Obavy Facebooku se naplnily. Nejnovější iOS 14.5, který vyšel 26. dubna, v základním nastavení zakazuje aplikacím sledovat aktivitu uživatele k reklamním účelům. Uživatelé mají možnost si sledování dobrovolně zapnout, jak ale ukazují nejnovější statistiky analytické společnosti Flurry, činí tak jen málokdo.
Dobrovolně se téměř nikdo sledovat nenechá
Například v USA si dobrovolné sledování aplikací zapnula pouhá 4 procenta uživatelů (ze vzorku 2,5 milionu uživatelů), globálně se nechá sledovat 12 procent uživatelů (vzorek 5,3 milionu uživatelů).
Tento stav se nelíbí společnostem, které žijí z mobilní reklamy, a jednou z nich je právě Facebook. Ten dokonce u aplikací Facebook a Instagram začal uživatele přemlouvat k aktivaci sledování, aby jim nadále mohl zprostředkovávat všechny funkce zdarma.
Zatím tedy nevyhrožuje zpoplatněním, avšak pokud se uživatelům Facebooku a Instagramu přestane zobrazovat cílená reklama, nebudou tyto aplikace k doporučování produktů relevantní platformou a inzerenti jim utáhnou kohoutky. Facebook na možné výpadky příjmů z reklamy v souvislosti s iOS 14.5 připravoval investory už letos v lednu po oznámení finančních výsledků.