Domů » Bleskovky » Cybertruck není podle odborníků možné schválit pro provoz v Evropě

Cybertruck není podle odborníků možné schválit pro provoz v Evropě

Cybertruck od Tesly vypadá na první pohled jako z jiného světa. Zkoušeli jste ale přemýšlet o tom, jak je možné, že je design tak odlišný, když si jsou jinak současná auta v určitých rysech spíše podobná? Je to zřejmě tím, že Tesla při návrhu zcela ignorovala evropská bezpečnostní pravidla.

To však podle odborníka Stefana Tellera z německé společnosti SGS-TÜV znamená, že Cybertruck v této podobě nebude možné schválit pro provoz v Evropě. Zprávu přinesl s odvoláním na německý časopis Automobilwoche server Aktuálně.cz.

cybertruck2
Tesla Cybertruck údajně spustí revoluci v automobilech. Ne kvůli tvaru nebo elektrickému pohonu, ale díky exoskeletonu.

Bude se muset Cybertruck od základů přepracovat?

Zmiňovaná firma SGS-TÜV je jednou ze společností, které mohou provádět homologace nových automobilů, tedy je schvalovat pro provoz v Evropě. Podle Tellera musí každé auto včetně veškerých dílů splnit celkem asi 50 až 60 předpisů a nařízení. Splnění ověřují nezávislé společnosti jako SGS-TÜV. V USA však proces funguje jinak, homologaci mohou provádět automobilky ve vlastní režii a navíc existují výjimky týkající se převážně pasivní bezpečnosti, které mohou na Cybertruck jakožto užitkové vozidlo aplikovat.

cybertruck3

Pokud by tak Tesla chtěla Cybertruck prodávat v Evropě, musela by splnit nezávisle ověřená pravidla, a to bez výjimek. A to je podle Tellera při současné podobě Cybertrucku nemožné. Problém vidí hlavně ve dvou aspektech. Prvním je bezpečnost chodců, ostré hrany a rovná příď bez deformačních zón jen stěží mohou splnit požadavky na pasivní ochranu.

Tip: Tesla šokovala pick-upem Cybertruck s balistickou ochranou. Ujede až 800 km

Kvůli konstrukci Cybertruck v Evropě „neprojde“

Ještě zásadnějším problémem je však samotná konstrukce. Ta totiž podle Muska využívá jakýsi exoskelet z velmi tvrdé válcované oceli. Její pevnost byla na předváděcí akci testována bouracím kladivem a na rozdíl od oken obstála. To ovšem neznamená, že poskytne bezpečnost posádce.

U automobilů jsou totiž velmi pečlivě vypočítané deformační zóny, které mají pohltit energii nárazu a zabránit jejímu přenosu na posádku. To v případě tvrdé nerezové oceli není možné a podle Tellera nejde o věc, kterou by šlo vyřešit například větším množstvím airbagů.

Srovnatelné vozy povolené pro provoz v Evropě jsou prý jen pancéřovaná auta pro VIP osoby. Ty jsou však homologované jednotlivě kus od kusu, což není možné aplikovat na sériově vyráběný Cybertruck. Pokud tak Tesla bude chtít prodávat Cybertruck v Evropě, bude muset zřejmě zásadně předělat celý koncept vozu. Od evropských zákazníků přitom již přijímá rezervace na dodání od roku 2021.

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.
avatar
1300
  Sledování diskuze  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Igor
Anonym
Igor

Schvalovací procesy aut jsou mimo mé zorné pole, ale zajímalo by mě, jestli ty schválené pick-upy, které tady jezdí a jsou to poloviční náklaďáky, nějak chodce šetří? Jeden známý má typickou americkou obrovskou obludu „standardního“ provedení, ale ten předek člověka zvalchuje stejně jako tank. Pokud se na to podívám čistě selsky, tak potom by tady nemohla jezdit jediná dodávka, tatrovka a nebo tirák. Dovolím si tedy o tom zapochybovat a spíše takový článek považuji za bulvár, který má jediný účel a to prodat reklamu a k tomu se Musk hodí. A teď trochu subjektivního pohledu … Pevně doufám, že si… Číst vice »

b-i-k-e-r
Anonym
b-i-k-e-r

Dokonale auto to urcite neni, nema zatim ani sterace a zpetna zrcatka…nezbyl jim asi cas…=) btw, uz jenom kvuli tomu by ho nemohli homologovat, takze to ukazuje, ze je to vazne jeste koncept…
Jinak si nemyslim, ze by to X let vyvijeli a pak si rekli „a sakra, uplne jsme zapomneli na Evropskou homologaci“…urcite to maji nejak naplanovane, akorat my to jeste nevime a jen spekulujeme…

Anonym
Anonym
Anonym

Já se obávám, že je to styl práce Američanů. Když se něco vyvíjí v Evropě, tak se to modeluje, simuluje, testuje a po tom všem se udělá prototyp a ten se zkouší v reálu a dále se odlaďuje. Ale v Americe může na silnici téměř cokoliv, tak prostě dají dohromady něco, co možná vypadá (pro někoho) dobře, ale nějaké předpisy a normy neřeší. No a pokud to, co vytvoří nějak aspoň chvíli funguje, tak už nedělají nějaké spolehlivostní a bezpečnostní testy, které by ukázaly, že dlouhodobý provoz může být problém. Když jsem viděl, jakým způsobem jsou vytvořeny baterie u vozů… Číst vice »

Lucas
Anonym
Lucas

Sterace ma laserove a misto klasickych zpetnych zrcatek ma kamery v blatniku a zevnitr na sloupcich ma obrazovku.

Phnx
Anonym
Phnx

Ještě zásadnějším problémem je však samotná konstrukce. Ta totiž podle Muska využívá jakýsi exoskelet z velmi tvrdé válcované oceli. Její pevnost byla na předváděcí akci testována bouracím kladivem a na rozdíl od oken obstála. To ovšem neznamená, že poskytne bezpečnost posádce.

Phnx
Anonym
Phnx

Bulvar ktory sa opiera o vyjadrenia odbornika z europskej automobilovej velmoci a je tam aj odkaz na zdroj.
Mozno pre eu pouziju ine plechy a materialy a hlavnym lakadlom bude netradicny dizajn a velky dojazd plus par vychytavok

Jan Bratan
Anonym
Jan Bratan

Tady jsem se dočetl [odkaz] že bez podpory v elektřině od automobilek bude nárust pomalý. Je tomu tak? Bude moct Škodovka mít stejné elektro-pumpy jako má Tesla? Prosím o zodpovězení jelikož mě toto téma vážně zajímá. Když už tu máme nabíječky od Čezu, tak je možné že žádné další (speciálně od automobilek) nebudou co?