Sledujte nás na YouTube

Jaká závada potká váš telefon? Máme pro vás velkou analýzu servisních dat

Analytická společnost Blancco pravidelně zveřejňuje poměrně rozsáhlé statistiky o stavu zabezpečení a poruchovosti smartphonů. V tomto článku se podíváme na nejzajímavější informace, které vyplývají z dat za poslední čtvrtletí roku 2017 a první čtvrtletí roku současného.

Data se zakládají na statistikách ze stovek servisních center výrobců i operátorů, kam byla zařízení přijata k diagnostice a případné opravě za využití platformy společnosti Blancco. V analýze je zohledňován americký, evropský, asijský a australský trh. Analyzovaná zařízení byla určena k následnému bazarovému prodeji.

U všech dat lze třeba brát v úvahu, že se do servisních středisek zpravidla dostávají starší zařízení, ne ta zbrusu nová.

Aktualizace Androidu jsou stále pomalé, trend se ale mění

Začneme rychlou a nepříliš překvapivou statistikou o procentuálním zastoupení verzí systému iOS i Android u servisovaných zařízení. Android má dlouhodobě problém s roztříštěností a neschopností rychle přecházet na nejnovější verze. To se potvrdilo i v posledním čtvrtletí minulého roku. Jak je vidět z grafu níže, nejčastěji využívanou verzí je Nougat s 52% zastoupením. Alespoň tedy u telefonů, které se dostaly do servisních středisek.

Pokud bychom pro zajímavost porovnali tato data s reálným zastoupením verzí ve všech aktivních smartphonech, graf by byl ještě roztříštěnější. V prvním pololetí tohoto roku dokonce stále dominoval Marshmallow.

Pozitivní zprávou však je, že se od minulého čtvrtletí téměř o 10% snížil počet zařízení s verzí Androidu starší než z roku 2013. Zásadní zlepšení pak lze očekávat v následujícím roce až dvou, kdy se většina zařízení přesune na Android Oreo a novější. Projekt Treble by následně měl zaručit rychlejší tempo nasazování verzí.

U iOS zařízení je situace tradičně výrazně lepší. Většina přístrojů přijatých koncem roku je aktualizována na verzi iOS 11, což je vzhledem k politice Applu předvídatelné.

Samsung se s poruchou v servisu objeví nejčastěji

Zde si je na úvod třeba říci, že veškerá uváděná data o poruchovosti jsou společností Blancco poskytována vzhledem k počtu jimi analyzovaných zařízení. Největší počet závad na telefonech Samsung tedy pravděpodobně neznamená, že by byly skutečně nejvíce náchylné na poruchu. Pouze jich pravděpodobně servisy obdržely hodně, neboť mají silné zastoupení na trhu.

Ve statistikách společnosti dlouhodobě obsazuje první příčku „nejporuchovějšího“ výrobce Samsung. Tuto neslavnou první pozici si udržel i v prvním čtvrtletí roku 2018, kdy jeho modely drží 34% podíl. Oproti druhému čtvrtletí roku 2017 to je však zlepšení téměř o 30%.

Zajímavé je umístění Xiaomi. To se ukazuje jako druhé nejporuchovější. Objem prodaných zařízení ho však řadí až na čtvrté místo, takže jeho pozici pravděpodobně na rozdíl od Samsungu nelze připsat na vrub pouze počtu obdržených kusů zařízení.

Tomu by napovídal i graf z posledního čtvrtletí roku 2017, který ukazuje konkrétní modely výrobců. Úplně na špičce je Xiaomi Redmi 4, zatímco takový Samsung Galaxy S7 je o třetinu méně problematický. Přesný počet kusů jednotlivých zařízení společnost neuvádí, graf tedy opět není zcela vypovídající o reálné poruchovosti.

Z iPhonů je nejhorší „Šestka“

U iOS zařízení sice opět platí, že data o poruchovosti vychází z počtů přijatých zařízení daného modelu, avšak vzhledem k menšímu počtu modelů jsou již více vypovídající o celkové spolehlivosti. V tomto případě přikládáme také graf, z nějž lze vyčíst rozdělení aktivních modelů iPhonů.

Z grafu jasně vyplývá, že nejpopulárnějším iPhonem v době tvorby analýzy byla „Šestka“. Proto nepřekvapí, že figuruje i na první příčce nejporuchovějších iPhonů. Rozdíly mezi počtem kusů aktivních telefonů jednotlivých generací však není takový, aby ospravedlnil výrazně vyšší poruchovost iPhonu 6 oproti dalším modelům.

Informace, že 26% přijatých iPhonů 6 má detekovanou poruchu, působí až neuvěřitelně. Bude to ovšem zřejmě pravda, o čemž vypovídá i nadprůměrný počet zpráv a stížností na Apple fórech. „Šestka“ se zkrátka po hardwarové stránce úplně nevydařila.

Android má problémy s tlačítky, iPhony s mikrofonem

V analýze společnosti Blancco najdeme i grafy, které ukazují nejčastější poruchy u zařízení obou platforem. Androidu poněkud překvapivě dominuje problém s menu tlačítkem. To byla přitom nejméně testovaná položka ze všech – společnost Blancco servisům poskytuje více než 40 testů.

U iPhonů je pak hlavním problémem sluchátko či mikrofon, nicméně na rozdíl od Androidu žádná porucha nepostihla více než 5 % zařízení. Problémy s tlačítkem (tentokrát hlasitosti) byly detekovány také, ale jen minimálně.

Typy závad i jejich procentuální zastoupení se mezi platformami liší, avšak jejich celkový počet příliš výrazně ne. Oblíbená teze o spolehlivých iPhonech a stále se rozbíjejících Androidech tak evidentně neplatí.

Na grafu celkové poruchovosti za poslední čtvrtletí roku 2017 si nelze povšimnout faktu, že Evropa má jednoznačně nejvyšší počet závad.

Společnost Blancco se ve své analýze nad tímto faktem sama pozastavuje a nabízí vysvětlení. Samozřejmě svou roli hraje počet analyzovaných zařízení v daném regionu, ten ale nebude tak výrazně odlišný. Hlavní důvod v nízké poruchovosti v severní Americe tak autoři analýzy vidí v tom, že americký trh využívá novější telefony. Uživatelé zkrátka rychleji přechází na nové modely a tak i telefony odevzdané k analýze a bazarovému prodeji nejsou tak poškozené, jako by tomu bylo u déle používaných přístrojů.

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.

17 komentářů

  1. Aleš (neregistrovaný)

    Dokud to není přepočítáno na kusy na trhu, tak jsou ta data k ničemu :-(

  2. Fuzo (neregistrovaný)

    No nevím. Lenovo Vibe P1M dle mne vede. V rodině tři kusy a přesně po dvou letech a pěti měsících všechny tři odešly na stejný problém. totální spomalení a v diagnostice všechno Fail – PCB sensors a co já vím co. Tak že s*h*i*t*

    • Fuzo (neregistrovaný)

      Jo a zapomněl jsem dodat, proč to dávat do servisu po záruční době? Tak že ta data jsou dost na nic stejně jako celý článek. Kromě mobilů Xiaomi, tam mám stejnou špatnou zkušenost :-(

    • JozinKluzny (neregistrovaný)

      Nejspíše spáchaly harakiri v době, kdy si všimly tvé bravurní češtiny :D Jen mimochodem, P1m má dcera a manželka tři roky a vše funguje v pohodě.

  3. Michal (neregistrovaný)

    U Samsungů jsem dvakrát reklamoval amoled displej, jednou vypálení, podruhé byl dorůžova, vždy reklamace uznána, ale těmto displejům se už vyhýbám. Od Applu jsem musel reklamovat iPhone 6s plus, hned po vybalení nešel foťák, iPhone 8 plus, kde mě druhá strana při telefonování neslyšela a ještě prskal horní reprák a teď mám na reklamaci iPad Pro 12.9(2017) u okraje jsou na displeji fleky, nějak silněji to tam svítí, prý vadný displej, ale reklamace taky vždy uznána. Měl jsem i telefony Xiaomi, Huawei a Htc, u nich jsem žádnou závadu neměl.

    • To je vyloženě smůla, já jsem měl všechny iPady, které Apple vydal a reklamoval jsem jenom jeden kvůli prosvítání displeje pod okrajem, což byla tenkrát docela profláknutá věc. iPhone nikdy a to jsem měl dva koupené v US, které bych v EU asi nevyreklamoval.

  4. J A (neregistrovaný)

    Tak po tom co se tenhle pro obyčejného zákazníka nevypovídající report pokusili interpretovat na Svetuandroida i tady?
    Jak jsem psal, pro obyčejného člověka k ničemu, protože to vychází z dat shromážděných o telefonech odeslaných do servisního střediska k diagnostice, vymazání a případně opravě, aby byla následně byly prodány v bazaru.
    Nezohledňuje to všechny telefony na trhu (např. ty, které se prodeje do bazaru nedožily, nebo ty, které nikdo neprodal).
    Je to silně ovlivněno chováním zákazníků určitých značek a zemí (někteří svá zařízení prodají celkem nová, jiní stará, jiní vůbec, myslím, že by to nemuselo být u všech značek stejné). Viz propastný rozdíl mezi Evropou a Amerikou v počtu kusů s vadou.
    Skutečná “poruchovost” se tedy z toho vůbec nedá určit.

  5. ka_r_los (neregistrovaný)

    A HTC jsou buď bez problémů a nebo se pohybují v oblasti statistické chyby :D

  6. Tadeáš (neregistrovaný)

    Konečně nějaký redaktor pochopil zdroj toho článku. Na SvětAndroida v tejdnu vydali takovej paskvil, až mi z toho bylo trapno. TAdy to má alespoň hlavu a patu, ufff. Jsem rád, že autor článku umí přemýšlet a ne jen slepě opisovat :-)

  7. Luky (neregistrovaný)

    Takže s Pixelem mě žádné strasti nečekají. ???? Nebo možná autor statistiky “3 prodané kusy” do statistik nezahrnul.

  8. Marek Studnicka (neregistrovaný)

    A ačkoliv mi tedy přijde,je to jen můj subjektivní dojem,že Sony není zrovna v oblibě,tak i ze svého okolí mám zkušenosti,že Sony servis navštěvuje minimálně-ale může to být jen moje zkušenost.Ixperií jsem vlastnil 5 a nikdy žádná servis nepotřebovala,ale někdo má třeba jiné zkušenosti

    • MG (neregistrovaný)

      Za sebe musím rict ze mam prvni xperii konkrétně XZ1 a pred nejakou dobou se mi na levé části displeje u kraje objevily takové zlutocervene fleky. Ale na obranu sony nevim jestli si za to nemůžu sám. Telefon mi parkrat spadl. Sice ne nijak drasticky ale spadl. A pak nevim jak je to s vodeodolnosti. Co jsem četl tak certifikaci má ale nedoporučuje se potápět. Pochopitelně mi to nedalo a párkrát jsem to zkusil ale maximalne 5cm pod vodu na pár vteřin případně stříkající voda ve vaně (ano voda pro srandisty). Jinak na to ze jsem sel do androidu po L950 tak musim rict ze takhle příkladně odladenej systém jsem neviděl u zadneho jineho androidu ktereho jsem mel v ruce. Stejně tak vydrž telefonu i s tou mini baterkou. Skoda jen ze v nove generaci zmizel jack. Ale tak co zmizí stejne asi casem v mobilech takže budu chodit s redukci.. Ale to uz je jen takovej povzdech na dnešní trend.

  9. uni (neregistrovaný)

    TCL jako vzdy bezchybny, dobra volba. Doporucuju vsem, kteri nemaji na iphone.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *