Domů » Články » Hyperion XP-1 je vodíkové auto z budoucnosti. Dojezd má přes 1600 km

Hyperion XP-1 je vodíkové auto z budoucnosti. Dojezd má přes 1600 km

Je budoucnost automobilů v elektřině nebo vodíku? Na tuto otázku by mohl odpovědět Hyperion XP-1. Nový supersport s obrovským výkonem, úctyhodným dojezdem, nízkou hmotností a futuristickým designem.

Hyperion 1
Hyperion XP-1

Redaktorům magazínu TechRadar se v rámci CESu podařilo odchytit generálního ředitele společnosti Hyperion – Angela Kafantarise, který jim o tomto chystaném voze prozradil mnohem více informací.

Termíny a cena

Produkce nového modelu XP-1 by měla začít v roce 2022. První objednávky by mohly být vyřízeny ještě ke konci roku 2022, větší část zákazníků ale přijde na řadu v roce 2023.

Hyperion 5
Nechybí nůžkové dveře

Oficiální cena modelu Hyperion XP-1 zatím nebyla oznámena. Vzhledem k tomu, jakými technologiemi bude vůz vybaven, ale lze očekávat velmi vysokou cenovku. Z výrobní linky navíc sjede pouze 300 kusů.

Rychlost, akcelerace a dojezd

Specifikace novinky vypadají hodně dobře. „Čtyřkolka“ s výkonem 1500 koní zvládne jet rychlostí až 355 km/h, takže papírově by měla porazit i některá velká jména sportovních vozů, jako je Lamborghini Aventador S nebo Ferrari LaFerrari.

Zrychlení z 0 na 100 km/h pod 2,2 sekundy pak Hyperion XP-1 zařadí mezi ty nejrychlejší auta naší planety. Pro srovnání lze uvést, že Bugatti Chiron to zvládne za 2,4 sekundy a Porsche 918 Spyder za 2,5 sekundy. Tesla Model S Ludicrous Mode se pak pyšní 2,3 sekundami.

1016 Miles Range on ONE CHARGE | The Hyperion XP-1

Další oblastí, ve které by měl Hyperion vynikat, je dojezd – až 1 600 km na jednu nádrž vodíku má oproti konkurenčním elektromobilům značnou výhodu. Jakmile je nádrž prázdná, je možné ji opět naplnit během zhruba pěti minut. Problém nastává v momentě, kdy začnete hledat nějakou vodíkovou pumpu.

Takových zatím bohužel mnoho není, takže auto na vodík aktuálně není úplně nejpraktičtější. Vzhledem k tomu, že Hyperion je energetická společnost, sama věří a slibuje, že v následujících letech síť čerpacích stanic na vodík vznikne.

To vše „na papíře“ vypadá velmi hezky, ale na první reálné ohlasy si budeme muset ještě počkat. Než první XP-1 sjede z výrobní linky, uběhnou téměř dva roky.

Technologické vychytávky

Technologickou perličkou vozu XP-1 má být zadní solární křídlo, které celý vůz „objímá“ z bočních stran. To by mělo měnit svou polohu při jízdě v závislosti na potřebné přítlačné síle, kterou bude vůz chtít vyvinout. A hýbat se bude i v momentě, kdy bude auto zaparkováno ve venkovních prostorách. V tomto případě bude cílem ideální natočení vůči slunci a zisk co největšího množství energie.

hyperion 7
Sportovní tvary jsou vidět na první pohled

Ačkoliv solární panel nedokáže vyprodukovat dostatečné množství energie pro pohon vozu, může se postarat o napájení některých částí interiéru a tím pádem ušetřit vodík.

Dalším zajímavým prvkem je velký dotykový displej, který přechází z palubní desky až mezi přední sedačky. Namísto běžnějšího řešení displeje po celé šíři, jaké chystá například Mercedes nebo Honda E, jde Hyperion méně obvyklou cestou.

hyperion interior
Interiér vypadá jako ze sci-fi filmu

Kromě toho, že displej bude zvládat ovládání gesty, o něm moc informací nemáme. Kafantaris ale slíbil, že další informace ohledně interiéru odhalí během příštího měsíce.

honda e
Displej v interiéru Hondy E

Dále Kafantaris sdělil, že ačkoliv XP-1 bude první vůz z jejich produkce, v budoucnosti se dočkáme i dalších modelů. I nadále se ale bude jednat spíše o menší série. Zásadním tématem pro tuto firmu je ale především výstavba infrastruktury pro vodíkové automobily.

Adam Bělunek

Baví mě Apple, kvalitní audio-video technika a obecně chytrá řešení, která fungují. Volné dny se snažím trávit na kole v bikeparcích a trailcentrech, nebo na horách s batohem na zádech. Užívám si dobrou hudbu, občas zajímavou knihu a rád cestuji.

11 komentářů

  1. 1600km dojazd nevie ziadne elektricke auto, aj ked sa tam investovalo milion krat viac penazi ako do vodika..

    Bolo by zaujimave, kde by sme boli dnes, ak by sa vybral na zaciatku vodik a nie elektrika a tie peniaze co sli do elektriky, by sli na vyvoj vodikoveho pohonu. Je realne, ze sme dnes mohli za tie investovane peniaze jazdit 10x lacnejsie s dojazdom 3500km na nadrz a hlavne 10x ekologickejsie ako na elektriku, ktora ekologicka moc neni.

    • S vodikom zial maju vyrobcovia podstatne viac problemov a vyvoj aj vyroba aut je nakladnejsia. Elektrinu tam potrebujes tak ci tak a vyroba vodiku tiez nie je za 0.

      Aktualne sa skratka nezda ako lepsou variantou, ale odporcovia elektriny sa chytia hocicoho.

    • To je pravda, ze v tejto faze vyvoja ano, ja som ale pisal, ze kde mohol vyvoj byt, ak by sa donho nalialo tolko penazi ako do elektriky…. Katastrofalne mizerna vydrz baterii a pomale nabijanie je problem poslednych minimalne 10 rokov a za tu dobu sa pokrok za stovky miliard eur dostal na dojazd 350km u aut, 50km pri bajoch a na 1,5 dnovu vydrz baterky v telefone… To su viac nez ubohe cisla za tolko investovanych penazi.. To ze musi clovek nabijat telefon kazdu noc nie je jeho volba ale nutnost, kedze vyvoj v oblasti baterii je katastrofalny… Ano, posunuli sme sa, ale zdaleka to nestaci… Elektricke auto je stale skor na smiech a jeho vyuzitie je limitovane cisto na dochadzanie malych vzdialenosti do prace a pre cloveka co byva v dome… Skratka vodik mohol byt o 15 rokov vpredu, ak by sa do vyvoja naliali take stovky miliard ako do elektriky.

    • Pro tebe je jedničková octávka v dýzlu jako stvořená :D

    • SHD: praveze ide o to, ze sa do toho tolko penazi naliat nemusi.

      Pokial viem, Mercedes do toho nalial snad miliardy a vysledok ziadny. Toyote sa nieco podarilo az teraz, lenze vyvijat to zacali uz pred Priusom a ten jazdi viac nez dekadu.

      Tazko povedat, vodik na prvy pohlad vyzera vyborne, ale tiez je s nim spojenych mnozstvo komplikacii. S elektrinou je to naopak jednoduche a riesi sa len ta vydrz a ta sa vlastne nijak zasadne neposuva. Docasne s tym asi musime zmierit.

    • Diesel som nikdy nemal len benzin a skodovku tiez neplanujem.

  2. Nevím Nevím...

    To že k vodíku je méně upřeno vývojové úsilí, má asi příčinu jinde, než v jeho potenciálu, pokud přechod k alternativnímu pohonu je po roky tak trochu bezodkladnou nutností… Respektive, možná že samotný současný potenciál využití baterie je větší než její potenciál coby pohonného ústrojí jako takového, který v případě vodíku může být větší, než jsou momentální možnosti jeho využití, dané možná tím, že přechod na něj se nemusel zdát tak rychlou cestou ke snížení emisních norem jako v případě elektromobility, nevím…
    Je ale rozdíl v tom, co v sobě nabízí princip jako takový, což může být samozřejmě spíš „od“ než „do“ určité míry spekulativní, a co umožnuje ohledně něj doba.
    I tak mě mrzí, že zrovna v tom nejlepším, se musí smrákat nad dieselem… Třeba by ještě šlo spalovací agregát někam posunout…

  3. To je auto jaké svět neviděl :D Ale vážně, zatím ho nikdo neviděl :D Všechno co je na internetu jsou působivé rendery a to včetně toho, kde je jakože „in public“ polepené folií :D

    • Ale prosím tě, to je zas takový projekt, jak Nikola. Jak stvořený pro investory, kteří nevědí kam cpát peníze.

    • Taky si myslim, byl bych rád, kdyby tomu bylo jinak, ale zatím se teda moc nepředvedli :D Aneb slibem nezarmoutíš :D

    • Johny, ty vypadáš jak nějaká buchta! 🤣

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).