Domů » Články » Poprvé za volantem Škody Fabia: jezdí skvěle a potěší i technologické fanoušky

Poprvé za volantem Škody Fabia: jezdí skvěle a potěší i technologické fanoušky

Škoda Auto
Na výběr je celkem devět laků

Po konci Škody Citigo (recenze) se Fabia stala vstupní branou do modelové palety Škody Auto. Bylo tedy jasné, že na čtvrté generaci si mladoboleslavská automobilka musí dát záležet. Novinka je samozřejmě větší, širší a má i lepší aerodynamiku – to nejspíše nikoho dvakrát nepřekvapí. Po prvních jízdách však můžeme říct, že i daleko lépe jezdí a jen těžko se na ní hledají nějaké ty chyby. 

Prozatím jen tříválce

V aktuální nabídce najdete hned tři litrové tříválce. Čtyřválcová patnáctistovka dorazí až později. Nejslabší verzí je atmosférický motor naladěný na 80 koní, který si koupíte výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou. Přeplňovaná verze produkuje o 15 koní více a výkon se přenáší na přední kola přes šestistupňovou manuální převodovku. Až verze s výkonem 110 koní umí spolupracovat jak s šestistupňovým manuálem, tak sedmistupňovým automatem DSG. 

Poslední jmenovanou verzi jsme si krátce vyzkoušeli na polských silnicích, a to jak verzi s šestistupňovým manuálem, tak automatem. Po prvních desítkách kilometrů na vás dýchne, jak je auto skvěle odhlučněné. Do čtyř tisíc otáček o motoru prakticky nevíte, až posléze se začne jeho zvukový projev hlásit o slovo.

Původně jsem se obával, jak si motor s Fabii poradí, a to především v případě, kdy budete mít v autě několik dalších osob a nějaký ten obsah v zavazadlovém prostoru. Nyní vám mohu s klidným srdcem říct, že 110 koní bude dostačovat. Slabší verze budou dobře sloužit především lidem, kteří ještě nemají rodinu, popřípadě jezdí – hezky česky řečeno – okolo komína.

Škoda Fabia

V nabídce chybí adaptivní podvozek DCC, ale on vlastně není potřeba. Jízda byla i na větších, sedmnáctipalcových kolech dostatečně pohodlná i plavná. Chyby se opravdu hledají jen těžko, pozice za volantem je příjemná, podvozek svoji práci odvádí velmi dobře a to stejné se dá říci o převodovkách, ať už sáhnete po manuálu nebo automatu. Automat má logicky rychlejší reakce a auto působí dynamičtěji, a pokud se má Fabia stát univerzálním rodinným autem, osobně bych vám doporučil právě DSG. 

Čtvrtá generace má na délku 4108 mm, na šířku 1780 mm a na výšku 1459 mm. Vyrostl i rozvor, a to na 2564 mm, podobně jako zavazadlový prostor, který pojme až 380 litrů. Do palivové nádrže natankujete maximálně 40 litrů, což při spotřebě okolo 5,5 litru znamená dojezd okolo 700 kilometrů. Na nějaké bližší hodnocení spotřeby budeme potřebovat s autem najezdit více kilometrů.

Slušná nálož technologií

Po několika málo minutách za volantem jsem začal přemýšlet o tom, jak se automobilový svět posunul. Jak už jsem výše zmiňoval, Fabia je aktuálně vstupním vozem do modelové palety Škody Auto, a přesto si v konfigurátoru najdete věci, které ještě pár let byly součástí maximálně tak Škody Superb (recenze).

Škoda Fabia

Dnešní doba je o tom, že zákazník si může vybrat, a ty nejlepší technologické vychytávky či jízdní asistenti  už dávno nejsou k dispozici výhradně pro vlajkové modely jednotlivých automobilek. A to je pro koncové zákazníky jedině dobře. 

Adaptivní tempomat, parkovací kamera, hlídání jízdního pruhu, parkovací asistent, hlídání mrtvého úhlu, rozpoznávání dopravních značek či Bi-LED světlomety, které oceníte především v zimních měsících. To je jen krátký výčet asistentů, ze kterých si zákazník může vybrat. 

Ani interiér se nemá za co stydět

Volant i displej infotainmentu vám rychle připomene, že usedáte do auta od Škody Auto. Přepracovaná je palubní deska, která má nově v rozích kruhové výdechy klimatizace. Před volantem můžete mít digitální přístrojový štít, který umožňuje až pět režimů zobrazení. Samotnou kapitolou je však infotainment.

Škoda Fabia

Ve vrcholné verzi nabízí 9,2palcový displej, který známe například ze Škody Octavia. Samozřejmostí je neustálé připojení k internetu, ze kterého těží online navigace, ale také systém eCall, který v případě nehody automaticky spustí tísňové volání.

Nechybí ani podpora Apple CarPlay (i bezdrátově) a Android Auto (pouze drátově). Spárovat si s Fabii můžete také svůj telefon a mít tak přehled o tom, zda je auto zamčené, přímo z vašeho chytrého telefonu, který si můžete nabíjet na bezdrátové podložce nebo využít jeden z až pěti USB-C konektorů. Za příplatek můžete využívat také hlasovou asistentku Lauru, která mluví patnácti jazyky, včetně češtiny. 

Škoda Fabia

Vyhřívaný volant je příjemným benefitem do chladných dní, stejně jako dvouzónová klimatizace do horkých letních dní. Líbí se mi, že klimatizační podmínky se stále ovládají pomocí otočného hardwarového tlačítka, stejně tak tlačítko pro ovládání systému start/stop. O bezpečnost posádky se v případě nehody stará 9 airbagů.

Nejdynamičtější auto v segmentu?

Designéři použili stejný designový jazyk na Škodu Enyaq a jejich heslo bylo vytvořit nejdynamičtější auto v daném segmentu. Posuďte sami, zda se jim to povedlo. Mně osobně se nová generace líbí a věřím, že to tak bude mít i většina z vás. Auto má hned několik ostřejších křivek i zadní spoiler, který pomáhá dobré aerodynamice, jež se zastavila na hodnotě 0,28, což je nejlepší hodnota v daném segmentu.

Designovou stránku si můžete vylepšit dvoubarevným lakováním, panoramatickou střechou, ale i koly, a to až o velikosti 17 palců. Maska chladiče je vybavena „žaluziemi“, které jsou ve chvíli, kdy je potřeba motor zahřát, zavřené a v případě potřeby chlazení se otevírají. 

Celkově je k dispozici devět barev karoserie, mezi které patří také nové metalické odstíny oranžová Phoenix a šedá Graphite. Odstíny šedá Graphite a černá Magic jsou také použity v rámci Color Conceptu jako kontrastní barvy pro střechu, kryty vnějších zpětných zrcátek a kola z lehké slitiny. Šedá Graphite je navíc použita pro rámeček masky chladiče. 

Už není malá, ale ani levná

Za novou generaci zaplatíte minimálně 329 tisíc korun, ovšem dostat se s cenovkou přes půl milionu korun není vůbec těžká práce. A tak se nabízí otázka, pro koho je vlastně nová generace určená? Díky pestrosti nabídky si na své přijdou i zákazníci, kteří se spokojí s relativně malou výbavou, ale také ti, kteří si už rádi připlatí za určité věci a pro které bude Fabia univerzálním autem.

Škoda Fabia

Osobně se mi líbí, že existují široké možnosti, jak si Fabii poskládat. Díky tomu si každý může vybrat to, co chce zrovna on, popřípadě to, co mu dovolí rozpočet. Tak jako tak, Fabia se velmi povedla a jsem přesvědčen o tom, že o prodeje nebude mít nouzi. Na detailnější dojmy a závěry si však počkáme, až se nám novinka dostane do rukou na delší čas na českých silnicích.

Patrik Svatoš

Redaktor automobilové sekce, který má rád technologie, auta, fandí Olympique Marseille a nedokáže žít bez kofeinu.

27 komentářů

  1. “ Obsah ničím nenahradíš “
    Litrová sekačka na trávu s turbem a životností motoru
    cca 60000 km , a k tomu ještě das scheisse auto..
    Děkuji pěkně , ale raději kupuji ojetá auta co auty ještě jsou.

    • Raději litrovou sekačku, než použité auto.

    • Radsi pouzite kvalitni auto, nez novou skodovku.

    • Tyhle pidimotory taky nemusím, ale to co píšeš je nesmysl. 60 tis. vydržely jen motory Š 120 před vyztužením bloku. [odkaz]

    • Ja fanusik Fabie tiez nie som, ale pokial chce clovek auto, je to vyborna volba. A ta zivotnost je samozrejme nezmysel.

    • Jaroslav Hronek

      To vydrží víc, ale zvukový projev toho prašivého motoru by mě přivedl do blázince.

    • Lukáší, tak u tebe mě to zrovna nepřekvapuje. Ty seš na ty bazarový věci lehce ulítlej.

    • Jaroslav Hronek: mne popravde chrochtaky pridu este horsie a dnes tym jazdi kazdy.

    • White Hat ت: Není to obsah, ale objem, a nahradíš ho třeba turbodmychadlem, nebo kompresorem. Tebou udávaná životnost motoru je nesmysl, litrové tříválce tu už nějakou dobu jsou a mají daleko větší nájezdy. Ještě něčemu nerozumíš?

    • Johny: Tak doufam, ze te neurazim svym zajmem o starsi auta, ktera je radost ridit, oproti novym bezcharakterovym procpanyma elektronikou s milionama asistentu.. :)

    • Lukáši, jeslti jsou pro tebe asistenti bez charakteru, tak co jsi potom ty? Většinou se jedná o bezpečnostní prvky, které ti mohou zachránit život. Trochu přemýšlej, než něco začneš psát.

    • Menty: Myslis jako automaticky lane assist, ktery te v pripade vyluky na dalnici (v CR celkem bezne) tahne dal rovne? Nebo mega displej po cele pristrojovce, ktery te v jednom kuse rozptyluje a bez ktereho uz jsi pomalu nezapnes ani sterace?:)
      Jo tyhle veci jsou fakt supr, jeste ze je tu mame:D

      Pro me jsou bez charakterni vetsina tech aut, asistent nebo ne. Sorry ale z tri valce za tretinu mega fakt unesenej nejsem. Nepopularni nazor (asi), bezpecnost fakt neni u myho vyberu auta hlavni prioritou.

    • Já nevím….mám druhým rokem P208 1.2 bez turba to jsem nechtěl a jsem hodně spokojený ale proti gustu…

  2. Já se divím, že ty digitální budíky už nenasadili dřív. Vždyť to ve výsledku musí šetřit tolik peněz. 1 univerzální díl, bez pohyblivých mechanických částí pro celou modelovou řadu. A když už by chtěli odlišit výbavy, tak stačí upravit GUI.
    Ale musím říct, že ta Fabka vypadá fakt hezky, jak exteriér, tak interiér. Jen ty motorizace, to je smutný pohled.

    • } shepii {
      Slengově se říká “ obsah “ .
      Kompresory se u málo objemových motorů nepoužívají …
      A životnost těchto poddimenzovaných motorů je na hranici 60000 km jen se o tom raději moc nemluví , WV , PSA , RENAULT , FORD atd.. mohou vyprávět.
      Usazování karbonu vlivem přímého vstřiku a ředění oleje benzínem poškození šál a kroužků vlivem start stopu včetně ložisek turba či zapečením…
      Můžu pokračovat do nekonečna , ale nemám čas.
      Ještě něčemu nerozumíš ?

    • Tak u tebe mě to nijak nepřekvapuje, vždycky jsi měl divný myšlení. Normálního člověka je ale bezpečnost jednou z nejdůležitějších vlastností při koupi novýho vozu. Tak to prostě je.

  3. Konecne do interieru prestali davat najlacnejsie vrzgajuce plasty z pet flasiek.
    Fabie boli katastrofalne auta a skodovka sa nikdy nebala popytat si horibilne sumy, za tie braky co predavali.

    Kde sa zjavne konecne poucili je ten interier, cenu maju ale samozrejme zas vystrelenu az na mars, motorizacie su na smiech ako boli vzdy a pekne ludi osklbu aj na lacnom podvozku.

    Kamarat si 3, 4 roky dozadu kupoval dlhu i30 a druhy dlhu octaviu, za i30 dal 17,5 a za octaviu 23… Potom sme sa mu este mesiac smiali ako sa s octaviou okaslal, kedze mal minimalne o triedu nizsiu vybavu a ten superlacny interier z vrzgajucich pet flasiek, to bola kapitola sama o sebe.

    Neviem porovnat modely po 2019, ale co viem, ze okradnut sa kolosalne predrazenou skodovkou nikdy nenecham a nikdy nepochopim ten fanatizmus k tejto znacke. Casto sa porovnavaju auta v rovnakom segmente a x krat nejaku skodu vychvalia, pekne by ale bolo vzdy napisat, ze za rovnaku cenu vzdy dostanete od skodovky o triedu ak nie 2 nizsiu vybavu, alebo za rovnake peniaze mate z inej znacky o segment vyssie auto.

    • Bohužel, vrzající plasty jsou u Škodovky stále. Já mám Karoq v edici Style s mnoha doplňky za cca 790tis, ale vrže to jako v autě za 250!!!
      Jestě, že jsem to kupoval na firmu a sleva + DPH udělali z tohoto rozvrzaného krámu přijatelné vozidlo. Jinak Škodu už ne!

    • No ze by konkretne i30 excelovala v kvalite plastov v interieri by som ani nepovedal. Plus je to dost hlucne auto jednak od podvozka, jednak na dialnici.

      Osobne nie som ani fanusik „embéčok“, vybral by som si Golfa, ale tie auta maju svoje kvality.

    • Nesnáším Číňana (hjundaj) a nemám rád škodovku (Němci přece jen prohráli válku, že).

      Nicméně při bočním střetu chci sedět ve oktávce na ne v I30. I30 je z boku deformační katastrofa.

      Mám rád auta hmotná a tuhá. Uvnitře je větší šance přežít. A nejaký elektronický „asistenti “ Tuhost skeletu a hybnost soustavy v okamžiku střetu jaxi z podstaty nenahradí.

  4. „jezdí skvěle a potěší i technologické fanoušky“ a o kousek dal „V aktuální nabídce najdete hned tři litrové tříválce.“ – tak fanousek tyhle technologie fakt nejsem

    ridil jsem litrovej trivalec of Fordu i Skodovky, jako na to, co dokazdou dostat z trivalce musim smeknout, ale nechtel bych to, charakter motoru mi nesednul, zvuk je prisernej (paradoxne horsi venku, nez vevnitr) a palubni pocitac radi radit, jako by v tom byl 6 valec :D

  5. Máme „to“ v práci.
    Dole to netáhne, aby to jelo musí se držet v otáčkách.
    Pokud se drží v otáčkách, žere to podstatně víc, než je v techničáku.
    Když to žere víc, než je v techničáku, nadává vedoucí.
    Tak jsem se vzbouřili a jezdil v ní tejden on. POchopil a už neremcá na spotřebu.
    Tvrdej podvozek. Místo aby nerovnosz pohlil, skáče po nich.
    Nejde přeladit rádio, aniž by se nemuselo koukat na ten displej (to je fakzt takováý problém tam nchat těch pár knofílů, který nahmátnu i potmně?)
    Hlavně že to má nainstalovaný F í zlovací software, který posílaj bez vašeho vědomí data škodove (kde jste jak jedete a různý další)

    Velmi by mne zajímalo, jestli „to“ najede stejný možství km jako auto co mám doma (764000 – R Scenic r.v.2001)

    • Tři válce NEJDOU dohromady se čtyřdobým motorem. Amaróny.

    • Petr
      Je jedno kolik válců máš v jakémkoliv motoru (4/2 dobý)…
      Některé kombinace s sebou nesou jisté výhody hlavně s vyvažováním rotačních a posuvných setrvačných dob (4 dobý – 2 válce do V úhel 90°, 6 válců v řadě, ležatý motor se 2 (4,6..) protiběžnými písty-boxer). 3 i 4 válce v řadě mají z heldiska vyvažování problém, musí se dovyvažovat sólo hřídeli, nebo se smířit s tím, že to holt „třepe“. Každá konstrukce spalovacího motoru má svá pro i proti.
      Blbý je když konstruktér ty proti řeší „kazítkem“ – třeba dvouhmotovým setrvačníkem.
      Míň válců, míň pasivních odporů, tím větší je poměr přívod paliva / výkon na hřídeli.
      Totéž platí o kompresním poměru – vyšší = víc jsme schopni „vymáčknout“ energie z paliva na kliku…
      Turbo pomůže nějakou tu energii dostat z výfukovýho systému a „přelejt“ ji zpět na vstup motoru ve formě „předstlačeného“ vzduchu v sání.

      Starej dobrej benzínovej 4 dobej atmosférickej motor uměl „dát“ na hřídel cca 1/3 energie obsažený v palivu.
      Moderní přeplňopvanej diesel umí dát na hřídel až 42÷47% energie v palivu.
      Špičkový spalovací motor v laboratorních podmínkách „umí“ až 55% energie v palivu „předat“ na výstupní hřídel (bohužel jen v malinkým rozsahu otáček)
      Což platí při čistým motoru, bez filtrů katalyzátorů a jiných doplňků ve výfukovým potrubí.
      Tyto vynálezy nám bohužel bilanci mění v neprospěch energie na klice (prostě „žerou“ nějakou energii která holt pak chybí na výstupu motoru a zárověň „šktrí“ výfuk).

  6. Vždyť to vypadá jak Člověk bavorák 😅😅

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).