TOPlist

„Plachetnice“ s padesátimetrovou stěžní? Může to být řešení ekologické moderní lodní dopravy

Wind Challenge pro přepravu LNG
  • Lodní doprava produkuje značné množství skleníkových plynů
  • Budoucností by mohla být moderní plachetnice – tzv. Wind Challenger
  • Tato loď na přepravu LNG měří 286 metrů a má kapacitu až 174 000 m³

Lodní doprava hraje zásadní roli v globální logistice, avšak je zároveň jedním z největších producentů emisí skleníkových plynů (GHG). Japonská přepravní společnost Mitsui O.S.K. lines se ve spolupráci s americkou Chevron Shipping Company rozhodla tento problém řešit prostřednictvím inovativního systému Wind Challenger, který využívá teleskopické plachty k asistovanému pohonu lodi. Tato technologie má za cíl snížit spotřebu paliva a emise skleníkových plynů a tím posunout lodní dopravu blíže k ekologické udržitelnosti.

Plachty vysoké téměř 50 metrů

Jedním z nejvýraznějších rysů systému Wind Challenger je jeho inovativní systém teleskopických plachet. Tato unikátní vlastnost umožňuje lodi dynamicky reagovat na měnící se podmínky prostředí a zajistit tak optimální výkon za všech okolností. Princip fungování systému spočívá v přeměně kinetické energie větru na mechanickou práci, která pohání loď vpřed. Na rozdíl od klasických plachetnic, které využívají měkké plachty, Wind Challenger využívá tvrdé plachty, které jsou lépe ovladatelné a umožňují efektivnější využití větrné energie.

Wind Challenge pro přepravu LNG
Wind Challenger pro přepravu LNG

Plachty mohou být mechanicky rozloženy nebo staženy, čímž se mění jejich celková plocha. To umožňuje lodi optimalizovat množství zachycené větrné energie podle aktuální síly větru a požadované rychlosti plavby. Při silném větru mohou být plachty částečně staženy, čímž se sníží celková plocha vystavená větru a tím i boční síla působící na loď. To významně zvyšuje stabilitu plavidla a snižuje riziko převrácení. V případě extrémních povětrnostních podmínek mohou být plachty zcela staženy.

Jedním z nejvýznamnějších cílů tohoto projektu je lodní přepravník na LNG vybavený speciálními plachtami. Tato přibližně 286 metrů dlouhá a 46 metrů široká loď disponuje nákladními tanky o objemu zhruba 174 000 m³ a je vybavena dvěma velkými plachtami z kompozitního materiálu, které mohou dosahovat výšky až 49 metrů a šířky až 15 metrů.

Technologie Wind Challenger nabízí několik zásadních výhod, které ji činí atraktivní volbou pro budoucnost lodní dopravy. Kromě snížení spotřeby paliva a emisí skleníkových plynů je jednou z hlavních výhod její flexibilita. Systém může být instalován na různé typy plavidel, od nákladních lodí až po tankery a LNG přepravníky. Díky tomu je možné tuto technologii přizpůsobit specifickým potřebám jednotlivých typů lodí.

V říjnu 2022 uvedla společnost MOL do provozu první loď s těmito speciálními plachtami – bulker (nákladní loď) Shofu Maru o kapacitě 100 422 tun. Tato loď byla vybavena systémem Wind Challenger a její provoz přinesl významné výsledky. Během 18 měsíců provedla sedm zpátečních plaveb, při kterých se podařilo snížit denní spotřebu paliva až o 17 %. Průměrná úspora paliva na plavbu se pohybovala mezi 5 a 8 procenty.

Autor článku Josef Novák
Josef Novák

Kapitoly článku