TOPlist

Horor 28 let poté vtrhl do kin rychlostí smrtícího viru, filmaři točili převážně na iPhone

Nakažený člověk ve filmu 28 let poté
  • Očekávaný horor 28 let poté má za sebou velmi úspěšný první promítací víkend
  • Diváci nakoupili vstupenky za 60 milionů dolarů, novinka se brzy stane nejvýdělečnějším dílem série
  • Rozpočet se podařilo udržet na uzdě i díky tomu, že filmaři točili primárně na iPhone
  • Film má díky tomu strhující reportážní atmosféru

Velmi úspěšný první promítací víkend má za sebou hororový snímek 28 let poté, očekávané pokračování kultovní ságy o agresivním viru, který ve velkém mění obyvatele Britských ostrovů v běsnící monstra. Jen za sobotu a neděli si diváci po celém světě koupili vstupenky za 60 milionů dolarů, což je pro mládeži nepřístupný film se stejně vysokým rozpočtem nadějný výsledek. Během následujících dnů se ostatně hororu o pořádně naštvaných „nemrtvých“, ale také o vztahu ke smrti či dospívání podaří překonat celkové tržby obou předchozích dílů – 28 dnů poté (2002) s 82 miliony, respektive 28 týdnů poté (2007) s 65 miliony dolarů.

Film 28 let poté se natáčel na iPhone
Filmaři při natáčení využili speciální plošinu, kterou osadili až dvaceti iPhony

Reportáž z apokalypsy

Kasovní úspěch jednoho z hlavních letních trháků navíc podtrhuje nejen na poměry Holywoodu střídmý rozpočet, ale také skutečnost, že filmaři točili primárně na iPhony, což filmu dodává tísnivý reportážní nádech. Britský režisér Danny Boyle si podle svých slov k natáčení vybral jablečné telefony proto, aby se pořízené záběry co nejvíce podobaly realitě. „Oproti běžným filmovým kamerám je telefon velmi lehký a levný. Umožnil nám dostat se i na odlehlá místa, na která lidé po mnoho let v podstatě nevkročili,“ prozradil Boyle pro magazín IndieWire.

S neobvyklým přístupem k natáčení se zpočátku sžívali také herci. „Když vám někdo přiloží iPhone tak blízko k obličeji, je to trochu rušivé. Cítíte se zranitelní, jako byste se nemohli nikam schovat. Je to svým způsobem odhalující, takže cítíte intenzivní přítomnost každého okamžiku,“ uvedl ke zkušenostem z natáčení britský herec Aaron Taylor-Johnson, který ve filmu ztvárnil jednu z hlavních postav.

iPhone, kam se podíváš…

V průběhu filmu dojde také na několik zpomalených scén (neradi bychom prozrazovali, při sledování filmu si jich ale určitě sami všimnete), které vznikaly s pomocí speciálního mechanismu, který Boyle nechal osadit až dvaceti iPhony 15 Pro a 15 Pro Max vedle sebe.

Film 28 let poté se natáčel na iPhone
Natáčelo se skutečně na iPhone, byť s využitím profesionální filmové techniky

Z prvních zákulisních zpráv dokonce vyplývalo, že tvůrci točí výhradně na iPhone. To však Boyle v rozhovorech dementoval s tím, že pro některé záběry použili i jiné kamery. Navíc si nelze představovat, že filmaři rozdali pokyny hercům, vytáhli z kapsy iPhone a šlo se na věc – tvůrci si pochopitelně pomáhali profesionální filmovou a zvukovou technikou včetně stativů, objektivů či ruchových mikrofonů. Převážná většina záběrů však opravdu pochází z telefonů od Applu.

Autor článku Marek Bartík
Marek Bartík
Redaktor serveru SMARTmania.cz a brněnský student. Vedle toho velký fanoušek videoher, jehož nepřestává udivovat jejich překotný vývoj. Svět kolem nás plyne takovou rychlostí, že se za ním mnohdy nestačíme otáčet, čímž se pro nás stává nepostižitelným.

Kapitoly článku