Jak jsme však vypozorovali, tak se režim Sport nenabízí u kanálů, které nabízejí HbbTV. To se běžně aktivuje červeným tlačítkem a vývojáři HbbTV aplikací mají pravděpodobně možnost využívat i ostatní tlačítka (nedávno ČT používalo modré tlačítko pro průzkum).

Několik přednastavených profilů nabízí také zvukové nastavení. I zde máte jeden profil, kde si zvuk můžete přizpůsobit, ale ať se snažíte sebevíce, podání vždy bude velmi „ploché“, bez výraznějších hloubek nebo výšek. Zvukové podání je podle nás největší slabinou televize. Pokud tedy budete chtít přístroj používat pro sledování filmů nebo hudebních záznamů, tak rozhodně doporučujeme zakoupit domácí kino nebo sound bar.

Co však TV ztrácí ve zvukovém projevu, to bohatě dohání ve vykreslení obrazu. Nejde jen o velmi kvalitní záznamy v Ultra HD nebo Full HD, ale televize skvěle převádí i obraz z nižšího rozlišení nebo s nižším datovým tokem. Nemusíte se tak bát sledovat ani méně kvalitní kanály, jako je u nás například vysílání ČT24 nebo televize Óčko, ale i svá starší videa. To jsme u TV v této cenové kategorii rozhodně nečekali.

Závěrečné hodnocení: Dostupné Ultra HD

Ultra HD model od LG nás velmi pozitivně překvapil a pokud dokážete oželet horší zvukové podání (což se dá snadno vyřešit dokoupením lepší soustavy), tak vám její koupi můžeme s klidným svědomím doporučit. S cenou, která již klesla pod 30 000 Kč s DPH, se jedná o velmi zajímavou volbu, která bude vyhovovat většině uživatelů.

Televizor však oproti konkurenci nenabízí 3D režim, což je veliká škoda, protože jak jsme měli možnost přesvědčit se u jiných modelů, LG umí 3D velmi dobře. Zamrzí taktéž nemožnost stránkování v EPG, které vám přeruší probíhající sledování. Pro některé může být důležitá absence stojanu a nahrazení za dvě nožičky, které jsou poměrně daleko od sebe. Televizor je však i díky tomu velmi stabilní.

Autor článku Tomáš Kápl
Tomáš Kápl
Fanoušek moderních technologií, který svůj volný čas i prostředky utápí v budování chytré domácnosti a věří, že jí jednou opravdu dokončí. Kromě toho hledá způsoby, jak efektivně pracovat s vlastním časem a automatizovat maximum rutinní práce.