Odvěký souboj Windows versus macOS prodělal v roce 2020 zajímavý zvrat. Na druhé místo zamířil Chrome OS od Googlu, a jablečný macOS tak po dlouhých letech opustil pozici dvojky operačních systémů. Chrome OS ovšem rostl na úkor přístrojů s operačním systémem Windows. Takže byť v pomyslném žebříčku Apple propadl, je to varování spíše pro Microsoft.
Chrome OS již v historii párkrát v jednotlivých kvartálech roku pozici druhého nejprodávanějšího operačního systému zaujímal. Rok 2020 je nicméně prvním, kdy si tuto pozici mezi nově prodanými přístroji udržel tři kvartály za sebou a navíc náskok zvyšoval.
Potvrzení trendu, nebo pandemický výkyv?
První čtvrtletí roku 2020 započalo těsným soubojem. Zatímco operační systém Windows měl pohodlných 87,5 %, macOS se se svými 5,8 % těsně přetahoval o pozici dvojky s Chrome OS, jenž měl 5,3 %. Již ve druhém čtvrtletí ale Chrome OS vyrostl na 10 %, ve třetím na 11,5 % a rok zakončil se 14,4 %.
Meziroční srovnání pak ukazuje u Windows propad o 4,9 % na 80,5 %, u macOS mírný růst o 0,8 % na celkových 7,5 % a Chrome OS s růstem o 4,4 % celkově obsadil 10,8 % prodaných přístrojů. Do statistiky se počítají i stolní počítače. V případě notebooků by tak pozice zřejmě byla ještě silnější.
Podle analýzy společnosti IDC je růst tři kvartály po sobě už považován za trend, nikoliv jednorázový výkyv. Je ale nutno říci, že byť počty prodaných Chrome OS zařízení rostou dlouhodobě, je tento rok pravděpodobně ovlivněn pandemií koronaviru. Tím lze vysvětlit právě i strmý nárůst.
Neboť zatímco za běžných podmínek prodeje Chrome OS přístrojů táhnou převážně americké školy, v minulém roce lidé tyto přístroje pravděpodobně začali ve větším využívat i na práci z domova. Téměř globální přechod na distanční vzdělávání samozřejmě ale také hrál roli.
Na druhou stranu ale nelze úspěch zařízení s operačním systémem od Googlu přičítat na vrub čistě jen epidemii. V segmentu dostupných notebooků totiž Windows, jak se zdá, postupně ztrácí pozici. A je možné, že právě v této oblasti Chrome OS v dalších letech posílí ještě více. A to i proto, že původně cloudový systém umí čím dál tím více věcí.
Loňské výsledky jsou tak pro Microsoft bezesporu varováním. Ačkoliv si v celkových výsledcích těsně udržel více než 80% podíl, ve dvou posledních kvartálech roku ve skutečnosti poprvé za několik desítek let podíl prodaných Windows zařízení spadl pod tuto hranici.
Na vině je kromě zvýšeného zájmu o Chromebooky také rapidní pokles prodaných stolních počítačů začátkem roku. Ten lze spojovat s problémy čínských dodavatelů, které se ale už vyřešily. Jak se bude situace vyvíjet v tomto roce, je tedy celkem těžké předvídat.