TOPlist

Jaké iPhony jdou na dračku? Strategie Applu boduje už několik let v kuse

Chytré telefony Apple iPhone
  • Prodejům iPhonů vládne základní 6,1″ model, který je zároveň nejlevnější
  • Všechny iPhony si drží svou cílovku jasnou, podíly v prodejích se tak až na výjimky nemění

Agentura Consumers Intelligence Research Partners (CIRP) vydala ve středu studii o tom, jaké varianty iPhonů se prodávají nejvíce a jaké naopak zaostávají. Statistika z posledních tří let – bohužel bez výsledků současné rodiny iPhone 16 – ukazuje železně stabilní poptávku po určitých modelech, která v letech prakticky nijak nekolísá.

Jaký iPhone je nejoblíbenější?

Letos má potřetí za sebou produktová linie iPhonů stejné osazení: základní model, zvětšený Plus, vrcholný vlajkový model Pro a jeho větší provedení Pro Max. Statistika CIRP zohledňuje roky 2022, 2023 a 2024, vždy ve 12měsíčním období zakončeném zářím. Statistika z letošního roku tak nezohledňuje iPhone 16, ale předchozí generaci.

 

Podíl prodejů jednotlivých variant iPhonů v letech 2022, 2023 a 2024
Podíl prodejů jednotlivých variant iPhonů v letech 2022, 2023 a 2024

Graf jednoznačně ukazuje, že dlouhodobě nejoblíbenějším modelem z celé řady iPhonů je základní provedení s 6,1″ displejem. Nezmiňujeme to náhodou, velikost displeje má ve výběru zákazníků velkou roli, podobně jako cena. Něco nám říká, že i proto Apple letos zachoval velikost základního iPhonu, přestože zvětšoval „kompaktní“ model 16 Pro.

Základní model iPhonu byl nejprodávanější ve všech sledovaných letech, vždy s podílem 42–46 %. Na druhém místě je naopak největší a také nejdražší zástupce iPhone Pro Max, který si za poslední tři roky stabilně udržuje podíl 25–26 %. O něco slabší podíl vykazuje menší model Pro, a to 19–21 %.

Přechod z mini na Plus byl správný tah

Na opačném konci se pohybují modely Plus a mini. Zatímco první zmíněný osciluje mezi 11–13 procenty podílu na trhu (příští rok to může být i víc, protože iPhone 16 Plus oproti iPhonu 15 Plus zaznamenal 48% nárůst předobjednávek), jeho miniaturní předchůdce nedosáhl ani na 10% podíl.



Titanový iPhone 16 Pro (Max)ve všech barevných variantách



Nepřehlédněte

Zájem o iPhone 16 Pro je nižší než vloni, dodací lhůty jsou výrazně kratší

„Podíly produktů Pro a Pro Max zůstávají v posledních třech letech relativně stabilní. Nejvýznamnější změna nastala poté, co společnost Apple v průběhu roku 2022 ukončila výrobu iPhonu mini a místo něj víceméně znovu uvedla na trh iPhone Plus. Od té doby iPhone Plus nejenže překonal podíl iPhonu mini, ale sebral podíl základnímu modelu,“ uvádí CIRP ve svém průzkumu.

Naráží přitom na neobyčejně zajímavý fenomén, a sice skutečně pozoruhodnou stabilitu podílu prodejů jednotlivých variant s výjimkou Plus/mini. Jak vidno, Apple má zcela jasně vyprofilované zákazníky všech variant iPhonů a nejspíš i kvůli tomu, že dělá jen minimální mezigenerační změny, zákazníci vždy zakotví u toho stejného iPhonu jako předtím.

Autor článku Jakub Fišer
Jakub Fišer
Novinář, fanoušek moderních technologií, letních měsíců a asijského jídla. Mám rád filmy od Lynche, obrazy od Pollocka, french house a fotbalový klub Arsenal. Ve volném čase hraju na PlayStationu a chodím běhat.

Kapitoly článku