Domů » Bleskovky » iOS 14 nám zničí byznys, tvrdí Facebook. Chystá se právní bitva

iOS 14 nám zničí byznys, tvrdí Facebook. Chystá se právní bitva

Tento týden většina technologických firem oznámila finanční výsledky za poslední kvartál, mezi nimi i Facebook. Podnikání modré sociální sítě v době koronavirové vzkvétalo, firma však v doprovodné zprávě k finančním výsledkům upozorňuje, že příjmy z reklamy mohou v dalších měsících zpomalovat. Na vině mají být mimo jiné nové funkce ochrany osobních údajů v iOS 14.

facebook ilustrace logo 04

iOS 14 nám zničí byznys

Apple chystá v iOS 14 změnu, na základě které bude uživatelům dána možnost udělit výslovný souhlas se sledováním chování za účelem poskytování relevantní reklamy; v opačném případě bude tato funkce v základu vypnutá. Dá se předpokládat, že vysoké procento uživatelů nebude se sledováním souhlasit, což by byla pro Facebook velká rána. Finanční ředitel Facebooku Dave Wehner očekává, že k podobnému kroku postupně sáhnou i jiné firmy, tudíž byznys postavený na poskytování cílené reklamy bude významně narušen.

Podle ředitele Facebooku Marka Zuckerberga se Apple schovává za ochranu spotřebitelů, přitom mu údajně jde pouze o likvidaci konkurence. Aby si Facebook uchránil svoji polívčičku, chystá na Apple antimonopolní žalobu. Vadí mu, že firma z Cupertina nutí vývojáře třetích stran dodržovat zásady App Store, ale sama se jimi u svých aplikací neřídí. Toto obvinění se netýká pouze relevantnosti doporučení v App Store, ale i dalších položek v iOS.

Apple například neumožňuje nastavit v systému iOS jako výchozí „messenger“ konkurenční aplikace, jedinou možností je vlastní iMessage. Přitom podle Marka Zuckerberga je například lepším řešením aplikace WhatsApp, která disponuje koncovým šifrováním, zatímco iMessage ukládá v základním nastavením konverzace v nešifrované podobě na iCloud. Facebook se bude u soudu domáhat změny pravidel App Store, podobně jako jiné společnosti v čele s vývojářským studiem Epic Games.

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.

29 komentářů

  1. Tak to jsem zvědavá, jak to dopadne. Každopádně se to stane velkým precedentem…

    • Je nehorázné že se reklamy vůbec zobrazují aniž s tím souhlasím!! Každý by měl dát souhlas a bez něj by reklamy měly byt zakázané. Nezajímá mne že se na mne pakují miliardami a to že tolik vydělávají je jen právě dírou v zákonech..

    • kdyz se ti nelibi ze vydelavaji, je to jednoduchy, nepouzivej jejich slyzby. neni to tva povinost

    • Nejhorší je, když jdeš po ulici a najednou BILLBOARD!!! Tykráso, absolutně jsem k tomu nedal souhlas a najednou ho vidím. Neskutečný, co si dneska dovolí :D

    • @a.tak Radši platit měsíční paušál, než se nechat manipulovat reklamama a nechat někoho sledovat veškerou moji činnost (to je horší nez za komančů, když vidíjou každej tvůj krok; když se o něco chvíli zajímáš, a pak ti k tomu všude skáčou reklamy!). Jenže to Facebook ani neumožňuje. Oni chtějí lidi sledovat. Nepoužívej jejich služby. Přesně tak. A to je ten důvod, proč teď Facebook brečí. Lidé přestávají využívat jeho služby. FB přichází o miliardy, a chce si to vylejt na Applu. Lidé přecházejí na svobodné sociální sítě jako: Gab, MeWe, snad se znovu obnoví i Parler.

    • @Johny. V té tvé analogii by to nebyl billboard někde u silnice, nýbrž: Jdeš po ulici a v patách ti chodí agent, který sleduje každý tvůj krok a všechno, co uděláš. Když zaslechne, že se s někým bavíš o nějakém jídle, hned ti začne před obličej strkat letáky s jejich jídlem. Anebo se koukneš do výlohy na nějaké oblečení, a agent ti hned začne před obličej strkat letáky na jejich oblečení. Vezmeš do ruky telefon, a agent ti před něj strčí leták s reklamou na jejich telefony.

      Tak už ti to dochází, o čem je ta diskuze?

    • Facebook, byť ho nemám rád, je zdarma. Fascinuje mě, že si někdo stěžuje na služby, které jsou zdarma a nikdo Vás nenutí to používat. Kdyby byla ta služba placená, tak prosím, potom můžete jako zákazník požadovat nějakou úroveň služeb.

    • Petr: To ze je zdarma neznamena, ze nejsi zakaznik. Zvlast kdyz alternativa uplne neexistuje.

    • Hmmm..
      To asi nejde.. protože nemáš hlavu.
      Reklamy jsou důležité!

    • At jdou do háje. Pamatuji jak THE Facebook ještě s Parkerem zakládali na tom, že je fb COOL A BEZ REKLAM a vždycky bude. Houby. Nehledě na to, že Zuck ukradl nápad Winklvosum a tahal je za nos, taky jim pořádně zaplatil po tahanicich. Talze radši ať drží ústa.
      Mimochodem stejný začátek má ta nová rádoby sociální síť Clubhouse. Kopírka několika služeb. A začátek s pozvankami jako THE Facebook. Falešný pocit výjimečnosti v tomto případě.

    • 👍

  2. Ať Facebook a další shijou v pekle!
    Jsem rád že se k tomu Apple chystá a je úplný prd jestli je to ochrana spotřebitele nebo likvidace konkurence.
    A výchozí messenger? Vždyť ani neumí sms. Whatsapp ? Bazmek který teď každý opouští? Ne ne ne….
    Je to iOS systém Apple tak ať si tam Apple dá co chce a buď si uživatel stáhne jinou apku nebo ne.

    Osobně bych zakázal všechny ty vyskakovaci reklamy které vám prekryjou 1/3 displeje třeba jako tady a hlavně žerou baterii a data – nařídil bych jen reklamy jako obyčejný obrázek a vše ostatní zakázal – to je pro uživatele snesitelne.

  3. Dětská trapnosíť v čele se Zuckerbergem. Tak tady doufám, že Apple vyhraje na celé čáře.

    • Facebook je z velké části takový, jaký si ho uděláš, Jirko. Takže pokud v něm vidíš jen síť na selfies a hraní pitomých her, je problém někde jinde. To, že je Facebook „evil“, je už něco jiného…

    • Nikoliv, facebook je odjakživa odpad pro děti a pro mentálně slabší.

    • Řekl bych, že tohle je po dlouhé době dobrá zpráva.

    • Najednou Kolářová :-D

  4. Tak to vám ze srdce přeji šmiraci z Facebooku, ještě že ten iPhone máme.

  5. Jak apple nemám rád, tak v tomhle jim fandím. Ať si cukrkandl a jemu podobní na*erou.

  6. Vratislav Zapletal

    Z FB se stala říše zla. Je zapotřebí nasadit nekompromisní zdanění všude, kde nabízí reklamu.
    Restrikce za každou nevyžádanou reklamu a sankce za každý pokus o cenzuru.

  7. Soudit se o to, aby mohl porušovat soukromí lidí, lézt jim až do ložnice, sledovat je na každém kroku, navíc v době, kdy jsou zákony na ochranu osobních údajů, dokonce i svatá EU má proto slavné GDPR, tak na to chce mít fakt hodně silné sebevědomí a hlavně nehoráznou drzost. Naopak by měl FB platit vysoké pokuty, že vůbec něco takového dělá, či k tomu nutí/vydírá své uživatele.

    Chudák Zuck. Nevydělá sí hromady miliard. Jen hromádky miliard. Už aby začal trénovat žebrání na chodníku. 😥😭

  8. Sice jsem na androidu , ale s Apple souhlasím , proč bychom si nemohli vybrat . Osobně na facebook chodím jen přes Microsoft edge , kde se dají zakázat reklamy v nastavení prohlížeče , a funguje velice dobře . Jako výchozí bych si nedal žádnou instalovanou aplikaci a už vůbec ne facebook .

  9. Ono to tak obvykle bývá – tak dlouho se z něčeho tahají prachy, až to začne uživatelům opravdu vadit – to je dnes situace internetových reklam, kterých je snad už dvakrát víc, než rozumného obsahu. Pak začnou kroky proti tomu.

    Kecy o tom, že je to zadarmo, si všichni nechte. Za vás asi připojení k netu a mobilní data někdo platí, ale za mě ne. Proto reklamy a sledovací ikonky blokuju všude, kde to jde, a nestydím se za to.

    • Přesně tak, jednou jsem si na nějakém bulvárním serveru(myslím idnes) odfiltroval všechny reklamy a co mi tam zůstalo?úzký proužek přes cca 1/8 stránky

    • pravda a podobne je to i s televizi 90 minutovy film ma v programe cas od 20:00 do 22:15 proc asi ??

    • no jo, jenze ta televize (pokud to neni verejnopravni) nema moc moznosti jak si vydelat na provoz, nez je reklama …

  10. Tento týden jsem konečně z androidu přešel na ios, tato informace mi jen potvrzuje, že jsem udělal dobře:-)

  11. Reklama na facebooku i všechny jinê reklamy kdekoliv pochopitelně zadarmo nejsou, platíme je v ceně výrobků či služeb které kupujeme. 😉

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).