- Lodní doprava produkuje značné množství skleníkových plynů
- Budoucností by mohla být moderní plachetnice – tzv. Wind Challenger
- Tato loď na přepravu LNG měří 286 metrů a má kapacitu až 174 000 m³
Lodní doprava hraje zásadní roli v globální logistice, avšak je zároveň jedním z největších producentů emisí skleníkových plynů (GHG). Japonská přepravní společnost Mitsui O.S.K. lines se ve spolupráci s americkou Chevron Shipping Company rozhodla tento problém řešit prostřednictvím inovativního systému Wind Challenger, který využívá teleskopické plachty k asistovanému pohonu lodi. Tato technologie má za cíl snížit spotřebu paliva a emise skleníkových plynů a tím posunout lodní dopravu blíže k ekologické udržitelnosti.
Plachty vysoké téměř 50 metrů
Jedním z nejvýraznějších rysů systému Wind Challenger je jeho inovativní systém teleskopických plachet. Tato unikátní vlastnost umožňuje lodi dynamicky reagovat na měnící se podmínky prostředí a zajistit tak optimální výkon za všech okolností. Princip fungování systému spočívá v přeměně kinetické energie větru na mechanickou práci, která pohání loď vpřed. Na rozdíl od klasických plachetnic, které využívají měkké plachty, Wind Challenger využívá tvrdé plachty, které jsou lépe ovladatelné a umožňují efektivnější využití větrné energie.

Plachty mohou být mechanicky rozloženy nebo staženy, čímž se mění jejich celková plocha. To umožňuje lodi optimalizovat množství zachycené větrné energie podle aktuální síly větru a požadované rychlosti plavby. Při silném větru mohou být plachty částečně staženy, čímž se sníží celková plocha vystavená větru a tím i boční síla působící na loď. To významně zvyšuje stabilitu plavidla a snižuje riziko převrácení. V případě extrémních povětrnostních podmínek mohou být plachty zcela staženy.
Jedním z nejvýznamnějších cílů tohoto projektu je lodní přepravník na LNG vybavený speciálními plachtami. Tato přibližně 286 metrů dlouhá a 46 metrů široká loď disponuje nákladními tanky o objemu zhruba 174 000 m³ a je vybavena dvěma velkými plachtami z kompozitního materiálu, které mohou dosahovat výšky až 49 metrů a šířky až 15 metrů.
Technologie Wind Challenger nabízí několik zásadních výhod, které ji činí atraktivní volbou pro budoucnost lodní dopravy. Kromě snížení spotřeby paliva a emisí skleníkových plynů je jednou z hlavních výhod její flexibilita. Systém může být instalován na různé typy plavidel, od nákladních lodí až po tankery a LNG přepravníky. Díky tomu je možné tuto technologii přizpůsobit specifickým potřebám jednotlivých typů lodí.
V říjnu 2022 uvedla společnost MOL do provozu první loď s těmito speciálními plachtami – bulker (nákladní loď) Shofu Maru o kapacitě 100 422 tun. Tato loď byla vybavena systémem Wind Challenger a její provoz přinesl významné výsledky. Během 18 měsíců provedla sedm zpátečních plaveb, při kterých se podařilo snížit denní spotřebu paliva až o 17 %. Průměrná úspora paliva na plavbu se pohybovala mezi 5 a 8 procenty.