Tento týden většina technologických firem oznámila finanční výsledky za poslední kvartál, mezi nimi i Facebook. Podnikání modré sociální sítě v době koronavirové vzkvétalo, firma však v doprovodné zprávě k finančním výsledkům upozorňuje, že příjmy z reklamy mohou v dalších měsících zpomalovat. Na vině mají být mimo jiné nové funkce ochrany osobních údajů v iOS 14.
iOS 14 nám zničí byznys
Apple chystá v iOS 14 změnu, na základě které bude uživatelům dána možnost udělit výslovný souhlas se sledováním chování za účelem poskytování relevantní reklamy; v opačném případě bude tato funkce v základu vypnutá. Dá se předpokládat, že vysoké procento uživatelů nebude se sledováním souhlasit, což by byla pro Facebook velká rána. Finanční ředitel Facebooku Dave Wehner očekává, že k podobnému kroku postupně sáhnou i jiné firmy, tudíž byznys postavený na poskytování cílené reklamy bude významně narušen.
Podle ředitele Facebooku Marka Zuckerberga se Apple schovává za ochranu spotřebitelů, přitom mu údajně jde pouze o likvidaci konkurence. Aby si Facebook uchránil svoji polívčičku, chystá na Apple antimonopolní žalobu. Vadí mu, že firma z Cupertina nutí vývojáře třetích stran dodržovat zásady App Store, ale sama se jimi u svých aplikací neřídí. Toto obvinění se netýká pouze relevantnosti doporučení v App Store, ale i dalších položek v iOS.
Apple například neumožňuje nastavit v systému iOS jako výchozí „messenger“ konkurenční aplikace, jedinou možností je vlastní iMessage. Přitom podle Marka Zuckerberga je například lepším řešením aplikace WhatsApp, která disponuje koncovým šifrováním, zatímco iMessage ukládá v základním nastavením konverzace v nešifrované podobě na iCloud. Facebook se bude u soudu domáhat změny pravidel App Store, podobně jako jiné společnosti v čele s vývojářským studiem Epic Games.