TOPlist

Jaká závada potká váš telefon? Máme pro vás velkou analýzu servisních dat

Analytická společnost Blancco pravidelně zveřejňuje poměrně rozsáhlé statistiky o stavu zabezpečení a poruchovosti smartphonů. V tomto článku se podíváme na nejzajímavější informace, které vyplývají z dat za poslední čtvrtletí roku 2017 a první čtvrtletí roku současného.

Data se zakládají na statistikách ze stovek servisních center výrobců i operátorů, kam byla zařízení přijata k diagnostice a případné opravě za využití platformy společnosti Blancco. V analýze je zohledňován americký, evropský, asijský a australský trh. Analyzovaná zařízení byla určena k následnému bazarovému prodeji.

U všech dat lze třeba brát v úvahu, že se do servisních středisek zpravidla dostávají starší zařízení, ne ta zbrusu nová.

Aktualizace Androidu jsou stále pomalé, trend se ale mění

Začneme rychlou a nepříliš překvapivou statistikou o procentuálním zastoupení verzí systému iOS i Android u servisovaných zařízení. Android má dlouhodobě problém s roztříštěností a neschopností rychle přecházet na nejnovější verze. To se potvrdilo i v posledním čtvrtletí minulého roku. Jak je vidět z grafu níže, nejčastěji využívanou verzí je Nougat s 52% zastoupením. Alespoň tedy u telefonů, které se dostaly do servisních středisek.

Pokud bychom pro zajímavost porovnali tato data s reálným zastoupením verzí ve všech aktivních smartphonech, graf by byl ještě roztříštěnější. V prvním pololetí tohoto roku dokonce stále dominoval Marshmallow.

Pozitivní zprávou však je, že se od minulého čtvrtletí téměř o 10% snížil počet zařízení s verzí Androidu starší než z roku 2013. Zásadní zlepšení pak lze očekávat v následujícím roce až dvou, kdy se většina zařízení přesune na Android Oreo a novější. Projekt Treble by následně měl zaručit rychlejší tempo nasazování verzí.

U iOS zařízení je situace tradičně výrazně lepší. Většina přístrojů přijatých koncem roku je aktualizována na verzi iOS 11, což je vzhledem k politice Applu předvídatelné.

Samsung se s poruchou v servisu objeví nejčastěji

Zde si je na úvod třeba říci, že veškerá uváděná data o poruchovosti jsou společností Blancco poskytována vzhledem k počtu jimi analyzovaných zařízení. Největší počet závad na telefonech Samsung tedy pravděpodobně neznamená, že by byly skutečně nejvíce náchylné na poruchu. Pouze jich pravděpodobně servisy obdržely hodně, neboť mají silné zastoupení na trhu.

Ve statistikách společnosti dlouhodobě obsazuje první příčku „nejporuchovějšího“ výrobce Samsung. Tuto neslavnou první pozici si udržel i v prvním čtvrtletí roku 2018, kdy jeho modely drží 34% podíl. Oproti druhému čtvrtletí roku 2017 to je však zlepšení téměř o 30%.



Samsung servis rozhovor



Nepřehlédněte

Šéf servisu Samsungu: přijdete přehráním software telefonu o záruku? (rozhovor)

Zajímavé je umístění Xiaomi. To se ukazuje jako druhé nejporuchovější. Objem prodaných zařízení ho však řadí až na čtvrté místo, takže jeho pozici pravděpodobně na rozdíl od Samsungu nelze připsat na vrub pouze počtu obdržených kusů zařízení.

Tomu by napovídal i graf z posledního čtvrtletí roku 2017, který ukazuje konkrétní modely výrobců. Úplně na špičce je Xiaomi Redmi 4, zatímco takový Samsung Galaxy S7 je o třetinu méně problematický. Přesný počet kusů jednotlivých zařízení společnost neuvádí, graf tedy opět není zcela vypovídající o reálné poruchovosti.

Z iPhonů je nejhorší „Šestka“

U iOS zařízení sice opět platí, že data o poruchovosti vychází z počtů přijatých zařízení daného modelu, avšak vzhledem k menšímu počtu modelů jsou již více vypovídající o celkové spolehlivosti. V tomto případě přikládáme také graf, z nějž lze vyčíst rozdělení aktivních modelů iPhonů.

Z grafu jasně vyplývá, že nejpopulárnějším iPhonem v době tvorby analýzy byla „Šestka“. Proto nepřekvapí, že figuruje i na první příčce nejporuchovějších iPhonů. Rozdíly mezi počtem kusů aktivních telefonů jednotlivých generací však není takový, aby ospravedlnil výrazně vyšší poruchovost iPhonu 6 oproti dalším modelům.

Informace, že 26% přijatých iPhonů 6 má detekovanou poruchu, působí až neuvěřitelně. Bude to ovšem zřejmě pravda, o čemž vypovídá i nadprůměrný počet zpráv a stížností na Apple fórech. „Šestka“ se zkrátka po hardwarové stránce úplně nevydařila.

Android má problémy s tlačítky, iPhony s mikrofonem

V analýze společnosti Blancco najdeme i grafy, které ukazují nejčastější poruchy u zařízení obou platforem. Androidu poněkud překvapivě dominuje problém s menu tlačítkem. To byla přitom nejméně testovaná položka ze všech – společnost Blancco servisům poskytuje více než 40 testů.

U iPhonů je pak hlavním problémem sluchátko či mikrofon, nicméně na rozdíl od Androidu žádná porucha nepostihla více než 5 % zařízení. Problémy s tlačítkem (tentokrát hlasitosti) byly detekovány také, ale jen minimálně.

Typy závad i jejich procentuální zastoupení se mezi platformami liší, avšak jejich celkový počet příliš výrazně ne. Oblíbená teze o spolehlivých iPhonech a stále se rozbíjejících Androidech tak evidentně neplatí.

Na grafu celkové poruchovosti za poslední čtvrtletí roku 2017 si nelze povšimnout faktu, že Evropa má jednoznačně nejvyšší počet závad.

Společnost Blancco se ve své analýze nad tímto faktem sama pozastavuje a nabízí vysvětlení. Samozřejmě svou roli hraje počet analyzovaných zařízení v daném regionu, ten ale nebude tak výrazně odlišný. Hlavní důvod v nízké poruchovosti v severní Americe tak autoři analýzy vidí v tom, že americký trh využívá novější telefony. Uživatelé zkrátka rychleji přechází na nové modely a tak i telefony odevzdané k analýze a bazarovému prodeji nejsou tak poškozené, jako by tomu bylo u déle používaných přístrojů.

Autor článku Tomáš Krompolc
Tomáš Krompolc
Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.

Kapitoly článku