- Slavný spot z dílny Ridleyho Scotta je považován za legendu
- Přitom nemusel být vůbec odvysílán
V každém odvětví lidské činnosti najdeme přelomové okamžiky, které mnohé změnily. Do dějin reklamy se před 39 lety zapsala také společnost Apple, která během osmnáctého utkání Super Bowlu nechala v televizi odvysílat spot s jednoduchým názvem 1984. Ten lákal na představení nového počítače Macintosh, nicméně pro svou neotřelou formu způsobil pořádný poprask.
Stál za ní hvězdný režisér Ridley Scott (Blade Runner či Vetřelec), a to ve spolupráci s reklamní agenturou Chiat\Day. Šedesátisekundový spot se inspiroval v díle George Orwella se stejnojmenným názvem, který popisuje život v dystopické společnosti. V tomto případě ale nestál za vším pověstný „Velký bratr“, ale společnost IBM, která byla v tehdejší době lídrem trhu s počítači a velkým konkurentem nejen mladé firmy z Cupertina.
Ačkoli má dnes tato reklama, která vznikla v dlouhé a o polovinu kratší verzi, již legendární status, nemusela vůbec vzniknout. Zatímco Steve Jobs, Steve Wozniak a John Sculley byli výsledkem nadšeni, představenstvo Applu jejich pohled na věc rozhodně nesdílelo. Jeden z jeho členů, Mike Markkula, dokonce chtěl spolupráci s Chiat\Day ukončit, přičemž Sculley na tomto základě agentuře řekl, aby se zakoupeného reklamního prostoru zbavila.
Jobs a Wozniak byli připraveni zaplatit 400 000 dolarů z vlastní kapsy (při započtení inflace dnes zhruba 1,15 milionu dolarů, tedy 25,7 milionů Kč), aby se klip dostal do éteru. To nakonec nebylo nutné – lidé z Chiat\Day prodali pouze 30sekundový prostor, přičemž o prodej 60sekundového okna se ani nepokusili, díky čemuž se reklama mohla odvysílat v celé délce.
V současné době se Apple k podobně odvážným způsobům komunikace s veřejností neuchyluje a vsází na osvědčenou klasiku – známé osobnosti. Hvězdou poslední reklamy na službu Apple TV+ se stal herec Timothée Chalamet, kterého můžete znát například z poslední filmové adaptace knižní série Duna.