TOPlist

FLXdrive je lokomotiva na baterky s kapacitou 7 MWh. Brzy nahradí staré diesely

Elektrická nákladní lokomotiva
  • Novinka vznikla ve spolupráci dvou firem Wabtec a Roy Hill. Nyní poputuje do Austrálie 
  • Baterie v lokomotivě má kapacitu 7 MWh a energii šetří i díky rekuperaci
  • Funkčnost i ve vysokých teplotách má zajistit unikátní systém vodního chlazení 

Americká společnost Wabtec Corporation ve spolupráci s těžařskou firmou Roy Hill uvedla revoluční nákladní lokomotivu FLXdrive s plně bateriovým pohonem. Podle ředitele Wabtecu Rafaela Santany se má jednat o zásadní krok směrem k nízkoemisní budoucnosti na kolejích. Pokud přemýšlíte, proč je celý kolos v růžové barvě, firma Roy Hill se zavázala k podpoře prevence i pacientů s rakovinou prsu. Společnost Wabtec darovala v přepočtu více než milion korun neziskové organizaci Linked By Pink, která se zabývá právě touto problematikou.

Kapacita 7 MWh i vodní chlazení

Lokomotiva se v příštím roce vydá na 17 000 km dlouhou cestu do regionu Pilbara v Západní Austrálii, kde bude sloužit těžebnímu průmyslu. Díky kapacitě baterií 7 megawatthodin ale ušetří množství nákladů na palivo a zároveň pomůže snížit emise v dané oblasti.

Nákladní lokomotiva Wabtec
Růžová barva symbolizuje podporu prevence rakoviny prsu a pomoc stávajícím pacientům

Ačkoliv podle dat z roku 2020 je v Evropské unii podíl elektrifikovaných železnic převažující (56 %), Česká republika je v tomto s 34 procenty spíše podprůměrná. Například v USA se ale bavíme jen o jednotkách procent. Těžké dieselové lokomotivy jsou navíc významným zdrojem skleníkových plynů, přechod k čistším alternativám je tedy jen otázkou času.

Premiantem v elektrifikaci svých železnic je na území Evropy především Švýcarsko. To se chlubí téměř 100% podílem elektrifikovaných tratí. Okolo 90 % se ale nyní pohybuje už například i Indie, což je vzhledem k rozloze země úctyhodné.

Kromě ekologické stopy je ale u lokomotivy FLXdrive důležitý také ekonomický faktor. Díky využití rekuperace dochází k šetření energie pro další využití. Pokročilý software pro řízení energie má přispět k dalšímu zvýšení efektivity a díky unikátnímu vodnímu chlazení by měl být vlak schopen provozu i v extrémních podmínkách, jako jsou teploty do 55 °C, což je v regionu Pilbara potřeba.

Autor článku Adam Bělunek
Adam Bělunek
Baví mě Apple, kvalitní audio-video technika a obecně chytrá řešení, která fungují. Volné dny se snažím trávit na kole v bikeparcích a trailcentrech, nebo na horách s batohem na zádech. Užívám si dobrou hudbu, občas zajímavou knihu a rád cestuji.

Kapitoly článku