TOPlist

Politická reklama má na Googlu utrum. Dotkne se změna také Česka?

Vlajka Evropské unie v parlamentu (ilustrační obrázek)
  • V příštím roce vstoupí v platnost nařízení omezující politickou reklamu na internetu
  • Google jakožto jeden z největších poskytovatelů reklamního prostoru má své výhrady
  • Výsledkem je, že politická reklama se v EU nebude ve službách Googlu zobrazovat

Ačkoli vnímáme Google především jako technologickou společnost, největší příjmy má z prodeje reklamního prostoru v rámci svého vyhledávání. Reklamy přitom mohou být různého charakteru, od předmětů denní potřeby přes služby až třeba po politickou reklamu. A právě poslední zmíněné nejspíše ve vyhledávání Googlu brzy skončí, minimálně v některých zemích, včetně těch tvořících Evropskou unii.

Konec politické reklamy na Googlu?

Google ve svém blogovém příspěvku uvedl, že v příštím roce přestane uživatelům v Evropské unii zobrazovat politickou reklamu, a to kvůli nejasnostem spojeným s novými předpisy o transparentnosti. Dále v příspěvku uvádí, že nadcházející pravidla pro transparentnost a cílení politické reklamy (TTPA), která mají zabránit zasahování do voleb a pomoci voličům informovaně se rozhodovat, přinesou značné „provozní problémy a právní nejistoty“. Google se totiž domnívá, že definice politické reklamy v nařízení TTPA, které má vstoupit v platnost v říjnu 2025, je příliš široká a ztěžuje spolehlivé určení obsahu, který by měl být omezen.

Technologický gigant proto plánuje přestat zobrazovat politickou reklamu ještě dříve, než TTPA vstoupí v platnost, přičemž tvrdí, že své rozhodnutí ještě bude vyhodnocovat. Bližší informace o přesném ukončení zobrazování politické reklamy na území Evropské unie by měl sdělit už v příštím roce. „V průběhu legislativního procesu jsme upozorňovali na možné dopady nařízení TTPA a problémy, které s sebou nesou některé jeho požadavky, avšak nařízení nakonec není dostatečně srozumitelné, čímž nám zabraňuje naplnit jeho požadavky,“ uvedl Google v prohlášení.



Fiktivní Apple Store vygenerovaný umělou inteligencí (ilustrační obrázek)



Nepřehlédněte

EU varuje Apple před diskriminačními praktikami, vadí jí geografické blokování

Připravované nařízení TTPA bude vyžadovat, aby byly politické reklamy na internetu jasně označeny, a pomohly tak lidem získat informace o tom, zda je na ně reklama cílena, kdo ji platí, kolik za ni platí a s jakými volbami nebo referendem je spojena. Poskytovatelé reklamy musí také získat výslovný souhlas uživatelů, aby jim mohli zobrazovat cílenou politickou reklamu, přičemž nesmí používat údaje nezletilých osob a některé osobní údaje.

Autor článku Dominik Vlasák
Dominik Vlasák
Redaktor, cestovatel, fanoušek technologií, Star Wars a dobré kávy.

Kapitoly článku