Sledujte nás na YouTube

Prosadí se Microsoft na mobilním trhu navzdory neúspěchu Windows Mobile?

Softwarový gigant Microsoft oficiálně pohřbil svůj mobilní operační systém Windows Mobile. Mobilní svět tak přišel o jedinou potencionální konkurenci pro duo Android a iOS. Proč Windows Phone/Mobile neuspěl? Má Microsoft i tak šanci prosadit se na mobilním trhu?

Začátky byly těžké…

Microsoft oznámil nástupce starého Windows Mobile 6.5 až v roce 2010, tedy 2 (resp. 3) roky poté, co jeho konkurenti již získávali tržní podíly na úkor operačních systémů starší generace. Náskok, který měly systémy iOS a Android, nedokázal nikdy Microsoft dohonit.

První verze kladla důraz na design, po funkční stránce ale ztrácela

Jisté je, že Microsoft se svým novým systémem zaujal a získal na svou stranu spoustu partnerů, od HTC, přes LG až po Samsung. Systém, který byl ideovou kombinací svých konkurentů, měl ovšem problémy zaujmout širší veřejnost.

O to se snažilo největší překvapení mobilního světa. Nokia, v čele se Stephenem Elopem, se rozhodla vydat cestou Windows Phone a všechny své síly koncentrovala na nový operační systém. To, že Nokia vsadila na špatného koně, v tu chvíli nikdo netušil.

Restart za 3…2…1

Sázka na předem daný hardware s minimální možností se odlišit, dětské nemoci systému, nedostatek aplikací, a především neprozíravost Microsoftu, který nepočítal s rozšířením vícejádrových procesorů, zlomila Windows Phone 7 vaz.

Přišel tak první restart platformy, která sice nabrala druhý dech, zároveň však podřezala pod Microsoftem větev. Windows Phone 8 rozšířil podporu hardwaru, zbavil se kontroverzního zlatého řezu a funkcemi se začal blížit ke svým konkurentům. Kdyby jenom nebylo těch chybějících aplikací.

Osmičky přinesly spoustu vylepšení, ale pořád nemohly chytit dech

Zároveň redmondského giganta začali házet přes palubu jeho partneři. Spousta partnerů odmítla vyrobit další Windows Phony, někteří další kousky vyrobili pouze z povinnosti. To bylo nejvíce vidět na Samsungu, který vydal pouze model Ativ S, který propagoval pouze jednou reklamou.

Nokia na hořící plošině

Nedůvěra ostatních partnerů v Microsoft a pořád ještě dobré jméno finské společnosti drželo Nokii nad vodou a tím i celý systém Windows Phone. Nokia začala získávat dominanci v rámci systému od Microsoftu, což ostatní partnery jen odrazovalo. Ani na záchranu samotné Nokie to nestačilo.

Spojení Nokie a Microsoftu bylo čistě pragmatické

Ta byla nakonec pod tíhou okolností nucena prodat svou mobilní divizi právě Microsoftu. Za pádem Nokie stál nejen systém, ale také staré myšlení. Vedení nedokázalo pochopit, že výroba hardwaru ve vlastních továrnách je příliš nákladná a konkurence to už dávno nedělá.

Systém měl ale také stále své mouchy. Dětských nemocí se nedokázal zbavit (například pády i systémových aplikací), obchod s aplikacemi zel prázdnotou a masu stále nedokázal zaujmout, minimálně ne na klíčových trzích. To vše vedlo v další restart, tentokrát poslední. Změny se udály také v nejvyšších patrech Microsoftu.

Ballmer vs. Nadella – souboj o budoucnost

Neúspěch Windows Phone a paralelního systému Windows 8 vyvolal změny také ve vedení Microsoftu. Silácký Ballmer, který stál u zrodu společnosti, sice udával jasný směr, nicméně nedokázal adekvátně reagovat na situaci, do které se Microsoft dostal.

Windows 8, společně s Windows Phone 8, nestály nikdy na vrcholu žebříčku popularity. Spousta funkcí, které byly přislíbeny (například jednotný obchod s aplikacemi), zůstaly pouze na papíře. Celková změna pozice z konzervativní na více progresivní se nedařila.

S odchodem Ballmera nastal konec jedné éry

Proto musela přijít změna. Na pozici generálního ředitele se dostal technik – Satya Nadella. Ten se netajil skepsí vůči Windows Phone a tomu, že by Microsoft měl vytvářet vlastní hardware. Začal tak postupně plnit Ballmerovy sliby o jednom systému a zároveň přeorientovával společnost do ziskovějších segmentů, jakým je cloud.

Do třetice všeho špatného

Třetí restart a novou éru už Microsoft neponechal náhodě a nespolehlivým partnerům a vzal vše do vlastních rukou. V roce 2015 uvedl na trh nový systém Windows 10 Mobile, který ovšem musel začít vydávat pod vlastní značkou. I přes veškerou snahu smartphony od Microsoftu díru do světa neudělaly.

Windows 10 Mobile – přibyly funkce, ovšem na úkor stability

Ostatní partneři se od Microsoftu odvrátili úplně, stejně tak vývojáři aplikací. Ani ti nejvěrnější neustáli další restart platformy. I když se redmondští snažili obchod naplnit ze všech sil – platili vývojářům za vytváření aplikací (třeba známá beta Instagramu, která nebyla přes rok aktualizována) a v některých případech dokonce vytvářeli aplikace za ně – nebylo jim to nic platné. Také neustálý bojkot ze strany Googlu lámal MS vaz. Konec byl na dohled.

Ten přišel 8. října 2017. Joe Belfiore, tvář mobilních Windows oznámil, že je dobojováno a svět se bude muset obejít bez třetího operačního systému. Znamená to pro Microsoft konec všech nadějí na prosazení se na mobilním trhu?

Android by Microsoft

Ačkoli se to může zdát jako nereálné, Microsoft by mohl vydat chytrý telefon s Androidem. S příchodem Nadelly do čela firmy totiž softwarový gigant spustil projekt s názvem Microsoft Garage. Skrze něj mohou zaměstnanci americké společnosti vytvářet aplikace, které sami chtějí. A většinou se jednalo o aplikace na iOS a Android.

Microsoft se soustředí na Android více, než na svou platformu

Kromě toho, Microsoft začal portovat své „výstavní“ aplikace také ke konkurenci, v čele s Office. V případě Androidu se začal zaměřovat také na jeho proměnu – Microsoft Launcher patří mezi nejoceňovanější aplikace v rámci své kategorie. Směr v Redmondu udávají jasně, otázkou je, co z toho bude.

Až tak katastrofický či nereálný scénář by to být nemusel. Blackberry, dříve dominantní síla na poli chytrých telefonů, se o restart pokoušelo ještě později než Microsoft. Kanaďané selhali mnohem rychleji a mnohem výrazněji, nicméně toho dokázali využít – dnes najdeme na mobilním trhu nejen smartphony s ostružinou na zádech, ale také jejich softwarová řešení. To vše na Androidu.

Bájný Surface Phone spasitelem nebude

Další možností, o které se spekuluje delší dobu, je Surface Phone. Tedy smartphone, který by následoval linii řady Surface, se kterou slaví Microsoft úspěch. Ačkoli se nedá nic vyloučit, kvalitní highendový smartphone není na pořadu dne.

Sen, který se fanouškům pravděpodobně nesplní

Surface zařízení totiž fungují jako referenční zařízení pro ostatní výrobce. Jako ukázka technologických řešení a snaha posunout trh někam dále. V případě mobilních zařízení nemá Microsoft šanci posunout trh někam dále, minimálně ne s Windows 10 Mobile. Jako referenční zařízení také nemá sloužit komu – žádný partner (výjima HP) Microsoftu nezbyl.

Quo vadis, Microsofte?

Microsoftu se aktuálně daří. Výnosy z cloudu rostou do nebe a Windows 10 napravily mírně pošramocenou pověst. Firma se snaží omezit masovou výrobu hardwaru, ve které se jí nedařilo. Opětovný důraz na software a řešení, které byly vždy doménou Microsoftu, je sázka na správnou kartu.

Satya Nadella – muž, který má v rukou mobilní budoucnost Microsoftu

Situace na trhu smartphonů se od roku 2007 výrazně změnila. Dříve měl Microsoft stabilní podíl na tomto trhu, nedokázal však udržet krok. Pravděpodobnější, než snaha prorazit na již rozděleném trhu je, že se redmondský gigant sveze na úspěchu konkurenta z Mountain View. Připraven na to je už nyní.

Michael Chrobok

Student Univerzity Palackého, nestranný fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

86 komentářů

  1. Jan (neregistrovaný)

    Ne.

  2. aslynt (neregistrovaný)

    Samsung vyrobil čtyři zařízení s WP8. Aál jsem to nečetl, autor očividně ani neví, o čem píše.

    Nadella je trojský kůň >někoho< kdo rozkládá MS zevnitř, a daří se mu to. Bohužel.

    • q (neregistrovaný)

      a preto sa MS financne zasa dari? Super, takeho “trojskeho” kona by chceli viacere firmy…

      • fagan (neregistrovaný)

        Vidno ze tomu nerozumies q.
        Ano, Nutela rusi neziskove projekty. Ale za aku cenu? Teraz je na rade zrusenie Holo Lens?
        Microsoft rastol a aj ked napriklad s Kinectom sa zasekol, nemal sa zrusit, mal sa vymysliet inovativny sposob. Windows phone rastol, jednotny windows na tablete, mobile a PC je buducnost. To raz pride, otazka je kto a kedy s tym pride.
        Polozis telefon na stol a mas monitor a klavesnicu a mys, Zoberies do ruky a mas to vsetko so sebou.

  3. famakate (neregistrovaný)

    Nesuhlasim s tym ze po vydani WM10 sa partneri odvratili od MS. Teda akurat tak doterajsi partneri ako samsung a htc. Ale zato prisli novy (HP,alcatel, acer, blu, nuans, vaio).

    • Karel Endler (neregistrovaný)

      Přesně. Ve skutečnosti se Microsoft odvrátil od partnerů a vzdal to. Přitom má v bance spousty zbytečných miliard, kdyby jich takových dvacet dal do vývoje a propagace, musel by uspět a nejméně čtvrtinu mobilního trhu ukousnout. Jenže MS s Nadellou jde po zisku, ne po úspěchu, pro nás bohužel.

      • q (neregistrovaný)

        utopit tie miliardy mozu aj inde, a mozno uzitocnejsie

      • CEO musi jednat v zajmu akcionaru … nemuze si delat co se mu zachce, protoze tu firmu nevlastni … pouze ji vede.

  4. Pokiaľ človek potrebuje (alebo chce) využívať MS služby, môžem úplne odporúčať kúpu iPhonu. Bežia na ňom veľmi dobre s pravidelnými aktualizáciami. Ja ho tak používam úplne bez obmedzení.

    • Obávám se, že nám posledním 4 uživatelům W10m nejde o služby, ale o systém. Služby, které má Microsoft dodají úplně stejně i Apple a Google. Ale koukat na ty mrtvé omalovánky se mi nelíbí.

  5. Podle mě půjde Microsoft, v mobilním světě, po dvou liniích. Pro masy bude prohlubovat propojení s Androidem a s iOS, protože tyhle lidi zajímají především aplikace na cokoliv a to mají tyto systémy vyřešené. No a pro korporát a náročné bude mobil s Windows 10S, ten systém je na to už dnes připraven a HW pomalu také, takže udělat 6″ tablet, který umí telefonovat nebude problém. Jde jen o to očesat systém tak aby nebaštil baterku, což prý dělají (modulární W10) a poslední generace procesorů je se spotřebu úplně někde jnde, než třeba generace 6, kterou mám ve svém Surface.

    • Ph (neregistrovaný)

      To si aj ja myslim ze tak by to bolo rozumne. Dohodnu sa so samsungom a s9 microsoft edition.
      Plus mozu raz za cas spravit nejaku specialitku. Dokovatelny pc phone.

  6. bob (neregistrovaný)

    Verim ze po uvedeni Surface Phone se musi prosadit, V okoli i v rodine vidim ze lide maji dost vecnych problemu s ios nebo androidedm, a cekaji az si ke svemu Win10 PC koupi Win10 Phone a svet bude opet v poradku.
    Komu ale chybi animovane hov^inka nebo aplikace na hledani pokemonu a haj^zliku, pro toho Microsoft mikdy nebude.

  7. Petr2 (neregistrovaný)

    Docetl jsem po toto: “To, že Nokia vsadila na špatného koně, v tu chvíli nikdo netušil.”

    To mysli autor vazne nebo ma jenom tak kratkou pamet? Dal ten clanek plny nesmyslu nema cenu cist. Blabol nad blabol.

    • bob (neregistrovaný)

      Souhlas, naopak Microsoft daroval Niokii nekolik let zivota

      • vlada (neregistrovaný)

        Když oznámili partnerství s MS a výhradní používání Windows Phone, následoval prudký propad akcií. Bylo jasně vidět, co si o krocích tehdejšího vedení mysleli akcionáři. Nokia měla lepší výchozí pozici než Sony a podívejme se co se stalo s mobilními divizemi obou firem.

      • Ph (neregistrovaný)

        Lenze Nokia nechcela pouzit os ktorym disponovali vsetci vyrobcovia okrem apple.
        Ci to bol symbian alebo meego.
        Chceli byt odlisni a verili ze znacka Nokia to preda

      • q (neregistrovaný)

        nie preto, ze chceli byt nasilu odlisni, ale preto, ze uz vedeli, ze v tom case nemozu konkurovat cinanom s androidom. Nepruzne vedenie, drahy a pomaly vyvoj, vlastne fabriky, to vsetko bolo proti nim. Mysleli si, rovnako ako v Microsofte, ze sa im podari zopakovat kroky apple a budu predavat exkluzivne a drahe mobily so svojim systemom. V reali to ale bolo naopak, dobre sa predavali hlavne tie najlacnejsie a teda zisk z toho nebol velky. Ako to dopadlo, to uz pozname.

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Ne bobe, zase jsi mimo. O tom, ze MS Nokii pohrbi psalol mnoho lidi hned, jak se obejvili rumors o to m, ze ji bude kupovat. I zde muzes v diskusich dohledat mnozstvi prispevku, kterych autori nejeneom ze tusili, ale vedeli. Tohle bylo jasne kazdemu, kdo umi trochu pocitat a premyslet.

      • Q (neregistrovaný)

        Petko, nemas pravdu. Nokia hladala investora, lebo pochopila, ze ide k vode. Rokovali aj s inymi ako s Microsoftom, aj s Googlom, ale s nim sa nedohodli, lebo Nokia chcela exkluzivity, s cim Google nesuhlasil. Tak to skusili s Microsoftom. Ballmer ten kseft chcel strasne, preto suhlasil aj s nenormalnymi vyhodami – Mcrofost do Nokie nbalial miliardy, a nakoniec im ich stratovu diviziu odkupil, takze Nokia ako firma prezila. Bez tohto kseftu by sa podla mna utopili v dlhoch, prezili by, ale dopadli by jako Blackberry

  8. Tolko konšpiracii a bludov som hadam neprečítal ani na zem a vek/ HlavneSpravy, či na SME :D :D

  9. Inak to stymi padmi aplikacii.. wtf :D Dlhe roky som použival Xperiu Z, a popri nej som par rokov mal aj Lumiu 820. Fakt sa nepamätam že by my tam niekedy niečo spadlo, A NAOPAK NA Xperii Z mi už len samotny obchod padal minimalne raz za den este do roku 2016.

    • Petr2 (neregistrovaný)

      Tak urcite…Chlapce, bud lzes anebo byl problem v necem, cos tomu telefonu provedl ty sam. Za normalnich okolnosti se nic takoveho nedelo. Vis, nejsi sam, kdo mel Xperii Z, takze tva lez je snadno vyvratitelna.

  10. Honza (neregistrovaný)

    Musím říct, že jsem měl 2 Windows Phony a s oběma jsem byl celkem spokojen. I s minimálními systémovými nároky (telefon za 4500) ty telefony prostě fungovaly i po 2 letech provozu velmi podobně rychle jako nové… to u Androidu i u dvakrát dražších telefonů nebylo. Nicméně pár věcí co bych udělal, kdybych byl na místě managementu:

    Slušný telefon střední třídy cca za 6-7 000,-
    Snapdragon 625, 3GB RAM (ikdyž pro windows 1GB byl více než dost), hodně slušný foťák, slušná baterka, 5″Full HD display (víc není třeba a akorát to žere baterku…) s rozumnými rámečky

    Slušnou vyšší třídu cca za 12 000,-
    Snapdragon 6XX nebo 8XX, 3 GB RAM, foťák srovnatelný s top modely ostatní značek, zbytek prakticky stejný (Microsoft tu má obrovskou výhodu v optimalizaci systému, který i na podprůměrném železe se chová sakra dobře).

    Zaručenou podporu na 3 roky aktualizací, velmi odladěný fotoaparát s nějakou opravdu dobrou aplikací (viz Lumia Camera), dokonalý plánovač / kalendář s perfektní synchronizací,

    Pak bych vzal seznam TOP 50 aplikací na obou platformách a dotoval bych vývoj těchto obdob pro Windows…

    Pro firmy by to bylo super (jakož doposud Windows Phony byly – levné, fungující, aktualizace nerozhasila maily synchronizace kalendaru atd…) a pro většinu populace také… Pokud by si tímto vybudovaly image “prostě fungují” za 1/2 cenu iPhone… v korporátu by to měl Microsoft hodně snadné… a našlo by se i dost ostatních kdo by to chtěli…

    • Jakub (neregistrovaný)

      Pakliže už se lidi upíšou googlu a mají sním svázán systém. Jen málo věcí by je přesvědčilo přejít k MS. Je to potom zbytečně komplikované. Teď jsem to poznal z MS na Android. Opravdu by byla lepší třeba jen nějaká MS edice už zavedeného telefonu. S předinstalovanýma aplikacema a launcher a hlavně s předplatným 365. Jakmile se lidi neupíšou k MS účtu a OneDrive. Tak nemají jediný důvod dávat šanci WM telefonům. Ale ještě bude muset zapracovat na aplikacích pro android. Osobně nevím kde se vzalo, že na Androidu má MS lepší aplikace. Snad jen Authenticator. A teď to posílání odkazů do PC.

      • Honza (neregistrovaný)

        Ano, teď mám také Galaxy S7 a i iPad. Je mi celkem jedno na čem jedu kontakty a kalendář mám na Gmailu a to mi jede jak na Windows Phone, tak Androidu tak iOS na iPadu… Zatím mám starou Lumii jako záložní, případně na zahraniční simky při cestách do zahraničí na data (mimo EU)

  11. Pavel (neregistrovaný)

    Redakce: můžete laskavě psát o věcech aktuálních a perspektivních. Psát o věcech, které nikoho nezajímají, je zbytečný. Stačí napsat mobilní Windows jsou naprd od doby svého vzniku a nikdy se nemohli prosadit. Je konec a basta. Proč psát 5 lidem, někteří jsou tak hloupí, že vrakoviště zakoupí 2x je zbytečný. Už tu jsou komentáře, že redakce kecá a mobilní Windows pořád existuje a naopak se pořád vyvíjí. htcjirka který má mýdlových vaniček nejvíc na světě, říká přeci něco jiného. Tolik krámů co vlastní, nemá nikdo. Pozor, má vlastně všechno 2x, hloupí je na to dost, ale nikdo kdo hloupí není, tomu samo nevěří. Je těch krámů na volání má nejvíce minimálně v naší republice, tomu věříme. Synek se nám zbláznil.

  12. user (neregistrovaný)

    Abych na celý displej hnusné dlaždice jako když kliknu na start u W10? Nene, děkují pěkně.

    • radek (neregistrovaný)

      Jistě, barevné ikonky bez živého a aktuálního obsahu jsou lepší…;)

    • Honza (neregistrovaný)

      Mohu se zeptat proč? U telefonu to bylo naopak skvělé, byly sjednoceny widgety a spouštění aplikací, člověk si přizpůsobil velikost podle toho jak potřeboval (počasí na den, tři, týden, když chci víc tak na to kliknu) bylo to fajn…
      Těch 10 aplikací co používám nejčastěji jsem měl uzpůsobeno na ploše, abych je viděl tak jak potřebuji, a když jsem potřeboval něco specifického dvakrát do roka tak jsem přetáhl doprava a našel ve výpisu všech… Naopak UI měla Windows dobře promyšlená a odladěná…

    • Zdá se, že jen my Radkové mám dobrý vkus. Mimochodem se designem zabývám. Takže iOS zamrzlo svým designem asi jako Ikea. Ty mrtvé omalovánky jsou fakt bída. Android, to snad ani nebudu rozvádět. Windows měl kvalitní design ikon už v době WM6, to se Androidu dodnes nepodařilo. Natož aby udělali něco tak jednoduše elegantního jako jsou dlaždice.

      • Ph (neregistrovaný)

        Suhlasim.

        Aplikacii pribudalo, ludia ich vyuzivali viac a viac. Preto je strohy, funkcny, prehladny dizajn dlazdic a usporiadania podla abecedy lepsi.

        Plus aj dizajn wp8 a aplikacii bol vyborny. V aplikacii sa swipovali karty

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Mluvit v souvislosti s temi odpornymi dlazdicemi o eleganci a dobrem vkusu, to uz chce hodne silny material. Das mi kontakt na tveho dealera?

      • lukass71 (neregistrovaný)

        “Zdá se, že jen my Radkové mám dobrý vkus. Mimochodem se designem zabývám. Takže iOS zamrzlo svým designem asi jako Ikea. Ty mrtvé omalovánky jsou fakt bída. Android, to snad ani nebudu rozvádět. Windows měl kvalitní design ikon už v době WM6, to se Androidu dodnes nepodařilo. Natož aby udělali něco tak jednoduše elegantního jako jsou dlaždice.”

        Miluju, kdyz nekdo napise, ze se designem zabyva a ceka, ze jeho nazor bude tisickrat hodnotnejsi lmao
        Aneb http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/001/018/866/e44.png

  13. Jakub (neregistrovaný)

    To je samý článek o smrti WM a Nokie ale jsem zvědaví, co bude za 5let. Ani android není spásný a zatím to vypadá, že to bude konec dalších společností. Víme jak dopadá nekonkurenční prostředí. Apple si hraje na vlastním písečku, ten je relativně v pohodě. Samsung má výhodu v dodávaných dílech pro Apple, tam by mohl příjít také problém. Pak je ale jeho skoro jediná konkurence Huawei. Sony, HTC, LG všichni jsou ve ztrátě, jak dlouho to ještě budou živit. Nehledě na to, že už i TRH začíná být nasycen a může se kdykoli dostat na vrchol. Možná můžete udělat článek o celkovém pohledu na mobilní trh, ne jen WM. Ale MS by se měl snažit urychleně přijít ještě s něčím do firemní sféry. Tam se ještě vyskytuje dost WM telefonů, než i tohle padne.

    • q (neregistrovaný)

      ved na tom robia, neboj sa. Ale klasicky mobilny telefon ci smartfon necakaj

    • lukass71 (neregistrovaný)

      “Ale MS by se měl snažit urychleně přijít ještě s něčím do firemní sféry. Tam se ještě vyskytuje dost WM telefonů, než i tohle padne.”
      Ne, nevyskytuje.
      “To je samý článek o smrti WM a Nokie ale jsem zvědaví, co bude za 5let.”
      To mi pripomina komentare tady za dob WP8-“Za 3 roky sesadi android bla bla bla…”
      “Samsung má výhodu v dodávaných dílech pro Apple, tam by mohl příjít také problém.”
      Jina divize.
      “Sony, HTC, LG všichni jsou ve ztrátě, jak dlouho to ještě budou živit.”
      To je pravda, ale to neznamena, ze tu nejsou dalsi vyrobci, aneb Alcatel, Xiaomi, Lenovo, Oppo a dalsi..

  14. Ph (neregistrovaný)

    Microsoft oznámil nástupce starého Windows Mobile 6.5 až v roce 2010, tedy 2 (resp. 3) roky poté, co jeho konkurenti již získávali tržní podíly na úkor operačních systémů starší generace

    Toto je podstatne a vsetko ostatne su uz len omacky.
    Prosti zacali treti a neskor. A o predajoch rozhodovali len a len aplikacie a nie ze sa nedala menit zvlast hlasitost a ine drobne nefunkcnosti

    • lukass71 (neregistrovaný)

      Apple prisel s telefonem az v roce 2007 a kam to dotahl…
      Ne, fakt ti tyhle blaboly o skvelem systemu, kteremu ujel vlak, nezeru.

  15. Uvidíme.
    Za mne prozatím naprostá spokojenost – pravidelné aktualizace os, dokonce i nově FCU.
    Aplikace mnou používané – pravidelně aktualizovány.
    Věřím že dva roky to co potřebuji bude funkční.
    Člověk pozná pravou hodnotu až když ji ztratí.

    • Presne tak, jeste nas cekaji dva roky aktualizaci a pak se uvidi co bude a nebude. 😊Pohodicka.

      End of support dates for each version of Windows 10 Mobile:

      Windows 10 Mobile version 1511 build 10586 / Initial Release: January 9, 2018
      Windows 10 Mobile version 1607 build 14393 / Anniversary Update: October 9, 2018
      Windows 10 Mobile version 1703 build 15063 / Creators Update: June 11, 2019
      Windows 10 Mobile version 1709 build 15254 / Fall Creators Update: December 10, 2019

      • karel (neregistrovaný)

        osle :-D

      • q (neregistrovaný)

        osol si ty. Jirka napisal fakty.

      • Ph (neregistrovaný)

        Ako to je jedno aj keby ziadne neboli. Proste ak je clovek s win spokojny a nepotrebuje app na kazdu hlupost tak aj v sucasnom stave je ok.

        Nevies nahodou kde sa da kupit nejaka lumia 950, najlepsie nova ?

      • Po dnešní aktualizaci Storu ten MS znak na dlaždici je moc pěkný. :-)
        Taková drobnost a jak to potěší.

      • Z drobností je potřeba se radovat. 🤩

      • Q (neregistrovaný)

        Novu asi moc nekupis, a ked aj, bude za vysoku cenu, lepsie bude z druhej ruky, ja som 950-ku kupil skoro novu pred rokom za 200e, od zufalca, co si asi precital zopar prispevkov tu na SM od miestnej android letky a chcel ju predat za kazdu cenu :-) Niekedy taka android letka aj moze posluzit ;-)

      • js (neregistrovaný)

        Hehe, to jsem netušil že WP letka je tak hloupá že ji stačí si přečíst nějaký příspěvek a už se zbavují svoji modly:D

  16. H (neregistrovaný)

    Používám IOS, Android i WP10, jednoznačně se přikláním k WP10 – jako pro laika je pro mne systém jednoduchý, rychlý, neseká se, bezdrátové dobíjení, kvalitní foťák, dostatek místa pro ukládání a možnost rozšíření paměti . Nyní řeším, že mi odchází Lumie 1520 a co místo ní. Už jsem byla rozhodnuta pro nějaký lepší iphon, ale zaráží mne přemrštěná cena x kvalitě a pak telefon používám jako foťák a to zrovna není to pravé, takže zbývá Android a tam se mi nelíbí operační systém jako takový. Myslela jsem, že třeba Microsoft do té doby, než mi telefon zcela odejde vydá alespoň nějakou kladnou zprávu, co bude dál bohužel asi skončím s tedy s Androidem. Zaváhal jsem, že jsem nekoupila Lumii 950

    • q (neregistrovaný)

      tak si ju kup teraz, hoci aj z druhej ruky, co ti brani? Ja som ju kupil pred rokom za 200e

      • Ph (neregistrovaný)

        Hej. Ja tiez uz pozeram inzeraty, okolo 200. Velmi rad si ju kupim ak by to bol aj nahodou posledny telefon s win.

        Ja jednoducho tony aplikacii na androide nepotrebujem. Nemam nato cas a skor vyuzivam pc ako mobil ak som doma

    • lukass71 (neregistrovaný)

      “Už jsem byla rozhodnuta pro nějaký lepší iphon, ale zaráží mne přemrštěná cena x kvalitě a pak telefon používám jako foťák a to zrovna není to pravé”

      Jeden z nejlepsich fotaku v telefonu momentalne, pokud teda nehledas telefon s co nejvice manualnim nastavenim, v tom pripade jednoznacne V30, ale na to uz asi je lepsi mit normalne fotak ne?

      • ty bezne chodis s fotakom ? Lebo este som nikoho nevidel. A v noci bez manualnych nastaveni je každy telefon dnes bieda.

      • lukass71 (neregistrovaný)

        Kdyz jdu fotit, tak jo, vezmu si s sebou svoji DSLR.. To je pravda, ale kdyz uz pouzivas manualni nastaveni, tak to asi neni na selfie s kamosema v baru, tak proc s sebou nevzit poradny fotak uz?
        Kazdopadne sam bych ocenil manualni nastaveni v iPhonu, ale rict, ze nema dobry fotak proste neni pravda

  17. Uff, ten brekot zhrzených WP zombies trhá oči.

    • H (neregistrovaný)

      Jo trhá, tak to nečti. To píší ti, co si nehrají na telefonu, ale potřebují ho hlavně k práci, takže ocení něco jiného, než ten kdo jen honí nějaké trapné apky a nemůže bych nich žít a pak vše zase vymaže a telefon dává několikrát za rok do továrního nastavení

      • SLOVovca (neregistrovaný)

        Zase ta pohádka že telefon s Wněco je jen k práci… Směšný argument

      • q (neregistrovaný)

        To si zle pochopil. Telefon s Windows je vhodny vyuzitie v praci, t.j. ako sluzobny, to je rozdiel.

      • SLOVovca (neregistrovaný)

        Myslím že 99, 999% populace windows mobile nepoužívá vůbec , natož v práci…

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Jako pracovni byly mobilni desitky naprosto nevhodne – absence korporatnich aplikaci z nich delala nepouzitelne krabicky od mydla. U nas ve firme byly win zakazany jiz pred 3 roky i jako BYOD – pouze Android a iOS.

      • Q (neregistrovaný)

        ty o tom vies prd, si teoretik, vela firiem bezi max tak na Exchange, staci im pracovny ucet (Mobileiron je vo windowse integrovany), maily, k tomu mobilne office, skype for business a tym to asi tak konci, ziadne specialne korporatne aplikacie nie je povacsinou potreba, maximalne nejaky podnikovy intranet spristupnit aj z mobilu

  18. Je škoda, že mobilní Windows se neúprosně stávají minulostí. Jejich uzavřený systém byl (případně ještě je) v mnohém unikátní, byl daleko více user friendly a do určité doby použitelnější než android, které si nejen BFU může snadno doprasit. Ale mimo jiné několik restartů platformy či nedostatek aplikací jim opravdu zlomily vaz.

    Osobně na mobilu zkouším Microsoft Launcher Preview. V některých ohledech je úžasný, v jiných je to prostě “přece jen Launcher” ve většině podobný dalším launcherům. Zkusila jsem i mobilní Edge, ale momentálně zatím raději zůstávám u Chromu…
    Jsem zvědavá na další vývoj MS v oblasti mobilního SW…

  19. Ovšem většina těch, co píše, že jim na mobilních Windows nic nechybí, spíše kecá. I třeba manžel, který používá mobil v 90 % na služební věci, tak vyměnil platformu, nejen jedna služební aplikace funguje na androidu lépe, navíc mu v pohodě funguje třeba FB nebo Messenger…

    • Q (neregistrovaný)

      ved to, k tym podnikovym apkam ktore by aj stacili ludia chcu aj nejake sukromne aby nemuseli mat dva mobily. Kedze MS so svojim mobilnym OS vyklidil priestor, asi sa zrejme tymto smerom nechce uberat a pripravuje nieco ine

  20. George (neregistrovaný)

    Pěkný článek, až na ten nesmysl s výrobou telefonu s Androidem, kterým si autor trochu celý článek pokazil. MS nikdy neměl v úmyslu vyrábět svůj vlastní telefon, až na chvilkové zasnění Ballmera, jak zničí iPhone jejích bájným zařízením, tam šlo v první řadě pouze o operační systém, který se snažili co nejvíce rozšířit, ale jelikož mu nikdo telefony s tímto systémem nechtěl vyrábět, tak ze zoufalosti koupil Nokii, taky by se to dalo přirovnat k jedné z nejhorších akvizic poslední dekády, a vydal asi čtyři telefony pod svou značkou a tím to zabalil. I ty čtyři telefony (převážně řady x50) měly sloužit jako referenční zařízení a neustále se snažil přimět další výrobce ať vyrobí telefon s jejich systémem, bohužel už jen tím, že je pak rozdával prakticky “zadarmo”, tak nikdo nekupoval předražené pokusy Alcatelu, HTC a dalších.

    Každopádně nyní MS nemá žádnou potřebu vydávat vlastní telefon ať již s jakkoliv přepracovaným Androidem, jemu jde zejména o to, aby výrobci předinstalovávali jeho aplikace a tyto dohody se mu daří, v případě k tomu slouží i zmiňovaný launcher, který si ale může každý s Androidem stáhnout a nainstalovat, proto tady není absolutně žádná potřeba to vázat na “vlastní hardware”, který MS vyrábět nechce a nikdy nechtěl. :)

  21. Prosadit se může, ale NE s takovým průserem jako byl “Windows Paskvil”. Vytvořit v 21. století mobilní OS, který na první i padesátý pohled vypadá jako pro seniory 80+, je opravdu VELKÁ OSTUDA. Vidím v tom KLASICKÝ OMYL na kterém hoří spousta výrobců a ten omyl se jmenuje “uděláme to “jablečně” a ono to určitě bude mít úspěch…”. Drtivá většina věcí založených na “jablečných myšlenkách” zhořelo, ale výrobci to zkouší pořád a pořád a stále dokola se vrhají ze skály jak lumíci… viz např. teď Essential Phone… a zase se nikdo nepoučí, že “věci Apple” mají zůstat u Apple, pořád se budou tvořit neuspěšné předražené paskvily s jablečným nádechem…

    • S tím, že mobilní Windows vypadají jak pro seniory, hrubě nesouhlasím, naopak tento systém mohl využívat kdekdo od dětí až pro zmiňované seniory. Tento uzavřený systém byl velice použitelný pro BFU i pro ty problematiky mobilů znalejší… Sama jsem přešla na android, ale nebylo to rozhodně z důvodu nepoužitelnosti OS jako takového…

      • Ano taky jsem poznal pár uživatelů, co byli spokojení, ale MNOHEM víc bylo těch, kteří chtěli prostě VÍC. Tenhle OS je ideálka tak akorát do samoúčelných zařízení typu lednička, pračka, info terminál na letišti… velmi málo lidí dnes používá telefon jako samoúčelné zařízení, proto takový OS prostě NEMŮŽE mít úspěch. Oni ti BFU už nejsou co bývali, baví je využívat mnohem více MOŽNOSTÍ, které jim technika umožňuje…

  22. bfk1: +1 😂 😉

  23. “Microsoft by mohl vydat chytrý telefon s Androidem.” Pán Chrobok, čo to húlite prosím vás? 😀
    Fakt sa radšej venujte niečomu čomu rozumiete. Články mate fajn ale tento je odpad, kopa poloprávd a konšpiracii..

  24. Romulan (neregistrovaný)

    Já používám W10M a jsem s ním spokojený. Přítelkyně má Android a z něj šílím, když potřebuji něco nastavit.
    – Ve W10M je nastavení dle mého názoru přehlednější.
    – Jakýkoliv program se dá nainstalovat nebo přemístit i na SD kartu (za cenu delšího načítání), to jsem měl u androidu problém (i u verze, která to má podporovat).
    – Přenos kontaktů z “hloupého” telefonu ještě na WP8 byl bez problémů. U androidu jsem to dohledával na netu a nic nefungovalo (nakonec zadáno ručně).

    Aplikací nemusí být mnoho, beztak je jich na androidu (i na WP) zbytečně moc špatných verzí. Stačila by jen 1 nejlepší. Bohužel na W10M chybí některé zásadní aplikace (např. od Googlu).

  25. Romulan (neregistrovaný)

    Další výhodou W10M je čistý systém a jeho pravidelné aktualizace. To je u Androidu problém vzhledem k různým nadstavbám výrobců telefonů, kteří nechtějí aktualizace provádět.
    Mě osobně se dlaždice líbí víc, než plocha na androidu. A aktivní dlaždice jsou podle mě vhodnější řešení než widgety. Přitom zastávají prakticky tu samou funkci. Nechápu, co je za problém vytvořit aplikaci pro W10M, když ještě sám Microsoft má aplikaci na převod z Androidu (asi s omezeními).
    Bohužel to ale nakonec dopadne tak, že si časem budu stejně muset pořídit Android. Google je prostě stejný moloch jako byl Microsoft a má v tomto oboru velký náskok.
    A lidi jsou konzervativní.

  26. martin (neregistrovaný)

    Ak sa chce ms presadit tak bud teraz, alebo nikdy. Zaujem o iphony upada, co je videt pri osmickach, kedy zrusili vyrobu 10 milionov kusov a o ten telefon uz nikto okrem uniho ani nezakopne, co uz je jasny znak toho, ze podiel z kolaca sa zmensuje a uvidime buduci roko az o kolko padne iphone. Google s predrazenymi pixelmi ide tiez ku dnu a tu sa jednoznacne otvara priestor pre ms, kedy moze doplnit 4rocny iphone, ktory len teraz kopiruje niekolko rocne funkcie z wm a nepodarene androidy.

    • JF (neregistrovaný)

      všichni jabloni čekají na Xko, proto 8mi vynechali, jinak 950XL je hodně funkční, nepotřebuju nic okolo, další v řadě HP elite x3, jinam nejdu do té doby věřím že s tím něco udělají, MS se jen tak nemůže vzdát MT, vzhledem k budoucnosti, jen je na čekané dle mého

  27. shepii (neregistrovaný)

    “Surface zařízení totiž fungují jako referenční zařízení pro ostatní výrobce. Jako ukázka technologických řešení a snaha posunout trh někam dále. V případě mobilních zařízení nemá Microsoft šanci posunout trh někam dále, minimálně ne s Windows 10 Mobile.” Nesouhlasím, zařízení jako Surface Pro, nebo Surface Book jsou prakticky nepřekonaná a definují svojí třídu zařízení – žádná jen referenční zařízení pro ostatní výrobce. A pokud jde o mobilní zařízení, tak tam má Microsoft velikou šanci posunout trh někam dále, ale souhlasím s tím, že ne s W10M.

  28. j (neregistrovaný)

    Lumia 950 se da furt koupit a je super.

  29. Q (neregistrovaný)

    krasne 2 roky to nebudu, ale to bude zalezistost z mojej strany, lebo 2 roky nic nove nekupit nevydrzim :) MS podla mna nema dovod podporu skracovat, a ak bude robit len opravy chyb, tak mu to az tak vela roboty neda, navyse mnohe svoje apky aj tak bude aktualizovat, lebo su UWP.

  30. micro (neregistrovaný)

    systém WIN 8, nebo 10 byli dobrý systém, ale byl zaříznut. Aplikace byly, navigace super, používám HERE dodnes i na Andr. Google mapy vyžadují vždy připojení na internet, nelze srovnat.

  31. j (neregistrovaný)

    Mam Windows mobile rad, mel jsem android 7.0.1, ale neni to ono. Lidi porad nadavaji na Windows, pritom dostanou aktualizace zdarma. Skoda, ze system skonci. :-(

  32. Pavel (neregistrovaný)

    Tedy: snad nepřejedeš super mechanika s obrovského kvalitního servisu. To by byl pravý konec mobilních Windows. Systém na úrovni lepší kalkulačky chcípnul od vydání desítek. Mokré sny zdejších lidí jsou poněkud už smutnou záležitostí, protože se motají v roce 2013 a svět je už o hodně dále.

    Na druhou stranu je to škoda. Ten systém měl potenciál a svou kvalitu, než vydali desítky a hrubou betu ještě nacpali do L950. To je šrot co umí fotit. Dnes je prostě konec a je to nutné akceptovat. To že bude systém ještě 2 roky fixován bez vývoje je smutné a je mi líto, opravdu líto lidí, co v tom vidí orgasmus.

    • Q (neregistrovaný)

      s tym vyvojom opatrne. Nejaky dalsi big manageros v MS prehlasil, ze insider pokracuje aj na mobiloch, takze sem-tam nejake nove funkcie asi predsa len budu.

Přidejte komentář

Upozornění: pokud odešlete anonymní komentář s příliš mnoha odkazy, případně použijete nesrozumitelné jméno či neexistující e-mail, může se stát, že náš systém pro rozpoznávání komentářů příspěvek detekuje jako spam. V takovém případě nebude komentář publikován hned, ale bude potřeba jej schválit, což může nějaký čas zabrat. Vyžadované informace jsou označeny *